Leder efter Enkebølle slægtninge...

Startet af Charlotte Damm Enkebølle, 07 Jul 2014 - 21:59

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Damm Enkebølle

Hej herinde.
Jeg leder efter aner i Enkebølle-slægten. Min ældste kendte er; Christian Petersen Enkebølle, født ca 1810 Hammersmølle, gift med Bodil Nielsdatter og fået  børn med hende. Hun døde og han fik så børn med Karen Jensdatter, kom i fængsel og endte på fattiggård i Hyllinge....Disse data ER kendt.
Jeg spørger fordi;
Jeg er stødt på andre Enkebøller når jeg kigger kirkebøger, søger på google el krak...men "ukendte" har jeg hidtil ikke kunnet linke til mig og min gren af familien.
Jeg har læst om Enkebølle Mark, et sted på Møn nær Damsholte og Ebelnæs. Er der nogen som kender noget til dette sted?
Jeg har læst om Enkebøllegård, en gård under Marienborg(stor gård). Er der nogen som kender noget til dette?
En overleveret historie i vor familie går på; at vi stammer fra Lolland, og at vi nedstammer fra polske indvandrer som kom til Danmark for at hakke roer og andet markarbejde. De skulle efter sigende have taget navnet Enkebølle til sig, og navnet er opstået ad den vej....
Denne historie var interessant at spore? Er det mon rigtigt? eller er det en skrøne?
Håber nogen måske sidder med informationer om ovennnævnte spørgsmål om sted/mark/gård, som ville være interessante at kende til?
mvh Charlotte Damm Enkebølle

Ruby

#1
Hej Charlotte -

Ja, jeg har Enckebølle/Enchebølle i en af mine direkte linier. Og ja, de kom fra Møn (men jeg har ikke kunnet dokumentere at det var fra Enchebølle, så vidt jeg husker). Jeg samler lige mine data sammen og lægger dem her i tråden senere.

Masser af hilsner
Helle Ruby

Ruby

Den ældste Enkebølle, jeg har kunnet finde i min slægt var min 4xtipoldefar:

Peder Hansen Enkebølle, f. omtrent 1722 (formodentlig i Enkebølle), d. 1769 og begravet fra Stege Kirke på Møn den 27. juli 1769. Han var gift med:

Maren Pedersdatter, f. omtrent 1721, d. efter 1771, hvor hun var enke i Stege by, havde 4 uforsørgede børn, var fattig og intet havde at leve af.

Deres børn (jeg har indtil videre kun fundet 3 af de 4):

- Jens Pedersen Enkebølle, f. 1762 i Stege, Møn

- Marie Maleene Pedersdatter Enkebølle, tvilling, f. 1./9.-1765 i Stege, Møn, d. 7./1.-1846 af alderdom i Stege på Møn. Viet i 1787 til Hans Olsen, f. ml. 1767 og 1771 i Nakskov, d. 24./2.-1853 af alderdom (han nærmede sig kraftigt 100 år) i Stege, Møn. Skomager, skomagermester, skoflikker.
Fælles bopæl:
1801 - Skammestræde 4, Stege, Møn
1834 - Skammestræde 138, Stege, Møn
1840 - Store Kirkestræde 90 og 91 (fattighusene), Stege, Møn - fattiglemmer
1845 - Som i 1840. Her boede Hans også som enkemand, indtil han døde.

- Niels Pedersen Enkebølle, tvilling, f. 1./9.-1765 i Stege, Møn.

---

Som du kan se af ovenstående, er jeg langt fra færdig med at "efterforske" de forskellige familiemedlemmer, som er nævnt herover. Håber, at du kan bruge oplysningerne alligevel.

Venligst
Helle




Ruby

#3
Jeg har netop ledt i mine personlige beskeder efter post jeg fik for nogle år siden fra en Bob Enkeboll i USA. Jeg mener, at vi udvekslede information om Enkebølle i Ebbelnæs. Desværre er min indbakke her på sitet nu fuldstændig tom! Så beskederne må være blevet slettet. Jeg mener dog at huske, at Enkebølle var en stor gård, som blev delt mellem flere fæstere. Den lå vist nok på Marienborgs eller Nygårds jord, og der lå i øvrigt også nogle små huse - deriblandt Skovhuuse. Så vidt jeg husker, boede Marie Grubbe en tid i det ene af disse, Nå, men det var et sidespring.  :)

Husk at lave en søgning på Enkebøll her i AneEfterlysning. Så tror jeg, at der kommer indlæg op fra både Bob og jeg - og måske endda fra andre...

Ruby

Her et enkelt kort...

[vedhæfting slettet af admin]

Ruby

Og et mere

[vedhæfting slettet af admin]

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Helle.
Tusind tak for dine svar. Det var spændende læsning, også tak for kortet:) det er jeg mægtig glad for...
Det er interessant at læse du både har erhverv og adresser:) i dine fund :)
Jeg kan også se du er nået noget længere tilbage end jeg er:).
Jeg har en 2xtipoldefar (direkte linie) fundet - Christian Petersen Enkebølle, f. ca 1810, blev gift med Bodil Nielsdatter, fik følgende børn: Niels Christiansen Enkebølle(f. 10/2 1842 Landsgrav, Sct. Peders sogn, Slagelse, Sorø) -  blev gift med Ellen Nielsen, bosatte sig i GImlinge, døde i Gimlinge sogn 14/8 1911, Jens Peter Christian Enkebølle(f. 21/2 1844 og død 27/4 1845 Landsgrav, Sct. Peders sogn, Slagelse, Sorø), Carl Christian Petersen Enkebølle,(f. 16/11 1846 Landsgrav, Sct. Peders sogn, Slagelse, Sorø Amt) - han blev gift med Boline Pedersen og deres børn er ej fundet,  Hans Christian Enkebølle,(f. ca 1835 Sludstrup,Sorø) Marie Kristiansdatter Enkebølle(f. ca 1839 Sludstrup, Sorø Amt) og Peter Christian Enkebølle(f. ca 1837 i Sorø Amt).
Senere døde Bodil og Christian Petersen Enkebølle fik så børn med Karen Jensdatter; Jens Peter Enkebølle(f. 1850) og Caroline Enkebølle(f. 19/10 1855 Gimlinge)inden han kom i fængsel. Et andet medlem herinde var så flink at finde ham i Horsens Tugthus:) via en folketælling, og sende info til mig. Det var spændende at have "lidt kød på" ;) Senere efter afsoning endte han på fattiggård.
Som du kan se er der også en del cirka fødselsår, idet jeg også stadig har noget at efterforske i:)...

Du staver Enkebølle som Enckebølle/Enchebølle i eet af svarene? Hvad er årsagen til det? Jeg har kun set det stavet som Engkebølle/Enghebølle/Enkebølle...

Jeg har googlet Enkebølle/...gård/...mark - og her set korrespondancelink til DIS-danmark med en Bob Enkeboll ang Enkebølleslægtninge(det må være jeres korrespondance der er poppet op på Google søgningen) - i den korrespondance var der et kort hvor jeg kunne se et areal kaldet "Enkebølle Mark":) - har også via Google læst om en Niels Adolf Villiam Enkebølle(var sognepræst i Toksværd) som blev gift med en Emilie Lassen, fik 3 sønner;(Johannes, Halfdan og Alf(som alle udvandrede) og 2 døtre; Helga og Valborg(som blev i DK). Men hvem de er blevet gift med og fået af børn er ukendt for mig...Har heller ikke kunnet finde nogen forbindelse til mine "Enkebøller":)
Har også via Google læst om en Jens Peter Enkebølle, som dør i Sorø 48 år gammel(var kasserer på Akademiet) og var forlovet med Julie Molbech, men ej heller her fundet nogen forbindelser/tråde til mine...
Og sluttelig har jeg læst om en Niels Jepsen Enkebølle f. ca 1652 Damsholte, Møn - hvis far hed Jep Rasmussen fra Ebelnæs f. ca 1610 og mor hed Karen Hansdatter. Niels skulle også være blevet gift med en Karen Hansdatter og fået følgende børn; Jeppe Nielsen Enkebølle(f. ca 1680), Hans Nielsen Enkebølle(f. ca. 1682), Sidse Nielsdatter(f. ca 1686 og blev gift med Niels Jørgensen Grothe), Mads Nielsen Enkebølle(f. ca. 1691), Niels Nielsen Enkebølle(f. ca. ?)...men men...alle disse har jeg slet ikke fundet frem til via kirkebøger, KUN læst sporadisk om:) MEN...jeg har griflet lidt ned, og gemmer det indtil jeg engang har fundet noget/nogle tråde jeg kan forbinde det til:) Indtil videre er det bare en masse løse tråde ;)
Jeg vil gemme vores korrespondance:)
Venlig hilsen
Charlotte Damm Enkebølle

Egon Hansen

Jeg ser at nogle af dine Enklebøller har adresse i Sludstrup ved Slagelse.
Nogle af deres efterkommere er åbenbart blevet der!
I årene 1947 til 51 kørte jeg næsten dagligt til teknisk skole i Slagelse, fra Sludstrup, og passerede jernbaneoverskæringen ved Harested.
Den var med bomme som manuelt blev sænket når toget nærmede sig. Så var det bara om at være heldig at få lov at slippe igennem, inden bommen gik ned!
Een af de mænd som passede bommene lidt før kl 6 om aftenen hed Enkebølle,(vistnok Svend). Han var flink til at lade mig slippe igennem, hvis det kunne nås inden toget kom.
Mvh Egon

Ole Brodersen

Hej Charlotte og Helle!

Også jeg har Enkebølle-slægten fra Møn. Jeg har korresponderet med Bob tilbage i 2009 og har sendt ham de oplysninger jeg havde. Mine aner er Niels Jepsen Enkebølle og Karen Hansdatter.
Hvis I er interesserede kan jeg sende dem privat, da jeg ikke kan finde ud af at sende dem herfra som vedhæftet fil. Der er en lille smule dokumentation med.

Venlig hilsen
Jeanne Raae Brodersen

Ruby

Kære alle -

Lige kort her et link til tidligere tråd, hvori flere af os har skrevet:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?11,280132,280354

Tråden er interessant af flere årsager - bl.a. er der gode oplysninger om gården Enkebølle og hvad der skete med den.

Bob sendte mig et Word-dokument med alle de personoplysninger han havde omkring Enkebølle'r på Møn. Dette kan jeg evt. finde og vedhæfte her i morgen.

....og NU er det lige lukt på hovedet i seng. Jeg skriver igen i morgen.

Venligst
Helle

Ruby

#10
Jeg opdagede lige, at jeg ikke har fået opdateret ovenst. oplysninger med de oplysninger, jeg modtog fra Bob Enkeboll. Det er nu gjort, og derfor kommer de opdaterede data også her:

Peder Hansen Enkebølle, f. omtrent 1722 (formodentlig i Enkebølle), d. 1769 og begravet fra Stege Kirke på Møn den 27. juli 1769. Han var gift med:

Maren Pedersdatter, f. omtrent 1721, d. efter 1771, hvor hun var enke i Stege by, havde 4 uforsørgede børn, var fattig og intet havde at leve af.

Deres børn:

- Hans Peder Pedersen Enkebølle, f. 1753 i Stege, Møn. Viet til Sidse Nielsdatter i 1787 i Stege, Møn. Hun var født omtrent 1760 – formodentlig også i Stege. Deres barn: Johanne Maria Hansdatter Enkebølle, f. 1803 i Stege på Møn.

- Marie Maleene Pedersdatter Enkebølle, f. 1756 i Stege, Møn, d. 1762 i Stege, Møn.

- Jens Pedersen Enkebølle, f. 1762 i Stege, Møn

- Marie Maleene Pedersdatter Enkebølle, tvilling, f. 1./9.-1765 i Stege, Møn, d. 7./1.-1846 af alderdom i Stege på Møn. Viet i 1787 til Hans Olsen, f. ml. 1767 og 1771 i Nakskov, d. 24./2.-1853 af alderdom (han nærmede sig kraftigt 100 år) i Stege, Møn. Skomager, skomagermester, skoflikker.
Fælles bopæl:
1801 - Skammestræde 4, Stege, Møn
1834 - Skammestræde 138, Stege, Møn
1840 - Store Kirkestræde 90 og 91 (fattighusene), Stege, Møn - fattiglemmer
1845 - Som i 1840. Her boede Hans også som enkemand, indtil han døde.

- Niels Pedersen Enkebølle, tvilling, f. 1./9.-1765 i Stege, Møn, d. 1767 i Stege, Møn.

---

Jeg har set Enkebølle-navnet stavet på så mange forskellige måder, at jeg nærmest bruger dem  i flæng :-) Men det var jo også sådan det var - der var jo ingen rigtig stavemåde - man stavede navne, som de lød, hvilket betød, at samme navn kunne staves på utallige forskellige måder.

Jeg finder lige dokumentet med Bob's notater og lægger det her i tråden, når det er sket. Og ja tak - jeg vil også meget gerne modtage yderligere notater. Min private email er: helleruby@hotmail.com. Tusind tak!

Ruby

Vedhæftet doc. Prøv at nærlæse dette - måske findes netop blandt disse oplysninger forbindelsen mellem Møn- og Sydsjællands-enkebøllerne.

[vedhæfting slettet af admin]

Ruby

Charlotte, hvilke kildehenvisninger har du på Christian Petersen Enkebølle?

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Helle Ruby....
Allerførst et svar til dig...
Det hele startede med at jeg studerede kirkebøger, fra ende til anden:) for at finde Enkebøller... Bl a. i KB 1839-1850 Slagelse, Sct. Peders Sogn, Sorø...og jeg fandt Enkebøller på opsl 10, 20, 30, 49 og 53...Jeg oprettede et spørgsmål herinde...søg evt. på tråd: Sv: Hjælp til at tyde disse opslag i KB 1839-1850 Slagelse, Skt Peder, Slagelse, Sor... fordi noget var utydeligt for mig at læse.
Der kom en masse hjælpere til:) og bla en John Dam Sørensen, som var til stor hjælp...
Jeg var i tvivl om rigtigheden, idet Christian Petersen Enkebølle stod opført som gift med Bodil Jørgensdatter, i de svar nogle hjælpere gav mig. Men...jeg havde jo selv læst i kirkebogen at hun hed Bodil Nielsdatter - det var ihvertfald det navn som stod i kirkebogen...ud for de børn de fik...
Niels Christiansen Enkebølle, født 10/2 1842 Landsgrav, Sct. Peders, Slagelse, Sorø - døbt 3/7 1842 -viet 21/11 1871 med Ellen Nielsen - var skrædder i Gimlinge - død 14/8 1911 i Vemmeløse, Gimlinge Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt og gravlagt på Gimlinge Kirkegård
Jens Peter Christian Enkebølle, født 21/12 1844 Landsgrav, Sct Peders, Slagelse, Sorø - hjemmedøbt 23/4 1845 og død 2774 1845 Sct.Peders, Slagelse, Sorø
Carl Christian Petersen Enkebølle, født 16/11 1846 Landsgrav, Sct. Peders, Slagelse, Sorø - hjemmedøbt 28/11 1846 - blev gift med Boline Pedersen(ej fundet endnu) - død (ej fundet endnu)...
Jeg var lidt i vildrede/tvivl om hvordan det hele hang sammen, fordi jeg også havde set Christian Petersen Enkebølle opført som far til Caroline Enkebølle og en Jens Peter Christian Enkebølle, men hvor moderen var Karen Jensdatter...
Det viser sig, at Bodil dør(født 1807 og dør 25/2 1848 af brystsyge), Christian må så have fundet sammen med Karen - vielse har jeg ikke ihvertfald ikke kunnet finde...endnu:)...og fået børn med hende.
Men tilbage til hjælperen John...Han kunne ikke helt slippe historien om hvorvidt Bodil var en Jørgensdatter eller en Nielsdatter - og han fandt at hun var en Nielsdatter:) Han fandt også Christian Petersen Enkebølle i Horsens Tugthus, hvor han havde fået en dom på 8 år(jeg ved ikke om man kan finde ud af for hvad?)Han blev indsat 26/3 1857 og løsladt 26/3 1865. Senere er han fundet i en FT hvor han er logerende, men hans egentlige opholdssted er Hyllinge Fattiggård. Af FT står der at hans fødested er Hammersmølle(har ikke kunnet finde ham i KB endnu)
SÅ dette er sådan set mine kilder. Jeg er ny slægtsforsker, og er igang med at lære hvor man kan søge og hvordan. Jeg googler, søger i DDA, KB, FT, og skifter, lægdsruller, politiregistre er vist lidt for svært endnu...jeg har ikke haft den store succes med at finde/søge noget - sandsynligvis fordi jeg gør det forkert:)
Desforuden har jeg i et andet "Enkebølle"slægtstræ på MyHeritage set (Christian Pedersen Enkebølle gift med Bodil Jørgensdatter - fået børn; Hans Kristian f. 1835, Peter Kristian f. 1837, Marie Kristiansdatter f. 1839, Niels Kristian f. 1842 og Jens Peter Kristian f. 1844)...Disse har jeg ikke selv set/fundet i KB:)
Jeg har også selv oprettet et slægtstræ på MyHeritage(Damm familien) hvor Enkebølle grenen kommer ind under i min familie...
Jeg håber dette var til hjælp. Jeg håber du kan søge på tråden jeg skrev tidligere...så kan du få det hele helt ordret;)
Skriv igen hvis der er noget som synes vrøvlet...
Venlig hilsen Charlotte

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Egon Hansen...
Det var en dejlig historie at få :D
Du skriver:Jeg ser at nogle af dine Enklebøller har adresse i Sludstrup ved Slagelse.
Nogle af deres efterkommere er åbenbart blevet der!
I årene 1947 til 51 kørte jeg næsten dagligt til teknisk skole i Slagelse, fra Sludstrup, og passerede jernbaneoverskæringen ved Harested.
Den var med bomme som manuelt blev sænket når toget nærmede sig. Så var det bara om at være heldig at få lov at slippe igennem, inden bommen gik ned!
Een af de mænd som passede bommene lidt før kl 6 om aftenen hed Enkebølle,(vistnok Svend). Han var flink til at lade mig slippe igennem, hvis det kunne nås inden toget kom.
Mvh Egon

Jeg har en Sven Aage Svend Enkebølle, født 23/9 1906, død? i min slægt. Han var gift Gudrun Anna Karoline(Hansen), men hvor de boede og hvad de lavede ved jeg ikke. De fik 2 drenge; Svenning Aage Enkebølle og Rudi Aage Enkebølle.
Tænker du "min" Svend kan passe aldersmæssigt på den du har truffet ved baneoverskæringen?
Venlig hilsen Charlotte Enkebølle

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Jeanne Raae Brodersen...
Mange tak for dit tilbud :) Jeg vil meget gerne modtage info fra dig. Min mail er: charlotte@achj.dk
Jeg har googlet Enkebølle og der poppede noget op på Niels Jepsen Enkebølle og Karen Hansdatter, men jeg kunne ikke umiddelbart linke dem til mine Enkebøller:)
Det VILLE jo være mægtig sjovt HVIS det en dag kunne lade sig gøre at samle dem...
Venlig hilsen
Charlotte Enkebølle

Charlotte Damm Enkebølle

Nu vil jeg sætte mig og NÆRLÆSE Helle Rubys vedhæftede dokument...spændende :D og se på kort...Jeg vender tilbage senere... mvh Charlotte

Ruby

Hej Charlotte -

Også tusind tak for dit udførlige svar til mig! Jeg spurgte, fordi jeg MÅSKE har en idé - mere derom senere i dag eller i morgen. Jeg mener faktisk, at jeg også har set Bodil som Jørgensdatter i en folkietælling. Men der kan jo også være fejl i disse. Nå, men jeg skriver senere (det er simpelthen for varmt til at sidde foran pc'en lige nu :-) ).

Venligst
Helle

Egon Hansen

Hej Charlotte
Det lyder ikke usandsynligt. ledvogtertjansen var vel nærmest et bidjob, eller et "konejob", manden har vel så været banearbejder. Jeg er ikke klar over om det var ham eller kollegaen der boede i den banevogterhus der lå umiddelbart ved overskæringen.
Jeg var i lære i Sludstrup smedie i den periode, men har ellers ikke nogen tilknytning til egnen, mit hjem ligger ca 8 km nord  for Slagelse.men du kan sa prøve om de to drenge er født i Sludstrup sogn.
Mvh Egon

Ruby

#19
Nå - jeg tager det lige lidt ad gangen:

Jeg har fundet Christian Pedersen Enkebølles fødsel 28. april (?) 1810 i Tyrstrup Kirkebog (1779-1815, Tyrstrup, Øster Flakkebjeg, Sorø) opslag 139 t.h. Som man næsten kan regne ud, hed faderen Peder Enkebølle, og han var insidder i Hammersmølle Huse ved Tyrstrup. Dette må kunne findes på gamle kort! Moderen - og Peders hustru - var Ane Hansdatter. Jeg er desværre yderst dårlig til at tyde gamle kirkebogstekster, men der må gemme sig yderligere info om faddere osv. i teksten. Kan du selv tyde det, eller måske en anden vil hjælpe?

Jeg tror, at næste step må være at se, om forældrenes vielse kan findes i samme kirke!


Ruby

Hm......her har vi så farmand, Peder, i folketællingen 1801 i Hammermøllehuse. Der er han indsidder og skomager og gift med Karen Christiansdatter, som er hans hustru nr. 2..... Noget tyder jo så på, at han  faktisk inden 1810  får en hustru nr. 3, Ane Hansdatter. Han selv er født ca. 1764 - gad vide hvor.....? Det afsløres måske ved vielserne.

http://www.danishfamilysearch.dk/cid1439445

Ruby

Hmmmmm.........Charlotte, prøv at se disse slægtsoptegnelser (som jo ikke nødvendigvis behøver være korrekte):
http://www.jaconelli.dk/webtrees/individual.php?pid=I5660&ged=Sl%C3%A6gtsdatabase

Der er et par brødre, hvoraf jeg tror den ene er "vores" Peder Enkebølle. Underligt er det dog, at hans hustru, Karen Christiansdatter, lever til 1823. Jeg synes bestemt, at det ved Christian Pedersen Enkebølles dåb så ud, som om hans mor hed Ane Hansdatter - og at der stod Hustr. (for hustru) foran. Mon jeg tager fejl?

Det er faktisk også interessant, at der i slægtsoptegnelserne i linket herover er nævnt en bror, skoleholder Jens Enkebølle Pedersen, der er født ca. 1762. Jeg har blandt mine Enkebøller en Jens Pedersen Enkebølle fra 1762, som jeg ikke ved mere om. Jeg har ikke fundet en bror ved navn Peder til ham, men......

Jeg tror godt at det kan betale sig at gennemgå kirkebøgerne for Tystrup og andre sogne omkring Næstved grundigt for Enkebølle-vielser m.m.

Charlotte Damm Enkebølle

Hej igen...Så er jeg tilbage. Har brugt tid på at få mine kilder iorden. Har set det tilsendte fra Jeanne Raae Brodersen - meget udførligt ;) og struktureret...Og da du Helle, spurgte til kilde, så måtte jeg igang med at få tilføjet KB opslagside :) Jeg har for de fleste af dem jeg har fundet(for Enkebøllerne)...noget jeg struktureret skal huske fremadrettet :) men har glemt at få med hidtil. øv..
Og - Tak - Helle Ruby, fordi du lige fandt Christian Pedersen Enkebølle´s fødsels/dåb for mig :)...Det er jeg mægtig glad for.
Jeg har nu følgende børn tilhørende ham og Bodil Nielsdatter:
Niels Christiansen Enkebølle, født 10/2 1842 KB 1839-1850 Sct. Peder, Slagelse, Sorø opsl 10
Jens Peter Christian Enkebølle, født 21/9 1844 KB 1839-1850 Sct. Peder, Slagelse, Sorø opsl 20
Carl Christian Pedersen Enkebølle, født 16/11 1846 KB 1839-1850 Sct. Peder, Slagelse, Sorø opsl 30

Hustruen Bodil Nielsdatter dør 25/2 1848 af brystsyge KB 1839-1850 Sct. Peder, Slagelse, Sorø opsl 183

Ny "hustru" - Karen Jensdatter - med hvem han får følgende børn;
Jens Peter Christian Enkebølle, født 27/7 1850 KB 1839-1850 Sct. Peder, Slagelse, Sorø opsl 49, her står ugift fruentimmer om moderen Karen Jensdatter
Caroline Enkebølle, født 19/10 1855 KB 1850-1877 Gimlinge, Vester Flakkebjerg, Sorø opsl 53, her står ugift fruentimmer om moderen Karen Jensdatter
Af FT fra 1860 For Horsens, ses Christian Pedersen Enkebølle indsat 26/3 1857 og løsladt 8 år senere 26/3 1865.

Niels Christiansen Enkebølle ses i en FT 1850 via DDA som plejebarn hos: Bonde Hansen(76år) Hyllested og hustru Ane Kirstine Hansdatter(38år). Niels er da 8 år gammel.
Jeg mangler stadig at finde ud af hvor Jens Peter Christian og Carl Christian Pedesen havnede efter deres moders død...og faderen fandt ny "kone"...hvor blev de mon af?
Niels Christiansen Enkebølle blev gift med Ellen Nielsen, og fik følgende børn; Niels Peter Martin Enkebølle(min Oldefar),  Maren Marie Boline Enkebølle, Anne Christine Louise Enkebølle, Hans Christian Sørensen Enkebølle, Carl Valdemar Enkebølle, Laurits Christian Enkebølle, Karen Marie Eleonore Engkebølle, Christine Henriette Enkebølle, Henrik Johannes Enkebølle,(som jeg for alle har KB opslag på - er der interesse for at få disse oplyst?) så giv lyd og jeg sender :)

Ang Helles spørgsmål; Christian Pedersen Enkebølles forældre læser jeg også som Indsidder Scoemager Peder Enkebølle og hustru Ane Hansdatter.....Christian ..den 18. maj bekræftiges dåben....hustru Ane bar barnet...(var de brudstykker jeg kunne tyde) Men Ane Hansdatter er jeg helt sikker på der står:)

Dermed er det manglende led(tror jeg) til Enkebøllerne på Møn, at finde ud af HVEM der var Christian Pedersen Enkebølle's søskende; hvor mange de var ? og hvor de var født...?? :) Det er så næste projekt...men nu er det først lidt søvn..
Venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

Charlotte Damm Enkebølle

#23
Hejsa...Lige et svar til Egon Hansen om børnene fra Sludstrup....
Jeg har fundet følgende:
Faderen(som du måske har mødt ved baneoverskæring)Sven Aage Engkebølle, født 23/9 1912 Ørsted Sogn, Baag Herred, Odense Amt - blev gift borgerlig vielse med Gudrun Anna Karoline Hansen 12/3 1938 - fik 2 drenge; Svenning Aage Engkebølle, født 23/4 1938 Gyldenholm Mark, Kirkerup Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, SOrø Amt og Rudi Aage Engkebølle, født 6/6 1940 Harrested Mark, Sludstrup Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt...
Så dermed kan det vist godt passe at Sven har passet en baneoverskæring ved Harrested ;)
Sven var i øvrigt tvilling med Anker Knud Engkebølle, og de var sønner af Carl Valdemar Enkebølle som jeg nævner i beskeden ovenfor:)
Venlig hilsen Charlotte

Charlotte Damm Enkebølle

#24
Jeg forsøger at samle de informationer, data fra link mv. som er indkommet i denne tråd - spørgsmål fremkommer ud af dette info - og hvis nogen af jer sidder inde med viden herom, giv da gerne lyd :D også hvis du/I ser fejl eller har rettelser :D Jeg har haft vanskeligt ved at læse det skrevne i kirkebøgerne, og forsøgt at holde tungen lige i munden og følge tråden mht de indkomne informationer...
CHRISTIAN PEDERSEN ENKEBØLLE, født 28/4 1810 Tystrup - KB1779-1815 Tystrup, Øster Flakkebjerg, Sorø opslag 139 - Her læses forældre som Peder Engebølle og Ane Hansdatter af Hammesmølle Huuse.
Fremkomne informationer om disse forældre...
Peder Engebølle/Enchebølle, født år 1764 i Tystrup, var Indsidder og Skomager, død 5/1 1824 og begravet 11/1 1824 Krummerup EJ FUNDET i KB'er. Han bliver gift med Karen Christiansdatter den 21/2 1799, se KB 1795-1815 Fuglebjerg, Øster FLakkebjerg, Sorø opslag 94 ER DET IKKE KORREKT LÆST?.
Karen Christiansdatter, født 1776, død 30/3 1823 og begravet 4/4 1823 i Krummerup - EJ FUNDET I KB'er...
I FT ses han(Peder Pedersen Enchebølle) med Karen,som hustru nr 2, og med følgende "deres" børn:
Kirsten Pedersdatter, født 29/9 1800 Tystrup, død 1/5 1872 begravet 6/5 1872 Ørslev EJ FUNDET I KB'er - kan ikke læse KB 1860-1878 Ørslev, Vester FLakkebjerg, Sorø... Hun ses viet(1.gang) med Anders Nielsen enten 25/1-1827(dato nævnt i link i tråden her) eller11/3-1827(jeg læser det sådan) i KB 1815-1829 Holsteinborg, Vester Flakkebjerg, Sorø opslag 78 ER DATO OG NAVNE KORREKT LÆST? og viet (2.gang) 1/2 1834 i Ørslev med Rasmus Holgersen iflg oplysning via link i tråden her - men se gerne KB 1751-1839 Ørslev, Vester Flakkebjerg, SOrø...jeg kan ej finde vielsen heri :(, ulæselig KB'er:)
Peder Pedersen, født 1803 Tystrup og død 1805 Tystrup - se KB 1779-1815 Tystrup, Øster FLakkebjerg, SOrø opslag 82 ER DET IKKE HAM DER SES HER?
Maren Pedersdatter, født 1805 Tystrup EJ FUNDET I KB'er
Peder Pedersen, født 10/5 1807 Fuglebjerg, døbt 12/5 1807 Fuglebjerg EJ FUNDET I KB'er, svært læselige KB'ere...

Peder Engebølle/Enchebølle og hans hustru nr 3  må så være Ane Hansdatter?, idet hun jo oplyses ved sønnens Christian Pedersen Enkebølles fødsel....Mystisk er det dog, at Peder har giftet sig?/ihvertfald fået barn med Ane, når tidligere kone nr 2(Karen Christiansdatter) og ham blev gift i 1799 og Karen først dør i 1823...Dette synes jeg ikke rigtig stemmer, og jeg har ikke fundet vielse for Ane og Peder...Desuden dør både Karen og Peder iflg andres oplysninger(se link i tråden her) i Krummerup og dette kunne jo tyde på at de stadig var par dér...
Af FT via link i tråden her ses, at Karen var Peders kone nr 2...HVEM var så nr 1? og Ane må jo have været nr 3;) og har der været børn af dette nr 1 forhold/ægteskab?
Peder Pedersen Enchebølle nævnes han og i eet af linkene med en storebror Jens Pedersen Enkebølle, som oplyses død 21/6 1834 i Kirkerup. Dette har jeg fundet i KB 1829-1843 Kirkerup, Vester Flakkebjerg, Sorø opslag 199 - her står "Jens" bar som Skolelærer Enchebølle og han er jo død i Kirkerup....
Helle Ruby har også en Jens Pedersen Enkebølle...han er født i 1762 i Stege på Møn..

Hvordan kan man mon finde familierelationer til MØN Enkebøllerne?? årstallene for fødsel passer godt nok, men den ene nævnes jo født i Stege 1862 og den anden?? men befinder sig i og omkring Vester Flakkebjerg Herred??
Er tråden løbet fra mig? eller forstås det??? og Gode ideer til at komme videre herfra modtages med tak :)
Venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

Ruby

Jeg skal lige hurtigt spørge Charlotte: Er du opmærksom på, at der tilsyneladende ligger/lå noget, der hed Engebølle gods i Tågerup på Lolland? Kan det være derfra dine aner stammer i stedet for fra Enkebølle på Møn?

http://www.myheritage.dk/site-147000481/christian-loye

Charlotte Damm Enkebølle

Hej...Nej det har jeg ikke hørt om før...Spændende :) og mange tak fordi du lagde link ind :D
Jeg har lige nu skrevet til Løye på MyHeritage siden og spurgt ind til Adelsgodset Engebølle og hvad han har af viden omkring dette...Så må vi se om der kommer svar :)...
Venligst Charlotte

Charlotte Damm Enkebølle

Har lige set i KB 1814-1830 Krummerup, Øster Flakkebjerg, Sorø og fundet Karen Christiansdatters død på side 239. Hun døde 46 år gammel den 30/3 1823 og blev begravet 4/4 1823. Også fundet Peder Pedersen Engkebølle, Indsidder og Skomager....I samme KB og på side 226. Han døde 5/1 1824 og blev begravet 11/1 1824. Kan bare ikke læse alderen? Kan nogen hjælpe??
Venlig hilsen Charlotte

Ruby


Charlotte Damm Enkebølle

Halløjsa ;D
Spændende indlæg Helle Ruby :D Jeg takker mange gange. Mægtig glad ;D Vil sætte mig og gennemse. Hvor i alverden har du dog hittet det...
Venligst Charlotte