Efterlysning af min famors rødder

Startet af Maibritt Birch Rasmussen, 08 Jul 2014 - 22:26

Forrige emne - Næste emne

Maibritt Birch Rasmussen

Hej jeg er gået fuldstænding i stå i jagten på min famors familetræ, Det er såleds at der der går en legende i min fars famile, at vi nedstammer fra Niels Ebbesen i lige linie. Det vil jeg jo godt undersøge om det bare  er en sjov historie eller om den i virkeligheden har noget på sig.
Så jeg håber i kan hjælpe mig videre.
Min farmor hed Erna Rasmussen f. Nielsen født 4 februar 1922 Kristkirkens sogn, københavn og
Min fars mormors mor, Hed Else Marie Jensen født 22 nov. 1856 Ødum sogn Randers amt. Hun blev gift med Træskomager Niels Peter Christensen Født 21 marts 1866 Skt Johannes sogn København.

Hvor og hvornår er de blev gift??

Niels Peter christensens forældre er også for mig en gåde. Niels Peter Chrisensen er født 22 Marts 1866 Sankt Johannes sogn København.

Jeg har fundet hans fødsel i Sankt Johannes sogn 1861-169 opslag 183 nr 64

Så vidt jeg kan læse hedder hans forældre Christen Petersen og Ane Christine F. Nielsen?

Jeg har fundet familen i folketællingen 1880 København(staden) Dronningensgade ( ulige numre) Nr. 7, 1
sal. Jeg har forsøgt at få hjælp til at tyde hvor hans forældre stammer fra i et tidligere indslag der hedder: tydning Af folketælling 1880 København sendt den 29 maj 2014.

Der kom også en hel del frem, men det  er ikke den rigtige familie, hvorfor jeg håber i kan hjælpe mig igen , denne gang med lidt flere oplysninger. Med Venlig hilsen
Maibritt Birch Rasmusen
Maibritt Birch Rasmussen

dorte frandsen

#1
Hej Maibritt!

Ved Ernas Nielsens dåb står der, at forældrene er borgerligt viede i København 28. dec. 1918. Men forældrene har andre navne, Karl Julius Nielsen og Anne Kirstine Marie Christensen.

Med venlig hilsen Dorte

Nancy Petersen

Hej Maibritt

Ikke fordi det giver det store, men når man føler sig på hel bar bund, er det værd at tage ethvert lille komma med. Ved Niels Peter Christensen`s fødselsregistrering angives forældrene at være: Christen Petersen, Arbmd., og Ane Christine f. Nielsen Hemmingsen.

Niels blev døbt i Frederiksberg Kirke, da han var godt 4 mdr. gammel, og forældrene var da kommet på fattiggården. Frederiksberg 1866-1869, opslag 29.
Desværre er der ingen faddere noteret - kun moderen er nævnt.

Det var såmænd bare det  :)

Vh
Nancy

Inger Toudal

#3
Hej Maibritt

Her er din tråd i Hjælp til tydning: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,80517.0.html

Jeg mener, Niels Peter Christensens mors efternavn er rettet fra Nielsen til Hemmingsen i kirkebogen, hvilket jo kan forklares ved, at hendes far hed Hemming Nielsen! Anmærkning: Døbt i Frederiksberg Kirke.

Nancy har allerede fundet dåben. Dér er moderens navn Ane Kirstine Hemmingsen ;)

Forældrene er, som nævnt i din anden tråd, viet i Borup, Roskilde amt, 9/11-1850.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maibritt Birch Rasmussen

Hej Dorte
Det ved jeg godt. Jeg har faktisk deres vielsespapir.
Men det var nu ikke dem jeg søgte hjælp til. Dem du nævner er min fars mormor og morfar og det var forældrene til min fars mormor, som jeg har været på jagt efter og undret mig en del om.

Maibritt Birch Rasmussen

Maibritt Birch Rasmussen

Hvor er i gode!! Hvordan i alverden bære i jer ad?
Nancy og Inger, I er nogle skattebasser! nu begynder at giv menning.
Nu skal jeg så "bare" have fundet ud af hvor Niels Peter og Else Marie har mødt hinanden og hvor de blev gift henne.
Maibritt Birch Rasmussen

Alice Oppenheim

#6
Nu skal jeg så "bare" have fundet ud af hvor Niels Peter og Else Marie har mødt hinanden og hvor de blev gift henne.

Har jeg forstået dig ret, Niels Peter Chr. & Else Marie Jensen er forældre til din Fars Mormor?

Og din Fars Mormor hed Anne Kirstine Marie Christensen (som Dorte skrev)...? Hvor & hvornår blev hun født? (vigtig information, når man skal finde forældrenes vielse!)



Vær rar at bruge anernes navne og ikke "Fars Mors Mormor". Oplys kilder med opslagsnummer. Indsæt folketællinger. Det letter søgningen og hjælpen betydeligt. Garantien for, at du får de rigtige resultater øges. Og vi vil gerne give en kvalificeret hjælp!

:)

Inger Toudal

Hei Maibritt

Hvor og hvornår blev Niels Peter Christensen og Else Marie Jensens børn født? Har du fundet familien i en folketælling?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Maibritt Birch Rasmussen

Anne Kirstine Marie Christensen Født Jensen er født 24 maj 1893 I Århus frue sogn i følge dåbsattesten. ja, hun er min fars Mormor, hun blev gift med Karl Julius Nielsen, der var sadelmager i København.
Else Marie Jensen er født 22 November I Ødum, Randers Amt
Niels Peter Christensen 22 marts 1866 København, Sankt johannes Sogn. Ham har jeg fundet. Hvilket også står et andet sted.
Hvordan de 2 har mødt hinanden er mig en gåde.

Ja Inger den/ de har jeg ikke fundet  endnu.
Jeg håber det gav menning. og tak for al jeres hjælp i er uvuderlige.
Maibritt Birch Rasmussen

Inger Toudal

#9
Hej Maibritt

Fandt dette på http://www.folketimidten.dk/ - Vielsesdata 1750-1891

Sogn: Århus Sct. Pauls Sogn     Herred: Ning    Amt: Århus
Brudgom: Niels Peter  Christensen    Opholdssted: Århus
Brud: Else Marie  Jensen    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: [Ikke anført, 1891]

Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungkarl, Træskomand Niels Peter Christensen, Frederiksallé 76, 35 [år]
Brud: Pige Else Marie Jensen, St. Paulsga. (Vøhls Klink), 34 [år]
Forlovere: Skomager Jens Jensen, Øltapper Mads Simonsen
Trolovelsesdag:
Vielsesdag:
Arkiv: C 362 A-1    Folie: 245
Noter: Vielsen ikke foretaget i 1891

Den pågældende kirkebog på AO viser sorte felter, men heldigvis findes den på http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/AO-Rebus.htm

Når man åbner kirkebogen, hedder den ganske vist Skræm, Øster Han, Hjørring 1926-1959, men det er den rigtige! Parret ses på opslag 251, nr. 26.

De er så blevet gift inden datterens fødsel 1893, der ses i Århus Vor Frue 1892-1895, opslag 119, nr. 70

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#10
Hej igen

Fandt vielsen 19/1-1892 i Århus Sankt Pauls 1892-1893, opslag 131, nr. 2.

Træskohandler Niels Peter Christensen er født i Kragelund sogn 19/9-1856 !!

Viborg, Hids, Kragelund, Kragelund, et Huus, 11, FT-1860, B5393
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Christen Pedersen    44    gift    Huusfader, Væver       Sørslev Sogn, Viborg Amt
Kirsten Marie Nielsdatter    44    gift    hans Kone       Sinding Sogn, Viborg Amt
Ane Pauline Christensen    12    ugift    [deres datter]       her i Sognet
Ane Kirstine Christensen    11    ugift    [deres datter]       [her i Sognet]
Ellen Marie Christensen    10    ugift    [deres datter]       [her i Sognet]
Peder Christensen    6    ugift    [deres søn]       [her i Sognet]
Niels Peter Christensen    4    ugift    [deres søn]       [her i Sognet]
Mette Kirstine Christensen    1    ugift    [deres datter]       [her i Sognet]

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal