Johann Heinrich Knauff

Startet af Erik Lofstad Jensen, 03 Aug 2014 - 17:58

Forrige emne - Næste emne

Erik Lofstad Jensen

Jeg søger oplysninger om Johann Heinrich Knauff som ankom til V. Estrup - Hørby sogn -Dronninglund herred Hjørring amt tilgangsliste ops. 198 KB 1834-1862 Han ankom fra Kurhessen i Tyskland den 9-5-1857.
Han får et barn, Elisabeth Christine Knauff født 8-8 1858 i Hørby sogn - Dronninglund Herred- Hjørring amt  KB 1834-1862 opsl. 111 .
Han bliver gift den 6-4-1860 med enke Birgitte Marie Charlotte Asmussen født den 2-12 1810 i Hørmested. Hørmested sogn-Horns herred- Hjørring amt KB 1842-1864 opsl. 167
Herefter kan jeg ikke finde dem hverken i kirkebøger eller folketællinger. Er der nogen som kan hjælpe mig.
Erik Jensen

Ellen Steen-Petersen

Jeg tror, dette muligvis er datteren - det passer med fødesogn og alder:

Hjørring, Horns, Frederikshavn Købstad, Havnegade 246 a og b, Loft 3. Etage, 6, FT-1890, C4144
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Chr. Thomsen   58   Ugift   Ungkarl   Formand ved Dampskibene   Aasted Sogn, Hjørring Amt
Christine Elise Christoffersen   32   Ugift   Tjenestetyende      Hørby Sogn, Hjørring Amt

Jeg går ud fra, at du har hende i FT for 1860:

Hjørring, Horns, Hørmested, Hørmested - Hammerholthuus, Et Huus, 76, FT-1860, D3225
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Birgithe Sophie Asmussen   49   E   Lev. af sin Jordlod, Huusmoder      Mosberg S. Hjørr. A.
Karen Larsen   10   U   Hendes Børn      Hørby S. Hjørr. A.
Ole Christian Larsen   8   U   Hendes Børn      Do [Hørby S. Hjørr. A.]
Christine Larsen   5   U   Hendes Børn      Do [Hørby S. Hjørr. A.]
Christine Elisabeth Knauff   2   U   Pleiebarn      Do [Hørby S. Hjørr. A.]

/ Ellen

Alice Oppenheim

#2
Ved vielsen kaldes bruden "Birgitte Marie Charlotte Asmussen". Hun er enke efter Lars Thomsen i Hørby. Det passer jo meget godt med enken i 1860, selvom navnet er lidt anderledes. Børnene hedder Larsen efter afdøde ægtefælle.

I 1870 er hun "F" for "fraskilt"...


Hjørring, Dronninglund, Hørby,, Klemmenshuus, 15, FT-1870, D7419
Birgithe Sophie Asmussen    59    F    Indsidder. fattiglem    Forsørges af fattigvæsenet    Mosberg S., Hjørring A.

Erik Lofstad Jensen

Svar til Ellen Steen-Petersen
Jeg er lidt usikker på, om det er datteren, men folketællingen er rigtig, den havde jeg fundet.
Det er mest Johann Heinrich Knauff, jeg er interesseret i. Han kan muligvis være bror til min oldemor Ane Elisabeth Knauff, som også indvandrede fra Tyskland på det tidspunkt.
Svar til Alice Oppenheim
Jeg er sikker på, at det er rigtigt, det du har fundet. I folketællingen i 1860 står der også Birgitte Sophie Asmussen, men det er nyt for mig, at de er blevet skilt.
Jeg kan ikke finde Johann Heinrich Knauff efter 1860, og jeg ved ikke hvor jeg skal søge efter ham, så gode ideer modtages.
Tak til jer begge for at i vil hjælpe mig.
Erik Jensen

Karin Heise

Hej Erik

Jeg er blevet lidt interesseret i Ane Elisabeth Knauff og hendes mange børn. Ved at google navnet Knauff faldt jeg over  din gamle tråd om Johann Heinrich Knauff.

Jeg prøvede at søge ham i Indvandrerbasen, hvor der ikke var noget. Så prøvede jeg basen over udviste og her var bid.

Arbejdsmand Johann Heinrich Knauff født i Kurhessen blev udvist 3/10 1878 eller 10/3 1878 fra Randers Købstads jurisdiktion.


Måske har du allerede oplysningen??

venlig hilsen
Karin H.