Kludder i familie i København (1840'erne og ved navn Jensen)

Startet af Camilla Junge, 08 Jul 2014 - 21:02

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Jeg vil til at starte med henvise til mine to tidligere tråde. (nedenstående)
Ved Theresias fødsel (22/4 1842 i Trinitatis) er faderen opgivet til at være en Ferdinand Larsen, dog gifter moderen sig i januar 1843 med Frederik Ferdinand Jacobsen. Desuden står Teresia og broderen anført som deres fællesbørn i diverse folketællinger. Der står desuden intet ved deres vielse om, at han adopterer hendes særbørn.

1) Jeg har endnu ikke fundet den ældste brors fødsel (han burde være født ca. 1840), hvor jeg ville se, hvem faderen til ham var, da jeg har overvejet om faderens efternavn ved Teresias fødsel kunne være en fejl. Det kunne være rart, hvis der var nogen, der havde idé om, hvor dette skulle gøres. Jeg har ledt i samme sogn, som Teresia blev født i, da jeg fandt dette mest sandsynligt. (og da jeg ikke har folketællinger fra før dette tidspunkt at gå efter)
Der er dog en Frederik Ferdinand ved den kongelige fødselsstiftelse (opslag 23 og opslag 17 og 64 og 131) - jeg har tjekket helt frem til 1842

2) Jeg har ikke kunnet finde familien efter 1845 i København i folketællingerne, så jeg har ingen idé om, hvor de befinder sig herefter, eller hvornår de dør. Jeg har heller ikke kunne finde børnene i politiets registerblade (Teresia og den ældre bror).

3) Jeg kan ikke finde Nicoline Wilhelmine i København, før hun bliver gift, og jeg har ingen oplysninger om hendes ophav. Ydermere har diverse oplysninger ved folketællinger, dåb og vielse ikke givet yderligere oplysninger.

Henvisninger:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=70091.0

Og

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=70104.0;wap2

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Camilla Junge

Hej Gitte.
Tusind tak for svaret. Af en eller anden grund, er dit opslag ikke det samme, som det jeg har fundet. (mit ses: Trinitatis 1836-1844 opslag 413).
Jeg havde derfor ikke mulighed for at se den vigtige oplysning, du heldigvis kunne bidrage med :-)

Gitte Johansen

#3
Det er også 2 forskellige kirkebøger.

Den ene er ministerialbogen og den anden en anden. ;) (kontraministerialbogen, måske)

Derfor en god ide at kigge i begge, hvis man kan.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Camilla Junge

Nu spørger jeg enormt dumt, men jeg kan ikke se den inde på SA. Hvor finder du den? Er den tilsendte hjemmeside det eneste sted?

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Alice Oppenheim

#6
2) Jeg har ikke kunnet finde familien efter 1845 i København i folketællingerne...


Et lille skridt:

København, København (Staden), Nyboder, Officershusene og de øvrige der er udenfor Divisionerne, Ny Østergade no. 9 neden gaarden, 1812, FT-1850, C7847

Fred. Ferdinand Jacobsen    35    Gift       søqwæsthuuspensionist, huusfader    Kjøbenhavn
Nicoline Wilhelmine Jensen    33    Gift       hans kone    Kjøbenhavn
Fred. Ferdinand Jacobsen    10    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Nicoline Wilhelmine Theresia Jacobsen    8    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Ida Albertine Jacobsen    6    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn
Peter Theodor Jacobsen    4    Ugift       deres børn    Kjøbenhavn

1) Jeg har endnu ikke fundet den ældste brors fødsel (han burde være født ca. 1840), hvor jeg ville se, hvem faderen til ham var, da jeg har overvejet om faderens efternavn ved Teresias fødsel kunne være en fejl.

Da nu sønnen også hedder "Fred. Ferdinand Jacobsen" - er der vist kun een Far på spil her!



-------------
Da begge hendes forældre er døde... muligvis:


København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Borgergade 136,Kielderen, 2, FT-1834, C5734
Niels Andersen    48    Gift       Arbeidsmand    
Catrine Sophie Ekers    39    Gift       hans Kone    
Karen Ekers    74    Enke       hendes Moder    
Nicoline Wilhelmine Jensen    15    Ugift       ved Fattigvæsenet

Alice Oppenheim

#7
Der er dog en Frederik Ferdinand ved den kongelige fødselsstiftelse (opslag 23 og opslag 17 og 64 og 131) - jeg har tjekket helt frem til 1842


Der er "Bingo" ved ham, der står på opslag 64! I hovedprotokollen står:

Født og døbt 1. sept 1840; Frederick Ferdinand; afgivet fra fødselsstiftelsen til plejestiftelsen 9. september; udleveret til moderen 12. september; udgangne fra forsorg i 1843; Forældre: xxxx Frederik Ferdinand Jacobsen og Nicoline Wilhelmine Jensen xxxx - send det evt til tydning. (opslag 440)

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415203#6,2798