Hans Nissen død i Vamdrup, Ribe amt 1844

Startet af Gerda Nielsen, 10 Okt 2014 - 20:06

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg kan ikke finde ud af, hvor Hans Nissen er født og hvem, der var hans forældre.

1792 bliver han gift i Vamdrup med Anne Kirstine Thulesdatter

Han døde i Vamdrup 28. marts 1844 , 86 år (opslag 268, nr. 2) hvor der står, at han var født i Skudstrup ( som er Skodborg sogn, Haderslev amt) og hans far var  Hans Simonsen.

FT 1787 har jeg fundet en Hans Nissen i Vamdrup 28 år ugift, faderen Niss Simonsen.

Jeg kan ikke finde ham født i hverken Skodborg- eller Vamdrup sogn.

Hvordan mon det hele hænger sammen ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Ole Dorch

#1
Skodborg 1731-1763 opsl. 27: Her ses at Niss Simonsen i Skudstrup får døbt en søn Hans, Dom 12p. Trin 1758.

I Skodborg 1762-1782 ses Niss at få døbt en søn Simon i 1762 (opsl. 4) og i 1764 en søn Jeppe (opsl. 9). Ved sidstnævntes dåb er moderens navn nævnt: Karen Hansdatter.

Det passer jo med den ft 1787 som du nævnte og som ses her:

ribe, Anst, Vamdrup, Søegaard Bye (Coldinghuus Amt), , , FT-1787, C5773
Niss Simonsen 52 Gift Mand Bonde og Huusmand
Karen Hansdatter 55 Gift Hans Kone
Hans Nissen 28 Ugift Deres Søn Landsoldat
Karen Christensdatter 7 Datters Barn avlet udenfor Ægteskab

mvh.
Ole Fabricius Dorch.

Gerda Nielsen

Hej Ole

Mange tak.

Det passer jo også bedre, at Hans Nissens far hedder Niss og ikke Hans Simonsen, som der står ved hans død i 1844.

Jeg håber det er en skrivefejl fra præstens side og ikke handler om to forskellige "Hanser" !

Med venlig hilsen
Gerda Nielsen

Ole Dorch

Du skrev: håber det er en skrivefejl fra præstens side og ikke handler om to forskellige "Hanser

Det kan du roligt regne med.
Ved hans død er han jo aftægtsmand i Søgård, det samme stednavn som nævnes i Ft 1787. På den måde hænger det jo perfekt sammen - og kan ikke være en tilfældighed ;)



mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gerda Nielsen