Bruhn slægten (5 generationer) ? på Aastrupgaard

Startet af Lise Østerberg Bahr, 30 Jun 2014 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.



Jeg søger alt (al viden) omkring (Arends) BRUHN slægten der har ejet Aastrupgaard, Haderslev, hvor min slægtning Adam von Krogh født 14. juni 1835, Aastrupgaard, Haderslev, også stammer fra.

(Ad Bruhn og Østerberg se også (BING) (Grøndahl) HJORTH (Bornholm - keramikfabrikken fra via Store Kongensgade/Bredgade ? ) og til Rønne - Hjorts fabrikker.... APOTEKERKRUKKER m.v. (vi har Apotekerslægt via Flensburg i anetavlen) - blev sendt til hele landet, fra øst til vest ....og fra....bl.a. Apoteket i Esbjerg.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#1
Hej.

Opførelsen og ejerskabet bl.a.

fra 1500-tallet.:

Ved køb af Ejsbøl fra Hennecke von der Wisch kom hertug Frederik i besiddelser af jorderne, der senere blev til Aastrupgaard, (Haderslev) - skabt af Friderich Ferdinans von Kroghs yngste søn Georg Friderich von Krogh, der i 1845 solgte gården til Johan Heinrich Fries.

Efter seks års ejerskab videresolgte han Aastrupgaard til AUGUST AHRENS BRUHN, hvis slægt kom til at besidde gården i flere generationer. Han havde i sit 2. ægtskab giftet sig med HEDVIG KITTEL fra den nærliggende herregård Skovbølgård, og da hun døde i 1901 overtog hans søn fra 1. ægteskab, EMIL BRUHN, Aastrupgaard.

Under Emil Bruhns ejerskab blev hovedbygningen forlænget med 2 fag. Efter hans død i 1920 overtog enken BERTHA BRUHN Aastrupgaard. i 1950 blev gården overtaget af sønnen PETER BRUHN,.

Aastrupgaard er i 2013 ejet af Elsebeth W. Juelshøj og Aksel H. Elvers.

Vi Bruhn og Wichert på møller(ejerskabslisten)-slægten fra Flensburg egnen.


vh
Lise Østerberg Bahr

Heidi Ilsoee

Familien Bruhn overtog Aastrupgaard i 1851 efter Johan Heinrich Fries.
http://www.danskeherregaarde.dk/manorholder/aastrupgaard/ejerhistorie.aspx
http://www.danskeherregaarde.dk/manorholder/aastrupgaard/ejerraekke.aspx

Haderslev, Haderslev, Aastrup, Over Aastrup, Aastrupgaard. renlig, 80, FT-1860, D7192
August Bruhn 41 Enkemand Bonde og Husfader  ?? Sogn  
August Ahrend Bruhn 6 Ugift Hans Barn  Aastrup Sogn, Haderslev Amt  
Emil D. Bruhn 4 Ugift Hans Barn  Aastrup Sogn, Haderslev Amt  
Hermann Bruhn 2 Ugift Hans Barn  Aastrup Sogn, Haderslev Amt

August Arndt Bruhn er født 14.10.1818
Søn af August Arndt Bruhn og Margrethe Hudemann

Han blev gift 2. gang d. 20.09.1860 i Felsted, Aabenraa med Hedevig Kittel
Datter af norske Johan Georg Kittel og Anna Tramsen (ejer af Skovbølgård)
http://www.danskeherregaarde.dk/27521.aspx
www.familysearch.org

Skovbølgård overtages i 1880-1922 af August Arendt Bruhn og også denne gård ejes i flere generationer af slægten Bruhn.

Lise Gorgone

Hej Lise,
Familien von Witzleben er vel ikke i familie med dig? Venter spændt på dit svar.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Østerberg Bahr

#4
Hej begge de damer.



Tak for dine altid dejlige infos Heidi, og til Lise - jeg har ikke mærket fam. Witzleben på min vej - men man ved jo aldrig)  ;) hvad der kommer ---

kan se der har været brevveksling/korrespondance mellem en general Witzleben og von Krogh, Bornholm - og der er jo en gemmel Witzleben slægt, og en gammel tråd om disse i forb. med Knuth slægten, Humble slægten- (norske Roll-Rosenberg) (Neumann) m.v.

Adam Levin von Witzleben.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=19369.10%
kan desværre ikke se resten ..... du må selv google den frem....Tråd af af Lis Klarskov Jensen
om
Christiane Louise Baronesse Roll, f. Humble, 2. g. baron Knuth.

VH
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

og

se også ad.: Rollo og GERTSEN Trondheim, København (Sct. Petri ?) Sachsen.....

men ikke lige omkring denne tråd dog  :)


Mvh
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

min egen tråd.:

Der skulle nok i overskriften have stået :

andre slægtsnavne der indgår: Bruhn - Arend - Wulff -

MVh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Der er åbenbart en eller anden fejl på websiden omkring danske herregårde - omkring ejerskabet  af Aastrupgård, Haderslev, og nuværende ejer er stadig (1969) Bruhn slægten, ved August Arend Wulff Bruhn og ikke som nævnt

Elsebeth W. Juelshøj  Aksel H. Elvers  ???

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Gitte Johansen

Hvids du går ind i tinglysning.dk, kan du se, ejerskabet er, som de har skrevet i Danske Herregaarde
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lise Østerberg Bahr

#9
Hej Gitte.

Tak for infos.

Vh
Lise

Lise Østerberg Bahr

#10
Hej.

Nå via Kulturarvstyrelsens sider kan også giver også et svar på dette.

Der mangler evt. nogle ekstra infos - kan jeg se - (jeg ved dog ikke hvor meget andet "gods" der hører under Aastrupgård, Haderslev, så det kan jo være forklaringen !) - har også set at slægten Johan Georg Kittel (=Bruhn slægt) og Anna Tramsen se ( Norge)  havde en kvinde fra nærliggende Skovbølgård indgift )  - godt og blandet (ligesom Haribo lakridser tror jeg blandingen hedder) !


Ad Tramsem slægten - kan denne følges hos Helmut Martensen, Flensburg, www.adelby.com med og på en hjemmeside bl.a. af www.Egon-Adolphsen.dk
(obs. flere ægteskaber.....) ad  f.eks. Gunder Jessen 15. sep. 1787 -20. august 1842 .....også Erichsen, Laustsen, Dirksen Taysen, Krogh, Kromann, Rechnagel, Petersen, Krogmann, Boysen, Kronborg, Kruhl, Larsen, Leth, Christensen, Holzmann, Andersen,  m.fl. slægter m.fl.-  på Egon Adolphsens webside, (aner til Mads Ingemann Nielsen) som på Helmut Martensens.

n.b. Omkring bevaringen af herregårdene - mener jeg omkring Aastrupgård Haderslev, at have læst, at det vist kun var Aastrupgård og Nygaard der havde "overlevet" - hvad det så end lige skulle betyde, må jeg tilbage i teksterne for at nærstudere.


vh
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#11
Hej.



Jeg fortsætter lige på tråden, med andre sammenfald.:

Jfr. familytreemaker.genealogy.com Bernhard Asmussen siden, ser det ovenikøbet sådan ud, at Rolfs (ad min henvisning til Pastor Claus Rolfs, Højer) slægten også er en del af disse fam.slægtssider, hvor gren Bahr indgår- omkring

Jürgen (jess) Friedrich Jacob HAGGESEN, (son af Jürgen Hakensen og Anna Rolfs was born 08.1814 in Nübbelhof, and died 12.10.1867 in Stenderupfeld. He married Auguste Louise Henriette BAASCH on 14. 11.1856 in Karby, daughter of Cäsar Jürgen Jacob Baasch and Hedwig Catharina Mass. Man kan selv trykke sig videre på siden.

det er jo interessant, at BAASCH navnet forekommer her, Baasch/Bahr på andre anetavler.... Bahr slægten mangler lige her. Måske jeg kan klikke mig videre - eller man helt har "overrulet" denne med tiden - via Vosgerau indgift slægt (Schrøder )? meget mystisk.

Bemærk Hakensen og Haggensen ændret stavemåde . Heri indgår også Ludwig Heinrich Wilhelm Kählert  gift med Louise Charlotte Friederice BAASCH, datter af Cäcar Jürgen Jacob Baasch og Hedwig Catharina Maas- ......her vender man tilbage til Anna Christina MARTENSEN 10-07-1811 fra Gelting. (samme område)  og Detlef Wilhelm Menke. Margaretha Maria Menke, 25-12-1779, Genting, Nordschau,  Johann Christian Menke og Margaretha Hedwig Erichsens søn er Detlef Wilhelm Menke

Obs. på andre tråde omkring HAUSCHILD og ROLFS begge med tilknytning til Bahr (+ Baasch)slægten, Hauschild gift med en hustru Bahr, Rolfs med den ovennævnte slægt - og samtidig medvirkende ved slægtsbogen, Die familiegeschichte der Bahr´en von Schleswig Holstein.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#12
Hej.

Har nu kigget lidt nærmere på sagerne. Der er selvfølgelig delt

ad Aastrupgård - herregård + jord, kan ses på fine og veludførte webside -  

www.flemmingherregaarde.dk
med angivelse af størrelse/Hektar o.l.

Wadt Juelshøj/Møller Hansen Elvers  og August Arend Bruhn, slægterne.

Se endvidere opl. omkring ejerforhold gennem tiden af  også:

Skovbølgaard -  Ejere herunder Bruhn slægten ...

se også ad videre s lægtsforskning evt. på data på Barfod/Barfoed slægten også anden anetavle, .....slægten til Anders Chr. Hansen - Kjær Hansen

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr