Lægdsruller Svendborg Amt

Startet af Alita Tind, 31 Aug 2014 - 20:04

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg forsøger mig lidt med lægdsruller, men har kun delvis heldet med mig

Jeg kan finde Rasmus Dreyers sønner i hovedrullen Svendborg Amt 1803:

Rasmus, Nils og Hans, gl. nr. 60, 61 og 62:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17610,845043

Erik - gl. nr. 236:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17610,845050

Jeg har så forsøgt mig i hovedullen Svendborg Amt 1806, men der er ikke skrevet mange navne i den, og jeg kan ikke finde Niels, Hans og Erik (Rasmus er død i 1805)

Jeg har også set efter dem i Tved sogn - lægd 41 - også forgæves. Jeg ved at familien er flyttet til Tved på et tidspunkt men ved ikke hvornår.

Skulle jeg ikke kunne følge familiens færden i lægdsrullen  ???  Det er jo ikke altid man er så heldig at vide hvor familien er flyttet hen.

Vh
Alita







Med venlig hilsen
Alita Tind

Verner Bentsen

Hej Alita

I HR 1806 ser det ud til at der mangler en side med numrene 56 for Niels og 57 for Hans.

Bortset fra det, så er alle i HR 1806 indskrevet som SL dvs sølimit og skal findes i sørullen.

Verner

Alita Tind

Hej Verner

Aha - SL var det jeg ikke kunne læse.

Tak for henvisningen - jeg vil forsøge mig med sørullerne, dem har jeg ikke prøvet før, og så vidt jeg kan læse mig til, er de endnu ikke online?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Claus Nissen

Hej Alita

Nej det er (desværre) ikke rigtig muligt at følge personeres flytninger via lægdsrullen da nøglen til at finde personen er årstal og Lægdnummeret som jo er stedet hvor personen opholder sig.

Den eneste undtagelse er jo hvis du kan finde lægdsrullen via en henvisning fra en anden lægdsrulleindskrivning.

mvh

Claus

Alita Tind

Hej Claus

Jeg har tidligere været heldig at kunne følge aner ved hjælp af notater/henvisninger til ny - eller tidligere - lægd, og det håbede jeg også at kunne i dette tilfælde. Så er der kun slavemetoden tilbage  :'(

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind