Wogenberg

Startet af tove greisen, 03 Sep 2014 - 12:21

Forrige emne - Næste emne

tove greisen

Jeg søger noget om min tip oldefar. Peter Christensen Wogenberg. Måske hedder han Jacob til fornavn. Jeg ved at han i 1877 bor i Kjær (ulkebøl sogn). Hvor min oldemor er født den 25-7-1877. Har han fået flere børn? Hvor flytter de hen? Alt kan bruges. Han har været værge for min farmor fordi min oldemor ikke var gift. Hvor skal jeg søge når der står at de bor i nihus ved Padborg ( nu Tyskland)

Inge Nissen

#1
Hej

Hed din oldemor Else Marie Matilde?

Du kan finde Elses fødsel indført i de sønderjyske personregistre

www.denjyskekirkebog.dk/FT/PersonRegistreBS.htm

Ulkebøl, fødte 1874 - 1899 Opslag 68 højre side

Jeg kan læse navnene, forældrene er Peter Christensen Wogenberg og Marie Wogenberg, født Christensen. Og de ser ud til at bo hos Jørgen Clausen i Kjær.

I den tilføjede tekst til venstre fra 1892 kan jeg læse navnene Jacob Peter Christensen og Marie Margrethe Christensen, født Christensen, men ellers? Er det navneændringer?

Hvis du heller ikke kan læse teksten, kan du lægge det ud til tydning.

Hilsen Inge






Mette R Francke

#2
Hei

Name:   Jacob Peter Christensen
Birth Date:    05 Nov 1849
Spouse's Name:    Maria Margretha Christensen
Spouse's Birth Date:    07 May 1853
Event Date:    01 Nov 1876
Event Place:    Broager, Sønderborg, Denmark
Father's Name:   Kristen Jensen
Mother's Name:   Metta Maria Nielsen
Spouse's Father's Name:   Andreas Christensen
Spouse's Mother's Name:   Else Hansdr

Broager 1850-1890 ,oppslag 229.
Tror der en en de opplysninger som kan føre deg bakover i tid.

Hvor og når er din farmor født ?

Hvis vi kan følge din farmor og oldemor i ft så er det kanskje mulig å finne ut om din oldemor hadde søsken .

Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

#3
Hej

Der er desværre ingen folketællinger i Sønderjylland mellem 1860 og 1921.

------------

Brylluppet er i personregistret for Broager

Broager viede 1874-1878 opslag 95 til højre og 96 til venstre

Her hedder brudgommen Jacob Peter Christensen og er født i Winding (Vinding?) i Jylland. Faderens navn står som Kristen Jensen Vognberg og moderens som Mette Marie, født Nielsen - boende i Givskud - mon ikke det skal være Harresø

Og bruden hedder Marie Margretha Christensen, født i Egernsund, bosiddende i Dybbøl sogn - Frydendal
Datter af Andreas Christensen og Else Hansdatter, Egernsund.

Forlovere Andreas Christensen og Andreas Clausen, begge fra Egernsund.

Hilsen Inge

Gitte Johansen

Du spørger om Niehus Padborg, der bør være i


Åbenrå, Lundtoft, Bov.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

#5
Hei

Kan dette være han ?

County   Vejle Hundred   Nørvang Parish   Givskud Placename   Givskud Skoledistrikt, Givskud By

       44   Christen Jensen   Male   34   1826   Married   Husfader. Husmand. Daglejer
   45   Mette Marie Nielsen   Female   39   1821   Married   Hans Kone
   46   Jacob Peder Christensen Vognbjerg   Male   11   1849   Single   Deres Barn
   47   Mette Kirstine Christensen Vogbjerg   Female   9   1851   Single   Deres Barn

Dåp , dato stemmer med vielse, Vejle Vinding 1845-1877, oppslag 11.

Faren ?
Navn: Christen Jensen Vognbjerg Alder: 27 Civilstand: Ugift
Husstandsstilling: Tjenestefolk Fødested: Deibjerg
Fam.nr: 81 Matr.nr: Lindberggaard Stednavn: -
Sogn: Gjellerup Kilde: FT-1855 KIPnr: D3354 Lbnr: 454

Foreldre og søster ?

Vejle, Nørvang, Givskud, Harresø By, Et hus, 188, FT-1880, D4989
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Kristen Jensen Vognberg    59    Gift   Husfader, arbejdsmand og jordbruger      Velling Sogn, Ringkøbing Amt
Mette Marie Nielsen    60    Gift   Hans kone      Højen Sogn, Vejle Amt
Ane Kierstine Christensen Vognberg    18    Ugift   deres barn      Givskud Sogn, Vejle Amt

En mulighet er at han er fadder til niese/nevøer.
Hvis han er det og der er opplyst hvor han bor , kan en søke etter flere barn der.

Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

#6
Anmärkningen:

Der Anzeigende heisst richtig benannt Jacob Peter Christensen und die Entbundene Marie Margrethe Christensen geboren Christensen.
Eingetragen auf Verfügung des Königlichen Landgerichts in Flensburg vom 1.August 1892.

Han har fått namnändring 1892.

Eva M
Eva M

Gitte Johansen

#7
Slettet

Er fundet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#8
Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 03 Sep 2014 - 18:55
Du spørger om Niehus Padborg, der bør være i

Åbenrå, Lundtoft, Bov.

Jeg tror da Niehuus ligger syd for den grænse vi har i dag - fandt på nettet noget om brandfolk i hhv. Bov og Niehus, der har nøgle til grænsebommen og kan hjælpe med brandslukning hos hinanden på begge sider af grænsen. Der var et par sogne ved grænsen, der kom til at se anderledes ud ved grænsedragningen i 1920, lidt af Bov sogn blev tysk (Kobbermølle bl.a.) og lidt af det tyske sogn Hanved/Handewitt (Frøslev) kom til at høre til Bov sogn.

Hilsen Inge

Gitte Johansen

Nu ved jeg jo ikke, hvornår de skal bo i Niehus, men jeg kiggede bare i Bov, og der er en del døde, der boede i Niehus.

Men jeg er ikke sikker på noget som helst, derfor skriver jeg også "bør", for hvilket år taler vi om?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

Ja du har ret, Gitte, hvis det er kort efter 1877 er det måske Bov sogn.

Inge