Jacob Emanuelsen Mørch og Else Ibsdatter Basse. Blev de skilt?

Startet af Alice Fogt Andersen, 19 Sep 2014 - 09:06

Forrige emne - Næste emne

Alice Fogt Andersen

Dette er ikke en aneefterlysning, men jeg er meget nysgerrig efter oplysninger om evt. skilsmisse.

Jeg har, når jeg googler disse to aner, flere gange stødt på oplysninger om, at de er blevet skilt. Jeg mangler dog dokumentation, hvilket jeg finder vigtigt.
De bliver viet i Bogense 16.10. 1733. Odense Amt, Bogense Sogn, KB 1646-1736. Opslag 15.

Et sted står det oplyst, at de blev skilt i 1760, men der er ikke angivet kilde.
Et andet sted bliver der nævnt, at Else Ibsdatter Basse er beskrevet som Jacob Mørchs slave i forbindelse med skilsmissen, men igen mangler der dokumentation.

Er der nogle der kan være  behjælpelige?

Jacob Emanuelsen Mørck  ca. 1709 - 1779.
Else Ibsdatter Basse 1710-1794.

Med venlig hilsen Alice.

Jane Valkær

#1
Hej
Iflg. Elses begravelse (Bogense 1772-1795 opslag 89), så var hun enke efter Jacob - det tolker jeg som, at de ikke var skilt.

Tillige så følges de ad i kirke - se kb 1739-1772 opslag 98 (1767), opslag 101 (1768), opslag 111 ø (1770): Jacob Mørch og hustru

Men det hele er indikationer på, at de ikke var skilt - måske beviser

Mvh
Jane

Flemming Willum Petersen

Vær opmærksom på, at fraskilte kvinder undertiden kaldtes enker førhen.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Thestrup-Bjørn

#3
Hvis parret var skilt ved lov, vil hustruen i kirkebogen nok ikke stå som enke.

Men hvis parret "blot" var separeret ("adskilt fra bord og seng"), vil hun stadig være lovformelig gift og derfor mandens enke


Odense, Skovby, Bogense Købstad, , Torvet, 109/114, FT-1787, A1701

Maren Emichs 62 enke alle i de fattiges bode som afgl. Jens Jørgensen haver skienket dem lever af almisse  
Else Basses 82 enke alle i de fattiges bode som afgl. Jens Jørgensen haver skienket dem lever af almisse (efter 1. ægteskab)  
Else Hansdatter 68 enke alle i de fattiges bode som afgl. Jens Jørgensen haver skienket dem lever af almisse  
Karen Simons 64 enke alle i de fattiges bode som afgl. Jens Jørgensen haver skienket dem lever af almisse


Alderen passer måske ikke helt, men tjek den originale folketælling



-----------------------


Fraskilte oplyser ofte ved folketællingerne, at de er enker eller enkemænd - det var jo knapt så skamfuldt
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Alice Oppenheim

Vi har haft dette spørgsmål oppe flere gange. Endnu er det ikke lykkedes os at finde hverken skilsmissen eller det omtalte notat, hvor Else betegnes som "slave"...? En betegnelse, som jeg slet ikke kan se, giver mening? Er det en fejllæsning af "Enke"?

Hvis Else er adskilt fra manden og "bord & seng" i 1760, så følges hun vel ikke i kirke med ham de næste 10 år?

Alice Fogt Andersen

Kære alle.

I skal have tusind tak for hjælpen.
Jeg tror heller ikke de blev skilt, men måske kommer der pludselig nye spor. :)

De venligste hilsner Alice.