Tilgangsliste Rasmus Pedersen og Stine Jacobsd 1831Maribo Amt Vester Ulslev Sogn

Startet af Anita Kristensen, 27 Jul 2014 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Anita Kristensen

Hej

Jeg er i tvivl om hvorfra Rasmus Pedersen og Stine Jacobsdatter (og deres søn) kom og hvad han var skovfoged ved-

På tilgangslisten fra Vester Ulslev Sogn Musse Herred Maribo Amt 1815-1832

I AO opslag 175 nr. 5 og 6 oppefra.

(Årstallet mangler desværre i FS)


Rasmus Pedersen 41 Aar Skovfoged ved ????????
Stine (Kirstine) Jacobsd. 35 Aar
Christen Rasmussen  14 Aar

Hvorfra ankommet:
Øster Ulslev??? (Jeg kan ikke finde den i afgangslisten fra Øster Ulslev)

Anmærkninger:
Skudsmaal??  26.Juli 1831

Med venlig hilsen
Anita

P.S.: I øvrigt undrer det mig at deres to yngste børn (på det tidspunkt) på 7 og 5 år ikke er nævnt/med. Et par opslag før er der nævnt en på 6 år. Så det kan ser ikke ud som om det er et valg at man ikke nævnte børn under 10 år.
De 2 børn er med i en tælling fra 1834

Maribo, Musse, Vester Ulslev, Westerulslev By, et Huus, 12, FT-1834, B9338
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Rasmus Pedersen    45    Gift       Skovfoged    
Stine Jacobsdatter    38    Gift       hans Kone [Rasmus Pedersen]    
Ane Margrethe Rasmusdatter    11    Ugift       hans Børn [Rasmus Pedersen og Stine Jacobsdatter]    
Karen Rasmusdatter    8    Ugift       hans Børn [Rasmus Pedersen og Stine Jacobsdatter]    
Peder Rasmussen    5    Ugift       hans Børn [Rasmus Pedersen og Stine Jacobsdatter]    


Carsten Nielsen

Jeg læser:

Opslag 176

Skovfogedfamilie ved
Gammel Kobbel

Fra Østerulslev

Anmærkninger:
Skudsmaal paategnet* 26 Juli 1831

* svært at læse her, men samme vending er brugt på de nærliggende indførsler.

Mvh
Carsten

Anita Kristensen

Hej Carsten

Tusind tak for hjælpen

Og godt fundet når jeg skrev forkert opslagsnummer.

Men så skal de simpelthen være kommet fra Øster Ulslev.

Det der Gammel Kobbel kan jeg ikke finde i hverken Vester eller Øster Ulslev. Men du har ret i at det er det der står.

Og gad vide hvor hans skudsmål blev påtegnet?... Sådan en har jeg aldrig fundet nogen steder.

Med venlig hilsen
Anita

Carsten Nielsen


Vester Ulslev, landsby. Landsbyen er beliggende i ejerlavets nordlige del. Der er
noget skov i det sydvestlige hjørne (Gammel kobbel) og noget mose lige sydvest for
landsbyen (Vestermose) landsbyens gårde er liggende langs den slyngede vej. Der
er ca 10 gårde der flytter ud, hovedsagligt mod syd. En af disse bliver navngivet
Skovgård og vokser større over tid og er oprettet som selvstændigt element og miljø.
Det samme er tilfældet lige øst for landsbyen, på præstegårdens jord hvor der
anlægges en husmandskoloni i 1928. Af landsbyens gårde er der omkring 8 hvor
der stadig er bebyggelse på de oprindelige steder. Landsbyen er betydelig præget
af nybebyggelse og har kun landbrugspræg i yderkanterne. Ejerlavets mose og
skovområder er uændrede.

Klippet fra side 99 af 119:

http://www.guldborgsund.dk/~/media/Politik_og_fakta/Planer_og_puljer/Kommuneplan_2013_2025/print_Kulturmiljoeer_Oestlolland_bilag_til_kommuneplan_web.ashx


Mvh
Carsten

Anita Kristensen

Hej Karsten

Rigtig mange tusind tak for det link.

Fantastisk nøjagtig beskrivelse. Lige til at få lyst til at tage en tur hen og gå i den skov. Jeg kan komme dertil på 3 kvarter.

Med venlig hilsen
Anita