Rigshospitalet 1921-1921 opslag 174 (177 på AO)

Startet af Thomas Frandzen, 21 Jul 2014 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Thomas Frandzen

Jeg har lidt svært ved at tyde eller forstå dele af en indførsel i KB for Rigshospitalet (fødsler 1921-1921, opslag 177).

Der er tale om Hilmar Niels Edvard Jensens (Christensen) fødsel 29. august 1921, moder husassistent Edith Marie Hildeborg Jensen (f. 10/9-1902 i Glostrup). Det ser så ud til, at der senere (meldt fra Apostel Kirke 25/9-33) er indført noget med oliemøllearbejder Valdemar Ludvig Ole Christiansen.

Så står der noget med "i HT Lov 130 [...] 27/5-08 §11 BV Kbh 5/9-29" og en vejadresse nederst (med nummeret 65B) som jeg ikke kan tyde.

Er det korrekt læst og forstået, at det "i henhold til lov 130 af 27/5-08 §11 [om Børn udenfor ægteskab] er bevilget i København 5/9-1929" at Hilmar Niels Edvard får Valdemar Ludvig Christensens  efternavn? Og følger det så også, at Valdemar Ludvig, som jo først er indført senere i kirkebogen, ikke er udlagt barnefader (eller i det hele taget barnets biologiske far), men netop stedfader (moderens senere ægtemand)?

Redigeret: Det forekommer mig nu, at BV nok snarere står for "Borgerlig Vielse i København 5/9-1929", så den prøver jeg lige at finde :-)

Og kan nogen tyde adressen til sidst, så jeg kan prøve at finde dem i FT-1930?

På forhånd tak,
Thomas

[vedhæfting slettet af admin]
www.frandzen.eu - slægtsdatabase med 4.450+ individer

Gitte Johansen

#1
Noget af det kan jeg fortælle hvad er.

De bliver borgerlig viet 5/7 1929.


http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_borgerlige_vielser#København   København   Ægteskabsbog (duplikat)   

København

København

Ægteskabsbog

1929 1201   1929 1800

opslag 266

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

§ 11.

Har en kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en anden end hendes Barns Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa vidt hun har Forældremagten over Barnet, tillægge dette sit Familienavn ved Anmeldelse til vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets Fødsels(Daabs-)attest, sin egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og sin og Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af denne Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette tillige har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette, kan Stedfaderen dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderens overdrages andre uden Faderens Samtykke.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

FT1930, København, Oehlenschlægersgade, ulige nr. opslag 775.

Det er meget tydeligere i

Apostel, 1920-1929, opslag 25.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#5
Fejl.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Thomas Frandzen

Hold da op, Gitte. Tak for det. Det gav vist svar på alt, hvad jeg spurgte om og mere til :-)

Mvh,
Thomas
www.frandzen.eu - slægtsdatabase med 4.450+ individer

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

I Ft1925, København, Saxogade, Ulige numre, opslag 1196, er han der med kone og barn (født 1922), og der står han som elektropletsliber eller noget lignende som i AJ Journal, så nu er han en sikker far.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com