Appunituation

Startet af Annemarie Carlsen, 20 Jul 2014 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Annemarie Carlsen

Hej,
Jeg modtog i dag en mail fra en herre i Skodsbøl, der mente, at et dokument tilhørte min slægt, hvad det også gjorde.

Jeg sidder nu og prøver på at oversætte det, og hele dokumentet kan jeg se handler om oprettelse af en skriftlig appunituation til en kontrakt.

Jeg har været igennem alle mine muligheder, men kan ikke finde ud af, hvad en appunituation er.

Er der nogen, der kan fortælle mig det.

På google fandt jeg det på tysk uden at blive klar over, hvad det betyder.

mvh
annemarie carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!

Jeg kunne forestille mig, at det "i" i midten er et "c".
(de kan være nemme at forveksle).
> Appunctuation.

Men kan du evt. sende et udsnit at teksten, eller lede efter betydningen af appunctuation.
---
tilføjet:
..men ellers tror jeg det har noget med "appunto", italiensk af latin: ad punctum (til punkt) = præcis, nøjagtig, "på øre"... at gøre.

(fundet i gyldendals røde fremmedordbog)
mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Annemarie Carlsen

Hej igen,

Jeg har foreløbig min egen oversættelse af dokumentet, som jeg dog ikke er 100% sikker på, der mangler jo også en del ord.
Jeg har også dokumentet, det fylder 2 sider. Jeg har prøvet at vedhæfte, men det er nok for stort.
Jeg er sikker på, der står appunituation, jeg ved ikke, om nedenstående kan give et fingerpeg om dette.
mvh annemarie Carlsen

Holstein
Protocol Esctract
Kongeligt Nybøl Herredsfogden den 29 Juli 1857
Nærværende den undertegnede Herredsfoged
Enken Dorothea Maria Knudsen i Skodsbøl og hendes børn; Christian Knudsen, Anna Maria Knudsen og Jørgen Knudsen har under 12 Februar 1854 oprettet en skriftlig Appunituation til en Kontrakt med Deres resp. Søn og Broder Hans Christian Knudsen paa hvilken der overlades denne ? And? i det afgangne Christian Knudsen, Deres resp. Mand og Fader, ? tilhørende Kaadningssted?? med Tilbehør.
Da Jørgen Knudsen Knudsen imidlertid ? ? ? til Australien forinden den formalige? Kontrakt er bleven udfærdiget ? afdøde Christian Knudsens Arvinger unddraget? på, at de tvende? Mand, der vare tilstede ved Appunituationens Udfærdigelse og Underskrift Boelsmand? Christian Petersen fra Dynth og ? Christian Gorrissen fra Skeldemark maatte blive opfordrede til at ?, at den bortrejste Jørgen Knudsen virkelig faar underskrevet den oven omtalte Appunituation af 12 Februar 1854.
I den Anledning som paa givne Anledning mødte Herredsfogdriat.
Boelsmand Christian Petersen fra Dynth og ? Christian Gorrissen fra Skeldemark.
Efterat den omhandlede Appunituation af 12 Februar 1854 er bleven Dem ? ? ? paa Tro og Love at De med fuldkommen Sikkerhed kunne bevidne at den nu bortrejste Jørgen Knudsen fra Skodsbøl i deres Nærværelse egenhændig ? ? ? den bemeldte ? nu ?, ogsaa af Deres resp. som Kurator for Enken og som Vidner undertegnede? Appunituation.
Til Bekræftelse faar? De med ogsaa ? underskrevet denne Protokol efter ? for?ning.
in ?        Christian Petersen
C Fischer     Christian Gorrissen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Inger Toudal

Hej Annemarie

Fandt ordet Appunktuation to steder på nettet:

http://ribewiki.dk/da/Ravning_1867_August_Ditlev_Baasch_44_td._4%E2%80%A6_skp._land_ejendomsg%C3%A5rdspart - § 3 (købekontrakt fra 1867)

http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/GodsArkiverFS.htm - Åbenrå, Søgård og Åretoft godser, Kronologisk registre til appunktuations protokollerne 1827-1875

Så mon ikke det skal være et c i stedet for i?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Annemarie Carlsen

Tak for hjælpen, det er dog imponerende med alle de oversigter over arkivmateriale fra godserne.
mvh
annemarie carlsen
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg har sendt dig en mail med tilbud om at læse korrektur.
Har du set den?

mvh

jørgen
mvh
Jørgen

Annemarie Carlsen

Hej Jørgen,
Jo tak, jeg harr sendt dig en mail, har du ikke fået den?
mvh rie c
Med venlig hilsen
Annemarie Carlsen
mogensogrie@gmail.com
Medlem nr. 13781

Bruger Brothers Keeper