Kretzschmar Efterlysning

Startet af Linda Frederiksen, 10 Aug 2014 - 19:01

Forrige emne - Næste emne

Linda Frederiksen

Jeg er foerst lige begyndt at slaegtsforske og fandt en post fra Henrik Christian Betelsen (se nedenfor). Der naevnes Laurits Vilhelm Theodor Mathisen (Mathiasen) som er min morfar.

Er der nogen som har mere information om hans familie?

Kretzschmar
Indsendt af: Henrik Christian Betelsen
Dato: 17/06-07 15:26
Min tiptip oldefar Karl Gottlob kretzschmar døde i Nieder Kreischa 1823. Hans søn Julius Amandus født 1820 invandrede til Danmark. Han var saddelmester. Hans sønner hed Julius alexander og Kristian Vilhelm. Davinde, Fyn.
Er der nogen, der kender noget til deres familie?

Alice Oppenheim

Hej Linda - og Velkommen til AneEfterlysningen!

Den tråd, du henviser til, ligger her: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,329089,330206.

Den er lang og fuld af oplysninger om slægten Kretzschmar i DK.


Og ja, et sted nævnes "Pigen Henriette Augusta Kretzchmar ~ 11.02.1880 med enkemand, barn Laurits Vilhelm Thedor Mathiasen * 14.12.1881". Desværre uden kilde. Jeg vil dog tro, vi lynhurtigt kan grave noget frem til dig :)

Øjeblik...!


*************
PS: Søren, der engang skrev på disse sider, har lavet en hjemmeside om Kretzschmer-slægten her: http://perkretzschmer.beboer2650.dk/





Alice Oppenheim

#2
Fundet i Kølstrup KB: 1881, 5 Marts, Lavrits Vilhelm Theodor Mathiasen, en søn, , Mathias Kristian Mathiasen [vægter], , Henriette Augusta Kretzschmer, 34, Hundslev



Her er Laurits Vilhelm Theodors Far ved FolkeTællingen i 1880:


Odense, Bjerge, Kølstrup, Hundslev By, Et Hus, 165, FT-1880, B3771

Matias Christian Matiasen
   33    Ugift    Husfader    Vægter paa Ulriksholm    Barløse, Odense amt
Ane Dorthea Mathiasen    3    Ugift    Datter    Hans Børn    Bellinge, Odense amt
Hans Jacob Mathiasen    1    Ugift    Søn    Hans Børn    Kjølstrup


- Det første, der springer i øjnene er jo, at Mathias Chr. Mathiasen er "ugift", at der mangler en kone i huset, og at der er to små børn på 3 og 1. Folketællingen er foretaget 1. februar. Men som det fremgik af det, du havde fundet, så giftede Pigen Henriette Augusta Kretzschmer sig jo netop først en uges tid senere, den 11. februar, med en Enkemand. Altså passer pengene. 



- født i 1881? Det er en gammel Morfar, du har!

Linda Frederiksen

Bare dejligt! Tak for al hjaelpen. Jeg haaber jeg finder ud af mere.

Alice Oppenheim

#4
I samme KB fra Kølstrup kan du se dåben af broderen Hans Jacob Mathiasen

1878, 8 September, Hans Jakob Mathiasen, en søn, , Mathias Kristian Mathiasen [vægter], , Elise Vilhelmine Dorthea Kretzchmer, 32, Gallehusene
Kilde: http://www.virgo-fyn.dk/index.php/kirkeboger/kirkeboger-odense-amt/bjerge-herred/348-kolstrup-1864-1892-fodte

Mathias Chr. Mathiasens afdøde hustru hed altså Elise Vilhelmine Dorthea Kretzchmer - og var søster til din Morfars Mor!

Elise er død: 1879, 28 August, 3 September, Elise Vilhelmine Dorthea Kretzschmar, 33, Ulriksholm - af Davinde – gift med vogter Mathias Kristian Mathiasen
kilde: http://www.virgo-fyn.dk/index.php/kirkeboger/kirkeboger-odense-amt/bjerge-herred/351-kolstrup-1864-1891-dode



Odense, Aasum, Davinde, Nyhave, et huus, 16, FT-1860, B0304
Julius Amandus Kretzchmar 40 Gift huusfader, saddelmager Grossar i Sachsen
Anne Dorthe Jensen 44 Gift hans kone Søllinge, Svendborg Amt
Elisa Wilhelmine Kretzchmar 14 Ugift deres børn Davinde
Henriette Augusta Kretzchmar 13 Ugift deres børn do [Davinde]
Julius Alexander Kretzchmar 11 Ugift deres børn do [Davinde]
Christian Wilhelm Kretzchmar 8 Ugift deres børn do [Davinde]
Johannes Kretzchmar 6 Ugift deres børn do [Davinde]
Frederikke Julie Kretzchmar 2 Ugift deres børn do [Davinde]

Alice Oppenheim

#5
Din Oldefar, Mathias Chr. Mathiasen er født i Barløse i 1846. Se Kirkebogen for Barløse 1831-1850; opslag 25 på http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger

Forældrene er Skrædder Hans Jacob Mathiasen og Hustru Hansine Kofoed på Kaslunde Mark


Odense, Baag, Skydebjerg, Skydebjerg By, et Huus, 54-F2, FT-1850, C5040
Hans Jacob Matthiasen    51    Gift       Skrædermester, Huusfader    Her i Sognet [Skydebjerg]
Hansine Kofod    34    Gift       hans Kone    Hasle, Bornholms Amt
Emilie Rasmine Cathrine Matthiesen    8    -       deres Børn    Her i Sognet [Skydebjerg]
Matthias Christian Matthiasen    4    -       deres Børn    Barløse Sogn
Ellen Kirstine Matthiasen    1    -       deres Børn    Barløse Sogn


Odense, Baag, Skydebjerg, Skydebjerg Bye, Et Huus, 67 F 1, FT-1855, C7013
Hans Jacob Mathiasen    55    Gift    Inderste, Skrædder, Huusfader       Skydebjerg Sogn
Hansine Koefod    39    Gift    hans Kone       Hasle, Bornholms Amt
Er......?? Rasmine Cathr. Mathiasen    13    Ugift    Deres Barn       Skydebjerg Sogn
Mathias Christian Mathiasen    9    Ugift    Deres Barn       Barløse Sogn
Ellen Kirstine Mathiasen    6    Ugift    Deres Barn       Barløse Sogn
Hans Emil Mathiasen    3    Ugift    Deres Barn       Skydebjerg Sogn


Odense, Baag, Skydebjerg, Skydebjerg, Fattighuus, 67 F 1, FT-1860, C7014
Hans Jacob Mathiesen    61    Gift    Skrædder, Huusfader Almisselem       Skydebjerg Sogn
Hansine Kofod    44    Gift    hans Kone       Hasle Bornholms Amt
Mathias Christian Mathiesen    14    Ugift    Deres Barn       Barløse Sogn
Ellen Kirstine Mathiesen    11    Ugift    Deres Barn       Barløse Sogn
Hans Emil Mathiesen    8    Ugift    Deres Barn       Skydebjerg Sogn

Linda Frederiksen

Tusind tak igen for hjaelpen. Jeg tror jeg soger forkert naar jeg gaar ind paa siden.

Glad for at du har hjulpet!

Alice Oppenheim

#7
Hej Linda,

Hvor går det galt? Hvilken side søger du på? Måske har jeg et par fif :)


Og noget helt andet: Har du en Morbror i Brasilien? https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-12841-3691-5?cc=1932363

Tine Susanne Olsen

ellers prøv sørens mail
(sorenkretzschmer(snabel a)ghotmail.com har fået lov af søren at gi dig den
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Linda Frederiksen

Tak for hjaelpen! Jeg soeger paa samme sider som I goer, men maaske er den navnene jeg soeger forkert paa? *suk* jeg har brug for hjaelp!
Min morbror arbejde for flyselskabet - nu SAS - som dengang floej direkte til Brasilien. Tak for linket. Jeg har det og et andet ogsaa :)


Hej Linda,

Hvor går det galt? Hvilken side søger du på? Måske har jeg et par fif Smiley


Og noget helt andet: Har du en Morbror i Brasilien? https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-12841-3691-5?cc=1932363

Alice Oppenheim

#10
Hej igen!

Uanset, hvilken database, man søger i, gælder den regel, at man ikke kan trække noget ud, der ikke er lagt deri. Dvs, man skal være realistisk med, hvad man søger.

Og så må man ikke være for specifik, fx mht stavemåde. Søg bredt! Brug %-tegnet. "Mathias Christian Mathiasen" dukker måske ikke op, men bruger du "Mat% Chr% Mat%" eller "Mat% %stian Ma%" får du måske mange hits - som du så kan sorterer i. Brug altid så få parametre som muligt!

Vigtigst er det at huske, at "retskrivning" er et forholdsvis nyt fænomen. "Christian" kan fx staves "Kristian" eller "Xstian" eller "Christen"/"Chresten" eller "Kristen" osv, og det er sådan set ikke forkert - uanset, hvad der står på dåbsattesten :)

De indtastede folketællinger kan også drille, hvis originalen har været svær at tyde. Sammen lign fx FT-1860 med FT-1890:

Odense, Aasum, Davinde, Nyhave, et huus, 16, FT-1860, B0304
Julius Amandus Kretzchmar 40 Gift huusfader, saddelmager Grossar i Sachsen
Anne Dorthe Jensen 44 Gift hans kone Søllinge, Svendborg Amt
Elisa Wilhelmine Kretzchmar 14 Ugift deres børn Davinde
Henriette Augusta Kretzchmar 13 Ugift deres børn do [Davinde]
Julius Alexander Kretzchmar 11 Ugift deres børn do [Davinde]
Christian Wilhelm Kretzchmar 8 Ugift deres børn do [Davinde]
Johannes Kretzchmar 6 Ugift deres børn do [Davinde]
Frederikke Julie Kretzchmar 2 Ugift deres børn do [Davinde]

Odense, Aasum, Rønninge, Rønninge Sogn og By, Langeskov Kro, 30, FT-1890, C4829
Julius Alexander Kretglehmar    40    Gift    Husfader    Gjesgiver    Davinde
Ane Nielsen    41    Gift    Husmoder       Roslund, Sjælland
Ana Elise Marie Olgae Kretglemark    4    Ugift    Barn       Rønninge
Henry Emil G??? Kretglemark    3    Ugift    Barn       Rønninge
Drengebarn uden Navn    født 27.Novmb. 1889    Ugift    Barn       Rønninge
Julius Amandus Kretglemark    71    Enkemand    Sadelmager       Tyskland
Karline Matilde Johan Hansen    2?    Ugift    Tyende       Birkende

"Kretglemark"...?  :P


Gælder det folketællingerne, findes der flere forskellige søgesider med forskellige søgeparametre ... simpel søgning, avanceret søgning, søgning på flere personer i samme husstand eller søgning i flere amter på en gang ... jeg veksler lidt imellem dem http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm

:)