Våbenskjold med løver

Startet af Annette Damgaard Hansen, 31 Aug 2014 - 23:36

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære forum

Mon nogen kan hjælpe med med at finde frem til, om våbenskjold med løver altid knytter sig til efterkommere af kongehuset - eller om andre også kunne have løver i skjoldet? Måske der findes bøger om den slags? Løvenbalk-slægten havde eksempelvis løver i deres skjold, men var også efterkommere af Kong Christoffer I.

Vh. Annette Damgaard


Annette Damgaard Hansen

Hov - kom lige i tanke om at Rosenkrantz har løver med krone i skjoldet, men hvis nogen kender til reglerne for dette - eller kender bøger om emnet, hører jeg gerne.

Annette


Annette Damgaard Hansen

#3
Hej Finn

Tusind tak - det var lige hvad jeg manglede. Grunden til at jeg spørger er først og fremmest, at jeg faldt over  et meget flot våbenskjold til Falster - Gamle Jens I. Falster, i Bjerge d  -1355.

Dele af skjoldet ligner Galen skjoldet - så faldt min tanke på Niels Alexandersen af Falster - der bærer Galens skjold. Han var jo søn af Alexander Pedersen og N.N. af Danmark - altså en prinsesse. Jeg fik derfor den tanke at Gamle Jens I. Falster, i Bjerge kan være efterkommer af Alexander Pedersen og N. N. af Danmark. Det synes ret så nærliggende.
Men jeg kan se i dine links, at løven var et herskersymbol, der også blev brugt af store hærførere.

vh Annette