Kirkebøger efter 1962 i Jerne S, Skast H, Ribe A

Startet af Susanne Østergaard Christensen, 20 Sep 2014 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Susanne Østergaard Christensen

Hejsa.

Jeg har en formodet afdød slægtning, som er begravet i 1966 på Jerne Kirkegård, men desværre går de døde  i Jerne kirkebog kun til og med 1962.

Er det fordi resten endnu ikke er lagt ud, eller skal jeg finde ham i en anden kirkebog.
Har også tjekket Danish Family Search og FamilySearch.

På forhånd tak for hjælpen.

mvh.
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

John Thomsen


Susanne Østergaard Christensen

Hej John.


Okay. Det var ellers mit indtryk, at alle afdøde frem til 1969 ville blive lagt frem på AO, dette er da sket i så mange andre sogne, men måske jeg tager fejl ????

Mvh.
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

John Thomsen

Jeg ved ikke hvad der er op og ned i den sag, så venligst se bort fra mit tidligere indlæg i denne tråd.

Dog, er jeg ikke i tvivl om

1) - at Statens Arkiver er en meget dårlig formidler
2) - at de syv små andeællinger i vandhullet ved golfbanen er sultne

Med hensyn til 1 er jeg magtesløs.
Med hensyn til 2 er jeg på vej ud af døren med et hvedebrød.

/John

Ole Holst Petersen

Endelig er der jo også den mulighed, at kirkebogen endnu ikke er blevet afleveret til arkivering af præsten/sognet!
Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Susanne Østergaard Christensen

Hej John


Lyder som en fornuftigt aftenbeskæftigelse   :D Nyd Turen.


Hej Ole.

Har haft fat i dem, ovre ved Jerne. Den eneste de kunne oplyse mig, var de oplysningerne jeg havde i forvejen. Og så at gravstedet var blevet sløjfet i 2005.
Jeg er næsten sikker på, at det er den rigtige jeg har fat i, men man ville jo gerne være helt sikker, og sikre sig med mere håndgribelige beviser.

Mvh.
Sanne   
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Ole Holst Petersen

Hej Sanne.

Der er en lille mulighed for, at graven eller gravstenen er blevet fotograferet, så hvis du ikke tidligere har kigget på "Find en grav" eller lignende sites, er det absolut en mulighed.

Måske kunne du få oplysninger fra graveren, menighedsrådet eller præsten om, hvem der betalte for begravelsen eller bisættelsen og dermed oplysninger om personen, og endelig er der muligheden for at søge i aviserne efter dødsannoncer.

Jeg har ikke selv haft behov for at søge ad disse veje, men jeg har læst sådanne svar på mange forespørgsler her på DIS.

Med venlig hilsen og god jagt
Ole
Alrø.

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Susanne Østergaard Christensen

Hej Ole.

Desværre er Jerne Kirkegård endnu ikke fotograferet.
Og nu er det jo så desværre for sent.


Men et godt råd med at prøve at kontakte præsten. Måske denne kunne hjælpe mig.
Jeg vil i hvert fald forsøge om denne kunne hjælpe mig mere, end den anden person, jeg havde fået fat på derovre.


Mvh.
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Ole Holst Petersen

Hej Sanne.

Gennem 12 år var jeg medlem (sekretær) i vores lokale menighedsråd, og i anden anledning besluttede vi at fotografere alle kirkegårdens gravsteder. Billederne ligger nu på menighedsrådets arkiv. Derfor var der også den mulighed, at et interesseret menighedsrådsmedlem i Jerne havde fotograferet alle gravminderne, så prøv at spørge præsten, om det eventuelt er tilfældet, eller tag kontakt til menighedsrådet.

Men den umiddelbart bedste løsning er formodentlig at få en rigtig god kontakt til præsten.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Inger Toudal

Hej Sanne

Kirkebøgerne burde være afleveret til Landsarkivet i Viborg, men ifølge Daisy og Den Jyske Kirkebog er de i hvert fald ikke registreret endnu:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=jerne+sogn&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=534971&ngnid=534973&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

http://www.denjyskekirkebog.dk/LAV/C564-AC.htm

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning :

"Det må du se
Kirkebøger efter 1925 kan indeholde cpr-numre og er derfor omfattet af en tilgængelighedsfrist på 100 år.
Kirkebøger der er mere end 50 år gamle kan benyttes med speciel tilladelse. Denne tilladelse kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.
Du kan også søge om tilladelse til at benytte kirkebøger der er mindre end 50 år gamle. Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget.
De kirkebøger vi stiller til rådighed på Arkivalieronline er gennemgået og eventuelle personnumre er sløret."

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning/kirkeboger_pa_landsarkivet_for_norrejylland :

"Kirkebøger på Landsarkivet for Nørrejylland
Landsarkivet har generelt kontraministerialbøger frem til cirka 1970-80. Et stort antal pastorater har dog valgt at aflevere kirkesognenes kontraministerialbøger helt frem til ibrugtagningen af den elektroniske kirkebog i 2002-2003."

- men Jerne sogn er så åbenbart en undtagelse.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Hansen

Jerne kirkebog på AO er også speciel på anden måde, idet CPR numre er "sløret" så efektivt at personer er helt forsvundet (hele feltet,både navn og fødselsdag er malet sort, selv om cPR numret kun var en lille tilføjelse i anmærkningsrubrikken om navneændring) i fødte 1960.!
mvh Egon

Susanne Østergaard Christensen

Hej Alle sammen.


Mange tak for alle jeres info.

Jeg har i skrivende stund sendt en mail til kirkegårdskontoret i Jerne, for at se om de evt. kunne hjælpe mig videre i sagen. Har tidligere skrevet til en afdeling i Esbjerg Kommune, som var den kontakt jeg først havde fundet frem til.

Nu prøver jeg så om det kan give bonus at skrive til kirkegårdskontoret.

mvh.
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen

Susanne Østergaard Christensen

Hejsa.


Så har jeg lige fået svar fra kirkekontoret i Jerne, og de kunne bekræfte, at jeg havde fat i den rigtige person.
Så langt om længe har jeg fundet ud af, hvad der blev af min afdøde svigerfars ukendte far.
:D. Så en god dag.


Mvh.
Sanne
Med venlig hilsen

Susanne Østergaard Christensen