fæsteprotokoller og skifter omkr Reerslev Løve Holbæk

Startet af Anette Nielsen, 23 Sep 2014 - 13:17

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen

Ups.
Jeg forstår ikke rigtigt bevæggrundene for at bringe Hans Jonassøn  og Peder Jenssøn ind i dette?Hvad skulle de "kunne bruges til "?
Og huset kistnet og barn af Pollekilde??Er det brudens far.Er ked af at indrømme det , men jeg forstår ikke pointen???
Men det er dejligt at have fæstnet og Håber ikke i bliver trætte i ansigtet over alle mine spørgsmål!!
Mange hilsener Annette Nelsen

Inger Toudal

#31

Hagested, Tuse, Holbæk 1744-1814 (ny udg), opslag 110, venstre side:

Ao 1756
Eod: Die [Dom 5 post Epiphan: d 8 Febr] blev Peder Jensen Huggers /:Husmand i Hagested:/ datter Maria He-
leena Christnet. ...


- passer aldersmæssigt på Maria/Marie Pedersdatter i FT-1787 og FT-1801.

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Peder Jenson   Mandens erhverv:    Huusmand, Hugger
Mandens alder:    49   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Hustrus alder:    40
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Hagested   Herred:    Tuse
Amt:    Holbæk

Holbæk, Tuse, Hagested, Hagested bye, , 26, FT-1787, B2121
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Peder Jensen    69    Gift    Mand    Hugger og huusmand    
Maren Knudsdatter    48    Gift    Hans kone

Hans Jonasøn kunne være Hans Christian Hansøns far, og Peder Jensøn Marie Helene Pedersdatters far.
De to, jeg har fundet i OE-1771, og deres koner passer i hvert fald aldersmæssigt.

Det ses ofte, at brudens og brudgommens fædre eller andre slægtninge er forlovere. Måske kunne du have
nytte af en bog om slægtsforskning, eller et kursus?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#32

Sæby, Løve, Holbæk 1736-1784 (ny udg.), opslag 44, højre side, nederst:

Hans Jonasøn i Burup får en datter døbt Mette, Palmesøndag 1750. Jeg kan ikke finde en søn Hans Christian, f. ca. 1748,
i Sæby kirkebog. Måske er han der alligevel, men Hans Christian Hansøn kan jo sagtens være født i et andet sogn.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Nielsen

pjat. Maren Knudsdatter er jo nævnt.Undschjyl som man siger her.
Annette Nielsen

Inger Toudal


Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det er brudeparrets fædre, der er forlovere for dem, men noget kunne da tyde på det.

Navnet på Hans Jonasens kone kan muligvis findes ved hendes død, men hun kan lige så godt blot være indført som Hans Jonasøns kone/hustru/enke (uden hendes eget navn). Det ville selvfølgelig være rart at finde deres vielse.

Peder Jensen og Maren Knudsdatter er fortsat i live ved FT-1801:

Holbæk, Tuse, Hagested, Hagested bye, 48, 55, FT-1801, B2122
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Peder Jensen    82    Gift    mand    almisse lemmer i de fattiges huuse    
Maren Knudsdatter    61    Gift    hans kone    almisse lemmer i de fattiges huuse

Desværre finder man ikke altid et skifte. Det gælder vel især fattigfolk, hvor der ikke var nogen arv at fordele.

Måske skullle du lægge vielsen i Sæby, Løve, Holbæk 1736-1784 til tydning.
Det er opslag 145 (144 i ny udg.), venstre side, nederst.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Hansen

hvis enken er "gået på aftægt", hos eet af børnene( eller hos fremmede som har overtaget gården) var det vist almendeligt, i hvert tilfælde i godsskifteptotokollen, at man anså skiftet for sket i og med aftægten, hvor den nye fæster i gården havde overtaget forsørgelsen af den gamle, mod at få hvad der var tilbage ved dødsfaldet.
Det samme gælder også hvis begge ægtefæller lever
Jeg har flere tilfælde hvor jeg ville være glad om jeg kunne finde et skifte efter aftægtsfolk, om ikke andet så for at fastslå dødstidspunktet når præsten har "glemt" at skrive det i kirkebogen!
Mvh Egon

Anette Nielsen

Hej.
Jamen jeg er også rigtig glad for at få sådan to skifter.De siger så meget.
Kirsten Printzlau : Du nævner , at Hans Hansen , det må så være Hans Christian Hansen ??, ikk , er landsoldat ,ved du om man kan se hvor og hvorlænge han er soldat?Kender du husene -gårdene , der nævnes??
Er vi nu ikke en generation længer ude end med spindesiden?Har du viden om de næste aner , som den seje Inger Toudal har fundet?
Mvh Annette Nielsen

Anette Nielsen

Hejsa.
Jeg har et spørgsmål : er der faste regler for konens efternavn , når hun bliver gift
?Får hun mandens efternavn( efter hans far) eller sker det af og til at  man bruger mandens fornavn - lige som til hans børn?
Altså Karen Hansdatter bliver gift med en Jørgen Christiansen og bliver kaldt Christiansen altså ikke datter ,eller Jørgensen eller Jørgensdatter?
Mvh Annette Nielsen

Egon Hansen

Ved de fleste dødsfald i 1700 og langt hen i 1800 -allet nævnes konen eller enken, hvis navnet overhovedet nævnes, ved sit fødenavn, altså f eks Jensdatter. det samme gør sig gældende kvinder i folketællingslisterne, Det med at pigen får mandens navn ved ægteskab hører en nyere tid til, i hvert fald for almuen på landet.
Mvh Egon

Anette Nielsen

Hejsa.
Tak til jer alle for indlæggene.Er der en som har overblikket over denne gren? Er det tid at opgive at finde mere om disse mennesker i Buerup ,Sæby og Reerslev eller er der et godt foreslag til noget jeg kan gøre