Hvem var arkivtegner Søren Abildgaards (1718-91) morforældre i Randers?

Startet af Peter Michaelsen, 27 Aug 2014 - 22:09

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

Da jeg for et par år siden begyndte at interessere mig for slægtsforskning, opdagede jeg snart, at arkivtegner Søren Abildgaard var blandt mine aner, nærmere bestemt min 5xtipoldefar.
Kort efter blev jeg klar over, at der fandtes et imponerende, nærmest monumentalt værk om arkivtegneren, nemlig Poul Grinder-Hansen: Søren Abildgaard (1718-1791) Fortiden på tegnebrættet, Nationalmuseet 2010.
I denne store bog får man meget at vide om Søren Abildgaards liv og hans slægtsforhold. Et enkelt spørgsmål lades dog ubesvaret, nemlig hvem der var forældre til hans mor, Anna Sørensdatter.
Morforældrenes navne nævnes ikke i bogen, men nederst på side 163 skriver Grinder-Hansen at "en tilfældigt overleveret papirlap i en af Søren Abildgaards notebøger rummer et lille regnskab over de udgifter, han fik i forbindelse med bl.a. at indhente legitimationsbeviser fra Skagen, (Sørens) døbeseddel fra Flekkefjord, moderens døbeseddel fra Randers, samt afskrift af skifteprotokoller fra Randers rådstuearkiv vedrørende hans morforældres og deres børns forhold."
På baggrund af denne oplysning burde det vel være muligt at finde lidt flere oplysninger om Søren Abildgaards morfar, som åbenbart også hed Søren, samt dennes hustru. De nævnte skifteprotokoller eksisterer forhåbentlig stadig.

Jeg har læst to artikler fra Historisk Aarbog for Randers Amt: C.J. Pape: "Slægten von Hatten og dens tilknytning til von Hattenshus i Randers" (1959, s.37-47), samt Povl v. Spreckelsen: "von Hattenslægten og von Hattenshus" (1960, s.87-90).
Oplysningerne herfra her jeg søgt at sammenholde med oplysninger fra Nygaards sedler, fra s.150 og 163f. i Grinder-Hansens bog, samt et skifte fra Skagen 1766, som findes på nettet, og som nævner rådmand Jens Sørensen fra Randers sammen med to andre søskendebørn, Birgitte Elisabeth von Hatten og Søren von Hatten, forvalter i Nakskov.

Sammenholder man disse oplysninger, viser det sig, at handelsmand, senere rådmand i Randers, Jens Sørensen og hustru Magdalene von Hatten, gift 9.6.1705, havde mindst 4 børn sammen: Herman v. Hatten (brændevinsbrænder og 1780 liglaugsbroder, 26.6.1715-19.12.1791), Jens Jensen v. Hatten (købmand i Randers 1750 og rådmand 26.1.1759) - Pape og v.Spreckelsen nævner kun disse to, mens Grinder-Hansen kun nævner Søren Jensen v. Hatten (død 1768, forvalter og købmand i Nakskov) samt den ugifte søster Birgitte Elisabeth v. Hatten (død 1787).

Om rådmand Jens Sørensen Randers har jeg yderligere fundet lidt i Nygaards sedler: Han fik borgerskab i Randers som handelsmand 21.12.1702, som købmand 22.12.1705, blev vicerådmand i 1732 og derefter rådmand i 28 år. Endelig skulle han være blevet forlovet 26.1.1759, hvilket kunne tyde på, at han forinden var blevet enkemand. Hans alder angives da til 76 år, hvilket vil sige, at han var født ca.1683. Ved sin død i 1763 (begravet 10.2.1763 i Sct. Mortens sogn) var han da ca.80 år gammel.

Søren Jensen v. Hattens far, Jens Sørensen Randers, havde iflg. testamentet af 1787 to søstre, Anna Maria Sørensdatter og Søren Abildgaards mor Anna Sørensdatter. I Anna Maria Sørensdatters testamente af 1764 (konf.1766) nævnes desuden en søstersøn Peder Pedersøn, åbenbart en søn af en Peder og yderligere en søster til Jens, Anna og Anna Maria, hvis navn ikke kendes.

På internettet fandt jeg det gejstlige skifte efter Anna Maria Sørensdatter i Skagen, men også en oplysning, som synes at stride mod oplysningen om at Anna Sørensdatter døde 1741 i Flekkefjord: i forbindelse med Anna Maria Sørensdatters fundats 24.7.1754 om gave til Skagen kirke nævnes af hendes familie bl.a. søsteren Anne Sørensdatter, "gammel og affældig, hos min slægtning Anders Skovs enke Mette Pedersdatter i Aalborg."

Jeg håber, at andre er i stand til at kaste mere lys over de nævnte familieforhold.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen