Family Tree Builder - data forsvinder ved sprogskifte

Startet af Gitte Hovedskov, 26 Jul 2014 - 14:08

Forrige emne - Næste emne

Gitte Hovedskov

Jeg har anvendt Family Tree Builder i snart fire år og er ganske godt tilfreds med det. Jeg har valgt at lægge data ind på engelsk og har altså arbejdet med engelsk som valgte sprog i programmet.

For nylig oprettede jeg en ny database for en ældre nabo, og der valgte jeg så dansk som sprog for hendes skyld. Siden har jeg arbejdet videre med dette slægtstræ og har uden at tænke nærmere over det skiftet til engelsk, som jeg er vant til at arbejde med. Nu opstår der så besynderlige problemer:

1. Nogle datoer, som jeg indtaster på engelsk i formatet dd-mmm-åååå bliver vendt til mmm-dd-åååå, men ikke alle.
2. Nogle datoer, hvor jeg indtaster 'About', hvis datoen er usikker, fremstår fint som 'About', mens andre (datoer for ægtepar) fremstår som 'Omtrent', også når engelsk er valgt som sprog.
3. Og dette er det værste: Hvis jeg nu skifter sprog til dansk igen, forsvinder en masse data, bl.a. stedangivelser og noter under 'Description'.

Er der noget, jeg kan gøre, for at sikre mig ensartede registreringer med alle data, ligegyldigt hvilket sprog jeg arbejder i?

På forhånd mange tak for ethvert svar

Venlig hilsen

Gitte Hovedskov   :)


Gitte Hovedskov

Hej Henrik

Tak for linket og tipset.

Desværre svarer vejledningen slet ikke til det, jeg kan se i FTB. Måske er der kommet opdateringer siden 2011, hvor vejledningen blev skrevet?

Venlig hilsen

Gitte    :)

Ole Kaare

Der er ikke megen hjælp at hente på følgende help side:
http://www.myheritage.dk/help/da/2013/01/kan-jeg-aendre-sproget-pa-mit-familie-websted/

Af den årsag vil jeg anbefale, at du retter en direkte henvendelse til MyHeritage:
http://www.myheritage.dk/kontakt-support

Good luck!

Henrik Poulsen

Selv om det er en ældre vejledning og version er det samme fremgangsmåde.

Klik på Værktøj og så Sprog.

Højreklik et sted på det Sprog vindue du har fået op og klik Organiser datasprog.

Her kan du så kopiere dine data fra et sprog til et andet.

En god ide er også at sætte primært datasprog til at være det samme som skærmsproget, så man ikke er i tvivl når man redigerer i andre datasprog hvor f.eks. inputformat er forskellige.

Gitte Hovedskov

Hej Ole

Nej, det har du ret i, men tak fordi du fandt linket frem.  :)

Venlig hilsen
Gitte




Hej Henrik

Når jeg vælger Værktøj + Sprog, får jeg følgende muligheder:

Skærmsprog  [Skift sprog]

Primært Data Sprog
[ ] Samme som skærmsproget
[Skift sprog]

Sekundært Data Sprog
[ ] Brug Sekundært Sprog

Jeg kan ikke se noget om at kopiere data - kigger jeg det forkerte sted?

P.S. Min version af FTB er 7 build 7128.

Og ja, jeg kan godt se logikken i kun at arbejde med ét sprog, men så er det jo lidt underligt, at FTB tilbyder muligheden for at arbejde med både et primært og et sekundært sprog ...

Venlig hilsen
Gitte

Henrik Poulsen

Du mangler at højreklikke i det sprogvindue der kommer op. Bare højreklik et tilfældigt sted og så for du menuen med organiser sprog.

Du kan sagtens arbejde med flere forskellige sprog.
Jeg siger bare at man skal være opmærksom på hvilket sprog man indtaste data i, pg.a. af de forskellige data formater f.eks. dato.
Ved at klikke skærmsprog til at være det samme som primært datasprog kan du se når du indtaster i dansk, engelsk, tysk osv. ved at skærmsproget ændrer sig. Du kan også vælge at få 2 sprog vist samtidig hvis du har 2 primære sprog.

Gitte Hovedskov

Hej Henrik

Ahh ... Som min far plejede at sige: Når alt andet slår fejl, så læs instrukserne!    :P

Nu virker det - mange tak for hjælpen, og for din tålmodighed. :)

Venlig hilsen

Gitte