Hvor har Jens Bruun Henriksen læst til lærer

Startet af Alice Aaen, 12 Jul 2014 - 12:46

Forrige emne - Næste emne

Alice Aaen

Min oldefar Jens Bruun Henriksen født 1824 i Engbjerg, Vandfuld, Ringkøbing. Uddannet som lærer, jeg har altid hørt, at han var uddannet fra Nr. Nissum, men har nu fundet ham i en FT 1845 i Snedsted, Hassing, Thisted, hvor han står som seminarie elev, boende i Snedsted Degnebolig. Var det her han blev uddannet eller, hvor kan det være.
Han flytter fra Engbjerg til Snedsted ca.1844, hvornår er han færdig ??
Han skal være flyttet til Nr.Nissum ca 1850 - 1859 som lærer ifl. Hardsyssel Degnehistorie

Venligst Alice Aaen
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Knud Erik Balle

Hej Alice

At han står opført som seminarieelev i degneboligen, Snejbjerg betyder nok, at han var i praktik der.

Jeg er stødt på noget tilsvarende i min egen familie på cirka samme tid.

Men det bringer dig jo ikke tættere på, hvilket seminarie han gik på.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

#2
http://da.wikipedia.org/wiki/Lærerseminarium

I 1812 grundlagde præsten N.L.C. Bentzon Snedsted Seminarium i Snedsted. Dette seminarium ophørte i 1848, da Ranum Seminarium ved Løgstør blev grundlagt med Snedsted Seminariums forstander Ludvig Christian Müller som første forstander.


Thisted, Hassing, Snedsted, Snedsted By, Præstegaard, 1, FT-1845, C3136
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Ludvig Müller    39    Gift       Sognepræst og Seminarieforstander   Kjøbenhavn
Hanne Henriette Hjorth    31    Gift       hans Kone   Do [Kjøbenhavn]
Peter Gustav Müller    9    Ugift       deres Børn   Christianshavn
Valdemar Müller    7    Ugift       deres Børn   Ribe
Helge Müller    4    Ugift       deres Børn   Do [Ribe]
Udøbt    1    Ugift       deres Børn   Snedsted Sogn, Thisted Amt
Maria Hyphoff    31    Ugift       Huusjomfrue   Ribe
Jens Beertelsen    19    Ugift       Studerer   Kjøbenhavn
Theodor Brasen    20    Ugift       Studerer   Bredbro Sogn, Ribe Amt
Søren Nygaard    22    Ugift       Huuslærer   Hygum Sogn, Ringkjøbing Amt
Caroline Petersen    23    Ugift       Stuepige   Thisted
Anne Christensen    21    Ugift       Tjenestefolk   Stagstrup Sogn, Thisted Amt
Else Pedersdatter    54    Ugift       Tjenestefolk   Hørdum Sogn, Thisted Amt
Anders Andersen    20    Ugift       Tjenestefolk   Hundborg Sogn, Thisted Amt
Mads Christensen    23    Ugift       Tjenestefolk   Hvidberg Sogn paa Thyholm, Thisted Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Du kan se på børnenes fødsel, hvornår han ca. bliver lærer i Nørre Nissum


Ringkøbing, Vandfuld, Engbjerg, , Skolen i Engberg Sogn, 1, FT-1850, C0039
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Henriksen    56    Gift       Kirkesanger og Skolelærer   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]
Johanne Maria Christensen    59    Gift       hans kone   Harboøre [sogn, Ringkjøbing amt]
Henrik Snabe Henriksen    30    Ugift       deres søn, Snedker   Harboøre [sogn, Ringkjøbing amt]
Jens Bruun Henriksen    26    Ugift       deres søn, Seminarist Substitut   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]
Hans Peder Høiland Henriksen    21    Ugift       deres søn, Snedker Lærling   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]
Johanne Kjerstine Henriksen    23    Ugift       deres datter   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]
Barbara Christine Henriksen    17    Ugift       deres datter, Væver Lærling   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]
Jens Sørensen    27    Ugift       Tjenestekarl   Houe [sogn, Ringkjøbing amt]
Christen Mortensen    17    Ugift       Tjenestekarl   Engberg [sogn, Ringkjøbing amt]

Ringkøbing, Skodborg, Nørre Nissum, -, Skolen, 59, FT-1855, D4135
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Bruun Henriksen    31    Gift   Skolelærer, huusfader      Engberg S.
Mariane Jensen    26    Gift   Hans kone      Engberg S.
Johanne Marie Henriksen    4    Ugift   Deres børn      Engberg S.
Anders Henriksen    1    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Johannes Jensen    16    Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Karen Nielsen    15    Ugift   Tjenestefolk      Her i Sognet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Alice Aaen

Har ledt efter ham i afgangs og Tilgangslister i Engbjerg og Nr.Nissum, men har ikke kunnet finde hverken ham eller familien
Den eneste afgang jeg kunne finde var Engbjerg 1844 til Snedsted
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Gitte Johansen

Lærere (og andre lærde!!) var ikke i til- og afgangslister, så vidt jeg ved.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Alice Aaen

Tak for hjælpen
Jeg har fundet dette i Hardsyssels Degnehist  EJNAR POULSEN

Jens Bruun Henriksen, 1859-93, f. 25. Sept. 1924 i Engbjerg. (Lærer Anders H. Snabe). Dim. Ran. 1847, 1. Nov. 1847 Husl. i Søgaard i Tørring, 1. Nov.1849 Hjælpel. hos Faderen, 5. Marts 1851 L. i N. Nissum v. Sk., 1. April I839 L. i Engbjerg, død 30. Sept. 1893. - Gift 20. Dec.1850 med I) Mariane Jensdatter fra Skidenvad, Engbjerg Sogn, død 21. Feb. _1873. - II) 21. Marts 1873 Kirstine Jensen, f. 2. Nov. 1845. (Gdr.   Jens Christensen, Vesterlund i Engbjerg). Død 16. JuIi 1873. - III) 23. Marts 1875. Bodil Marie Jensen, f.4. Dec. 1847, Søster til II og Enke efter Gdr. Jacob Jensen, Skidenvad

Venligst
Alice Aaen
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com

Kirsten Didriksen

Hej Alice!

Klinkby Arkiv har nogle fine og sjove billeder af Jens' datter Mette Jensine *1860, hvis det er hende du er interesseret i?

Sommerhilsen
Kirsten

Alice Aaen

Tak for tipsene, jeg er interesseret i alle Jens Bruuns Børn, men har forsøgt at følge dem som Marianne Jensdatter er mor til. Min fafar er Niels Christian, den sidste de får inden hun dør. har ikke kunnet finde hvornår er Mette Jensine død

mvh
Alice
Venlig hilsen
Alice Aaen
Vodskov
eaaaen@gmail.com