Thomas Sørensens datters dåb i Sønder Stenderup 1763?

Startet af Alita Tind, 07 Aug 2014 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg vil gerne have hjælp til at tyde dette opslag - det er temmelig utydeligt, så jeg har gættet en hel del

KB 1728-1763 Sønder Stenderup Nørre Tyrstrup Vejle opsl 43 nr 8

Kirsten  Thomas Sørensen og Maren Juelsdatter
Født d 11 og døbt d 12 maj  x x Hustru
Fadder Jens Christensen  x x Hustru, og Marie

Jeg har ikke sat spørgsmålstegn bag de ord jeg er i tvivl om, for det er de fleste  ::) Et kritisk eftersyn vil derfor være påkrævet og meget ønskeligt  :)

Mvh
Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Peter Grishauge

Langt tydeligere på FamilySearch:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33576-20995-28?cc=2078555&wc=M5KL-B8M:357517301,360473001,360517901,360520101
Kirsten,  Thomas Sørensens og Maren Thomasdatter
Født d 11 og døbt d 12 maj 
Fadder Jonas Hindrichsen,  Else Jens Biørmands Hustru, og Marie
Michel Carstensens hustru
mvh Peter


Jørgen Thue Pedersen

Her er det tydeligere:   

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33576-20995-28?cc=2078555&wc=M5KL-B8M:357517301,360473001,360517901,360520101

Kirsten, Thomas Sørensens og Maren Thomases, Datter;
født d 11de og døbt d 12te May .
Faddere: Jonas Hendrichsen, Else Jens Biermands Hustru, og Marie Michel Carstesens Hustrue

mvh

jørgen

jeg havde ikke set foreg. indslag, men beholder min tydning.
mvh
Jørgen

Alita Tind

Hej Peter og Jørgen

Tak for jeres tydninger -I er heldigvis enige.

Hustruen Maren kaldes altså nu ved mandens efternavn. Nu hedder hun Maren Jacobs, Maren Ivers, Maren Juelsdatter og Maren Thomas - er der noget at sig til at man er forvirret  ???  ???  ???

Alita

Med venlig hilsen
Alita Tind

Jørgen Thue Pedersen

Hej Alita!

Jeg beholdt min tydning netop fordi vi ikke er enige om hustruens navn.

Jeg skrev (som der står her) Maren Thomases, ikke Maren Thomasdatter.
Maren Thomases plejer at betyde "Thomases kone", hvilket det ses, at hun er.
Det Datter, der står efter kommaet henviser efter min mening til, at Kirsten er deres Datter.

en Maren Thomasdatter er en datter af en Thomas, hvilket der efter min mening ikke er tale om her.

Hvor har du fundet de andre navne, som du siger hun kaldes?

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Alita Tind

Hej Jørgen

jeg bemærkede godt forskellen på Marens efternavn, men jeg ser det som hun nu kaldes ved mandens efternavn.

Da Thomas og Maren vies og de får deres første børn - herunder en Birthe Marie - hedder hun Juulsdatter.

KB 1728-1763 Sønder Stenderup Børre Tyrstrup Vejle -  opsl 52
KB 1728-1763 Sønder Stenderup Nørre Tyrstrup Vejle -  opsl 36

Da Birte Marie vies angives forældrene sålees:

J.R.L., des Schnitzers hieselbst Rasmus Michelsen Lund und Maren Nisses eheleiblicher Sohn. - mit B.M.T., des weil: Krügers in Stenderup Thomas Sörensen und Maren Ivers ehel: Tochter.

Da Birte Marie dør hedder moderen Maren Jacob

KB 1814-1850 Sønder Stenderup Nørre Tyrstrup Vejle -  opsl 461

Det er da forvirrende?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Her er hvad jeg tror er "Maren med de mange navne" s død, men jeg kan kun tyde enkelte ord:

KB 1763-1813 Sønder Stenderup Nørre Tyrstrup Vejle - opsl 18 nr 38

Det er en Maren og jeg kan også genkende Krüger (hvad det så end betyder?) Thomas Sørensen

men hvad står der derudover? det vil jeg gerne have hjælp til at tyde (det er også på tysk  ???)

Her er et link omhandlende Thomas Sørensen og Maren Juulsdatter - bl.a

http://www.abcbellevue.dk/Clausen1/7828.html


Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

Alita Tind

Jeg ser lige i en anden tråd

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=83125.0

Ved Birte Marias død tydes Marens efternavn til Ivers, så er Jacobs nok ude af billedet
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Hauerberg

Hej

Maren, des weil. (afdøde) Hausmannes Juel Sørensen, und Birte, geboren
Nielsen, Tochter; verehlicht mit den hiesigen Krüger (kromand), Thomas
Søensen, hinterlässt 4 kleine Kinder mit ihrem Mann,
alt 43 Jahr 6 Monathe.   Wachslichter. (Vokslys)

Thomas Sørensen og Maren får også en søn ved navn Iver 1728-1763 opslag 39

Vh
John

Alita Tind

Tak for det John - så gav det mening.

Ja, jeg er i færd med at finde Thomas og Marens børn, har fundet Birte Maria, Søren, Kirsten, Iver og nu tror jeg lige jeg fandt en Mette Christine - født 7 september 1764, umiddelbart inden Maren dør. Hun dør så nok i barselsseng. Kirsten er jo død så det passer med at der efterlades 4 børn.

Jeg kan ikke helt tyde Mette Christines dåb - KB Stenderup 1763-1813 opslag 12 nr. 37 - hvis du vil se på den. Jeg synes det ser ud som om Maren efternavn er Christensen?


Jeg er lige inde i en stime der volder mig problemer - håber ikke jeg misbruger nogen?

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind

John Hauerberg

Hej

1764
Født: 7 Sept
Døbt: 9 Sept.

Mette Christine, des Krügers, Thomas Sørensen, und Maren Christensens, eheleib-
liche Tochter. Gevattern: 1. Marie Simonsen 2. Hans Jensen 3 Elsbe Peters Tochter.

Vh
John

Peter Lund Pedersen

Godaften Alita

Det er noget forvirrende det her ::) , er du sikker på, at Thomas Sørensen ikke var gift med to forskellige Maren`r ?

Mvh.

Peter

Peter Lund Pedersen

Gården "Juhlsgård" ved Skartved, Sdr. Bjert eksisterer endnu og Christine Thulesdatter er født der i 1734, og det er muligt, at også Maren Ivers/Juhlsdatter er født der.

Kan Maren og Christine være søskende eller kusiner?

Mvh.

Peter

Alita Tind

Hej Peter

Jeg er ikke sikker på noget  ???

Men da Maren dør i 1764 er hun datter af Juel Sørensen - altså Juelsdatter (Juulsdatter)

jeg har bemærket at Christine er datter af Thule Iversen og er født på Juhlsgård, men jeg ikke lige fundet sammenhængen, jeg har tænkt på lidt andet et stykke tid, for at se på sagen med friske øjne.

Har du noget bud på Maren Christensen ???

Jeg vil pløje nogle kirkebøger igennem, for at se om jeg kan finde Maren Juelsdatters dåb
Med venlig hilsen
Alita Tind