JohanHindrich Møller født1772

Startet af Egon Johansen, 15 Okt 2010 - 15:34

Forrige emne - Næste emne

Egon Johansen

Jeg har gennem længere tid ledt efter en Johan Møller fra Holsten og af nogle snørklede veje fundet noget I Skellerup sogn, Vindinge herred, Svendborg amt, som kunne være ham jeg leder efter
hvor en af  hans sønner blev gift fol.256-3 2.nov.1844:hans Johansen (Møller) opsl.246 (født 1813)
Johan Hindrich Møller står i jævnf.reg som død fol.316-5, men desv. ikke noget om tilgang.
Jeg har fået oplyst  han døde i Skellerup i 1843 og blev kaldt Johan Tysker, skulle være født i 1772 i Pölitz og  døbt i Odderloe i Øst Holsten.
Mit problem jeg kan ikke finde kirkebogen for tidsrummet 1800-1814 i Skellerup sogn og heller ikke kirkebogen der omfatter døde og begravede for 1843.
andet spørgsmål: mon jeg kan finde afskrift af kirkebogen for Pölitz/ Oddersloe på landsarkivet i Odense?
På forhånd tak
Egon
Egon Johansen nr.10423

Thestrup-Bjørn

Hej Egon!

Blot for at få gjort familien lidt mere synlig for os, der jo ikke kender dem.

Jeg regner med, at det er nedenstående, det drejer sig om.


Svendborg, Vindinge, Skellerup, Boveskov, Et huus, 53, FT-1834, B4906
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Møller 57  Gift  Huusmand 
Maren Pedersdatter 53  Gift  Hans kone 
Johan Johansen 23  Ugift  Deres søn 


------

Har du mon tjekket, om kirkebogen for Skellerup 1800-1814 er brændt og dermed tabt?
 
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Egon Johansen

Tak til Thestrup Bjørn
det er den familie som jeg har hørt om, mærkeligt jeg ikke kunne få dem frem i FT da jeg selv prøvede det, men kan kun konkluderer, at det ikke er den linie jeg skal videre af, Da min tipoldefar Joan Johansen er født 31.12.1800 i Neukirchen, Kom til Kølstrup i 1825 og faderen hed Johan Møller (iflg. Lægdrullen) og var smed og stenhugger, ( samme som søn), derfor var jeg opsat på at min tiptip oldefar måske havde slået sig ned i Skellerup.
Men hvorfor mon familiens søn født i 1813 Hans ikke er med i FT 1834 eller der måske bare er skrevet forkert navn ?
med venlig hilsen
Egon
Egon Johansen nr.10423

Thestrup-Bjørn

Hej Egon!

Blot til din orientering:

Navnet Hans og Johan (samt Johannes) er samme navne - førhen brugtes de ofte i flæng.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Rita H. Matzon

Hej Egon!

Blot en oplysning om at kirkebøgerne for Skellerup sogn for årene 1716-1814 er gået tabt i en brand.

Men-
der findes bl.a. fæsteprotokoller for årene 1822-56 samt for hovedgården Hindemae 1701-1854 på Landsarkivet i Odense, også vaccinationsprotokoller for sognet 1835-50. Måske de kilder kan hjælpe hvis du har mulighed for at besøge det.

Hilsen Rita H. Mz.


Egon Johansen

Tak for hjælpen, men jeg tror ikke at den linie holder, for så skulle Johan Møller havde været gift første gang i Holsten og så været flyttet til Fyn med en ældre søn Johan Johansen fra 31.12.1800,  så jeg må prøve en anden vej.
I Kirkebogen for Kølstrup tilgangslisten 1825 står Johan Johansen kommer fra Åløkkegården i Sct. Hans landsogn, denne gård ejes af en svigersøn til tidligere ejer Christoffer Møller, som kom fra Als, så jeg vil prøve om jeg kan finde noget på den familie.
Egon Johansen nr.10423