Kan ikke findes i afgangslisten

Startet af Jørgen Terkelsen, 18 Aug 2018 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Terkelsen

Kan en her på DIS hjælpe med at finde en Niels Terkildsen, født 07dec1805, Fredericia Michaelis sogn, Konfirmeret som nr.4
1820, og står i almindelig jævnførelsesregister som nr. 721 med reference til nr. 484 i afgangslisten. Jeg har gennemgået
hele afgangslisten uden at finde ham.

Altså hvornår er han flyttet, hvorhen er han flytte, hvor gammel var han da han flyttede, til hvilket sogn flyttede han.

Inger Toudal

#1

Så vidt jeg kan se, er der ingen reference til side 484 ud for Niels Terkildsens navn:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122716#161984,27211424 - nr. 721

Har du også søgt efter ham i afgangslisten i kirkebogen 1830 - 1850?

Han kunne eventuelt være i kirkebogen for Fredericia Trinitatis.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Terkelsen

Nej og måske har jeg misforstået hvordan afgangslisten skal tolkes, jeg mente, at når der står to numre som springer
i numrene så er det underforstået at de mellemliggende manglende numre er regelret. Men hvorfor har du lige fokus
på trinitatis han her efter min hvad jeg forstår tilhørt Michaelis; Men det er da absolut værd at følge op på, tak for din
tid.

Hans Peter Christiansen

Hej Jørgen og velkommen til DIS-Forum  :)

Ved du noget om ham senere?

Her er et bud - helt fra Sjælland:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Frersløv Bye, et Huus, 19 F1, FT-1845, C4046

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Terkelsen     37     Gift          Indsidder, Skomager     Fredericia 
Karen Marie Olsen     33     Gift          hans Kone, Gjordemoder     Frederiksborg Nyhuse 
Carl Christian Ferdinant Terkelsen     10               deres Børn     Do [Frederiksborg Nyhuse] 
Eline Marie Terkelsen     8               deres Børn     Do [Frederiksborg Nyhuse] 
Andreas Peter Terkelsen     6               deres Børn     Do [Frederiksborg Nyhuse] 
Hans Christian Terkelsen     3               deres Børn     Her i Sognet 

----------

Alderen passer ikke helt, hvad den ofte ikke gør i FT.

-----------

Her AO: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=7499&side=29
Mvh HP

Inger Toudal

#4

Her passer alderen bedre:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg Slot, Frederiksborg Slotssogn, Nyhuse et Huus, 13-F1, FT-1840, C4831
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Niels Terkildsen     35     Gift            Skomagermester       
Karen Olsdatter     28     Gift            Hans Kone        
Carl Christjan Terkildsen     5     Ugift            Deres Søn        
Eline Marie Terkildsen     3     Ugift            Deres Datter        
en ikke døbt søn     1     Ugift            Deres Søn        
Dorthe Marie Laur. Eiler     12     Ugift            Deres Plejedatter        
Anders Carl Julius Andersen     15     Ugift            Skomagerdreng        
Andreas Olsen     64     Enkemand            Daglejer

Her er den igen afvigende:

Frederiksborg, Ølstykke, Stenløse, Stenløse sogn, Søsum by, 29, FT-1850, C5432
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Terkelsen     48     Gift            Husmand og skomager      Frederiksborg   - skal være Frederits
Karen Marie Olsen     38     Gift            Jordemoder, hans hustru      Hillerød  
Carl Christian Terkelsen     15     Ugift            Deres barn      Hillerød  
Eline Marie Terkelsen     13     Ugift            Deres barn      Hillerød  
Andreas Peter Terkelsen     11     Ugift            Deres barn      Hillerød  
Hans Christian Terkelsen     8     Ugift            Deres barn      Ferslev  
Margrethe Terkelsen     5     Ugift            Deres barn      Ferslev  
Inger Mathilde Terkelsen     3     Ugift            Deres barn      Stenløse  

FT-1850: https://www.danishfamilysearch.dk/cid7458877 - se fanebladet Original Kilde

- Fødested: Frederits

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Terkelsen

Niels har hele tiden været kendt som boende på Sjælland, men da han er født i Fredericia Michaelis sogn er det mit store
ønske at kunne finde ham som afgangsliste person i Fredericia. Men tusind tak for alle jeres henvendelser.

Bjørn Marcher

Hej Jørgen,


Min erfaring med afgangs- og tilgangslister er at de ikke er særlig omhyggeligt ført. Jeg har en fornemmelse af - men er ikke sikker på - at tjenestefolk blev ført, men ikke håndværkere. Din Niels Terkelsen var skomager, måske derfor han ikke er at finde.

Hvis man tænker lidt over hans liv, er han sandsynligvis kommet i lære straks efter konfirmationen, og dermed udlært som svend omkring  1824 - 1825, og vel mest sandsynligt i hjembyen Fredericia. Traditionen var at gå "på valsen" i nogle år, rejse fra by til by og dygtiggøre sig før man slog sig ned et sted.

Ser man på børnenes data, er han vel kommet til det nordsjællandske senest 1834, og her har den lokale Karen Olsdatter fastholdt ham.

Det passer nydeligt med Hillerøds borgerskabs protokoller, hvor han bliver borger som skomager 1/9-1835 og afgår (fraflytter byen) 28/3- 1842, se her:  http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=211392&side=28 .

Der er laugsprotokoller for skomagersvende, mon ikke du kan finde ham der?  http://ao.salldata.dk/index.php?type=borgerskab&n1=Frederiksborg&n2=Hillerød   

Jeg kan ikke finde ham i FT1834 i Frederiksborg eller Vejle amter - han kan være i København, hvor FT1834 er gået tabt for det meste af byen, eller et helt fjerde sted...

Har du vielsesdata for dem?

venlig hilsen

Bjørn   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Jørgen Terkelsen

Tak for uddybningen, så er det måske derfor jeg ikke kan finde ham; Angående ægteskab, så troede jeg han var
fundet den 08 juli 1834 men jeg er ikke sikker, det kniber med at læse håndskriften, ikke at jeg ikke kan se eller
læse, jeg kan bare ikke med sikkerhed tyde skriften, desværre fik jeg ikke noteret hvor jeg fandt ham, mener det
var Nørre Herlev.

Vh.
Jørgen.

Jørgen Terkelsen

Hej Bjørn.

Det var ikke Nørre Herlev, har lige kontrolleret.

Jørgen.

Jørgen Terkelsen

For at andre ikke skal spilde tid, så lukker jeg denne tråd.

Tusind tak for alle svarene.