Inga Fredriksen

Startet af Tina Åkesson, 22 Sep 2014 - 15:37

Forrige emne - Næste emne

Tina Åkesson

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta vad som hände med min morfars mammas syster.
Hon hette Inga Fredriksen föddes 13 februari 1909 i Brønshøj.

Jag skulle gärna vilja veta om hon fick barn eller vad som hände med henne.
Hennes tvillingsyster Tove (som är min morfars mamma) flyttade till Malmö i Sverige, men jag vet inte vad som hände med systern.

Kan någon hjälpa mig?
Sen skulle jag GÄRNA vilja veta om deras mamma Valborg Nielsen 13 januari 1890 i Köpenhamn död 14 juni 1982 i Brønshøj, Danmark fick fler barn? Kanske svårt att få reda på, men jag försöker iallafall.

Det går ett rykte i Familjen att en halvbror till Tove och Inga blev Frihetskämpe i Danmark, han namn skulle isåfall vara Jörgen.

Tack för all hjälp!

Tina Åkesson


Eva Morfiadakis

Hej,

Vet du om modern blev gift?

Du får fråga på borgerservice i en dansk kommun om Inga F. finns i databasen. Levde hon 1968 ska hon finnas där.

http://modstand.natmus.dk/PersonSoegning.aspx

Brodern kan finnas i den här databasen men du behöver ett efternamn på honom. Det finns 1968 Jörgen som var motståndsmän.

Eva M
Eva M

Tina Åkesson

Hej och tack för svaret!

När Valborg dog så stod det Pedersen (av det brevet jag fick av danmarks komun) så jag antar att hon gifte sig med en just Pedersen.
Men med vem och när vet jag tyvärr inte.
För hon är ju född Nielsen.

min mamma ska ha ett svagt minne av att Inga ska ha dött efter hennes tvillingsyster och hennes tvillingsyster Tove dog 1985. Men dem har väl inga bouppteckningar o så i DK?
Har länge tänkt på det efter ex Valborg, men vet inte om det finns så som på samma sätt som i Sverige asså att där står arvingar osv..

MVH
Tina

Eva Morfiadakis

Hej,

Nej, bouppteckningar är det sekretess på i Danmark, 75 år tror jag. Tillståndsreglerna kan jag inte svara på.

Eva M
Eva M

bente lindhardt

Jeg kan ikke finde Ingas fødsel i Brønshøj sogn?

vh
Bente Lindhardt

Inger Toudal

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 22 Sep 2014 - 17:09

Nej, bouppteckningar är det sekretess på i Danmark, 75 år tror jag. Tillståndsreglerna kan jag inte svara på.


http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/skifteprotokoller_-_en_vejledning

"Det må du se
Skifteprotokoller indeholder oplysninger om rent private forhold. De er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.
Skiftearkivalier, der er mellem 50 og 75 år, kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.
Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis


Inga och Tove är födda på Fødselsstiftelsen.

Eva M
Eva M

bente lindhardt

Bog og nummer?

vh
Bente L

Eva Morfiadakis


Vet inte men ärendet har varit uppe tidigare både här och i Sverige. Tina har födelseuppgifterna på tvillingsystrarna.

Eva M
Eva M

Inger Toudal

#10
Venlig hilsen
Inger Toudal

Tina Åkesson

#11
Tvillingarna föddes 13 februari 1909 i Brønshøj

under nummer 210
moderns nummer är 207

dem båda tvillingarna döptes 17 februari.

PS. som ni ser i Ingas meddelande så är Nielsen överstycket.

MVH
Tina