Fæstebrev Escheberg Bregninge Skippinge Holbæk

Startet af Alita Tind, 27 Jul 2014 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Alita Tind

Jeg ved ikke om jeg er forkert på den:

Jeg forsøger at finde et fæstebrev, hvori Anders Pedersen fæster en gård i Escheberg, Bregninge sogn, Skippinge Herred, Holbæk amt.

Ved vielsen i 1782 i Bregninge er angivet at han har fæstet gård i Escheberg, så fæstebrevet må være udstedt inden da!

Jeg er i FS Adelersborg Gods - omhandlende lejekontrakter og fæstebreve Vallekilde sogn, Skippinge, Vallekilde, men jeg synes ikke det ser helt rigtigt ud?

Der er 596 sider og ved at tage stikprøver synes jeg ikke at lejekontrakter og fæstebreve sidder i kronologisk orden -(der er intet navneregister) så det er en omfattende søgning, hvis det er forkert gods  :(

Er der nogen der kan sige om jeg skal finde et andet gods at lede i, hvis ja - hvilket? og hvis nej - hvordan er Adelersborg "organiseret?

Mvh
Alita 
Med venlig hilsen
Alita Tind

Egon Hansen

Eskebjerg ? er det ikke i Bregninge sogn?
I een af de film som blev overført fra LAK til RA er der fæsteprotokol for Birkendegaard, Astrup og Dauerup godser fra 1761 og frem, således at forstå at de gårde som havde fæstebrev før 1761 blev indført fra dette år( og giver altså ikke nogen oplysning om foregående fæster!) pg derefter er fæstebreve indført løbende.
Jeg har fundet fæstebrevene for alle Viskinge- og Værslevgårdene, men har forlagt filmnumret i øjeblikket, (og Daysy kan vist ikke finde de specielle numre som blev overført fra LAK  !) undskyld.
Mvh Egon

Peter Bøjesen Jensen

Hvis det er Eskebjerg i Bregninge sogn, Holbæk, så burde Eskebjerg høre under enten Algestrup eller Egemarke gods ifølge Sognenøglen til Skifteprotokoller af Michael Dupont.
Der findes en fæsteprotokol for Algestrup på Familysearch: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31796-1008-89?cc=2015318&wc=M52Z-DPD:333467901,333797801,333797802
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alita Tind

Hej Egon og Peter

Jo - Eskeberg er i Bregninge Sogn, derfor var jeg også loren ved den protokol jeg havde fundet frem.

Til gengæld ser det ud til at Algestrup er den rigtige - den starter dog ved 1790, men måske har Anders Pedersen fået fornyet sit fæstebrev, så jeg vil gå i gang med at pløje den igennem.

Tak for hjælpen.

Alita
Med venlig hilsen
Alita Tind