Søger Ove/Aage Eskildsen/Oure Eskild, matros i Vordingborg.

Startet af Jan Hyllested, 05 Aug 2014 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Jan Hyllested

Hej herinde.

Jeg har tidligere haft en tråd angående eftersøgningen af Bodil Kirstine Eskildsdatter, Født ca. 1791, død 1843 i Valløby, Bjæverskov herred, Præstø amt, gift 1816 i Valløby med Johan Frederiksen.Nu har jeg fundet hende i Vordingborg 1794, datter af matros Ove Eskildsen (ca. 1752(?)-1825/1826) og hustru Christiane Nicolajsdatter Eeg (ca. 1774-1813).
      Bodil Kirstine får en søn udenfor ægteskab i Vordingborg 1814 med Søren Korn/Kornsen ved navn Niels Christian Sørensen, konfirmeret 1829 i Valløby. Ved barnets fødsel kaldes hun Stine Eskildsdatter. Så langt så godt.

Problemet er nu hendes far, der kaldes henholdsvis Ouge Eskelsen ved trolovelsen 1792 (Vordingborg kbg. 1781-1814, opslag 23) og"Auve Eskelsen" ved brylluppet. Men ved datterens dåb 27/12 1794 (Vordingborg 1781-1814, opslag 89) kaldes han "Oure Eskild".
      Ved folketællingen 1801 (Vordingborg, opslag 53-54) hedder han nu Ove Eskildsen", 49 år. Datteren Bodil Kirstine kaldes hér for Ovesdatter.

I 1814 bliver han udlagt som barnefader til en dreng i Vordingborg - Martin Ovesen. Problemet er: Hedder han Ove eller Eskild?

Den 13/1 1799 bærer "Eskilds Kone" Nicolaj Eegs (hendes far) datter Else Cathrine. Såfremt der er tale om samme person, har vi hér måske beviset på, at han hed Eskild og ikke Ove (Vordingborg 1781-1814, opslag 113). den 26/5 1806 døbes i Vordingborg samme Nicolaj Eegs datter Maren. Blandt fadderne optræder en Eskel Staber/Sieber(Faber??) (Vordingborg 1781-1814, opslag 106). Er der mon tale om den samme person?

Ove Eskildsen (eller hvad han nu rigtigt hed) skal ifølge skifteretssagen i januar 1827 være afgået ved døden (dog med bopæl i Vordingborg) "sidst afvigte Eftersommer". (Vordingborg byfoged, skifteprotokol 1803-29, opslag 443). Er der tale om 1826 eller 1825 med "sidst afvigte Eftersommer"?
      Jeg har ikke fundet noget egentligt match i de københavnske kirkebøger. Og dog! En Eskild Andersen dør 7/7 1825 i Frederiks Hospital (Frederiks Hospital 1824-1825, opslag 86), matros, 48 år gammel. Lignende indførsler i Garnison 1805-79, opslag 105 og Garnison 1805-1829, opslag 103), hvor han betegnes som arbejdsmand og 48 år gl. Det med alderen stemmer bare ikke med alderen i folketællingen 1801 og i forhold til hans bryllup i 1792. Men eftersom han er død på Frederiks Hospital, kan der måske være tale om, at man ikke helt vidste, hvor gammel han var??

Ja, det blev en lang tråd, men der er også en del problematikker i emnet. Men jeg håber, at én eller anden har et godt råd eller løsning på det. På forhånd tak.

De bedste hilsner
Jan Hyllested

Anne Mortensen

praestoe, Baarse, Vordingborg Købstad, Vordingborg Købstad, Riddergaden og Strandgade nr.115, 128.familie, FT-1801, B6355
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Ole Eskildsen    49    Gift    husbonde    matros    
Christiane Eg    31    Gift    hans kone       
Bodil Kirstine Olsdatter    6    Ugift    deres datter
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Boel Kirstine er født

Præstø
Vordingborg 1781-1914
opslag 89
1794 - højre side.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jan Hyllested

Hej Anne.

Der skete vist en fejl. Fik den sendt, inden jeg var færdig. De nævnte opslag har jeg allerede. Men tak for indsatsen.

De bedste hilsner
Jan

Anne Mortensen

praestoe, Baarse, Vordingborg Købstad, Wordingborg, Nyeraad 12, , FT-1787, C6786
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Ane Jens Datter    36    Enke    Huusmoder    Spinderske    
Maren Has Datter    10    Ugift    hendes Datter       
Mariane Has Datter    3    Ugift    hendes Datter       
Nicolaj Eeg    40    Gift    Huusbonde    Cons.Betient    
Else Kronberg    40    Gift    hans Kone       
Niels Eeg    4    Ugift    deres Søn       
Christiane Eegs Datter    13    Ugift    deres Datter       
Bodil Eegs Datter    7    Ugift    deres Datter
-----------------------------

Da hun er bosat i Vordingborg skal hendes vielse sikkert findes der - desværre er der mange dårlige sider.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jan Hyllested

Hej Anne.

Såfremt du mener Christianes bryllup, har jeg det allerede. Hun blev gift - som jeg har nævnt ovenfor med Ove Eskildsen.

De bedste hilsner
Jan

Jan Hyllested

Hej.

Jeg rykker lige tråden op. Den er stadigvæk højaktuel for mig.

Mvh.
Jan Hyllested

Lis B. Jensen

#8
Hej

Måske er Trolovelsen nemmere at tyde her: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33508-16859-38?cc=2078555&wc=M5K8-44S:357517501,359241901,359756101,359764701

Vedrørende skiftet opfatter jeg det som han er død i København i 1826 - efter sommeren.
så vidt jeg kan læses nævnes der et fruentimmer Johanne og en Martin 10 af 11 aar.

Bodil Kirstine burde vel være nævnt som arving i skiftet efter ham

Ved ikke om det hjælper dig videre
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jan Hyllested

Hej Lis.

Ved trolovelsen hedder han Aage og ved brylluppet Ove. Højst besynderligt. Angående skiftet: Ja, det burde vel forstås, at det er eftersommeren 1826. Men han findes ikke indført i de københavnske kirkebøger, hvilket er temmelig mystisk. Han er heller ikke indført i Vordingborg.

Sønnen Martin Ovesen med Johanne har jeg fundet i Vordingborg kirkebog. Samme år får datteren Bodil Kirstine jo en søn også, hvorefter hun mellem 1814 og 1816 har forladt byen, og kom til Valløby. Måske har far og datter ikke haft forbindelse med hinanden derefter, hvorfor man skriver i skiftet om ubekendte arvinger.

Mvh.
Jan Hyllested

Lis B. Jensen

Hej Jan

Ja  - det er måske rigtigt med skiftet - jeg har ikke nærlæst det yderligere.

Det er jo ikke sikkert han er død i København - men anmeldelsen kommer derfra - hvis nu han er druknet på havet - er det ikke ført i KBH kirkebøger

Måske en tur på RA for at se skiftedokumenter hvis de findes kan hjælpe dig videre.

Er han mon nævnt i skifteprotokollerne derinde?
Eller måske et opslag i Begravelsesprotokoller på KBH stadsarkiv kan hjælpe?
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jan Hyllested

Hej Lis.

Ja, det med Rigsarkivet og Stadsarkivet kunne være en idé. Havde slet ikke tænkt den tanke, at han kunne være død på havet. Desværre har jeg ikke mulighed for i øjblikket at komme på Rigsarkivet eller Stadsarkivet. Men foreløbig mange tak for din hjælp. Ligeledes til Anne Mortensen.

De bedste hilsner
Jan

Lis B. Jensen

Hej Jan

Registrene til skifter i København kan du da finde på AO - det kunne være en start
Hvis du er medlem er der en der tilbyder opslag i Begravelsesprotokollerne
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jan Hyllested

Hej Lis.

Jo, registrene kan jeg jo se. Det var også mere, om der skulle ligge noet på stadsarkivet. Men jeg kan selvfølgelig rette en skriftlig henvendelse dertil. Foreløbig tak for dine forslag.

Mvh.
Jan