Hjælp til Svend Møllers død - Grenå 1848-57

Startet af Kurt Ovesen, 17 Jul 2014 - 16:33

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

#30
Jag tror jag funnit personen på Socknens slut. Alldeles i slutet väldigt otydligt står han. Han är 63 år gammal, alltså inte rätt person.

Jag tittade i mantalslängderna på Myllehyltan. Fram till 1812 års taxering finns Carl Hellsten med familjen där.
Carl är 45 år och hustrun 38.

Sonen Sven är 16 år. Det finns ytterligare tre barn: Johanna 12, Petronella 2 och Nils 4.

1813 finns familjen inte kvar på Myllehyltan. Den kan ju finnas på annat ställe i socknen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag gick genom mantalslängden för 1813. Jag kan inte finna familjen Knäred. Jag kan ha missat dem naturligtvis. Det är många sidor att söka på.
Man kan misstänka att hela familjen lämnat Knäred. Sven i Ängelholm dyker upp hos Lilljedahl 12-13.

Eva M
Eva M

Kurt Ovesen

Kære alle
Efter at have gået det hele igennem synes jeg der er bevis for at:

Svend er født den 6. oktober i Myllehyltan, Knärend Församling.
Han er på folketælling 1808 i Knärend Församling, 14 år gammel.
Han er på folketælling 1812 i Ängelholm församling 18 år gammel sammen med sin læremester hattemager Lilljedal.

Det passer med rejsehjemmelen som jeg dog mangler at finde.

Det passer med vielsen i Randers hvor han er hattemagersvend. Navnet Møller har han muligvis taget da hans kone er døbt Møller.

Og det passer med dødsfaldet hvor faderen hedder Bent Nielsen, og så fik vi jo også sognet på plads

Jeg vil gerne sige tusind tak til alle hjælperne og specielt til Eva der ikke ville give op.

Hilsen
Kurt

Eva Morfiadakis

Hej igen,

Jag är envis. Igår när jag såg moderns namn Wadensten kändes det bekant. Jag kunde bara inte komma på var jag hade sett namnet tidigare.

Nu kom jag plötsligt på det. Det var i en av mantalslängderna, nämligen 1812 års längd.

Hattmakare Lilljedals hushåll ser ut så här:

Han och hustrun - 2 gesäller - 4 inhyseshjon (logerande) - 4 personer av dem är minderåriga. Totalt är det 8 personer.

Ute i marginalen till höger står det två namn: Winberg, Wadensten

Denne Wadensten är antagligen en av gesällerna, kanske en kusin till Sven. Svens namn nämns inte förrän 1813. Wadensten kan ha rekommenderat Sven.

Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820  Kristianstads län, SE/RA/55203/55203.11/40 (1812:1), bildid: A0000913_01636

Eva M
Eva M

Kurt Ovesen

Hej Eva

Det er super.
Tak for det.

Hilsen
Kurt

Lars-Ola Jacobsson

Hejsan Kurt

För många år sedan fick jag information av en forskare, Mogens Möller, att Sven Bengtsson (född 1794 i Knäreds socken) var gift 1820-04-20 i Randers med Caroline Christenze Möller (1797-1884) och att han dog 1849-03-25 i Grenå.

De hade sonen Bendt Jens Möller (1821-1894) gift 1853 med Jensine Dahm (1829-1902).

Mvh, Lars-Ola, Halmstad

Rie Brandt

Hej
Fandt dette gamle spørgsmål.
Hattemager Svend Møller hed egentlig Bengtsson og var født i Knæred som i ganske rigtigt har fundet ud af. Faderen hed Bengt Nilsson og jeg er noget i retning af x gange tipoldebarn.
Han rejste hjemmefra og blev formodentlig udlært i Engelholm og kom så ad ukendte veje til Randers, hvor han blev viet i 1820.
Bengt Nielsson flyttede noget rundt i Halland men i 1833 har jeg kopi af et brev fra ham til sønnen i Grenå.