Ferdinand Rudolf Busch - født 1.3.1827 i København ?

Startet af John Rasmussen, 21 Aug 2014 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

John Rasmussen

Ifølge http://www.stamtrae.klein.as/p4f70b38d.html er han født 1.3.1827 i København

Jeg har fundet ham i folketællinger:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 292,Baghuset 1.Opgang 2.Sal, 45, FT-1834, C5734
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rebekge Cartrine Busk   43   Enke      har Huusleiehjelp 8rd Halvaarlig og 3 Brød Uglig og Vasker ude   
Carel Lodvig Busk   14   Ugift      hendes Søn   
Catrine Wilhelmine Busk   11   Ugift      hendes Datter   
Fertenand Rudolff Busk   8   Ugift      hendes Søn   
Mette Marie Groni   29   Ugift      Haanarbeide,logerer   
Julie Lentsner   22   Ugift      Haanarbeide,logerer
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Sølvgade, Huuset nr. 411, 4. Sal, 405 F18, FT-1840, C5130
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rebecca Busk   49   Enke      Haandarbeide   
Ferdinand Busk   14   Ugift      hendes Søn   
Trine Busk   17   Ugift      hendes Datter   
Jeg har set i kirkebøger i København - men det er ikke lykkedes mig at finde dåb eller konfirmation.
Jeg søger oplysninger om Ferdinand Rudolf's forældre og aner

Jane Valkær

Hej
Her i FT 1845 - men det hjælper jo ikke med at finde hans dåb:

Samtlige personer i husstanden:
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Nr. 450 Søstrædet, 813 F4, FT-1845, B2596
Christiane Groff 49 Gift  Høker. Helsingør. 
Trine Møller 18 Ugift  Barn. [Christiane Groff] Helsingør. 
Sophie Møller 14 Ugift  Barn. [Christiane Groff] Helsingør. 
Kobbe 22 Ugift  Oberjæger. København. 
Bærnes 21 Ugift  Oberjæger. Rensborg. 
Ludvigsen 21 Ugift  Oberjæger. Slesvig. 
Andersen 21 Ugift  Oberjæger. Helsingør. 
Busch 18 Ugift  Oberjæger. København. 
Wase 32 Ugift  Slagtersvend. København. 
Fritz Rumkjøb 23 Ugift  Slagtersvend. København. 

Iflg. din kilde, som du henviser til, så er det vist heller ikke lykkedes dem at finde dåben.

Hans mor er også fra København - her FT 1845:

Samtlige personer i husstanden:
kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Sølvgade 411,3.Sahlsetage, 4, FT-1845, C4015
Johan Fr.Jensen 29 Gift  Kleinsmedsvend Kjøbenhavn 
Lovise Jensen født Søeborg 38 Gift  Konen Kjøbenhavn 
Peter Christian Jensen 1   Konen Kjøbenhavn 
Jens Jørgensen Søeborg 28 Ugift  Arbeidsmand Kjøbenhavn 
Chatarine Larsen 39 Ugift  Haandarbeide Kjøbenhavn 
Kresten Julius Larsen 7    Kjøbenhavn 
Jens Christiansen 43 Gift  Arbeidsmand Nordbye pr Nestved 
Mette Christiansen født Jensen 35 Gift  Konen Lundeskov i Jydland 
Niels Christiansen 7    Kjøbenhavn 
Jens F.Christiansen 2    Kjøbenhavn 
Emma Christiansen 4    Kjøbenhavn 
Karen Møller født Andersen 63 Enke  Haandarbeide Christiansøe 
Rebekke Busk født Møller 54 Enke  Haandarbeide Kjøbenhavn 
Karen Wahl født Jensen 63 Enke  Haandarbeide Christiansøe 
Johan Svendsen 14    Kjøbenhavn 
Aug.C.Wahl 23 Ugift  Kleinsmedlærling Kjøbenhavn 

Ud fra denne FT så formoder jeg, at det er rigtigt, at Ferdinand er født i København eller i omegnen. Dengang tog man vist til København - ikke fra København, så Rebekka har nok boet med sin mand i København.

Dette kunne være en mulighed - men trods alt et vildt gæt:
B: Rebecca Cathrine                     Døbt: 02.06.1789                                       
F: Johan Møller - linnedvæversvend     Sogn: Citadel               
M: Johanne   
http://www.danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/foedte_m.txt

Mvh
Jane                                                               
                                                           

Inge Nissen

Det lyder da som et godt bud, Jane kommer med, navnesammensætningen Rebekka Cathrine er da vist ikke helt almindelig.

Johan Møller, 29 år ??Væversvend, Johanne Andersdatter, 32 år, og deres søn, Johan på 7 år er der ved FT 1787 sammen med mange andre på denne adresse:
København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Uden Stadens Nørre og Østerport.

Inge

Inger Toudal


B: Ferdinand Rudolph                                              Født: 03.01.1827
F: Carl Busch - musketer                                        
M: Cathrine Rebecca Myller                                        Sogn: Frederiks Tyske Kirke    
Anm: Barn er tvilling                                             SgNr: 83

B: Ferdinandine Rudolphine                                        Født: 03.01.1827
F: Carl Busch - musketer                                         
M: Cathrine Rebecca Myller                                        Sogn: Frederiks Tyske Kirke   
Anm: Barn er tvilling                                             SgNr: 83

Fundet i Registre til Københavns kirkebøger på http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jane Valkær

#4
Hej

Tak Inger - havde selvfølge ikke lige fået tjekket med navnet Busch.

Opslag 23 og 119 i Frederiks Tyske Kirke 1818-1866

Ikke viet i denne kirke.

Mvh
Jane

John Rasmussen

Så kan jeg komme videre - endnu engang vil jeg rose dette forum. Jeg har et problem og vupti - så er flere engagerede og hjælpsomme mennesker klar med et svar  :)

Inge Nissen

#6
http://danbbs.dk/~stst/kbh_kbg_reg/ som Inger Toudal har givet linket til, er der under døde denne oplysning:

Johanne Møller død 15.11.1838
85 år, E e VÆVERSVEND
Hospital (89)
Død 15.11.1838
Sogn: Vartov

Det kunne være moderen til den Rebecca Cathrine, Jane fandt født i 1789, aldersmæssigt passer det nogenlunde med Væversvend Johan Møllers kone, Johanne Andersdatter, der er 32 år i FT 1787

Hilsen Inge

Ferdinand Rudolph og Ferdinandine Rudolphine !!!
Den lille pige er åbenbart død inden FT 1834, hvor kun drengen er med, nu som Fertenand Rudolff.

Jane Valkær

Hej
De mulige Rebekka Catharine/Catharina:
KB København, Citadel 1782-1813 (ny udgave) opslag 22 ø h

Kan ikke finde datteren Trines dåb i Frederiks Tyske Kirke.

Og kan heller ikke finde manden Carls begravelse fra Frederiks Tyske kirke (mellem 1827-1834).

Heller ikke en vielse mellem Rebekka og Carl 1808-1827 - Citadel sogn, Garnison og Frederiks Tyske Kirke (tidligere nævnt).
Så er de kb'er gennemgået  ;D

Jeg er stødt på noget pudsigt.
KB København, Garnisons 1799-1814 (ny) 1. nov. 1812 - opslag 265
Her bliver en Christine Rebekka Müller gift med en Paul Christensen dvs. de bliver gift i Lyngby (notat) men er blevet indskrevet i Garnisons sogns kb. Måske fordi han var ved regimentet.
Det kunne jo have været hendes første mand, men jeg tvivler efter at set indskrivningen i kb Kongens Lyngby 1806-1827 (ny) opslag 12 nr. 14 - det er en snedker Müller som er vidne. Desværre ikke en væversvend, hvilket ellers ville have passet med, at han måske var på Brede Klædefabrik.
Og hendes navn er jo heller ikke korrekt.

Mvh
Jane

John Rasmussen

Carl Michael Busch, toldbetjent i Kiøge 25 år gl. vies 3.11.1816 (opslag 109, Trinitatis 1813-1840) til jomfru Ane Marie Keyseri Sølvgade 421 - forlovere er farver Holblad ibid (Køge?) og klæde.... Schmidt på Amagertorv - måske er det min eftersøgte Carl?

Han er ikke efterfølgende fundet viet til Rebekka i Vor Frelser, Trinitatis, Vor Frue, Helligånd og Sct. Petri, Kongens Lyngby - alle 1813-1827 - Jane har tidligere nævnt at have undersøgt Citadel, Garnision og Frederiks tyske

Ferdinands fødedato er 3.1.1827 i Frederiks Tyske Kirke - denne oplysning er nævnt tidligere med fader musketer Carl Busch