Veylehuset? den vestlige del af Viskinge sogn, nør Birkendegaard i Værslev

Startet af Egon Hansen, 13 Aug 2014 - 21:23

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Min tip. tip oldefar, Hans Hansen, blev født i Veylehuset og døbt i Viskinge kirke i 1723. søn af Hans Pedersen, kaldet Hans Post, og Mette Pedersdatter.
Parret får 5 børn døbt i Viskinge fre 1714 til 1723. Hans Post dør i 1724 (ingen aldersangivelse)
Mette og hans er tilsyneladende ikke gift i Viskinge og bruger også kun "udensogns folk" som faddere til deres børns dåb.
Kort efter Hans Posts død bliver Mette gift med Oluf Falck som har en gård i Smakkerup (Viskinge sogn) og får yderligere 2 børn.
Hans Hansen fæster en gård i Viskinge ca 1757, hans yngste, og eneste overlevende barn, Mette, født 1772. bliver gift 2. gang med min trip oldefar Niels Andersen, søn af Anders Larsen og Anne Sørensdatter i Rugtved (Viskinge sogn).
Annes far, Søren Nielsen, født 1719 i Viskinge, har en fæstegård i Viskinge by, som han kommer fra( Lokalhistorien oplyser at han blev frasat på grund af fattigdom og restancer i 1780, )
Hans kone, Else Henriksdatter. døde 1780, som gårdmand Søren Nielsens kone. Søren Nielsen døde året efter som indsidder i netop Veylehuset!
Hvad var Veylehuset?  Et hus hvor Birkendegaard indlogerede frasatte  bønder (dem var der tilsyneladende en del af iflg Lokalhistorien!) eller et tilfælde?
Hvor kom Hans Post og Mette fra?
Er der nogen som ved hvem der ellers boede i omtalte hus efter Hans Posts død til Søren Nielsen flyttede ind?
Mvh Egon Hansen

Jette Mejnertsen


Hej Egon.

Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål, men jeg mener at veyler/vejler er et sumpet område, hvor der ofte var en bro, måske kun en gangbro.

Jeg er før stødt på det i Holbæk amt, jeg mener det var både i Værslev og ved Fårevejle, og der kunne være en kro tilknyttet stedet.

vh

Jette Mejnertsen

Jette Mejnertsen

Jeg prøvede for sjov at Google veylehuset i Viskinge, under billeder er der et fint gammelt kort.

Prøv, så får du svar på et af dine spørgsmål.

http://www.lokalhistorien.dk/Vejlekroen.html

vh Jette

Jørn Christiansen

Hej Egon

Jeg er også efterkommer af Hans Post, og jeg har fundet to børn mere end dig: http://www.christrup.eu/joerns_familie/2237.htm
Med hensyn til Veylehuset bliver jeg dig svar skyldig.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Egon Hansen

Hej Jørn.

Tak for din mail. jeg har netop haft min slægtshistorie åben, og talt efter på Hans Poste børn. Jeg har altså 6 børn, Anne 1714, Maren, Kirsten, Peder, Jørgen, og Hans 1723, hvem mangler jeg?
Anne blev gift med een som hed Skaaning. som enke boede hun hos broderen, og i folketællingen 1787 er hun anført som husfaderens mor! men det kan jo ikke passe, når hun kun er 10 år ældre end ham.
Hvem af Hans Posts børn er din ane? og ved du hvor familien kommer fra?
Een af fadderne til Hans Poste børn anføres som "moderens søster, en rytterkvinde fra Kelleklinte", men det er jo ikke særligt oplysende.

Hej Jette.
også tak til dig. Jo Veylekroen, i Lokalhistorien kender jeg godt, men det Veylehus var jo blevet til en "rigtig krog , før vores Hans Post får sine børn døbt i Viskinge kirke.
Senere nævnes Vejlehuset som et markhus under Birkendegaard.
Jeg havde håbet på at "nogen" kendte nogen som boede der mellem 1724 og 1780.
Mvh Egon

Egon Hansen

Hej Jette
nu har jeg googlet Vyjlehuset i Viskinge, men jeg får udelukkende henvisninger til vores tidligere mail udvekslinger, både om Hans Post og Erik Eriksen, men ikke noget billede-  jo altså det om Veylekroen i Lokalhistorien.
Jeg ville godt nok også være blevet overrasket hvis et tilfældigt markhus har blevet fotograferet.
Det hus under Birkendegaard som jeg læste om et eller andet sted, lå vist også i Værslev sogn.
Mvh Egon

Jørn Christiansen

Hej Egon

Det er Maren der er min ane. Hvis du trykker på ovenstående link kan du se mine data.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Egon Hansen

Hej Jørn.
Tak for din mail. Nå, det er Søren du mener at jeg mangler af Hans Posts børn.
Oprindelig havde jeg også Søren med på min liste, men efter nøjere gennemsyn slettede jeg ham igen. Der er nemlig endnu en Hans Pedersen( eller står der Poulsen?) i Viskinge, som får flere børn døbt, og fadderlisterne for Søren, og hans søskende er temmeligt forskellige fra Dem som Hans Post bruger. Det ser for mig ud som Sørens far eller mor havde sin rod i fæstebønderne i sognet, medens Hans Post sikkert hører til i den fattigere del, selv om hans enke gør et godt parti og bliver gårdmandskone.
Efter Jettes forslag googlede jeg "Veylehuset i Viskinge", men jeg fik ikke noget billede af er markhus, men nogle henvisninger til en tidligere mailudveksling her i Forum med Jette, som førte til at jeg fandt Hans Hansens far, Hans Post, men om det kun er fordi min computer kunne huske det eller andre computere vil komme til samme resultat ved jeg ikke.
Jeg har arbejdet med slægtsforskning i mange år, men har kun brugt computer i en halv sned år, så på det område er jeg temmeligt uvidende.
Mvh Egon

Jørn Christiansen

Hej Egon

Jeg må give dig ret, jeg har slettet Søren, tak for det.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Annette Damgaard Hansen

#9
Den Danske ordbog siger følgende, Så Jette har ret.

Vejle: lavvandet sted i en bugt, fjord el.lign. og dertil grænsende enge, moser eller sumpe
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=vejle

Du kan også søge i Arkibas på Værslev sogn - Hvidebæk Lokalhistoriske Arkiv
http://search.arkibas.dk/?freetext=V%C3%A6rslev+&year_from=Fra&year_to=Til

nr. 2 siger viser at der findes et arkiv om ejendomme i Værslev  fra 1700 - 2007

vh Annette

Egon Hansen

Hvis man kender lidt til naturforholdene nord for landevejen mellem Bregninge og Kalundborg begøver man ikke en ordbog for at se hvad en Veyle er, og læser man "Lokalhistorien"´s oplysninger om Weylekroen, oplysninger som netop er samlet af en lokalkendt mand bekræfter det også dette.
Palle skriver at Weylekroens oprindelse var et nærmest smugkro lignende forhold blev legaliseret, og han nævner en officiel kroforpagter fra omkring 1708.
Men denne Weylekro tror jeg ikke har noget at gøre med det hus hvor Hans Post og Mette Pedersdatter boede i 1714, og til Hans Posts død i 1724, og i hvert fald nævnes han ikke i artiklen om kroen.
Det jeg gerne ville vide var om det hus hvor Hans Post boede, var det samme som den afsatte fæstegårdmand Søren Nielsen boede i det sidste år af sit liv,(1781) om han boede alene, og hvem der ellers boede der. Jeg mener at have set Weylehuset betegty som et markhus ved Birkendegaard.
For resten: Er der nogen som ved hvor Hans Pedersen og Mette kom fra, og hvorfra han havde sit tilnavn?
Og endnu en skæbne som endte i Weylehuset: Søren Nielsen. Han havde overtaget fæstegården efter sin far,der gik på aftægt da hans kone døde.Den gamle Niels Christensen (80 år gl) fik også en trist afslutning på sit liv.
Medens familien var i kirke søgte den gamle mand ly i hestestalden med et stykke tørt brød.Nu var "gebisset" ikke så godt, så da sulten meldte sig, og søn og svigerdatter ikke var kommet hjem fra Kirke, gik han ind i naboens port, for at bløde sit brød i hesteles drikke trug. Her faldt han så uheldigt at han druknede (sig!), og her fandt naboen ham da familierne kom fra Kirke.
Stor opstandelse! Sagen måtte forelægges provsten, før begravelsen kunne ske, men til familiens lettelse afgjorde kirkens mand at døden skyldes et uheld i forbindelse med den gamle mands svaghed, og han fik lov til at blive begravet fra kirken!
Mvh Egon