Holsten - 1781 - hvor findes disse kirkebøger?

Startet af Henriette Diana Krøger Hansen, 09 Sep 2014 - 20:00

Forrige emne - Næste emne

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej

Jeg leder efter en person, Herman Henrich Horstmann, født 1781 i Holsten.

Jeg ved, at han er født i Holsten fra et notat i borgerskabsprotokol fra 1813.
Han fik 6 børn med sin kone i København, men desværre står der intet om hans fødested i disse  dåbsregistreringer, ligesom der heller intet står ved registreringen af hans død i 1831.

Min forespørgsel går på, hvor jeg finder kirkebøgerne fra Holsten fra 1781.

Findes de stadig i Holsten, dvs. jeg skal til Tyskland? Hvor henvender jeg mig?
Eller findes de i Danmark?

Al hjælp modtages  :-)

På forhånd tak.

Hilsen
Henriette

Inger Buchard

Prøv at tæl op. hvor mange sogne der er i Holsten - http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/hols1803.gif FT 1803, der også viser, hvor stor en del af FT 1803 der er indtastet

Med de oplysninger, du har, vil det være nærmest umuligt at lede i kirkebøger efter ham.

Hvad var mandens erhverv, siden han dukker op i borgerskabsprotokollen?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej Inger

Tak for dit svar.
Ja, sikke mange sogne, der var. Du tænker at jeg skal vide et mere specifikt område eller sogn?

Han står registreret som værtshusholder i borgerskabsprotokollen for 1813, to år efter at han er blevet gift i København.

Forstår faktisk ikke helt dette - skulle han ikke være borger i København for at blive gift der - eller har jeg misforstået noget?


Hilsen
Henriette


Inger Buchard

Det havde været lettere, hvis han havde haft et specialhåndværk med hjemme fra; værtshusholder kunne man være på land og i by.

Han kunne gifte sig, hvis han kunne forsørge en kone; den eneste forhindring for ægteskab (ud over manglende konfirmation), jeg kender til, var gæld til det offentlige, dvs. fattigkassen.

Hvis du samler hans 2 ældste sønners og døtres navne, vil de ofte være opkald efter far- og morforældre. De kan være et godt spor, hvis man famler i tågen

FT 1803 viser, at efternavnet ikke er sjældent i Holsten; måske kan du få hjælp i den tysksprogede mailingliste FamNord. Lyt/læs med et par uger, så du kender praksis i listen. Og fortæl så, hvad du ved, incl. de 4 sæt børnenavne.
Du tilmelder dig via http://list.genealogy.net/mm/listinfo/famnord

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Henriette Diana Krøger Hansen

Hej Inger

Tusind tak for hjælpen :-)

Hilsen
Henriette