Gruppebillede med navne, men hvad var anledningen? ca. 1900

Startet af Erik Pilgaard Vinther, 21 Sep 2014 - 11:55

Forrige emne - Næste emne

Erik Pilgaard Vinther

Hej,

Jeg er kommet i besidelse af vedhæftede gruppebillede. Jeg gætter på det er taget omkring år 1900, men jeg ved det ikke.

Alle personernes navne er påtrykt for neden på billedet, og ud fra stednavnene kan jeg se personerne kommer fra hele det Nørrejydske område, samt to fra Sverige.

Som hovedregel står der ikke personernes erhverv, men i tre tilfæde gør der: en musikker og to landpostbude. En anden, som jeg "kender" (P. Pilgaard), var husmand/landmand.

Flere af personerne bærer en uniformslignende kasket, og de har (næsten) alle et emblem på frakkereversen.

Fotografen var Chr. Jensen, Hornum (med filial i Farsø), så jeg formoder mødet foregik i det omrøde.

Hvad kan det have været for en forsamling???

Mvh
Erik


1. række (bagerst)
Joh. Nielsen, Smidstrup pr. Børkop
Jens Vilh. Sørensen, raadvad pr. Kolding
Chr. Kudsk, Hundborg, Sjørring St., Thisted
Niels Sørensen, Vive Mark pr. Hadsund
Kristen Madsen, M. Jølby pr. Nykøbing M.
M. Sørensen, Lemmer pr. Mørke
Henrik Henriksen, Trustrup pr. Hundslund
S. N. Jakobsen, Adserbøl pr. Holsted
Karl Langballe, Aldersro Frøik pr Holstebro
Johan Sabel, Brammings St.
Th. Therkildsen, Landpost, Billund pr. Vejle

2. række
Knud Knudsen, Tvis pr. Tvis St.
Chr. Iversen, N. Bork pr. Tarm
Niels Korsgaard, M. Jøjby pr. Nykøbing M.
Lars Nielsen, Hellerslev pr. Thisted
Niels Kristensen, Gribstrup pr. Horsens
C. A: Rosen, Ådala, Hjulsbra, Sverrig
Per Fillipsson, Østergotland, Sverrig
Søren Have, M. Jølby pr. Nykøbing M.
Musikker M. Stilon, Stilbjerg, Uhe pr. Vejle
Peder Jensen Baunen, Sondrup pr. Hundslund St.
Kristen Dissing, M. Jølby pr. Nykøbing M.
Anders Kr. Kristensen, Landpost, Hvi(d)sten pr. randers

3. række (sidden på stole)
Jens Kr. Kristensen, Foulum pr. Gjedsted
Ole Hansen, Holtug pr. Storehedinge
Peder Jeppesen, Kristianshede pr. Bording
Rasmus Rasmussen, Godthaab, Jexen pr. Stilling
Poul Poulsen, Barslev Vang pr. Hvidbjerg, Thy
Hans P. Nielsen, Trustrup pr. Randers
S. Simonsen, Landpost, Aarslev pr. Randers
P. Pilgaard, Løjstrup M. pr. Laurbjerg
Niels Chr. Nielsen, Jeberg pr. Laurbjerg
Hans Rasmussen, Snaastrup pr. Brabrand
Jørgen F. Jørgensen, Vh. 7, vejen St.

4. række (siddende på jorden)
Anton Sørensen med Husstand


Fotograf: Chr. Jensen, Hornum (med filial i Farsø)





[vedhæfting slettet af admin]

Jakob Ramlau

Fotograf Jensen begyndte, iflg. Bjørn Ochsner, i Hornum 1898 -- men det var ogsaa det hele. Beklædningsmæssigt lyder det første Decennium af 1900 rimeligt. Anton Sørensen med sin Husstand burde vel, med rettidig Flid og Omhu, kunde findes i FT-1901? Det er vel sandsynligt at det er ham der lægger, iøvrigt standsmæssigt, Hus til Sammenkomsten?
Jeg tror at Kasketterne er aldeles civile -- det var en yndet Hovedbeklædning, ogsaa et Stykke ned i Stand.
Man bemærker en Blanding af hvidt Kravetøj og sort ditto -- det sorte hører specielt lidt ældre Landbeboere til. Ellers er man trukket i Chenillen -- bemærk de lidt aabne Jakker, der viser Veste med Guld/ Sølvkæde til Lommeuret.
Og saa er der Emblemet. Det er jo nok der Hunden ligger begravet.Har du prøvet med Lup?
Det er næppe en faglig Sammenslutning -- Erhvervene er for forskellige. Saa er der politiske Organisationer. Jeg kan ikke helt faa Svenskerne med i dem?
Religion er en Mulighed, Foreninger en anden. Mange Afholdsforeninger byggede sig lidt Loge-agtigt op, med just Emblemer. Og her passer Svenskere! (der fik jeg Afløb for noget).
Hvad mener du om Alder? Jeg tænkte et Øjeblik paa 1864-Veteraner med Svenske Vaabenbrødre -- men de er vist lige unge nok?   

Inger Toudal

#2

Hvis der står "med filial i Farsø", kan det vel tidligst være ca. 1907:

http://bornholmphoto.dk/bo1920/index.html - side 420:

Jensen, Chr.: 1898ff. Hornum St., desuden ca. 1907ff. Farsø.

Bærer kvinden i midten også emblem på sit forklæde?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Hedal

Hej Erik
Du skrev: En anden, som jeg "kender" (P. Pilgaard), var husmand/landmand.
Har du så ikke nogle data på ham? På den måde kan vi måske indkredse årstallet.
Mvh. Inge

Erik Pilgaard Vinther

Tak for jeres input.

Jacob:
Gode emner til den videre efterforskning: politik (var det ikke dengang Venstre der dominerede blandt landbeboere - Højre var vist godsejere, fabrikanter etc.), religion (indre mission ligger vel lige for), afholdsforening (Sverige passer godt :).

Jeg var også selv først inde på 1864-veteraner, men ham jeg har oplsyninger om, P. Pilgaard, er først født i 1868.

FT1901 også en god idé mht. værtsfamilien. Det kunne jo være jeg var heldig at nogen havde dem i sine "samling" og kunne berette yderligere.

Jeg har prøvet at studere emblemet med lup, men detaljerne er ikke gengivet tydeligt. De ser ud til at være runde med en lille "snip" der stikker ud.

Inger:
Tak for linket til fortograferne. Jeg synes det er svært at se om kvinden også bærer emblemet, om det er en blomst eller noget helt tredie, men noget har hun på forklædet (godt set)
På billedet er fotografens navn trykt som "Chr. Jensen, Hornum" så det kunne godt være fra 1898 og frem.

Inge:
Det jeg ved om P. Pilgaard er at hans fulde navn var Peder Christian Jensen Pilgaard - det vil sige han blev døbt Peder Christian Jensen og fik i 1905 kongelig bevilling til navnet Pilgaard efter sin morfar. Han var født 18. jan. 1868 på Løjstrup mark pr. Laurbjerg. hvor han osgå havde et husmandsted indtil 1910-1911 hvor han blev gårdejer på Svejstrup Mark, Lyngaa sogn.

Mvh
Erik

Inger Toudal


Kunne være denne Anton Sørensen (fødselsdato for ham og konen stemmer ikke):

Aalborg, Aars, Havbro, Havbro, 3b, 35, FT-1901, C7060
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Anton Sørensen    9/11-1888    Gift    Husfader    Gaardejer    Sønderup
Marie Sørensen    10/7-1888    Gift    Husmoder       Suldrup
Søren Sørensen    9/2-1889       Søn       Havbro
Dortea Sørensen    21/11-1891       Datter       Havbro
Andreas Rifter    26/6-1895       Plejebarn       Havbro
Marie Bøjer    13/7-1880       Tjenestepige       Simested
Maren Bøjer    5/12-1883       Tjenestepige       Havbro
Peter Anton Marinus Husum    20/12-1880       Tjenestekarl       Hvam
Kristen Kold Pedersen    6/6-1884       Tjenestekarl       Lille Ajstrup
Ole Skyum Klausen    5/7-1886       Tjenestekarl       Skyum

Der er en søn, født 1903 (den lille dreng på billedet?):

Aalborg, Aars, Havbro, S Haubro, 3e, 53, FT-1916, C6227
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Anton Sørensen    09/11??1859    Gift    Husfader    Landbruger    
Marie Sørensen    07/01??1862    Gift    Husmoder       
Olga Korgaard    15/03-1898    Ugift    Tyende       
Magda Vad    21/04-1889    Ugift    Tyende       
Niels Sørensen    23/02-1903    Ugift    Søn       
Rejner Gamelgaard Hansen    19/02-1896    Ugift    Tyende

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lis B. Jensen

Hej

Jeg hæftede mig mest ved den store geografiske spredning - hvor der bl.a. er Ole Hansen fra Holtug
Der ses i 1890 en Ole Hansen i Holtug - der er husmand - og 28 år.
Det kunne jo godt passe på ham der er på billedet - når man skal vurdere dem på deres alder
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inger Toudal


http://www.sams-arkiv.dk/sauer/sauer-anton.html

Anton Sørensen, Haubro

"Anton Sørensen er den kendteste og dygtigste Mand af Himmerlands Bønder (i sidste Slægtled). Han blev født i Suldrup ved Støvring den 9/11 1859, Søn af en Husmand."

"Et andet Led i hans Bestræbelser for at vække og skabe Interesse hos Egnens Folk ud over det daglige Arbejde var de store Folkemøder, som han hver Sommer lod afholde paa Højbakken, en stor Lynghøj der hørte til "Vadgaard", den havde han ladet beplante og indrette som Mødeplads."

Måske kom der også folk langvejsfra til disse folkemøder?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Pilgaard Vinther

Fantastisk Inger. Det må være den Anton Sørensen og et af hans folkemøder der er tale om. Et stort menneske lyder det til. Mange tak for hjælpen.

Mvh
Erik

Erik Pilgaard Vinther

Jeg har vedhæftet et billede af værtsfolkene Anton og Marie Sørensen, Hovbro, fra 1928 fundet på www.kragh.biz og de genkendes nemt i en yngre udgave på gruppebilledet. Så der er ingen tvivl om at du havde ret Inger.

Inge, du har fundet Ole Hansen i Holtug som 28-årig i 1890. Nu har jeg svært ved at bedømme folks alder på et billede, men han vil så i 1900 være 38 år, og det synes jeg godt kan passe med billedet.

jeg er i hvertfald godt tilfreds med alt det i har fundet til mig om dette billede. Mange tak til alle.

Mvh
Erik


[vedhæfting slettet af admin]

Ole Holst Petersen

Hej Erik.

På det sidste billede bærer Anton et ordenstegn. Kan det være hæderstegn fra Dannebrogsordenen? I så fald er der en mulighed for, at Anton har afleveret en levnedsbeskrivelse til Ordenskapitlet, hvilket var normalen efter 1904 eller 1906.

Prøv at kontakte Ordenskapitlet, der gerne hjælper med en fotokopi af den indleverede levnedsbeskrivelse. Adressen findes nemt på Google. Jeg har prøvet det samme, og det gav virkelig for mig ukendt viden om min far.

Med venlig hilsen
Ole
Alrø.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Inger Toudal

Hej Erik

Hvis vi antager, at den lille purk på billedet er sønnen Niels født feb. 1903, kunne billedet vel dateres til ca. 1908.

På det tidspunkt havde Pilgaard ifølge dine oplysninger fået kgl. bevilling til sit efternavn og boede stadigvæk i Løjstrup.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


FT-1906 for Havbro sogn: http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=11135#11135,303960

Niels er født 23/2-1902 (Havbro, Års, Ålborg 1892-1903, opslag 24).

Jeg tror det er ham på billedet, siddende mellem far og mor. Hvor gammel mon han kan være?

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Pilgaard Vinther

Hej Inger,

Ja jeg vil også sige vi kan komme så nær at det må være 1906-1908.

Mvh
Erik