mine 6 x tipoldeforældre Peder Andersen og Karen Povelsdatter i Jyllinge sogn

Startet af Kjeld Allan Larsen, 05 Sep 2014 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

det er lykkedes mig at finde flere oplysninger om mine 6 x tipoldeforældre Peder Andersen og Karen Povelsdatter i Jyllinge sogn, Roskilde amt, herunder deres vielse, to døtres fødsel, heriblandt min 5 x tipoldemor Margrethe, og deres begravelse
Men jeg har åbenbart ikke fundet den "rigtige" Karen Povelsdatters begravelse, idet hendes angivne ægtemand swr ud til at hedde Laus Laussen.
Men der må restere oplysninger fra kirkebogen, som jeg ikke kan finde. Det undrer mig, at jeg kun kan finde to børn, de to døtre, fra 1726 og 1732,
Jeg kan heller ikke finde de 6 x tipoldeforældres dåb. En kilde angiver deres respektive dåb til henholdsvis ca 1695 (Peder) og ca 1700 (Karen), men det ser jeg ikke i kirkebogen.

Det vil være dejligt at komme på sporet af mere information.

mvh

Kjeld

6 x tipoldeforældre, Margrethe Pedersdatters forældre: Peder Andersen og Karen Povelsdatter

6 x tipoldeforædre Peder Andersens og Karen Povelsdatters vielse
Kirkebog Jyllinge 1651-1814, Ny udgave
Opslag 135, 1723
Den Kirkelige Foreening til det sædel(ige) ægteskab stiftet imellem Peder Andersen og Karen PovelsDaatt eft(er) Guds Naadige Forsiun, ved en Christelig Copulation af Sogne Præsten Hr Mandix ere ald(eles) frie, at Kunde bekræftis, dertil Vi Underskrevne - som Forlovere for samme personer agter at være ansvarlige, det Vi og med egne Hænder bekræfter
Jyll: 3die Juule-Dag 1723
Hagen HPS Pedersøns Nafn
Hans HLS Larsøns Begge af Jyllinge

Datteren Cidsels Pedersdatters dåb
Kirkebog Jyllinge 1651-1814, Ny udgave
Opslag 40, Nati 1726
Dom 2da p: Epiph (= 20. januar): er (døbt) Peder Andersens Cidsel
Gunild Anders Nielsens bar det: Christned
Test:
Poul Ibsøn         Mette Ivers-dr
Lars Ibsøn         Ane Niels-dr
Lars Nielsøn

Datteren Margrethe Pedersdatter, 5 x tipoldemors dåb:
Den 29. januar 1732

6 x tipoldefar Peder Andersens begravelse
Kirkebog Jyllinge 1651-1814, Ny udgave
Opslag 61, Denati 1750
Die Virid(ium), dvs skærtorsdag = den 26. marts, Peder Andersen Gaardmand

6 x tipolmor Karen Povelsdatters begravelse
Kirkebog Jyllinge 1651-1814, Ny udgave
Opslag 61, Denati 1751
Dopm. 24 p. Trin, dvs. den 21. november: Laus Laussens Karen PovelsDatter





Jane Valkær

Hej
Du finder Karens vielse med Laurs på opslag 113 nederst i første spalte i samme kb - men i den gamle udgave.

Mvh
Jane

Kjeld Allan Larsen

hej Jane

Tak for din information. Så Karen nåede altså ikke at leve længe efter indgåelse af andet ægteskab

mvh
Kjeld