En trolovelse i Nordborg 1660

Startet af Jan Weis, 12 Feb 2011 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Jan Weis



Et generende læseproblem, som jeg skal have løst, parret er nogle aner bosat i Varnæs. Hans mor skulle være en datter af sognepræst Jørgen Lund, ham der blev halshugget 1610 i Flensborg.

Kirkebogen for Nordborg sogn nævner en trolovelse under Dom.23pTr.1660 (AO opslag #414, øverst).

Men hvad hedder brudens far til efternavn?
Og hvad står der lige efter brudens fornavn?
Helt til højre står "gaven" til præsten, er det et sølvbæger e.l.?

Med venlig hilsen

Jan Weis
Ulkebøl





[vedhæfting slettet af admin]
Cheers

Jan Weis

Tina Sørensen

Hej Jan

Kan kun hjælpe med:
Og hvad står der efter brudens fornavn? Nielsdatter

Hilsen Tina

Jan Weis

#2
Måske skulle jeg omformulere spørgsmålet - hvad står der med ...:

"Trolovet Hans Pedersen af Varnæs og Peder
...sens datter i Holm, Kiersten. Har forevist ... 1 Rdl."

Mange tak for interessen.


Efterskrift: Da AOnline ser ud til at være AOffline i øjeblikket, henvises til vedhæftede PDF i mit første indlæg.
Cheers

Jan Weis

Inger Buchard

Iflg. www.alsnissen.dk er der i samme periode i Holm flere med efternavnet Jostesen. Kunne det være en mulighed?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Weis

#4
Kære Inger,

tak for en altid professionel assistance.

Jeg er også nærmest tilbøjelig til at læse "Peder Jostessen". Se forøvrigt længere nede på siden under en begravelser Dom.4Adv. "Karen Jostis", det kunne være hans mor. Hvem ved, en éntydig identifikation af denne familie er sikkert ikke mulig. Måske kom de fra Sønderborg eller et andet sted på Als.

Men "Peder Jostsen" må være født/gift/død udensogns, født ca. 1605, og hans datter Kirstens evt. dåb er ikke endnu fundet i Nordborg kbg. Må være født ca. 1635.

En "Peder Josten" nævnes (se Alsnissen) 1620, 1621, 1624, 1627, 1642. Her er denne Josten dåbsvidne i klerikale kredse på Als, så hvem som helst har denne nok ikke været.

Og så er der en notits 6pTr.1644 vedr. en "Peder Jostsen", Kjøbsvend fra Tønder, der er kommet galt afsted. (se Danske Samlinger ...).

Så problemet er, hvem er hvem, den klerikale Josten er nok mest sandsynlig, men søn af hvilken Jost?

Addendum: Der er rigtignok flere med dette efternavn i Holm på den tid (og senere), bl.a. en Simon Jostsen på "Æ Jollmands Gård". Muligvis en nevø og en fætter til "min" Kirsten. (se Alsnissen).
Cheers

Jan Weis