Er der nogen fiduser for en nybegynder i lægdsruller?

Startet af Jørgen Pedersen, 04 Aug 2014 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Min tipoldefar Carl Peter Olsen (f. 4-8-1854, Holmstrup, Skippinge, Holbæk) har på et portrætfoto marine uniform (Ingolf) på. Hvor skal jeg starte min søgning. Kan jeg finde ud af, hvornår han var indkaldt? Undskyld, hvis spørgsmålet er for omfattende.
Med venlig hilsen
MVH. Jørgen Pedersen 8626


Jørgen Pedersen

MVH. Jørgen Pedersen 8626

Otto Kjærgaard

Du skal huske du skal bruge, faderens navn. Sønnerne er kun opført under fornavn i lægdsrullen under faderens navn.
Det er oftest nemmest at finde personen, det år de er indført i lægdsrullen. Det skete typisk ved fødslen eller året efter.
Hvis du har navnet på Carl Peter Olsens far, kan jeg godt hjælpe dig. Skipinge er 61 lægd i Holbæk amt.

Jørgen Pedersen

Hej Otto.
Det lyder spændende - det var jo slet ikke det, jeg havde læst mig til (jeg havde faktisk opgivet). Jeg tager naturligvis med taknemmelighed mod din hjælpsomhed.
Faderen er:
Murersvend Peter Olsen f. 28-04-1831 Møllerstræde, Kalundborg
MVH. Jørgen Pedersen 8626


Otto Kjærgaard

Jeg har ledt, men desværre ikke fundet noget. Holmstrup får nyt lægdnummer fra 1849 og bliver til lægd nummer365 i 2 udskrivningskreds.
Efter 1849 bliver drengene i øvrigt først indskrevet i lægdrullen omkring konfirmationsalderen. Derfor har jeg kigget i lægdrullen omkring 1868 til 1872 uden at finde noget. Jeg kan i øvrigt hverken finde ham eller faderen i folketællingerne i Holmstrup hverken i 1855 eller 1860.
Er du sikker på, at de har boet i Holmstrup på det tidspunkt?

Jørgen Pedersen

Det er ærgerligt, hvis du har spildt din tid med mit problem. Jeg havde læst mig frem til at man blev optaget i rullen i forbindelse med konfirmationen, som for Carl Peter Olsens vedkommende fandt sted på Sejerø 4-10-1868.
Heller ikke jeg har kunnet finde dem i FT.
I KB vedr. hans fødsel kan bla. læses:
Fruentimmer Karen Marie Sandstød hos Hmd. Hans Madsen i Reistrup. Som Barnets Fader anmeldtes Murersvend Peter Christian Olsen Kjøbenhavn. f. Kalundborg pt. i Rendsborg i militær Tjeneste

Forældrene blev aldrig gift!
Forstår jeg det således, at der skal søges omkr. 1868?
Betyder det noget, at han tilsyneladende aftjente sin værnepligt i søværnet?
MVH. Jørgen Pedersen 8626

Otto Kjærgaard

Det er ikke ærgeligt, jeg synes det er morsomt at arbejde med lægdsruller, jeg har dog især arbejdet med de, der er lidt ældre, som er lidt anderledes.
Jeg vil godt tage et kig i Sejereø, men da han ender hos Flåden, kan det være, han skal findes i sørullerne som endnu ikke er lagt ud på nettet.

Jørgen Pedersen

Tak for svaret. Hvis sørullerne ikke er lagt ud, vil man som fynbo have et lidt større problem?
MVH. Jørgen Pedersen 8626

Verner Bentsen

#10
Hej Jørgen

Du har måske nogle af disse oplysninger.
Carl Peter Olsen findes i Kalundborg i 1876 og er flyttet til København 1879.

Carl Peter Olsen viet: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FKQB-9YB

En datter: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYFX-RZB (dåbsdato)

Politiets register: http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2451490&searchname=polit_simple

kbhv, København (Staden), Elefantgade, Kjøbenhavn Nyboder Kvarter, Elephantgade 5-10, Stuen 7 B, 8, FT-1885, D4314
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv:  Fødested:
Carl Peter Olsen 30 Gift Huusfader Fyrbøder Jyderup
Kristine Elise 33 Gift Huusmoder Kallundborg
Ane Petrine Elise 8 Ugift Barn Kallundborg

kbhv, København (Staden), Elefantgade, Elephantgade, , 14 No. 7 St. t, FT-1890, D2097
Navn:  Alder:  Civilstand:  Stilling i husstanden:  Erhverv: Fødested:
Carl Peter Olsen 35 Gift Husfader Fyrbøder Jyderup
Christine Elise F.Jensen 38 Gift Husmoder Aarby Sogn Holbæk Amt
Ane Petrine Elise 13 Ugift barn Kallundborg

AO FT1901 Rævegade 7 opslag 4

AO FT1906 Rævegade (Nyboder) opslag 4

AO FT1911 H P Ørumsgade 17 opslag 24

AO FT1916 H P Ørumsgade 17 opslag 44

AO FT1921 H P Ørumsgade 17 opslag 20

Kristine Elise Jensen: AO FT1870 Kalundborg Landsogn opslag 7

Han skal findes i søværnet.

Verner

Tilføjet:
Findes også i AO FT1930 H P Ørumsgade 17 opslag 53.
Nævnes her som enkemand og død i 31-1-1931.

Jørgen Pedersen

Hej Verner.
Tak for dit bidrag - jeg havde en del af oplysningerne. Det, jeg har brugt megen tid på er at finde ud af hvad der blev af Carl Peter Olsens far, murersvend Peter Olsen - det er desværre ikke lykkedes endnu.
Og så er jeg da lidt nysgerrig efter at vide, hvorfor du har alle de oplysninger om min oldemor og tipoldefar? Forsker du i slægten?
Det med søværnet må jeg nok opgive, da jeg bor på Fyn.
Endnu en tak for dine oplysninger
MVH. Jørgen Pedersen 8626

Verner Bentsen

Jeg arbejder ikke med slægten, men fandt Carl i Politiets register og fandt de andre oplysninger derfra; og du efterlyste jo FT'er.

Du nævner: Som Barnets Fader anmeldtes Murersvend Peter Christian Olsen Kjøbenhavn. f. Kalundborg pt. i Rendsborg i militær Tjeneste.

Og murersvend Peter Olsen født 28-4-1831 i Kalundborg; men han hedder ikke Christian.

Er du sikker på at det er samme person ?

Verner

Jørgen Pedersen

Christian er streget over i KB FamilySearch holmstrup, skippinge, holbæk o. 19
MVH. Jørgen Pedersen 8626