En indsat i Horsens tugthus 1856-1863. Hvor finder jeg hans dom?

Startet af Jørgen Pedersen, 30 Aug 2014 - 15:03

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Det drejer sig om Jens Christensen Høit/Højbjerg, der blev indsat i Horsens tugthus den 3. dec. 1856 med dom nr. 413 – 7 års fængsel. Han ses i sognets til- og afgangslister for hhv. 1856 og 1863.

Han er født i Højbjerg sogn og boede i ved folketællingen 1855 i Elsborg sogn, begge sogne i Viborg amt.

Hans dom må formentlig være faldet umiddelbart før hans indsættelse i tugthuset, og de indsatte er tilsyneladende sat ind, efterhånden som de fik deres dom – i hvert fald er dommenes numre fortløbende. De er måske alle dømt ved samme domstol.

Men hvilken domstol, og hvor finder jeg dom nr. 413?

(se evt. http://www.wadschier.dk/arkivalie/horsens-tugthus-alfabetisk-efternavneregister-over-de-i-fængslet-indsatte-fanger-1853-1874/22486/62/, image 62/152, nederst på siden)

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

dorte frandsen

#1
Hej Jørgen!

Elsborg hører under Lysgård Herred, så mon ikke han er dømt der.
Du kan starte med at finde ham i strafferegisteret, der skulle gerne stå, hvilken dato han er dømt og ved hvilken ret. Han har formodentlig siddet i arresten i Kjellerup, så arrestjournalen kan fortælle dig, hvornår han er sat ind. Dommen skal du finde i dombogen for Lysgård-Hids Herred.

Med venlig hilsen Dorte

PS! Kom lige i tanker om at strafferegister for Lysgård m.v. ligger på min PC.
Jens Christensen Højt, Elsborg, blev dømt for tyveri 11 juli 1856.


Jørgen Pedersen

Hej Dorthe

Mange tak for hjælpen.

Det var vældig fine oplysninger. Specielt oplysningen om dato og sted for dommen. Jeg vidste ikke, at en dom af den længde kunne afsiges af en herredsfoged, men sådan var det jo åbenbart.

Jeg ikke ganske fortrolig med Daisy, og før jeg nu bestiller arkivalier i blinde, har jeg et spørgsmål, som du måske kan hjælpe med:

Jeg går ud fra, at strafferegisteret og dom kan findes i Daisy under Lysgård-Hids herredsfoged – Dombog for borgerlige sager og strafferetssager 1847-1973.
(https://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=lysg%C3%A5rd&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=522225&ngnid=&heid=3834628&henid=4890020&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=)

Er det der, du har fundet strafferegisteret ?

Med venlig hilsen og endnu en gang mange tak

Jørgen

dorte frandsen

Hej igen!

Strafferegisteret finder du her:

https://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=strafferegister&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=3877156&henid=3877156&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Det må have været noget af et tyvere, når han fik 7 år, så dommen er nok afsagt i Viborg. Men når du har dato og årstal, kan du nemt tjekke dombøgerne både for Lysgård-Hids Herred og Viborg.

Du kan også finde politiprotokollen for Lysgård-Hids. Den indeholder forhør af mistænkte, vidner osv. og kan være en guldgrube af oplysninger.

Med venlig hilsen Dorte

Jørgen Pedersen

Hej

Mange tak for den hurtige reaktion. Jeg vil nu forsøge at spore mig ind på, hvilke arkivalier, jeg skal bestille, og der er jo ingen grund til at give arkivet større omkostninger og mere besvær end højst nødvendigt.

Med venlig hilsen

Jørgen