Rettelser på AO

Startet af Ulla Pedersen, 14 Jul 2014 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Ulla Pedersen

Hej

Er der nogen, der ved noget om, hvor længe tidshorisonten er for rettelser af indberettede fejl.
Jeg har indberettet adskillige fejl, og ingen af dem er nogensinde blevet retter. Bl.a. mangler der
en side i en kirkebog for V. Vester Vedsted kirkebog - den foregående er filmet 2 gange. Det er
mindst 7 år siden jeg meldte fejlen.

Det samme gælder DDA. Jeg meldte fejl på en FT1801 der er korrekturlæst. Det er over 10 år
siden, og der stadig ikke sket noget.

Det kan jo være ligemeget med at indberette, hvis intet sker.


Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Egon Hansen

se mit sidste indlæg i "sorte felter" her i forum
mvh Egon

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej

jeg har fået svar på mine spørgsmål, der gik 3 dage.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ulla Pedersen

Hej Bente

Det er ikke fordi, jeg ikke har fået svar på de fejl, jeg har anmeldt,
for det har jeg. Problemet er, at der går alt for lang tid, før fejlene
bliver rettet. Hvis de overhoved bliver det. Jeg begynder at tvivle, når
der går så mange år uden at der sker noget.

Venlig hilsen
Ulla

Ulla Pedersen

Hej Egon

Jeg har læst dit indlæg. Og igen det er ikke det, at jeg ikke får
svar på min henvendelse, for det går rimelig hurtigt. Men igen
det er den rettelse, der skal foregår, der for mit vedkommende
stadig ikke er rettet efter så mange år.


Venlig hilsen
Ulla

John Nielsen

Hej Ulla

AO har udtalt at man ikke retter fejl på det gamle system.

Hilsen John Nielsen

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej

jamen så er jeg da spændt på hvor længe jeg skal vente.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

John Nielsen

Hej Bente og Ulla

Oplys fejlene, der er en svag chance for at det er noget der kan rettes her ude fra.

Hilsen John Nielsen

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej

Kommunehospitalet 1928-1934 mangler ( D )

havde så en forespørgsel omkring den tyske reformerte kirke, men den er til skanning og senere til cpr kontrol, så der går nogen tid før vi ser den online.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ulla Pedersen

Hej John Nielsen


Det drejer sig om følgende:

Ribe amt, Gørding herred, Sønder Gørding-Vejrup sogn 1733-1788 sorte felter i hele bogen

Ribe amt, Ribe herred, Vester Vedsted sogn 1665-1766 Døde, pagina 105 mangler at blive
filmet.


Disse fejl står på AOs side med fejlmeldinger.

Venlig hilsen
Ulla


John Nielsen

Hej Ulla

FamilySearch har den, se link under periode: Sønder Gørding
Side 105 er også hos FS.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Bente

Filerne til de 2 kirkebøger mangler så kun AO kan rette.

Hilsen John Nielsen

Bente Ougtvig Dyrstad

Hej

Kommunehospitalet er fejlmeldt.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ulla Pedersen

Hej Hans Chr. Baagøe og John Nielsen

Jeg ved godt, jeg kan finde, det jeg søger på Familysearch, men
jeg kan bedre lide at arbejde med AO. Jeg vil gerne have et print
af de sider jeg arbejder med som dokumentation, men jeg har lidt
svært ved at finde ud af at få gemt og redigeret med Familysearch.
Det er jo ikke nødvendig med de, nogle gange brede sorte kanter.

Når de sider jeg efterlyser står på AO's fejlliste, må det jo være
meningen at de skal rettes en dag, men at det skal tage over
7 år, for Vester Vedsteds vedkommende, synes jeg er urimelig.


Venlig hilsen
Ulla

Georg Brandt Christensen

Hej Ulla
Vi er mange der er ved at eksplodere over de manglende rettelser.

Som John skriver bliver fejl rapporteret for kirkebøger før 1892 ikke direkte rettet - meeeen forhåbentlig i løbet af i år vil de gamle indskanninger på AO blive erstattet med gråtoneversioner af bøgerne og så er der en reel mulighed for at mange af de tidligere rapporterede fejl bliver løst.

Så indtil da - se efter om Family search kirkebøgerne kan løse eventuelle problemer du finder.
Faktisk er bøgerne i mange tilfælde meget lettere at læse, og jeg tror du hurtigt bliver vant til at bruge dem når du har prøvet det nogle gange.

God fornøjelse.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

John Nielsen

Hej Georg

Jeg er ked af at sige det, men der intet i historien der understøtter dit håb.
De folketællinger der er flyttet til ny viewer har eksakt de samme fejl som de gamle, plus nye.

FS har mindst lige så mange fejl som AO, og det er dem de nye kirkebøger baseres på.

Hilsen John Nielsen

Georg Brandt Christensen

Hej John
Jeg ved du har stor indsigt i hvad der ligger på AO og hvordan AO hidtil har forvaltet opgaven med at lægge arkivalier på nettet.

Jeg selv er ofte en blåøjet optimist og tror på at vi, ved en fælles indsats overfor Statens arkiver, kan være med til at forbedre kvalitetskontrollen.

Som du kan se af nedenstående udpluk af AO brugerrådsmødet den 15. maj 2014 vil der, i nogle tilfælde ske en erstatning af kontrabøger med ministerialbøger, og omvendt:

På Arkivalieronline bliver kirkebøgerne før 1892 i år udskiftet med nye billeder i gråtoner, hvilket er en kvalitetsforbedring. Statens Arkiver har modtaget de nye filer fra mormonerne, der har scannet dem fra de originale film, som de optog i Danmark i 1950'erne. Ændringen betyder dog, at hovedministerialbøger mange steder bliver udskiftet med kontraministerialbøger eller omvendt. Brugerrådets eksterne medlemmer gjorde her opmærksom på, at det sandsynligvis vil betyde, at tidligere kvalitetskontrol kan være tilsidesat.

Det burde, alt andet lige, betyde at nogle af de indholdsmæssige fejl - manglende sider, ombyttede sider m.m. vil forsvinde.
Det kan selvfølgelig ikke afvises at der opstår nye fejl, men det er min bestemte opfattelse at AO fejlretningen, hvor det er muligt, vil blive væsentligt forbedret når gråtone kirkebøgerne kommer på nettet.
Jeg vil i alle fald gøre hvad jeg kan for at få AO til at være væsentligt mere aktive med fejlretningen når den store opgave at omlægge er gennemført.

På mødet blev der også gennemgået de nye kvalitetstiltag som AO er i gang med at indføre - og som du ganske rigtigt nævner - allerede har vist at der er mange fejl i det materiale man har modtaget fra FS.

Lad os håbe at disse nye kvalitetsprocedurer vil reducere antallet af fejlindlægninger på AO's hjemmesider væsentligt.
Det er i hvert fald, fra brugerrådet, påpeget at man bør foretage en gennemgribende test af om hver  udlægning på nettet er korrekt.

Skal vi ikke alle sammen bede til, og håbe på, at Statens Arkiver - in casu ArkivalierOnline - får meget bedre styr på hvad de lægger ud hvornår, og også være glade for den kæmpe forøgelse af online arkivalier vi ser i disse år.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

#18
Hej Georg

Er det kirkebøgerne som ligger hos FS som bliver overført til AO?

Disse bøger har vi allerede adgang til:
https://familysearch.org/search/collection/2078555 .

Det er en stor fordel at have både hovedbogen og kontrabogen på nettet, da der ikke står det samme i de to bøger.

I kirkebøgerne fra Hvidovre mangler begge mine tipoldeforældres død i kirkebogen hos FS, men de er skrevet ind i kirkebogen hos AO.

I en anden kirkebog fra Hvidovre under konfirmation mangler deres søn (min oldefar)  hos FS, men han er skrevet ind i kirkebogen hos AO. Der er skrevet nogle få konfirmander ind i bogen fra den konfirmation, men man har åbenbart valgt ikke at skrive dem alle.
Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

#19
Hej Georg

Har AO ændret mening angående nedenstående?

https://www.sa.dk/media(4473,1030)/Referat_af_m%C3%B8de_den_26._oktober_2012_i_Arkivalieronlines_brugerr%C3%A5d.pdf

Citat:

Referat af møde i Arkivalieronlines brugerråd d. 26. oktober 2012 kl. 14-16 på Landsarkivet for Nørrejylland

6. Samarbejde med mormoner og frivillige
Der er indgået en aftale med mormonerne om, at de scanner kirkebøger -1891 for hele Danmark i gråtoner efter mormonfilm. SAF modtager filerne i portioner i løbet af 15 måneder, første gang i december 2012. Udlægningen starter i februar 2013. Der er tale om kontraministerialbøger. Hvor der i forvejen er hovedministerialbøger på Arkivalieronline, især for Sjælland, publiceres begge udgaver. ...


P.S.:
Se evt. også disse indlæg:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,81685.msg430386.html#msg430386 !

Jeg håber at nedenstående er rigtigt:
Citat: ... Hvor der i forvejen er hovedministerialbøger på Arkivalieronline, især for Sjælland, publiceres begge udgaver. ...
Med venlig hilsen Marianne

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Marianne Lund [21414] Dato 23 Jul 2014 - 11:07
Hej Georg

Er det kirkebøgerne som ligger hos FS som bliver overført til AO?

Disse bøger har vi allerede adgang til:
https://familysearch.org/search/collection/2078555 .

Det er en stor fordel at have både hovedbogen og kontrabogen på nettet, da der ikke står det samme i de to bøger.......

Hej Marianne
Så vidt jeg har forstået er det de samme grundlæggende filer der blot bliver gennemgået nøje idet AO har konstateret at der er mange fejl og manglende filer i det materiale man har modtaget fra FS.

Citat fra: Marianne Lund [21414] Dato 23 Jul 2014 - 11:31
Hej Georg

Har AO ændret mening angående nedenstående?

https://www.sa.dk/media(4473,1030)/Referat_af_m%C3%B8de_den_26._oktober_2012_i_Arkivalieronlines_brugerr%C3%A5d.pdf

Citat:

Referat af møde i Arkivalieronlines brugerråd d. 26. oktober 2012 kl. 14-16 på Landsarkivet for Nørrejylland

6. Samarbejde med mormoner og frivillige
Der er indgået en aftale med mormonerne om, at de scanner kirkebøger -1891 for hele Danmark i gråtoner efter mormonfilm. SAF modtager filerne i portioner i løbet af 15 måneder, første gang i december 2012. Udlægningen starter i februar 2013. Der er tale om kontraministerialbøger. Hvor der i forvejen er hovedministerialbøger på Arkivalieronline, især for Sjælland, publiceres begge udgaver. ...


P.S.:
Se evt. også disse indlæg:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,81685.msg430386.html#msg430386 !

Jeg håber at nedenstående er rigtigt:
Citat: ... Hvor der i forvejen er hovedministerialbøger på Arkivalieronline, især for Sjælland, publiceres begge udgaver. ...

På sidste brugermøde fik vi at vide at man ikke ville have både hoved- og kontrabog online. Mit indtryk er dog at den beslutning ikke er helt afklaret.

Som det fremgår af den tidligere tråd, om samme emne, er der flere bud på hvorledes man kunne sørge for at begge bøger var online.
Vi er åbenbart mange der synes at Statens arkivers evne og lyst til at kommunikere/diskutere med deres brugere lader meget tilbage at ønske.
Det på trods af at vi, på mødet i Viborg, den 15. maj 2015, fik oplyst at slægtsforskerne er langt den største bruger af Statens Arkivers online løsninger.

Jeg vil derfor senere skrive et brev til DIS-Danmarks bestyrelse hvor jeg foreslår at foreningen alene, eller sammen med  Sammenslutningen af Lokalhistoriske Arkiver, Sammenslutningen af Slægtshistoriske Foreninger og Samfundet for Dansk Genealogi og Personalhistorie - alle disse organisationer er medlemmer af AO's brugerråd - retter henvendelse til Statsarkivaren med henblik på at få et formelt forum for drøftelse og beslutninger om hvorledes Statens Online services skal udvikle sig fremover, hvorledes beslutninger kommunikeres og - som allerførste opgave - for fundet frem til en løsning hvor såvel hoved- som kontra-bøger kan stilles til rådighed for brugerne.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

#21
Hej Georg

Mange tak for dit svar!  :)
Med venlig hilsen Marianne

John Nielsen

Hej Georg

Er man kommet nærmere en afklaring af om hovedministerialbøger bevares eller evt. overdrages til andre.
Hvis vi bliver nødt til at downloade dem selv, så er det ved at være sidste frist.

Hilsen John Nielsen

Georg Brandt Christensen

Hej John
Både på AO og RA brugerrådsmøderne bliver det hver gang diskuteret hvorvidt de gamle sort-hvid billedfiler bliver liggende eller om de skal fjernes.

Indtil videre har svaret hver gang været at der ikke er taget stilling til, men at de ikke bliver fjernet foreløbig.
I brugerrådene presser vi hårdt på for at de skal blive liggende. Både fordi det er så forskelligt hvad der står i de 2 typer bøger at de supplerer hinanden vældig godt, og fordi AO-værktøjs indeksfiler så, stort set, har været spildt arbejde.

Jeg kan kun opfordre til at alle rejser spørgsmålet om sort-hvid billedfilernes fortsatte beståen over for AO-brugerrådet - brugerraad@ao.sa.dk - med et ønske om at disse filer ikke bliver fjernet.

Jeg har ikke hørt tale om at sort-hvid billedfilerne skulle overdrages til andre.

Ét udsagn der tit undrer mig er at du ofte omtaler sort-hvid bøgerne som Hovedministerialbøger.

Kan man, af registraturnumrene udlede dette, og ved du i så fald hvor stor procent af sort-hvid bøgerne der er hovedministerialbøger inden for hvert hovedområde - Nørre Jylland, Slesvig (Sønderjylland), Fyn, Sjælland og København?

Jeg spørger fordi vi ofte har spurgt AO om dette og de kan ikke svare.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Lis B. Jensen

Hej Georg

Jeg ved for LAK område at:
de bøger der har en sognekode/1/bognr er kirkebøger før 1814 og altså enestebøger
hvis der står sognekode/2/bognr - er det kirkebogen skrevet af præsten
hvis der står sognekode/3/bognr - er det kontraministerialbogen skrevet af degnen

f.eks står der i filnavnet for Præstø Amt, Beldringe: 533/1/001 ved den allerførste kirkebog - dette se du i den øverste kant at skærmbilledet.

hvordan det er organiseret på Fyn og i Jylland har jeg ikke kunnet gennemskue - men det er der måske andre der har

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

John Nielsen

Hej Georg

De kirkebøger som FS leverer er kontrabøger dvs. det samme som størsteparten af dem AO har i forvejen,
så de er stadig tilgængelige dog i en lidt anden udgave og i gråtoner og forhåbentligt i en bedre kvalitet.
Så problemet er kun at hovedministerialbøgerne ser ud til at forsvinde, og det er LAK og LAA der bliver ramt.

Med hensyn til indekserne så er det korrekt at de ikke passer helt til FS udgaverne,
men der er dog som regel kun begrænsede forskelle.
Derudover  er de vel overdraget til AO, og som jeg har forstået det på vej ind i den nye viewer,
efter mindre tilpasninger går jeg ud fra.

Med hensyn til overdragelse til andre så har DIS været nævnt, såfremt man ikke kan overtale SA til at bevare dem online.

Har du nogen indikation på hvad "ikke fjernet foreløbigt" skal oversættes til ?

Som Lis også nævner så starter LAK's hovedbøger med 2- og LAA's med Aa.

Jeg har lige lavet best.txt til AOV for hovedbøgerne i LAK's område.

Amt           Kirkebøger     filer

Kbh.          709             172.498
Bornholm  218               38.943
Holbæk     483               94.224
Fr.borg      433               91.167
Maribo      542               93.259
Præstø     459             104.190
Roskilde    259              52.828
Sorø         519              96.861

Ialt         3.622            743.970

Med et snit på 155 KB giver det ca. 115 GB

Jeg har tidligere anslået antallet af LAA's hovedbøger til ca. 900 stk.

Umiddelbart er jeg mest stemt for at vi downloader filerne, fordi det så er os selv der styrer hvad der foregår og fordi beslutningsprocessen hos organisationer kan vare lige til der slukkes for javasystemet.
Det er en opgave der nemt kan deles og jeg kan levere inputtet til AOV.

Hilsen John Nielsen

Georg Brandt Christensen

Citat fra: John Nielsen [108] Dato 14 Jan 2015 - 00:12
Hej Georg

De kirkebøger som FS leverer er kontrabøger dvs. det samme som størsteparten af dem AO har i forvejen,
så de er stadig tilgængelige dog i en lidt anden udgave og i gråtoner og forhåbentligt i en bedre kvalitet.
Så problemet er kun at hovedministerialbøgerne ser ud til at forsvinde, og det er LAK og LAA der bliver ramt.

Hej John
Jeg ved at du har meget styr på kirkebøgerne - måske også mere end AO-folkene. Jeg er alligevel lidt forundret fordi AO-folkene har nævnt at FS leverer en blandet butik af kontrabøger og HM-bøger!

Det er desværre ikke entydigt at FS gråtonebøgerne er i en bedre kvalitet. Jeg har flere gange siddet med både AO og FS-bøgerne åbne for at kunne forstå hvad der stod i FS-bogen.
Det er besluttet at genfotografere nogle kirkebøger fordi både AO- og FS-bøgerne er i meget ringe kvalitet.

Citat
Med hensyn til indekserne så er det korrekt at de ikke passer helt til FS udgaverne,
men der er dog som regel kun begrænsede forskelle.
Derudover  er de vel overdraget til AO, og som jeg har forstået det på vej ind i den nye viewer,
efter mindre tilpasninger går jeg ud fra.


Jeg er ikke helt enig i at der er mindre forskelle på AO og FS bøgerne. Jeg har flere gange oplevet at AO-bøgerne har 2 kolonner på hver side medens FS-bøgerne har en enkelt kolonne pr. side, så der er sådan ca. dobbelt så mange sider i FS versionen.
Jeg har blandt andet set dette i Hjørring amt, Horns herred.

Du ved helt åbenlyst mere end mig. Jeg har ikke hørt at Indekserne er overdraget til AO, men Rigsarkivet overvejer at åbne for at brugerne kan indtaste indekser via en AO-platform.

Citat
Med hensyn til overdragelse til andre så har DIS været nævnt, såfremt man ikke kan overtale SA til at bevare dem online.

Har du nogen indikation på hvad "ikke fjernet foreløbigt" skal oversættes til ?
Som tidligere skrevet har jeg kun hørt at DIS ville være parat til at overtage bøgerne, men ikke nogen antydning af at Rigsarkivet vil overdrage bøgerne til andre.

Nej jeg har ingen som helst idé om hvad "ikke fjernet foreløbigt" skal oversættes til. Men jeg er naiv nok til at tro at det pres der bliver lagt på Rigsarkivet betyder at det ender med en beslutning om at de gamle bøger bliver liggende.
Man har fundet en metode til at konvertere tif-filerne til jpg i en god nok kvalitet. At man arbejder på en sådan konvertering tyder da på at man overvejer at beholde de gamle filer, bl. andet fordi de gamle bøger af og til er bedre læsbare end FS-bøgerne :o.

Citat
Som Lis også nævner så starter LAK's hovedbøger med 2- og LAA's med Aa.

Jeg har lige lavet best.txt til AOV for hovedbøgerne i LAK's område.

Amt           Kirkebøger     filer

Kbh.          709             172.498
Bornholm  218               38.943
Holbæk     483               94.224
Fr.borg      433               91.167
Maribo      542               93.259
Præstø     459             104.190
Roskilde    259              52.828
Sorø         519              96.861

Ialt         3.622            743.970

Med et snit på 155 KB giver det ca. 115 GB

Jeg har tidligere anslået antallet af LAA's hovedbøger til ca. 900 stk.

Umiddelbart er jeg mest stemt for at vi downloader filerne, fordi det så er os selv der styrer hvad der foregår og fordi beslutningsprocessen hos organisationer kan vare lige til der slukkes for javasystemet.
Det er en opgave der nemt kan deles og jeg kan levere inputtet til AOV.

Hilsen John Nielsen

Tak for ovenstående oplysninger til både Lis og John.
Hvordan er systematikken for LAV området - Rigsarkiv Viborg ;)
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Arne Feldborg

Citat fra: Georg Brandt Christensen [385] Dato 14 Jan 2015 - 19:41
Man har fundet en metode til at konvertere tif-filerne til jpg i en god nok kvalitet. At man arbejder på en sådan konvertering tyder da på at man overvejer at beholde de gamle filer, bl. andet fordi de gamle bøger af og til er bedre læsbare end FS-bøgerne :o.
Jpg-formatter er faktisk ikke særlig velegnet til sort/hvide billeder. Gif eller png i 8 eller 16 farver ville være noget bedre.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Georg

Jeg vil ikke afvise at der kan findes hovedbøger hos FS, men du behøver lup for at finde dem og det er ofte svært at afgøre hvad de er, for der står ofte bare ministerialbog på forsiden.
AO har kaldt en del af KB fra FS for hovedbøger, men hvis du kontrollerer samme hovedbog i javasystemet så er de forskellige.
Jeg har flettet KB fra AO's nye viewer ind i registraturen, de er ikke kontrolleret endnu så der findes dubletter, mangler og fejlplacerede.
Vælg nogle af de ældre sogne helst med forskellig periode for hoved- og kontrabog, dem uden links forsvinder, og læg så mærke til 2 tallet: LAK
Jeg er enig i at kvaliteten hos FS ikke er meget bedre end hos AO bortset fra at det er i gråtoner.
Såvidt jeg kan se så er det også forskellige film af det samme i en del tilfælde.

Med hensyn til LAV er det simpelt, de har ingen hovedbøger online og mister derfor ingen.

Bemærk jeg sagde "som regel kun begrænsede forskelle" mellem FS og AO, typisk en mindre forskydning.
Hvor jeg har samlet overdragelsen til AO op kan jeg ikke huske, men indtastningen af indekser via AO indikerer da at de vil anvende indekser ved vieweren.

Jeg har heller ikke hørt Rigsarkivet være villig til en overdragelse.
Det er positivt at vide at de arbejder på en mulig konvertering til jpg, det kunne tyde på en flytning til ny viewer.

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

På Slagelse bibliotek har vi microkort fra Holbæk og Sorø amter. Vi har også det grønne katalog over microkort fra LAK og kirkebogsoversigten for Sjællands stift, altså mormonfilmene.
Da jeg arbejdede med kirkebøger på microkort for min familie her på Vestsjælland og søgte ved hjælp af stiftskataloget(det grønne var ikke fremme på dette tidlige tidspunkt) oplevede jeg flere gange at kirkebogsnumret på microkortet ikke stemte med det indhold der var beskrevet i kataloget!
Hvorfor? simpelt hen fordi der var forskel mellem de to sæt kirkebøger!
Det lærte jeg at leve med, især fordi rubrikkerne var tydeligt markeret på de første microkort fra LAK.
og vi lærer vel også at leve med det på AO.
Hvad jeg har svæere ved at forstå, er at AO på computeren er væsentligt vanskelige at læse( for ikke att sige umulige!) når microkortene er tydelige nok?
Mvh Egon