Søstre indvandret fra Sverige - hvortil i Danmark?

Startet af Jonna Olund Henningsen, 09 Aug 2014 - 16:06

Forrige emne - Næste emne

Jonna Olund Henningsen

Jeg har problemer med at finde min oldemor og hendes to søstre ved indvandring til Danmark (formentlig København)
1. Emilie August Olsdotter (eller Olsson), f. 12.4.1857 i Sverige, udvandret d. 23.10.1875 til DK.
2. Johanna Olsdotter (eller Larsen?), f. 16.5.1860 i Sverige, udvandret d. 2.7.1884 til DK.
3. Ulrika Olsdotter, f. 27.7. eller 24.7.1869 i Sverige, udvandret d. 24.10.1888 til DK.
Kan nogen hjælpe med, hvor de tre ankom?
mvh
Jonna H.


Eva Morfiadakis


Skanderborg, Nim, Tamdrup, Vrønding by, En gård, Laursminde, 1, FT-1880, B8615



Niels Jensen 26 Gift Husfader, gårdeier  Her i sognet 
Ane Maria Jensen 25 Gift Hans hustru  Her i sognet 
Ane Lene Sofie Jensen under 1 år Ugift Deres barn  Her i sognet 
Anders Hansen 24 Ugift Tjenestefolk  Hvirring sogn, Skanderborg amt 
Fredrik Jensen 16 Ugift Tjenestefolk  Sløystrup?? sogn, Veile amt 
Jens Peter Jensen 15 Ugift Tjenestefolk  Her i sognet 
Emilie Augusta Olsen 22 Ugift Tjenestefolk  Sverrig  
Ane Hansen 20 Ugift Tjenestefolk  Sverrig 
Marie Mikkelsen 14 Ugift Tjenestefolk  Horsens 

Hon passar in.

Eva M
Eva M

Jonna Olund Henningsen

Tak Eva - lige netop den folketælling havde jeg fundet - men der er mange år, hvor hun er "forsvundet". Men jeg leder videre.
Tak igen alligevel.
Jonna

Jonna Olund Henningsen

Hej Knud Erik.
Tak skal du have. De to af registerbladene kunne jeg bruge i den indviklede historie, jeg er i gang med.
Men ved du om politiet eller anden myndighed registrerede personer, der indvandrede (den dag, de ankom)?.
mvh
Jonna

Mette R Francke

Hei

Vet du hvor din oldemor blir viet ?

En mulighet er å se om hennes søsken er fadder til din oldemors barn ?


Mette
PS Hvem av de 3 er din oldemor ?

Mette R Francke

Inge Nissen

#6
Der er også et registerblad på
Ulrikka Olsdatter, syerske, født i Øssjø i Sverige 24.07.1869, tilmeldt 1.11.1893 hos Larsen (det er vel hos søsteren, der bor hos faderen?) Helgensensgade 3 og frameldt igen til Sverige 20.2.1894

Jeg kan desværre ikke indsætte links (nr. 2233535)

Hilsen Inge

Mette R Francke

Hei


Ulrikka Olsdatter , 24-7-1869 , Sverige, Össjö
Stillinger: Syerske
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2233535&searchname=polit_adv

1-11-1893: Helgesensgade 3 , 1. hos Larsen
20-2-1894: Frameldt til Sverige


Mette
Mette R Francke

Jonna Olund Henningsen

Hej Mette.
Jeg har alt fra min oldemors vielse og senere forløb til dødsdagen. Min oldemor var Emilie Augusta Olsdotter (også kaldet Olson eller Olesdatter i DK). Det er blot fra hun ankommer til Danmark og så til hun får min bedstefar i 1882 og først senere bliver gift med barnefaderen.
Jeg har så også fundet hende, som der er gjort opmærksom på her i tråden, som 22-årig i Jylland. Hun blev faktisk i Jylland resten af sit liv.
Men som sagt, der er altså nogle år, som er blanke for mig.
mvh
Jonna

Eva Morfiadakis

Hej,

Hon utvandrade 1875. I Danmark gjordes ft 1880. Hur ska du finna henne mellan 1875-1880, om hon inte gifte sig eller fick barn någonstans? Kontrollera tilganslisten för Tamdrup för t ex 1875, om den finns.

Hon kan ha varit i Danmark mycket tidigare. Det gäller också för de andra systrarna.  Många svenskar var säsongsarbetare i Danmark och hade då bara en sk arbetsattest som inte alltid registrerades i kyrkboken i Sverige.

Sen beslutade sig personen för att t ex gifta sig i Danmark,  då var han/hon tvungen att få en riktigt attest från kyrkan med uppgifter om föräldrar, vaccination etc. Det var den attesten som registerades i husförhörslängden/utflyttningslängden.

Eva M
Eva M

Jonna Olund Henningsen

Og tusind tak for linket til Ulrikka.
mvh
Jonna

Lis B. Jensen

Hej

Dette kan være Emilie:
Husstand: København, København (Staden), Østerbrogade (lige numre), 1880, 121, Østerbrogade 62, forhuset, 3die sal
Navn, Køn, Alder, Fødested, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildeerhverv, Trossamfund
,
Simon Jacob Philipson, M, 67, Aalborg, Gift, huusfader, mosaiske,
Frederikke Philipson, K, 69, Ringkjøbing, Gift, husmoder, mosaiske,
Bergitte Cohen, K, 53, Ringkjøbing, Ugift, hører til familien, mosaiske,
Emilie Olsen, K, 24, Bosserup, Sverrig, Lund, Ugift, tjenestepige, lutheraner,
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jonna Olund Henningsen

Hej Lis.
Nej, det er ikke min oldemor. I 1880 er hun i Jylland og er fundet i folketællingen der. Jeg er sikker på, at det er hende for min bedstefar er født i området i februar 1882.
Men tak!
mvh
Jonna

Eva Morfiadakis

#13
Enl. födelseboken för Össjö 1869 är Ulrika född 27/7 - döpt 1/8.

Utvandringsdatabasen som jag bifogade din andra tråd, har fel födelsedatum. Kan bero på en felläsning vid registrering eller att det blivit fel när hon flyttade till Starby.

Eva M

Tittade på bilden i Starby. Ja, 27 kan tolkas som 24.
Eva M

Lis B. Jensen

Hej Jonna

Tjah - det havde jeg lige overset.
Håber du får styr på pigerne
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/