Rakkernes efterkommere og deres erhverv

Startet af Annette Damgaard Hansen, 26 Jul 2014 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Jens Eg

Hej på tråden

Lidt fra min Skjern-tid  i 1950erne. 

Man fortalte at Kvembjerg huset lå i skel mellem de 3 sogne. Og da man var på offentlig forsørgelse, var det meget afgørende, hvor børnene blev født.
Een blev født i køkkenet, så til Skjern sogn (som forsørger), een i soveværelset, så Stauning, og een i stuen, da blev det så Dejbjerg.....  Eller omvendt (beklager, jeg kan ikke huske huset indretning, så barn og kommune er måske  !! ikke ret).

Den sidste Kvembjerg  - en mand  -- ville man gerne af med .... og der fortælles, at Skjern kommune betalte ham (rakkeren)  en enkelt billet til Australien.
Det må der formentlig kunne findes papirer på i Rigsarkiv, Viborg, under Skjern kommunens afleveringer af papirer.

Kvemb (j) erg  er set med både / og et j.   Hvad der er mest korrekt kender jeg ikke.

"Kjelle Casper" gik jo også rundt i sognene..... havde i ca. 1900/1917 2 "hustruer" med i Hoven sogn og der blev en "SØN" overtaget af en gårdmandsfamilie, der syntes, at det var SYND, at barnet skulle slæbes rundt i det selskab!!     Han døde dog nogle år senere. Min mor har fortalt om ham.   Hoven KB 1917, døde  - se 16. og 22. novbr. 1917 Ingvert Mejnert Olsen, ugift, "plejesøn" hos landmand Hans Peder Johannesen, Dyrvig, født i Snejbjerg, søn af gift kone Mette Kathrine Olsen, 17 år,     -----  se også museumsinspektør H P Hansen, Herning museum, `s  BOG  "Natmandsfolk og kjeltringer"  II side 377.
Mvh
Jens Eg

Annette Damgaard Hansen