Herredsfoged Jakob Jensen Lund og Margrethe Hulegaard ?????

Startet af Anelle Cosedis, 17 Aug 2014 - 11:06

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

fra image 725 er skiftet efter Margrethe Olufsdatter Hulegaard. Jeg har dog svært ved at læse andet end navne og datoer :'(

De venligste hilsner
Anelle




Kurt Palshøj

#91
Hej Anella.

Brug nedennævnte link, gå ned og vælg skjoldenaesholm, først i skifteuddraget er lokaliteterne nævnt.

http://aurelia.dis-danmark.dk/probate.htm

A Melbye var Birkedommer ved Skjoldenæsholm birk 1702-1724. derfor hans signatur ved skifterne.

Venlig hilsen
Kurt

Anelle Cosedis


Tusind tak, Kurt. Det er en meget nyttig side  ;D

De venligste hilsner
Anelle

Michael Adeler-Bjarnø

Kirsten/Kirstine Olufsdatter Huulegaard.[/u]

Med stor interesse har jeg fulgt med på denne tråd omkring slægten Huulegaard. Jeg kan næppe løse spørgsmålene omkring de omtalte familiemedlemmer; men kan dog måske tilføje noget og har selv i denne forbindelse et spørgsmål om "min" Huulegård.

En af mine aner, sognepræst i Kirke Hvalsø- og Særsløse sogne i Voldborg hrd. Anders Pedersen Hald, 1667-1725, er i sit 1. ægteskab gift med Kirsten/Kirstine Olufsdatter Huulegaard, død 1706 i Kirke Hvalsø præstegård. Hun føder 5 børn hvor den førstefødte søn døbes med navnet Oluf (morfaderen?) og førstefødte datter med navnet Maren (mormoren?). På ligstenen i Kirke Hvalsø kirke står bl.a. "Levede i Ægteskab med sin Förste hustru Kirsten Huulegaard i 12 Aar og aulede 5 Sönner og 3 Dötre". Der kendes dog kun 2 døtre og 3 sønner så de andre børn må være døde som spæde. Kirsten dør sandsynligvis i barselsseng og deres sidste kendte barn Karen, døbes nov. 1703 (udfra alderen da hun dør i 1771). (oplysningerne om personerne er fra "Stamtavle over Familien Hald", Christian Krarup, 1929, udgivet af forlagsboghandler E. Haase samt fra "Wibergs Præstehistorie".

Vi kender ikke alderen på Kirsten da hun dør; men udfra vielsesåret vel født ca. 1670/75 og kunne således tidsmæssigt være en datter af Oluf Lauridsen H. der dør ca. 1675 og begravet i Allerslev kirke. Datteren Margrethe oplyses "på tråden" at være født ca. 1668 og død 1731 I Jystrup degnebolig, kunne derfor tidsmæssigt være en søster til Kirsten/Kirstine.

Anders Pedersen Hald's 2. hustru (min ane) er Apollone Marie Steendorph, datter af sognepræst Damianus S. i Stenmagle-Stenlille sogne. Damianus er 1674 og 1682 fadder for børn af sognepræst Jacob Olsen Abild i Jystrup kirke. De 2 sogne ligger omkring en dagsrejse fra hinanden og årsagen til fadderskabet kunne være af kollegiale årsager; men også muligvis af familiære årsager, idet sognedegnen her er Jens Jacobsen Lund, hvis mor jo skulle være Margrethe Olufsdatter Huulegaard. At Damianus er fadder behøver naturligvis ikke nødvendigvis at være qua slægtsforbindelser; men vi ved at slægtsbåndene dengang var meget stærke, også selvom D. ikke er blodsbeslægtet med svigerfaderens 1. hustru Kirsten/Kirstine Lauridsdatter Huulegaard.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at da Huulegaards jord omkring midten af 1700 tallet lægges ind under Ledreborg gods, er slotsforvalteren 1753 – 1756 min ane og søn af førnævnte sognepræst Anders Pedersen Hald, Hans Peder Hald, 1710 – 1786.

Omkring de ældste led af Huulegaard'ene mangler vi jo oplysninger fra eventuelle skifter. Allerslev landsby, Huulegaard og Lejre landsby ligger under grevskabet Ledreborg, hvor skifteprotokollerne først er bevarede fra 1790.
Skifteprotokollen for Jystrup landsby hører under Skjoldenæsholm gods hvor protokollen begynder med året 1671. Kunne skiftet efter Margrethe være registreret her ?, eller er resultatet negativt ?

Med en stor slægtsforskerhilsen
Michael Adeler-Bjarnø





Michael Adeler-Bjarnø


Hej igen

ref. til min bemærkning om et skifte efter Margrethe Olufsdatter Huulegaard i Skjoldenæsholm skifteprotokol - jeg ser nu at skiftet allerede er omtalt her på tråden (side 234) og dette giver jo ingen oplysninger, udfra navnene, om Margrethes forældre m.m..

Michael A-B

Anelle Cosedis

Hej Michael,

det var dejligt også at høre fra dig.  :D

Lige nu er jeg dog så søvnig efter rejse, at det er svært at fokusere, så jeg vil vente til de næste dage. Men spændende er det. Hvis Margrethe Olufsdatter Hulegaard og din Kirstine Olufsdatter Hulegaard er søstre, har min mand jo fået sig en ny "oldefætter".

Inden vores rejse ringede jeg til lokalarkivet i Lejre, hvor jeg blev fortalt, at Ledreborg ikke havde afleveret godsarkivalierne. Dem er jeg ellers meget interesseret i, men nu fortæller du, at de først er bevarede efter 1790.
Øv for den da, jeg havde forestillet mig at man kunne ringe og forespørge ang. herredsfogeden Jakob Jensen (Lund) og birkedommeren Andreas Melbye.

Har du set selve skiftet efter Margrethe Olufsdatter Hulegaard på FamilySearch Estate Records, fra image 725? Måske der står noget, vi kan bruge? Jeg selv har svært ved at tyde det.

De venligste hilsner og tak
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har i dag skrevet til Peter Hornbæk Rust Jensen, på familie@peterrust.dk, da han jo har Jakob Jensen Lund og Margrethe Olufsdatter blandt sine aner.
Jeg opdagede dog for sent, at Bjørn Marcher allerede havde kontaktet ham. Måske det var lidt synd, at ulejlige ham igen, da han "kun" havde det fra en slægtsbog. Hermed en undskyldning til Peter!

Jeg glæder mig til at skulle kigge på de personer, Michael har nævnt ;D Og ja, der må da findes nogle flere skifter, vi kan bruge.

De venligste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

Bjørn, du skriver, at du ikke har fundet skiftet efter Oluf Lauridsen Hulegaard.

Hvor har du søgt? På RA? Eller andetsteds? Jeg behøver jo ikke at bruge tid på noget, du allerede har undersøgt. ;)

Det må da for pokker da være muligt at finde alle hans børn  ::)

De venligste hilsner
Anelle


Anelle Cosedis

Øv, så gamle skifter (fra 1675) findes ikke i Roskilde Amt  :-\ :-\ :-\

Min plasticlomme med de små gule lapper kan herefter skrottes, da jeg intet kan bevise. :'(

Mange hilsner og tak til jer alle

Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Lad være med at skrotte dine "små gule sedler". Måske "kommer tid kommer råd", som det gamle ord siger.

Hvem ved, hvad der kan gemme sig hos RA ?

Og hvis Ledreborg ikke har afleveret alle arkivalier, findes der måske/måske ikke noget som kan bruges.

Har du overvejet at kontakte Ledreborg Slot for at høre om der evt. kan tænkes at være noget gemt på loftet i en eller anden gammel kiste/bogskab ?

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive alt ind, som du indtil nu har fundet - og gerne offentligjort på nettet. Måske det kunne komme kommende tiders slægtsforskere til gavn  :D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Rolig nu, Anelle!

Tværtimod er der god grund til at gemme dine små gule lapper - du er stille og roligt ved at stykke det hele sammen!

Iøvrigt husk Kurt Palshøjs indlæg :

"Oluf Lauridsen Hulegaard:
I Chr. V matrikels markbøger 1682-83, nr.106-108, der omhandler en del af Voldborg herred, starter med Osted, på opslag 40 er nævnt Bymændene i Osted, Allerslev sogn starter på ops.221, Hullegaard på ops 419-426, Olle Lauritzen er nævnt som ejer/beboer på Hullegaard, på sidste side i afsnittet(426) er skrevet en tekst, som jeg desværre ikke kan tyde, måske er der en der kan "oversætte" det, men det er dateret Hulegaard d.22 juli 1682, en af underskriverne og den af dem der kan skrive, er som jeg læser det, Oluf Lauridsen."

og

"Jeg synes den gode Oluf L. Hulegaard har smidt om sig med sten(gravminder) idet stenen i Kr. Eskildstrup kirke har helt samme tekst som stenen i Allerslev Kirke."


Her star jo tydeligt at Oluf levede i 1682 - og hvem ved, måske mange år senere.... og jeg har ikke systematisk nedskrevet hvor jeg har søgt skiftet efter ham... Vi har hverken tidspunkt eller sogn og det komplicerer ligesom sagen lidt. 

Hans kone er jo død 1718 i Gørlev sogn, hvor der jo stod I KB:
"d. 3.Nov blev begraven den gudfrygtige og høitbedagede Matrone Maren Jacobs daatter sl. Oluf Huulegaards effterlatte Enke som havde naaet den Naade af Gud at see Sine Børns Børnebørn som var tilsammen 13 af hvilke effter hendes død levede de 6. Hun døde og blev begraven udi Giørlev Kirke i sin Alders 80. aar."
 
Oluf er død mellem 1682 og 1718, men hvor? Hans kone er jo ikke begravet under mindepladerne (I Allerslev eller Kirke Eskildstrup) - så Oluf er vel heller ikke nødvendigvis?!

I øvrigt kan du jo en dag med god tid sortere sedler og få navne på Maren Jacobsdatter's 13 oldebørn - hvoraf 6 levede - begge dele i 1718..... Så kan du sikkert sandsynliggøre Margrethe Hulegaard skal med i børneflokken......

med venlig hilsen

Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg har ikke lagt anerne på nettet. Men deler meget gerne ud til interesserede. Det ser du jo, når jeg skriver opslagsnr. osv. Man kan jo altid skrive til mig, hvis interessen er til stede.

Og ja, jeg overvejede at kontakte Ledreborg, da jeg fik at vide, at de ikke havde afleveret arkivalierne, men det passer vist ikke. Og samtidig har jeg ringet og mailet til lokalarkivet i Lejre i håb om oplysninger.
Hos RA har jeg ingen idé om, hvad jeg skal søge efter, når der ikke er skifter så langt tilbage som 1675. ???

Jeg har selvfølgelig ikke skrottet, hvad jeg allerede har beviser for. Nemlig at Jakob Jensen Lund og Margrethe Olufsdatter Hulegaard er min mands tip 6.  ;D Og degnene og deres søskende passer jeg også godt på.
Men jeg kan jo desværre ikke bruge alle disse tankespind, om Oluf Lauridsen Hulegaard, skulle være hendes far, til noget.

Jeg følger dit råd og gemmer min plasticlomme i min to-do-bunke, hvori også ligger de fine kort, du har linket til os. Og fotos har jeg taget i kirkerne i både Jystrup og Allerslev.

Tusind tak for hjælpen, Judith. Jeg prøver på at koncentrere mig om Fyn, hvor jeg finder mange spændende ting.

Mange venlige hilsner

Anelle

Anelle Cosedis

Også en stor tak til dig, Bjørn for at dele ud af din viden.

Alle disse skriverier vil jo ligge i cyber space, og kan heldigvis hentes ned igen, hvis jeg er heldig at komme opklaringen nærmere.

Men heldigvis fik du jo et par familiemedlemmer mere med hjælp fra Thestrup-Bjørn. Så noget godt kom der da ud af det. ;D

De venligste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Kære Anelle

Lad blot Hulegaard-slægten hvile lidt, men som nævnt - giv ikke op.

Når jeg nævner, hvad RA kan tænkes at gemme, så er det jo netop fordi vi ikke ved,  hvad der kunne tænkes at ligge i gamle arkivalier - sikkert ikke en gang RA selv. Alt er jo ikke nødvendigvis gennemtjekket og offentliggjort.

Du har her med en "kendt og givet agtet" slægt at gøre.
Og lur mig - der må kunne findes mere om herredsfoged Jacob og hans familie og hans forbindelse til Huulegards-slægten. Spørgsmålet er jo blot - hvor ?
En herredsfoged er jo ikke hr. hvem som helst!

Du skal ikke takke mig - jeg synes jo bare, at det har været spændende at følge med, mest fordi Allerslev/Lejre o.s.v. er/var "min baghave" - og hvem ved, måske har din herredsfoged engang "krydset spor" med mine husmænd/daglejere - som - måske/måske ikke - har haft noget at gøre op med herredsfogeden  ;D
Man ved aldrig !

Og ja, Fyn:
En af mine forfædre fra Drøsselbjerg i Holbæk Amt har været rytter i Det Fynske Dragonregiment:

Holbæk, Løve, Drøsselbjerg, Drøsselberg Bye, , 10, FT-1787, C0901
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Nielsen   22    Ugift   Husbonde   Gaardmand   
Niels Nielsen   64    Gift   Hans Fader   Pensionist af det Fyhnske Dragon Regiment
Anna Michelsdatter   56    Gift   Hans Hustru      

Nå - det var blot en "sidebemærkning" !

Prøv nu - bare for en sikkerheds skyld at kontakte de gæve efterkommere på Ledreborg Slot - koster jo ikke andet end "ulejligheden" !
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

du skal have tak for alle dine søde ord.

Ja, Fyn har fået en stor plads i mit hjerte, og vi kommer der ofte.

Meget af anetavlen fra Fyn består af Odensekøbmænd, borgmestre, et par postmestre (hvoraf Andreas Melbye er den første), mange præster, mange skomagere i Kerteminde, en enkelt paruquemager og en gammel kone, der er kludesamler. Så en skøn blanding af mennesker. Og kludesamleren går uvidende rundt mens hun intet ved om, at hun senerehen vil blive i familie med "det bedre borgerskab". Dette synes jeg er fantastisk.

Alle kirker, hvor slægten har huseret er besøgt. Her ynder jeg at dvæle en stund. (Jeg ved godt, at det lyder lidt skørt). Men jeg vil jo gerne takke for min mand og vores søn, mens jeg tænker på deres forfædre.

Jeg tror, at Fyn er det bedste sted at have sine aner, for der er simpelthen samlet så meget materiale.
Wads Sedler, Odensedatabasen, som er fantastisk, og hvor man eksempelvis kan se, hvad folk ejede, hvor meget de betalte i hesteskat, prinsessestyr og lignende. Fynhistorie.dk, hvor Hans Nørgaard har affotograferet rigtig meget. Og nu er der kommet noget nyt fra Mette Fløjborg: fæster og skifter, som jeg senere vil gøre meget brug af. ;D

Jeg kontakter Ledreborg. Måske torsdag. ;D

Mange, mange hilsner fra
Anelle

Kurt Palshøj

Hej Anelle.

Som Judith og Bjørn skriver, gem dine notater!

M.h.t. Hulegaard:
1568 tilhørte gården Roskilde Domkapitel, i 1688 er Roskilde Katedralskole nævnt som ejer, begge er arkivskabere, men desværre ingen skifteprotokol i det interessante tidsrum, men fæsteprotokol (1691 og 1701) som ikke er digitaliseret.
i. "Navneregistrene til Kronens  Skøder 1535-1765" er Hulegaard nævnt to gange 1648-1688 og 1731-1765, sidste er sikkert da jorden overgik til Ledreborg som nævnt af Michael, her er så 2 skøder der kan have interesse.

Birkedommer og Herredsfoged var noget man blev udnævnt til, da det var i enevældens tid, har kongen skulle godkende med sin underskrift, så der findes muligvis noget på skrift et eller andet sted (hvis det ikke er brændt eller på anden måde beskadiget), i Danske Kancelli.

http://www.sa.dk/daisy er f. eks. et godt sted at blive inspireret til andre kilder.

Det hænder også, ganske vist sjældent, at man finder det man har opgivet at finde, når man søger efter noget helt andet.

Med venlig hilsen.
Kurt.

Anelle Cosedis

Hej Kurt,

ja, hvis man kunne leje en hylde at sove på inde på RA, ville det gøre det hele nemmere. For alle de gamle kruseduller kan være svære at tyde, og tager frygtelig lang tid. Så en lille bopæl mellem de gamle arkivalier ville være skønt ;D
Men nu er efteråret jo heldigvis på vej.

Jeg har allerede gemt alle noterne, som I så sødt foreslår. I er jo kommet med mange fine oplysninger, som jeg dog ikke har undersøgt så nøje ang. Hulegaard, da jeg endnu ikke ved, om Margrethe tilhører familien. ???

Jeg er meget glad for dine informationer omkring udnævnelserne til hhv. birkedommer og herredsfoged. Tusind tak. Jeg lærer nyt hele tiden  ;D

De venligste hilsner

Anelle


Judith Olsen

Hej Anelle

Lidt mere til de "små gule" - og disse har vi da vist ikke haft fremme tidligere i tråden:

Fundet på: http://www.brejl.dk/sorogejst.html

26 Karen Nielsdatter Hyld i Jystrup. 30.11.1733, fol.119, næste protokol fol.215B.
E: Jens [Jacobsen] Lund, degn i Jystrup og Valsølille. B:
1) Margrethe Lund g.m. Niels Faxe i Roskilde
2) Kirstine Marie Lund g.m. Jørgen Kastrup
3) Elisabeth Birgitte Lund 13
4) Mette Lisbeth Lund 12
5) Bente Cathrine Lund 9.
(Ved afkald 13.12.1765 til Mette Elisabeth Lund kaldes afdøde for Karen Høj).


41 Peder Jacobsen Hald, degn i Haraldsted og Allindemagle, [begravet 18.10.1737], fol.206B.
E: Dorthe Jensdatter Busch.
Testamente af 9.6.1727.
Underskrevet af
1 hans [halv]bror Jacob Olufsen Lund i Allerslev
2 hendes bror Jens Jensen Busch i Valsømagle.

60 Jens Jacobsen Lund, degn i Jystrup og Valsølille. 19.8.1745, fol.333, 357, 361, 381B, næste protokol fol.130.
E: Anne Kirstine Plum. LV: bror Hans [Knudsen] Plum, degn i Førslev og Sneslev.
Første ægteskab med [Karen Nielsdatter Hyld], skifte 30.11.1733 lbnr.26. B:
1) Margrethe Lund g.m. Niels Faxe i Roskilde
2) Kirstine Marie Lund g.m. Jørgen Kastrup
3) Elisabeth Birgitte Lund. Ved afkald 11.11.1751 g.m. Maltha Ulrik Engelsted på Glorup på Fyn
4) Mette Lisbeth Lund
5) Bente Cathrine Lund. Ved afkald 8.6.1748 g.m. Ulrik Knudsen Friis i Kongens mølle [i Avnsø sogn] i Kalundborg amt
FM: farbror Oluf [Jacobsen] Lund, degn i Osted og Allerslev.


Og så er der også disse - men hvordan og om de har noget med de øvrige at gøre, kan jeg ikke lige gennemskue:

158 Rasmus [Jacobsen] Lund, degn i Terslev og Ørslev. 22.5.1795, side 399, 432.
E: Anne Sofie [Mehlen]. LV: Casper Møller, præst i Ejby og Dalby. B:
1) Frederikke Lund 31
2) Christiane Lund 24
3) Jacob Lund 22½, degn i Førslev og Sneslev
Bevilling til uskiftet bo af 22.5.1795.
Samfrændeskifte 8.4.1799.

29 Jacob [Rasmussen] Lund, degn i Eggeslevmagle. 14.10.1758, side 203.
E: Maren Hansdatter. B:
5) Marie Jacobsdatter Lund 16
6) Christiane Jacobsdatter Lund 10.
Første ægteskab med [Marie Eliasdatter, begravet 23.3.1740]. B:
1) Elias Jacobsen Lund 31, ridefoged på Mørup [i Fjenneslev sogn]
2) Rasmus Jacobsen Lund 26, degn i Terslev og Ørslev
3) Mette Jacobsdatter Lund 25
4) Martha Kirstine Jacobsdatter Lund 20.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Tusind tusind tak, det er da imponerende  ;D Jeg må helt sikkert kunne bruge nogle af alle dine inputs.

Jeg vil kigge på dem alle sammen ved først givne lejlighed.

Jeg har lige et nyt emne, jeg bliver nødt til at tage op, hvor jeg håber på lidt hjælp. Du kan jo se med, hvis du har lyst.

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej alle,

Så har jeg fundet Margrethe's formodede bror's begravelse.... Gørlev KB 1680 - 1733 (Nye), opslag 207, som jeg læser :

"Dom. 20. p.Trinit. (1721 ?)  blev Peder Huleegaard begraven udi Backendrup kirkegaard. "

Der star i Nationalmuseets kirkebeskrivelser: ".... solgte 11.juni 1695 kirketienden til Peder Olufsen Hulegård i Gørlev, der for sin part ved skøde af 8. juli 1722 afgav rettighederne til ...."
men afståelsen skete åbenbart efter han var død....
Jeg er lidt i tvivl om årstallet - kan nogen bekræfte?

Anelle, måske en chance for at finde et skifte hvor din Margrethe Hulegaard er nævnt? Hvis han ikke havde overlevende børn.....

mvh

Bjørn
 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Fantastisk Bjørn, mange tak. Hvordan kom du på idéen med Gørlev? Godt fundet.

Er det den samme Peder, der var gift med Maria Eliædatter? Jeg spørger nok dumt, for jeg har jo ikke plottet dem ind, og nu ligger de små gule sedler indeni plasticlommen til senere brug.

Jeg har en anden lille gul seddel med: Peder Olufsen Hulegaards barn Hans født 1690. Død samme år. Herredsfogeden (eller hustru?)bar det. Det må være noget, I har fortalt mig.

Efterhånden er der lidt ting at arbejde med. ;D Jeg får vist en travl vinter.

At han ikke skulle have overlevende børn, og Margrethe så skulle være nævnt i skiftet, er jo nok tvivlsomt. Men man ved jo aldrig ???

Jeg synes også, at det må være 1721 begyndende på opsl. 203. Der bliver jo vekslet mellem alm. datoer, fastelavn, påske, advent og så Trin.

20.p. Trin.? Hvornår er det?

De venligste hilsner
Anelle

Bjørn Marcher

Hej Anelle,

Jo, det er den samme Peder H. , som var gift med Maria Eliasdatter, fik Hans og en datter, der begge døde som småbørn. Mindeplade for dem er omtalt sammen med Peder og hans gaver til Gørlev kirke I Nationalmuseets kirkebeskrivelser, som jeg skal bore lidt mere i : http://danmarkskirker.natmus.dk/. Søg på sogne, du har fundet dine aner I, som Allerslev, Gørlev, Kirke Eskildstrup, Bakkendrup og se f.eks. efter gravminderne..... du kan selv fortsætte I andre sogne som Jystrup og Valsølille.... (gravminde nr.3 i Jystrup har du vel?) .

Begravelsesdagen: Det er 20.søndag efter trinitatis, og opslag i Bauers kalender: I 1721 var det 26.oktober.

Jeg har ikke fundet andre børn efter ham end de to, der blev begravet, men det kan sagtens være at de findes..... Har endnu ikke været hele Gørlev KB igennem  ....

mange varme hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjørn Marcher

Nu er tråden snart så lang, at jeg ikke kan overskue om denne dåb er nævnt allerede - den er interessant grundet fadderne (6 styk ialt !):

Roskilde Domsogn, KB 1678-1708 (Nye), opslag 198:

d. 26 August (1705): 
Hr. Laurits Olufsen Hulegaard (og) Anniche Lorentsdr. Barnet Johanne:
Baaret af Drude H. Jacob Kraghs .  Staad hos  : H. Anders Hald Kieriste.

Mandsfaddere:
H. Jacob Krag       Ole Jacobsen Lund
Peder Pedersen     Peter Bagger
(Kvindefaddere)
Cathrine Lorents Wiborgs
Thomas Hulegaards Hustru


Med dette og de mange andre eksempler på faddere og "bærere/stod hos" ved flere barnedåb vil jeg da efterhånden finde det overbevisende sandsynliggjort at din Margrethe er en Huulegaard, datter af Oluf Lauritsen Hulegaard. Således han formentlig har haft 7 børn ! 

Hvad mener I andre? 

mange hilsener

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn, som du dog finder!

Jeg har også meget svært ved at få overblikket. Men du har ganske ret i, at fadderne "går igen".
Og også at tråden er lang, og vi derved nemt kan gentage os selv. Men pyt, det tager vi med. For hvis Oluf er Margrethes far, kan vi jo altid se det hele igen. Og så vil jeg begynde at lede mere intenst.

Jeg skulle have ringet til Ledreborg, men har dog endnu ikke haft tid. Men snart, snart.

Lidt opsummering:

Du har de første fire børn efter Oluf Lauridsen Hulegaard:

1. Laurids
2. Karen
3. Drude Margrethe
4. Thomas

Så er der kommet en Peder til, og måske Margrethe.

Hvem er så den 7.? Og ja, jeg er lidt forvirret. ::)

I næste uge får jeg desværre ikke tid til at komme i RA. Men det ville være rart at få det opklaret snart.

Du har måske også fået Jacob Jensen Lund og Margrethes børn sat på små sedler, eller har du lavet et skema?  :D

Tusind tak for hjælpen til dig, Bjørn

Mange hilsner fra
Anelle


Bjørn Marcher

Hej Anelle og andre,

Jeg prøver lige at sammenstille ultrakort, i tilfældig rækkefølge:

Børnene efter Oluf  Lauritsen Hulegaard  (og Maren Jacobsdatter):

Laurids Olufsen – gift med Anniche Lorentsdatter. Skriver Lejre Herred, død efter 1705.
Karen Olufsdatter   - gift med Hans Hansen i 1699. Han var præst i Ørslevvester.
Drude Margrethe Olufsdatter – født o. 1668. Gift med Anders Jensen Wind og derefter Jacob Nielsen Krag. Død august 1710.
Thomas Olufsen   -  gift med Arentse Arentsdatter. Gårdfæster i Osted. Død efter 1718. Bjørn's linie.
Peder Olufsen, gift med Maria Eliasdatter, boede  Agerup i Gørlev sogn. Død 1721.
Kirstine Olufsdatter  -  Født o 1670? Gift med Anders Pedersen Hald. Død 1706 i Kirke Hvalsø. Michaels linie.
Margrethe Olufsdatter  - født o. 1656. gift med Jacob Jensen Lund. Død 1731 i Jystrup. Anelles mands linie.

Håber der ikke har indsneget sig fejl i dette..... og som nævnt, rækkefølgen er ukendt! Der kan også være flere, der er døde I ung alder - logisk set mangler der en Jacob med opkald efter morfar. 

mange varme hilsener
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

det var Kirstine, jeg manglede. Hun skal da lige på de gule sedler.

Og så har du endda skrevet ægtefæller, og hvilke linier de "tilhører". Tusind tak, det giver et flot overblik.  ;D ;D ;D

Jeg kan ikke vente med at komme i RA. Det bliver spændende, om der er noget at finde.  ;)

De venligste hilsner
Anelle

Anne Ravnskjær

Bjørn Marcher

Thomas Olufsen   -  gift med Arentse Arentsdatter. Gårdfæster i Osted. Død efter 1718. Bjørn's linie

Kender du hans børn?

Han skulle have en søn Peder Hulegård vist nok født 1712 og død 2. apr. 1769 (i følge Geni). Sønnen var gift med Marie Wulf. Jeg kan ikke finde hans fødsel/dåb, vielse og begravelse.

mvh

Anne R

Judith Olsen

Hej til alle

Blot lige et par bemærkninger:

Jeg tror ikke, at Hans Hansen, gift med Karen Olufsdatter, var præst. Ørslevvester er beliggende i Gyrstinge sogn, Sorø Amt, og her kan jeg ikke finde en præst ved navn Hans Hansen.

Men derimod nok en skovrider - fundet på: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=eneriis&id=I42930:

•  Name: Hans Hansen
•  Sex: M
•  Occupation: Forpagter
•  Birth: 1667
•  Death: jun 1729
•  Burial: 21 jun 1729 Gyrstinge
•  Residence: Skovridergården i Ørslevvester

Marriage 1Dina Christine Jochumsdatter b: 1673
Children
1.    Hans Hansen b: sep 1698

Marriage 2Karen Olufsdatter Huulegaard
•   Married: 28 Mar 1699 in Osted
Children
1.    Ole Huulegaard b: feb 1701 in Ørslevvester

Marriage 3Antoinette Reinholtsdatter

---------

•  Name: Ole Huulegaard
•  Sex: M
•  Occupation: Prokurator på Fyn
•  Birth: feb 1701 in Ørslevvester
•  Baptism: 13 feb 1701 Gyrstinge
•  Death: 9 nov 1727 in Vejle
•  Residence: 10 sep 1723 Birkefoged til Wedellsborg birk
----------

Og her er sønnen, Ole's skifte - og så kom vi da lidt på Fyn, Anelle  ;)

Fundet hos Brejl:

156 Oluf Hansen Hulegaard, ugift birkedommer på grevskaber Wedellsborg på Fyn, der døde i Vejle. 9.11.1727, fol.124B.
E: forlovet med Dorthe Cathrine Storm i Vejle. A:
1) far Hans Hansen i Ørslevvester i Gyrstinge sogn på Sjælland
2) bror, ridefoged på Holmegård [i Holme Olstrup sogn].
--------

Og til Anne - her er skiftet efter Thomas:

Thomas Olufsen Huulegaard gmd i Stedstrup      3 Aug 1740     pg 216
WIFE:    Arentze Arntzdr
CH:      Drude Sophie Thomasdtr enke = afg. Muller/Moller
         Ole Huulegaard  kiobmand i Khvn
         Arendt Huulegaard  forpagter i Strandegaard  ( Arnt Huuelgaard)
         Lars Huulegaard i Antvorskov
         Peder Huulegaard kiobmand i Khvn
         Birthe Thomasdtr Huulegaard  ( Birgethe Huulegaard)
         Ane Dorthe Thomasdtr Huulegaard
[Soro Akademie; Book 3 1736-1749; film 52290]

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Bjørn Marcher

Hej Judith og Anne,


Judith, det er godt set. Oplysninger om HH som præst havde jeg fra Kaj Ørhøjs noter, der ellers har været nøjagtige... og jeg har ikke kontrolleret dem. Ørslevvester er også nævnt hos KØ. Brejl's oplysninger har jeg set, men der står ikke stilling...

Og tak for skifteoplysningerne efter Thomas - med 7 (overlevende) børn.


Og Anne, jo jeg kender til Thomas Olufsens børn - der er omkring 10. Jeg gennemgår lige mine kilder, før jeg lægger et svar ud - senere i dag. Og jo, jeg har også info om Peder Huulegaard og hans to ægteskaber.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Judith,

hold da op. Du har godt nok arbejdet hårdt på sagen. Tusind tak, jeg vender tilbage til det senere, da jeg jo kan være heldig, at Margrethe er i familie med dem.

Men indtil videre må Anne, Kurt og Bjørn kunne have nytte af alle dine fine oplysninger.

En lille bog-anbefaling:

Tyge Krogh: Det store Natmandskomplot, En historie om 1700-tallets kriminelle underverden på Kalundborg-egnen.
Det er nærmest en retssag, men med fine beskrivelser af livet, høj som lav.
Jeg er dog ikke færdig med den endnu, da jeg læser højt for min mand, og det ikke altid lige passer ham, når jeg vil læse. :D

De venligste hilsner og tak
Anelle