De ældste led af slægten Piper i Spandau/Bernau og Danmark

Startet af Peter Michaelsen, 04 Jul 2014 - 13:27

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

Jeg har et stykke tid interesseret mig for slægten Piper, som jeg nedstammer fra via to forskellige anelinjer.
Som omtalt af Carl Langholz i en utrykt note, kom Johannes Piper, apoteker ved Haderslev Hjorte-Apotek 1617-1636, antagelig til Danmark takket være Chr. IVs dronning Anna Cathrine, der var fra Brandenburg. Regentparret blev viet på Haderslevhus 27.11.1597 og opholdt sig ofte der. Johannes Piper var født i Spandau ved Berlin 28.3.1577, og må være kommet til Haderslev omkring 1600, i hvert fald senest ca.1605, det skønsmæssige årstal for hans ældste søns fødsel.
Efter den tidligere apoteker Antonius Bathes død 1595, blev Hjorte-apoteket drevet videre af hans enke Mette Schumacher, hvis datter Johannes Piper ægtede. Han har formentlig i en årrække fungeret som provisor på apoteket, før han selv overtog det.
På hjemmesiden www.geneagraphie.com har jeg fundet nogle oplysninger om Johannes Pipers mulige rødder i Spandau. Disse oplysninger stammer fra bogen AHNENREIHEN AUS ALLEN DEUTSCHEN GAUEN, Bd.4, Hans Friedrich von Ehrenkrook, Verlag für Sippenforschung und Wappenkunde C.A. Starke, Görlitz 1936-1942.
Her nævnes intet om Johannes Piper, født 28.3.1577, men det må anses for højst sandsynligt, at han var ældste søn af den Johannes Piper, som var født ca.1543 i Spandau og døde 24.8.1617 i Bernau. Denne første Johannes Piper blev ifølge denne kilde gift med Ursula Wedigen 1573; hun døde 9.6.1594 i Bernau.
To børn af dette ægteskab nævnes:
Ursula Piper, født 26.10.1581, gift 1.gang med Joachim Bier, og gift 2.gang med Joachim Fritze, som døde 2.1.1639 i Spandau.
Christoph Piper, født 11.12.1584, begravet 16.12.1654 i Spandau. Gift 26.1.1625 i Spandau med Joachim Müllers datter Ursula, som blev begravet i Spandau 14.6.1638.
Denne kilde har kun kendt disse to børn, men meget tyder på, at der var mindst 4: udover førnævnte Johannes Piper også en Friedrich Piper, født 25.5.1590 og død 19.11.1674, ifølge en ligsten i St.Nicolai kirche, Spandau, omtalt i Otto Kuntzemüller: URKUNDLICHE GESCHICHTE DER STADT UND FESTUNG SPANDAU, 1881, s.159. Han var "Kämmerer", dvs. kæmner i Spandau. Ifølge en kilde fra 1741: DIE SO NÖTHIG ALS NÜTZLICHE BUCHDRUCKERKUNST...Vol.3-4, C.F.Gessner og J.E.Kapp, skulle han have været borgmester. Han er dog ikke nævnt i Kuntzemüllers liste over borgmestre i Spandau. Friedrichs yngste datter var ifølge kilden fra 1741 gift med bogtrykkeren Salomon Eichhorn, død ca.1662.
At Friedrich Pipers far, Johannes Piper d.ældre, var borgmester i Bernau fremgår direkte af den nævnte ligsten. Af Kuntzemüllers borgmesterlister fremgår det endvidere at begge Ursula Pipers ægtemænd, Joachim Bier og Joachim Fritze var borgmestre i Spandau, hhv. 1612-13 og 1618-39, og at Christoph Piper var rådmand samme sted 1616-30. Endelig har jeg på internettet fundet oplysninger om at samme Christoph 15.2.1613 af kurfyrst Johan Sigismund fik privilegium til at drive apotek i Spandau, "Das privigierte Adler Apotheke", Carl-Schurz-Strasse 39, Berlins ældste apotek. Dette privilegium blev stadfæstet 5.12.1643 af kurfyrst Friedrich Wilhelm.
Christoph Pipers erhverv som apoteker bestyrker formodningen om, at Johannes Piper, apotekeren i Haderslev, var hans ældre broder.
I øvrigt nævner kilden til ovennævnte hjemmeside, at Johannes Pipers fader Urbanus Piper døde i Spandau 4.8.1550 og var gift med Katharina, samt at hans hustru Ursula Wedigen var datter af August Wedigen og Barbara.
Jeg har for nylig købt et antikvarisk hæfte, Chronik der Nachkommen des Johannes Piper af major Max Piper, Breslau, trykt som familiemanuskript. Desværre var det kun 1 af en række hæfter med stamtavler, og omhandler ikke Piper-slægtens ældste led.
Mest interessant er det nok, at slægten Piper endnu engang fik en gren i Danmark, idet Christian Friedrich Piper, bagermester i Bernau, født 15.12.1741, sammen med hustruen Sophie Friesiche fik en søn, Johan Friedrich Wilhelm Piper (12.10.1780-8.9.1853), som blev bagermester i Kbh. 1813-44, og efterlod sig en stor efterslægt i Danmark. En del af disse personer kan også findes på forskellige hjemmesider, men i hæftet er oplysningerne opdateret indtil ca.1938, og det rummer desuden en række miniaturefotos.
Endnu mere interessant var et postkort, som lå i det gamle hæfte. På forsiden ses et foto af et mindesmærke med ridderskjold og indskrift på latin og tysk. Der følger desværre ikke nogen forklaring med, men teksten er rimelig tydelig og man ser bl.a. navnet Johannes Piper og årstallet 1593. Det er ikke en ligsten. Jeg gætter på, at den nævnte Johannes Piper må være borgmesteren i Bernau, som da var ca.50 år gammel.
Måske er jeg heldig at finde flere oplysninger, når jeg besøger Berlin næste gang. Jeg tænker, at andre Piper-forskere vil være interesserede i at se postkortet, og sender gerne et foto på opfordring.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Inge Nissen

Hej

Der er både hos Wad og hos Nygård mange sedler om personer med slægtsnavnet Piper, dog vist ikke så langt tilbage som 1500-tallet, men det ved du sikkert.

Hilsen Inge

Peter Michaelsen

Tak for henvisningen til Nygårds og Wads sedler. Oplysningerne på disse sedler er af betydning for udforskningen af den senere Piper-slægt i Danmark. Man kunne måske kalde den "den sønderjyske gren" efter apoteker Johannes Piper, som rejste fra Bernau til Haderslev ca.1605, til forskel fra den meget senere Piper-gren, som med hofbagermester Johan Friedrich Wilhelm Piper kom til København i 1809.

Denne sommer har jeg haft lejlighed til at besøge både Spandau og Bernau ved Berlin, og fundet adskillige interessante spor efter Piper-slægten i de to byer.
Jeg opsøgte det over 400 år gamle Adler-Apothek i Carl Schurz-Strasse, Spandau, og bemærkede en mindeplade, hvor privilegiet fra 10.marts 1613 var nævnt. Det undrede mig lidt, at apotekeren Christoph Piper ikke var nævnt. Et par dage efter fik jeg forklaringen, da jeg læste bogen Gesundheitversorgung in Spandau vom Mittelalter bis zum Neuzeit, herausg. Joachim Pohl, Berlin 2002. Da blev jeg klar over, at Adler-apoteket ejedes af Christoph Pipers nærmeste konkurrent, Gertraut Heintze, født Eckart, enke efter den tidligere apoteker Andreas Heintze, som drev apoteket allerede i 1592. Christoph Piper oprettede sit nye apotek i 1613 i Haus am Markt Nr. 43, som i dag hedder Markt 11, og rummer supermarkedet Kaiser. Han apotekerprivilegium blev bevilget af byrådet 20.januar 1613 og bekræftet af kurfyrsten 15.februar samme år. Das Apothek am Markt blev efter Christoph Pipers død overtaget af datteren Anna, og siden af et par svigersønner, og forblev i familiens eje indtil 1732. Knap 20 år senere, i 1751 solgte den nye ejer huset og lukkede apoteket. Pipers apotek blev altså udkonkurreret af naboen "Das Polnische Apotheke"/"Stadt-Apoteke", som fra ca.1800 fik navnet Adler-Apotheke. De to apoteker lå kun ca. 50 m fra hinanden.
De fejlagtige oplysninger om Christoph Piper som grundlægger af Adler-Apotheke, som jeg fandt på nettet, stammer muligvis fra bogen Die Spandauer Altstadt. En Vedutenbuch von Fritz Tasche, text von Hans Höppner, ed. Hentrich, Berlin 1993.
Jeg ledte også efter apotekerens bror Friedrich Pipers ligsten i Sct. Nicolai Kirche, Spandau. Den eksisterer dog ikke længere. Heldigvis er indskriften citeret fuldt ud hos Daniel Friedrich Schulze: Zur Beschreibung und Geschichte von Spandau, Spandau 1803 (1913).

I Bernau ledte jeg forgæves efter indskriften med navnet Johannes Piper og årstallet 1593. På præstekontoret kendte man den ikke, men præstens kone var så venlig at gøre opmærksom på en indskrift på Kantorhuset med Pipers navn. Johann Piper, utvivlsomt identisk med den senere borgmester i Bernau 1600-1614, Johannes Piper, erhvervede grunden i 1582 og lod året efter huset opføre sammen med to andre, en tidligere borgmester og en senere rådmand i Bernau. Alle disse personer og mange flere er omtalt i en bog, jeg købte i byens Marienkirche: Tobias Seiler: Beschreibung der Stadt Bernau, oprindelig trykt i 1736. I bogen fandt jeg også forklaringen på den indskrift jeg ikke fandt. Seiler citerer næsten ordret indskriften, som Johannes Piper i 1593 lod indhugge over døren til sit hus.
I Marienkirche var den gamle borgmesterbænk bevaret, hvor Johannes Piper har siddet med sin familie først i 1600-tallet. Endnu mere interessant var pulpiturerne med bibelhistoriske malerier, hvoraf 74 er bevaret. Et af dem er dateret til 1614 og adskillige er nedenunder forsynet med navnet på den person, som donerede det til kirken. Som den allerførste giver af det maleri, der forestiller paradiset, finder man borgmester Johann Piper, og de syv følgende malerier med motiver fra urhistorien, er skænket af mænd med efternavnet Piper, sandsynligvis borgmesterens syv sønner. Jeg formoder, at de 7 sønner er nævnt i kronologisk rækkefølge: Urbanus, Johan., Christoph, Ioachim, Friderich, Ehrenreich og Stephan. De tre, jeg kendte i forvejen: Johann, Christoph og Friderich, var født i hhv. 1577, 1584 og 1590. Forfatterne til den ellers udmærkede bog: Die Emporenbilder in der St. Marienkirche zu Bernau, Bernau 2010, E. Nentwig og W. Seifart, har tilsyneladende ikke vidst noget om slægtsforholdene, og formoder, på baggrund af Tobias Seilers bog fra 1736, at Johan. Piper var stadssekretær 1580. Efter al sandsynlighed var det dog borgmesteren, som var stadssekretær dengang og i øvrigt også stadsdommer, før han i 1600 blev valgt til borgmesterposten.
Efter Berlin-turen har jeg fundet yderligere nogle oplysninger om den ældste Piper-slægt, bl.a. i det i min første mail nævnte værk Ahnenreihen as allen Deutchen Gauen, 1936-42. De relevante oplysninger var indsendt af Max Wolfgang Grube (16.10.1856-1946) fra Lübeck, slægtsforsker, arkitekt, regeringsbygmester i Preussen og senere Baurat i Stettin 1910. Grube følger slægten Piper tilbage til borgmesteren i Bernaus farfar af samme navn, født i Lübeck ca.1490, men tilføjer i en note (s.228), at dennes "interessante" forfaderrække omtales i "Familie von Eichborn" af Eckart von Eichborn, Verlag C.A. Starke, Görlitz 1928.
Denne ældre Johannes Piper blev immatrikuleret i Rostock 30.4. 1506, hvor han 1507 blev baccalaureus. Grube tilføjer, at han blev "Capellan und Altarist "Unserer lieben Frauen" i Spandau. Jeg har fundet ham i Rostock Universitets matrikelportal på nettet, og også fundet ham nævnt hos Schulze 1893/1913 II, 35 under årene 1513 og 1514. Hvornår han dør, vides ikke, men Urbanus Piper, angiveligt nævnt 1539 og som rådmand i Spandau 1550, død samme år, kunne meget vel være hans søn og far til den senere Bernau-borgmester. En Johann Piper, som iflg. Tobias Seiler 1736 var den første præst efter reformationen i Zepernick lidt uden for Bernau, nævnt 1573 og efterfulgt (sandsynligvis død) i 1588, kunne meget vel være endnu en søn af den første Johannes Piper.
Max W. Grube mener, så vidt jeg kan se, fejlagtigt, at borgmester Johannes Pipers 1.hustru Ursula var datter af rådmand August Wedigen og hustruen Barbara. På hendes nu forsvundne ligsten i St. Marienkirche stod der imidlertid ifølge T. Seiler 1736 Ursula Herwiegen. Jeg gætter på, at hun var i familie med Thomas Herwegen, nævnt som apoteker i Spandau 1580 og 1581 iflg. ovennævnte værk fra 2001, måske hans datter eller søster.
Endelig har jeg fornylig fundet bogen SLÆGTEN PIPER af Johan Piper, Ringsted 1966, i hvilken han omhyggeligt opregner ca.410 direkte efterkommere af brødrene Wilhelm, August og Ernst Piper, som indvandrede til Danmark omkring 1810. For de tyske forfædres vedkommende bygger han på to værker af Max Piper: Chronik der Familie Piper (1886), som jeg nu har bestilt til hjemlån, samt Chronik der Nachkommen des Johannes Piper (1931-1937), et værk som ifølge mine oplysninger ikke findes på noget bibliotek. Jeg ejer side 87-116, men er selvfølgelig meget interesseret, dersom nogle skulle være i besiddelse af de første 86 sider. Det var Johan Piper fra Ringsted i 1966 åbenbart, og han kunne derfor nævne flere oplysninger om borgmester Johannes Piper, som var ukendte for mig, f.eks. at han blev immatrikuleret ved universitetet i Frankfurt an der Oder 1561 (dette taler for et fødselsår ca.1543, selvom T. Seiler mener, at han døde i sit 70.år i 1617). Endvidere at Piper var Not. public. Caesar og flyttede fra Spandau til Bernau 1574, hvor han omtales som kæmner i 1576. Disse oplysninger findes ikke hos T. Seiler, og synes at stride mod Carl Langholz' oplysninger om at apoteker Johannes Piper i Haderslev var født 1577 i Spandau. Desuden angiver Max Piper (Johan Piper s.13) den nøjagtige adresse for Pipers hus i Bernau: Bürgermeisterstrasse 219, og nævner at dette hus var det højest beskattede i byen.
Han nævner også, at borgmesteren havde 10 børn i sit 1.ægteskab med Ursula Herwiegen, og 4 børn i sit 2.ægteskab med Ursula Stralow. Desværre gengiver Johan Piper ingen detaljer om disse 14 børn, men oplysningerne harmonerer godt med de mange mænd med efternavnet Piper, som nævnes under de første malerier på pulpiturerne i Marienkirche, Bernau. Den yngste søn, rådskæmner Stephan Piper, som den danske bagermesterslægt nedstammer fra, var født 22.5.1607 i borgmesterens 2.ægteskab og døde 23.5.1668.
Jeg håber, disse oplysninger vil interessere de slægtsforskere, som ligeledes har rødder i Piper-slægten eller forsker i den. Måske har nogle af jer fundet supplerende oplysninger.
Hilsen Peter

Peter Michaelsen

I dag fandt jeg lidt flere oplysninger om Johannes Pipers indskrift fra 1593, og dens oprindelige placering.
Ifølge DIE KUNSTDENKMÄLER DER PROVINZ MARK BRANDENBURG, KREIS NIEDERBARNIM, Deutscher Kunstverlag Berlin 1939, s.93, lå borgmester Pipers hus på adressen Bürgermeisterstrasse nr.3 i Bernau.
Indskriften fandtes stadig i 1939, overført fra et ældre hus på samme sted til en nyere bygning fra ca.1870, som næppe eksisterer mere. Søger man på nettet, finder man supermarkedet Edeka på den nævnte adresse.

Bogen giver en fin beskrivelse af stenen:
"Nr.3. Neubau um 1870. Im Hausflur eingemauert ein Stein (45:75 cm) mit Wappen und Inschriften. Das Wappen zeigt einen aufrechten Pfeil, darauf einen mit drei Kleeblättern belegten Balken. In der Helmzier drei Pfeile. Beiderseits vom Wappen verteilt die Inschrift: "Kirchen gehn seumet nicht / Almosen geben armet nicht / Unrecht Gud gedeihet nict / Gottes Wort treuget nicht / Got allein Ehr / 1593. Got gebe allen So mich kennen / Zehn Mal so viel als sie mir gönnen. Sola caret Miseria invidia." Unter dem Wappen der Leitspruch: "Dio dante nil potest invidia" und der Name des damaligen Bürgermeisters Johannes Piper. - Bis zum Neubau war der Stein über der Haustür des Vorgängerbaues eingemauert."

Mvh.
Peter

Regelsen

Hep Peter

En Hemming Piper er nævnt i "Roskildekirkens Jordebøger og Regnskaber" - før 1400. Kbh.gods.

[Danske Middelalderlige Regnskaber, 3.række, 1.b. 1956 af C.A.Christensen]

Venlig hilsen
regelsen

Peter Michaelsen

Nævnte Hemming Piper kunne godt tilhøre samme Piper-slægt, men det er vel usandsynligt at alle Piper-familier skulle være beslægtede. Navnet kommer vel af det nedertyske ord for "Pfeiffer", dvs. "(stads)-musikant/spillemand", og dem har der jo været mange af rundt omkring.
Fra Visby kirkegård på Gotland kendes også en gravsten fra ca.1565 over Elisabeth, datter af Hans Piper (Poul Grinder-Hansen: Søren Abildgaard (1718-1791). Fortiden på tegnebrættet).
Hvis Max Piper har ret i sine teorier (se Max Piper 1931 og Johan Piper, Ringsted 1966), teorier som åbenbart deles af en Paul Pieper i Stammbuch der Familie Pieper, Luxemburg 1940, et værk, jeg endnu ikke har haft adgang til, stammer Lübeck-slægten Piper fra Genua i Norditalien, hvor den kan spores tilbage til Otbert/Oberto Pevere, biskop i Genua (Genova) 1052-78. Johan Piper skriver i sin bog fra 1966: "I stridighederne mellem Guelferne og Ghibellinerne støttede Piper'ne Ghibellinerne. Familiens størrelse blev reduceret, dels som følge af drab og dels på grund af udvandring. Slægten var på denne tid skibsredere og storkøbmænd; de havde kun indirekte politisk indflydelse. Familien forsvinder samtidig med Ghibellinerherredømmets fald i Genua. Max Piper mener, at det er Giovanni eller hans søn, som på denne tid bosætter sig i Lübeck i Nordtyskland." Om denne Giovanni nævner han, at han 1228 var med til at stifte freden mellem Milano og Alessandria i Norditalien. Sønnen Johannes Piper er omtalt i Lübeck 1289-92.
"Ca.1260 bosætter en Johannes Piper Lombardus sig i Lübeck. 1266 er han magister civium et procurator. 1275 er han konsul (rådmand) og har titlen dominus. Han var meget velhavende og udlånte penge til blandt andre den danske konge Erik Klippinge." (Piper 1966, s.12).
Det er nærliggende at antage at den Johannes Piper fra Lübeck, som studerede ved universitetet i Rostock 1506, baccal.1507-08, kapellan og altarist i Spandau 1513/1514, var en efterkommer af denne tidligere Johannes Piper.
Slægten har åbenbart tidligt bredt sig til bl.a. Hannover, Göttingen og Dorsten i Nordrhein-Westphalen, se internet-artiklen: "Zur Herkunft des Familiennames Pieper (Piper)", som bygger på Paul Piepers oplysninger i stambogen. Her nævnes også personer ved navn Piper fra Rügen samt Bernd Piper, født i Lübeck, død 1635, farfar til den svenske greve Carl Piper, Carl XII's kansler.

Johan Piper, Hellerup, har været så venlig at sende mig sin bog fra 1966 samt fotokopier af sider fra Max Pipers slægtshæfte fra 1931.
Oplysningerne her har skabt mere klarhed over borgmester i Bernau Johannes Pipers familieforhold.
Piper blev gift 1.gang med Ursula Herwiegen, som døde 9.januar (Tobias Seiler 1736) eller 9.juni (Max Piper 1931) 1594 og blev begravet i St.Marienkirche, Bernau. Max W.Grube nævner vielsesåret 1573 og Max Piper nævner, at ægteparret året efter flyttede fra Spandau til Bernau. Jeg formoder, at Ursula var nært beslægtet med apoteker Thomas Herwegen, nævnt i Spandau 1580 og 1581. Det er desuden værd at bemærke, at en Urbanus Herweg (Herwigius) fra Spandau blev immatrikuleret ved universitetet i Frankfurt a.d.Oder i 1561, samtidig med Johannes Piper. Det er nærliggende at tænke sig, at Johannes har giftet sig med sin studiekammerats søster.
Jeg formoder desuden, at ægteparret kort efter vielsen fik en søn ved navn Urbanus, identisk med den Urbanus Piper, som skænkede det andet pulpiturmaleri til St.Marienkirche i Bernau. Det første blev skænket af faderen, og de følgende 7 antagelig af hans 7 sønner. Sønnen Urbanus nævnes ikke af Max Piper, men jeg har fundet en Urbanus Piper, immatrikuleret ved universitetet i Frankfurt a.d.Oder 1584. Han kan da ikke have været meget mere end 11 år gammel, men som vi skal se, blev nogle af borgmesterens andre sønner immatrikuleret i en lignende ung alder.
Som nr. 2 af 11 børn i dette ægteskab fødtes datteren Catharina Piper i 1575, gift 10.10.1597 med Johannes Babeck fra Bernau (Max Piper 1931, s.30).
Nr.3 var Johann(es), som ifølge Max Piper var født 2.3.1577 i Bernau, hvorimod Johannes Langholz i sine håndskrevne noter anfører datoen 28.3.1577 og stedet som Spandau. Piper har utvivlsomt fundet ham i kirkebogen i Bernau, og det er derfor muligt at Langholz tager fejl. Det er dog også muligt, at han anfører dåbstidspunkt og -sted. Her bliver man nødt til at studere de originale kirkebøger for at afgøre spørgsmålet. Max Piper ved om denne Johannes, at han var kirurg og fra 1605 "Stadtphysikus" i Haderslev - en oplysning, han har fra Tobias Seiler 1736. Han nævner desuden, at Piper arvede apoteket i Haderslev efter sin svigerfar Antoni Bate. Max Piper havde tilsyneladende kun kendskab til en enkelt søn af dette ægteskab mellem apoteker Johs. Piper og N.Batesdatter, nemlig Johannes, immatrikuleret ved universitetet i Rostock 1626 og universitetet i København 1627. Om ham vidste Carl Langholz yderligere, at han i 1631 var rektor i Eckernførde. Jeg har fundet yderligere en Johannes Piper fra Haderslev i Rostock Universitets matrikel. Da han optræder ca.30 år senere, drejer det sig antagelig om en søn af den førnævnte rektor. Rektor Johannes Piper døde ifølge Langholz 5.10.1645.
Ifølge Langholz var apotekeren i Haderslev også far til Anthoni Piper, født ca.1605/10, ejer af Svane-apoteket i Christiania 1646-49, død i Christiania i 1654 under pestepidemien og begravet 24.10.1654. Han blev gift 14.10.1649 i Christiania med Martha Andersdatter.
Langholz nævner en 3.søn, Christian Piper, født ca.1610, død ca.1.2.1676 i Wismar. Han nævnes 1.gang 1657 og fik 22.9.1662 bevilling på at være badskær i Randers og det omkringliggende amt. 31.3.1674 blev han udnævnt til postmester i Randers. Han tjente som regimentsfeltskær i Wismar ved sin død. Han var gift med Sophie Pedersdatter, død 20.2.1714 i Randers, som blev gift 2.gang med Anders Mogensen Grave, hospitalsforstander i Randers 1666.
Endelig nævner han en 4.søn, Wilhelm Piper, født ca.1615, fyrbøder hos Ulrich Chr. Gyldenløve 1642, herredsfoged i Angel 1654-1671 og assessor i Kammerkollegiet 1681-1699. Han blev begravet 12.11.1699 i Bremerholm kirke, Kbh. - ifølge J. Smith: Slesvigske amtsforvaltere, 1954, s.69, i en alder af 72 år, dvs. først født ca.1627.
Max Piper nævner (1931, s.18), at Johannes Pipers hustru, født Bate, døde i 1615, og at han i 2.ægteskab fik sønnen Christian, født i Bernau 26.2.1616 og døbt 28.2.1616. På s.30 i en stamtavle nævner han, at Piper indgik dette ægteskab 1.2.1613 med Eva Berendt fra Hammer, "Bez. Potsdam". Her nævnes endnu en søn Christian, født 29.10.1614 og død 4.3.1615. Det er vel næppe sandsynligt, at apotekeren har gift sig igen før sin første hustrus død, så noget kunne tyde på, at Bates datter er død før 1.2.1613.
Sidstnævnte Christian blev immatrikuleret i Frankfurt a.d.Oder allerede 1624, "doch nicht vereidigt". Han var gift 1.gang 20.11.1636 med Catharina Hoppenhaupt, død 6.4.1638, og 2.gang 16.2.1641 med Dorothea Rücker, død 21.6.1675. Selv fik han borgerskab i Bernau 27.11.1643, og døde der 27.4.1673.
Hvis Max Pipers oplysninger er korrekte, virker det mest sandsynligt, at Wilhelm Piper var født i apoteker Pipers 2.ægteskab, og det uanset om han var født ca.1615 eller ca.1627.
Johannes Piper beder i en skrivelse til Chr.IV. om hjælp til reparation af Haderslev-apoteket, antagelig efter den store brand i Haderslev 1627 - og nævner heri, at han overtog apoteket 10 år tidligere. Hans dødsår sætter Langholz til 1636, mens Max Piper sætter det til 1641. Sidstnævnte år ved man, at der var en ny apoteker i Haderslev, men det er muligt, at han allerede er begyndt 1636.
Barn nr.4 var en datter, Margarete Piper, født 25.11.1579, begravet 6.6.1586.
Nr.5 var datteren Ursula Piper, født 26.10.1581. Jeg formoder, at hun døde primo 1651 (20.2.1651 betaler byrådet i Spandau et beløb til borgmester Fritzes enke - iflg.konteksten til et gravsted). Hun blev gift 1600 med Joachim (Jochen) Bier, rådmand i Spandau og senere kæmner 1603-11 og borgmester 1612-13. Hun blev gift 2.gang 1614 med Joachim Fritze, borgmester i Salzwedel fra 1609, rådmand i Spandau 1613-15, kæmner 1616-18 og borgmester i Spandau fra 1618 til sin død 2.1.1639.
Nr.6 var datteren Anna Piper, født 4.5.1583. Hun blev gift 1.gang 1.1.1605 med Andreas Da(h)me, rådmand i Bernau 1599 og rådskæmner 1601-09. Jeg formoder, at han var identisk med Andreas Dahmus/Dahme fra Köpenick, kantor i Bernau 1584-86, konrektor 1586-87 og rektor 1588-94 (iflg. T.Seiler 1736). Anna Piper blev gift 2.gang 10.6.1610 med Joachim Desow.
Jeg vender senere tilbage med oplysninger om borgmester Johannes Pipers børn nr.7-11 af 1.ægteskab samt hans 4 børn af 2.ægteskab.
Alle supplerende oplysninger og rettelser vil være velkomne.
Mvh.
Peter Michaelsen




Mogens Fischer

Hej Peter!
Jeg har også en Piper blandt mine aner. Han er dog ikke apoteker, men rytter i det nationale rytterregiment, der omkring 1700 lå i Ribe amt.

Han hedder Henrich Piper og bliver den 10. oktober 1717 i Jerne, Ribe amt gift med Kiersten Atzersdatter.

Regimentet bliver slået sammen med et andet, så der går nogle år inden, de dukker op i Jerne igen.
De får en søn Johan Henrich 23. maj 1728 og en datter Margrete i 1730.

Han har ikke så mange midler, så han får hjælp fra fattigvæsenet i 1735, her står, at han er aftakket rytter og har kone og fem børn.

Det er kun to af dem, der er døbt i Jerne.

Sønnens navn indikerer, at der måske kunne være sammenhæng med din Piper familie. Måske et "sort får"

Han dør i Jerne den 1. maj 1747, her angives han at være 60 år, altså født omkring 1687.

Er du stødt på ham?

Venlig hilsen

Mogens Fischer
Mogens Fischer

Peter Michaelsen

Hej Mogens!
Jeg er desværre ikke stødt på din Henrich Piper, og ingen af de Piper-medlemmer, jeg kender til, har haft nogen tilknytning til Jerne eller for den sags skyld Ribe amt.
Men Hinrich/Henrik er et navn, der optræder flere gange i den danske Piper-slægt, så en forbindelse kan ikke helt udelukkes. Ingen har vist et overblik over samtlige efterkommere af Haderslev-apotekeren Johannes Piper.

Men med hensyn til borgmester i Bernau 1600-14, Johannes Pipers børn, har jeg nu også nye oplysninger om nr.7-11 af 1.ægteskab samt 4 børn af 2.ægteskab.

Nr.7: Christoph Piper, var født 11.12.1584 i Bernau og blev begravet 26.12.1654 i Spandau. Han fik 20.1.1613 af byrådet i Spandau bevilling til at drive apotek i Spandau. Dette blev bekræftet 15.2.1613 af kurfyrst Johann Sigismund. Pipers apotek lå i Haus am Markt nr. 43 (i dag Markt 11). 5.12.1643 fik han efter anmodning sit privilegium fornyet af kurfyrst Friedrich Wilhelm. Daniel Fr. Schulze (1803/1913) nævner ham som rådmand i Spandau 1625-54 og rådskæmner 1643-52. Desuden nævner han ham som hospitalsforstander ved Hospital zum Heiligen Geist 1632-43. Han har endvidere en notits om at han i 1630 blev belønnet med 3 daler af byrådet for sin "Pest aqua vitae". Max Piper (1931) nævner hans første hustru, Anna Blume, død 28.2.1621 i Spandau. Desuden nævner han at broderen Johannes i 1619 stod fadder til en søn af dette ægteskab. Han blev gift 2.gang 26.1.1625 i Spandau med Ursula Müller, begravet 14.6.1638 i Spandau. Hun var datter af Joachim Müller (død før 1625), rådmand og bygherre i Cölln an der Spree og kurfyrstelig brandenburgsk kammeradvokat i Berlin. Max Piper nævner 4 børn, Ursula Maria, f.5.7.1627, Johannes Joachim, f.17.10.1629, Friedrich (6.3.1632-18.8.1712) og Christoph, f.2.12.1634. Derimod nævner han ikke datteren Anna, som sammen med sine 3 successive ægtemænd drev apoteket videre efter faderens død (se bogen Gesundheitsversorgung in Spandau..., nævnt i en tidligere mail).
Christoph Piper skænkede det 4.pulpiturbillede til St.Marienkirche i Bernau.

Nr.8: Joachim (Joichimus) Piper, var født 1.5.1586 og døde 1630. Han var kæmner og borgmester i Köpenick (iflg. Max Piper), og skænkede det 5.pulpiturbillede til kirken.

Nr.9: Maria Piper, var født 22.2.1588 og døde 12.11.1626. Hun blev gift 1.gang 22.6.1606 med Orban Rogge og 2.gang 2.9.1610 med Caspar Bate (Kaspar Bathe).

Nr.10: Friedrich Piper, var født 25.5.1590, døde 19.11.1674, og blev begravet 29.11. En ligsten over ham fandtes tidligere i St.Nicolai Kirche, Spandau. Jeg har fundet ham i immatrikulationsmatriklen for universitetet i Frankfurt a.d.Oder for året 1601. Han var rådskæmner i Spandau, og som nævnt i en tidligere mail skal hans yngste datter Anna Sophie været blevet gift med bogtrykkeren Salomon Eichhorn, død ca.1662. Max Piper nævner intet om hans ægteskab eller børn. Schulze nævner, at han i september 1657 skænkede to lysestager til St.Moritz Kirche i Spandau. Desuden at han skænkede 500 daler til kirken og skolen i Spandau. Endvidere skænkede han pulpiturbillede nr.6 til St.Marienkirche, Bernau.

Om nr.11, den sidste søn i 1.ægteskab, Ehrenreich Piper, nævner Max Piper kun, at han var født 30.6.1593. Jeg har fundet ham som immatrikuleret ved universitetet i Frankfurt a.d.Oder 13.7.1605. Han skænkede det syvende pulpiturbillede til St.Marienkirche.

Efter Ursula Herwiegens død 9.1./9.6. 1594 giftede Johannes Piper sig 2.gang 9.8.1597 med Ursula, borgmester Stephan Stralows eneste datter, født 2.12.1580 i Bernau, begravet 13.2.1659. Stephan(us) Stralow var rådskæmner 1582-84 og borgmester i Bernau 1602-24. Ursula Stralow giftede sig i 1618 efter Johannes Pipers død med Onuphri(um) Rosenheim (Rosenhayn), en rig patricier fra Prentzlau, og efter dennes død blev hun gift 3.gang 11.s.e.trin. 1622 med Johannes Strömann, rektor i Bernau 1622 og bror til Martin Strömann, provst i Bernau 1619-50. De to brødre var sønner af Johannes Strömann, borgmester i Bernau 1599. Ursula Stralow og Johs. Strömann fik en datter sammen, men han døde kort efter af forgiftning (alt sammen iflg. T.Seiler 1736).

Nr.12: første datter i 2.ægteskab blev begravet som spæd 17.9.1598.

Nr.13: Dorothea Piper, var født 23.6.1601, og blev begravet 3.5.1664. Hun blev gift 10.6.1620 med Johann Hellwig. Om ham oplyser Seiler, at han var kantor i Bernau 1614-27, rådskæmner 1627-33, rådmand 1632-34 og borgmester 1639-43. Han var søn af magister Johann Hellwig, præst i Liebenwalde 1577-ca.1727, og Agnes, datter af Benedikt Radeland, provst i Bernau 1566-74.

Nr.14: Margarete Piper, var født 29.9.1604, og døde 1.7.1686. Hun blev gift 1.10.1621 med Andreas Piccard, stadsskriver i Friesack 1625-38, retsskriver og notarius publicus 1638 og borgmester i Bernau 1640-64, begravet 7.4.1664.

Nr.15: Stephan Piper, var født 22.5.1607, og døde 23.5.1668. Jeg har fundet ham som immatrikuleret ved universitetet i Frankfurt a.d.Oder i 1624. Han fik borgerskab i i Bernau 20.9.1639, blev valgt ind i byrådet 5.3.1649, hvor han desuden var rådskæmner. Han skænkede det 8. pulpiturbillede til St. Marienkirche. Max Piper oplyser at han var gift med Anna Zander. Jeg formoder, at hun var datter af Erdmann Zander (1598-1682), kæmner, dommer og borgmester i Bernau, eller måske af Joachim Zander, rådmand i Bernau 1632-37, som antagelig var hans bror. Førstnævnte omtales hos T. Seiler som søn af diakon og rektor i Bernau Joachim Zander (ca.1552-1619) og hustru, Emerentia Koch. Erdmann Zander og Margarete Hacken fik 5 børn, hvoraf 2 sønner, Johann og Friedrich, blev præster (T.Seiler).
Stephan Piper og Anna Zander fik 6 børn, deriblandt klædemager Ehrenreich Piper (13.8.1646-dec.1710), fra hvem den yngre danske Piper-gren nedstammer.

Jeg håber, at disse oplysninger, som for en stor dels vedkommende stammer fra en yderst vanskeligt tilgængelig kilde, nemlig Max Pipers slægtsbog fra 1931, vil interessere lokalhistorikere i Spandau/Bernau. Måske man der har fundet yderligere oplysninger om borgmesterfamilien Piper.

Med venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Peter Michaelsen

Hej igen,
Siden sidst er det lykkedes mig at låne fra Martin-Opitz Bibliothek, Tyskland, via Statsbiblioteket i Århus bogen FAMILIE VON EICHBORN, Eckart von Eichborn, Görlitz 1928, hvis stamtavler over Piper-slægten bygger på et uudgivet manuskript af Stadsarkivar i Altona, dr. Paul Piper (1844-26.4.1924). Ifølge dette manuskript i to bind samt et kildebind skulle det være muligt at følge en ubrudt anelinje fra Bernau til Spandau i første halvdel af 1500-tallet, derfra videre tilbage til Lübeck fra 1200-tallet, og videre tilbage til Norditalien, hvor dens første kendte medlem, den bayerske greve, Bonifazius I, død 814/815, skulle være blevet sendt til Italien af Karl den Store, hvor han underlagde sig Toscana og gjorde Lucca i Etrurien til sin residens.

En ukendt hånd har foretaget adskillige tilføjelser med kuglepen i dette eksemplar af von Eichborns bog, bl.a. tilføjelser med supplerende oplysninger om flere af Piper-slægtens medlemmer i Lübeck.
Flere af disse oplysninger stemmer godt overens med oplysninger i en artikel af Erich Gercken i Lübecker Beitrage zur Familien- und Wappenkunde, 4, sonderheft: Lübecker im Ostseeraum, Sept.1974, s.59-67: "Aus der Geschichte der aus Lübeck stammenden schwedischen Familie Piper".
Erich Gercken har dog tydeligvis ikke haft kendskab til hverken Max Pipers slægtsbøger fra 1886 og 1931 eller dr. Paul Pipers uudgivne manuskript.

Det kunne være meget interessant at studere sidstnævnte værk, som skulle være på 729 håndskrevne sider. Det har tilsyneladende overlevet 2.verdenskrig i familiens eje, og var så sent som i 1996 tilgængeligt for en historiker.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Henriette Bech

Jeg har chronik der nachkommen des Johannes Piper fra 1-5 samt chronik der familie Piper nebst stamtafeln dieser sowie ihrer seitenzweige von Max Piper stettin 1886.

Peter Michaelsen

Hej Henriette,
Fint, at du har disse hæfter/bøger. Er du også i slægt med Piper-slægten?
Jeg har ikke haft tid til at foretage yderligere undersøgelser siden sidst.

Mvh.
Peter Michaelsen

Henriette Bech

Hej Michael - ser først dit svar nu. Ja jeg er født Piper og står også i stamtavlen. Bh H

Henriette Bech

ps. mine forældre havden kopi af et våbenskjold, men jeg har ikke kunne finde det, og jeg ved ikke, hvilken del af Piper-grenen den stammer fra.

Peter Michaelsen

Hej igen, Henriette,

En skam, du ikke kunne finde kopien af det våbenskjold, som dine forældre havde.
Jeg har siden sidst kun i meget begrænset omfang forsket i Piper-slægten.

En enkelt detalje har jeg dog fundet, som kaster en lille smule mere lys over det interessante spørgsmål, om slægten Piper begynder med Urbanus Piper i Spandau, nævnt første gang i 1539, eller om den kan spores helt tilbage til Karl den Stores tid omkring 800 via Lübeck og Genoa i Norditalien til en Bonifacius I, hertug af Toscana, som kom fra Bayern.

I bogen PFARRER, NONNEN, MÖNCHE. Beiträge zur spätmittelalterlichen Klerikerprosopographie Schleswig-Holstein und Hamburgs, hrsg. von Klaus-Joachim Lorenzen-Schmidt und Anja Meesenburg, Wachholtz Verlag 2011, nævnes på side 211 en Johannes Piper som kleriker ved Sct. Aegidii Kirche, Lübeck, "nach 1513" (i artiklen "Ortsnachweis der nordelbischen Kleriker und Konventualen/Konventualinnen des Mittelalters", sammenstillet af Klaus-Joachim Lorentzen-Schmidt).
Det må være denne Johannes Piper "fra Lübeck", som nævnes i universitetsmatriklen for Rostock som immatrikuleret 30.april 1506 og promoveret til baccalaureus i semestret 1507/08.
Spørgsmålet er, om denne Johannes Piper fra Lübeck er identisk med den Johannes Piper, der nævnes 1513 og 1514 som kapellan og altarist ved "Unserer lieben Frauen Capelle" i Spandau ved Berlin, det nuværende sakristi i Sct. Nicolai Kirche (iflg. Schulzes Spandau-krønike, bd.II, s.35).
Det må vel være sidstnævnte, som nævnes i et brev fra 1526 som "Camerarius", dvs. kæmner, i det religiøse Kalende-broderskab ved Sct. Nicolai Kirche i Spandau (Fr. L. J. Fischbach: Diplomatische Geschichte der Stadt und Festung Spandau, 3,2, Berlin 1785, s.367).
Max Piper mente, at denne Johannes Piper må være død før 25.7.1539, da det denne dato nævnes, at han har arvinger. Han var skeptisk overfor sin slægtning professor Paul Pipers forsøg på at føre Piper-slægten fra Spandau og Bernau tilbage til Lübeck og til den nævnte altarist og kapellan Johannes Piper, som Paul Piper anså for at være farfar til Johannes Piper (ca.1543-24.8.1617), borgmester i Bernau. I så fald måtte sidstnævntes formodede far, Urbanus Piper, rådmand i Spandau, død 4.august 1550 og født allersenest ca.1520, have været en illegitim søn af denne katolske gejstlige. Max Piper mener ikke, at kapellanen har kunnet gifte sig før Martin Luther gjorde det i 1525, ja måske ikke engang før reformationens indførelse i Mark Brandenburg 1539. Afkom af et illegitimt ægteskab stod ikke højt i anseelse, og Max Piper afviste derfor Paul Pipers teori.
Ifølge en nu forsvunden gravsten for borgmester Johannes Piper i Bernau skulle det berømte Spandau have frembragt slægten Piper. Den latinske tekst er bevaret i et håndskrift af Tobias Seiler og gengives hos Max Piper 1931, s.19. Også på grund af denne indskrift var Max Piper skeptisk over for Paul Pipers teori om en afstamning fra Piper-slægten i Lübeck.
Om Johannes Piper fra Lübeck har jeg kun fundet en enkelt yderligere oplysning. I Eckart von Eichborn: FAMILIE VON EICHBORN, Görlitz 1928, har en ukendt hånd i det eksemplar, som det med stort besvær lykkedes mig at låne, indføjet en notits om ham: at Johannes Piper, "werlike prester", dvs. "verdslig gejstlig", i 1516 arvede sin far Conrad Pipers hus i Clemenstwiete 287 og solgte det igen samme år. Jeg gætter på, at det må være en lokalhistoriker fra Lübeck, der har lavet denne og andre håndskrevne tilføjelser.
Nyere forskning har vist, at mange gejstlige i Nordtyskland, bl.a. i Lübeck, tog meget let på kravet om cølibat (jeg har bestilt en artikel, som handler om dette emne). Denne praksis blev fordømt fra officielt hold. Jeg ved ikke, om man har været mere tolerant overfor såkaldte "verdslige gejstliges" ægteskabslignende forhold, hvis Johannes Piper har tilhørt denne kategori.
Jeg vurderer på nuværende tidspunkt, at Max Pipers skepsis over for Paul Pipers teori nok er berettiget, og at der desuden mangler dokumentation for at klerikeren i Lübeck, som måske var "verdslig præst", var identisk med altaristen/kapellanen/kalende-kæmneren i Spandau af samme navn.

Venlig hilsen,
Peter M

Inger Buchard

Jeg har ikke viden om slægten Piper, men jeg kan se, at Deutsches Geschlechterbuch ikke er dukket op blandt de nævnte kilder endnu. Af og til har jeg haft lejlighed til at læse enkelte bind af værket igennen og fået indtryk af, at der forud for offentliggørelsen ligger et stort arkivarbejde. Jeg har dog ikke haft lejlighed til en kritisk gennemgang af en given slægtstavle i DGB

I Deutsches Geschlechterbuch bind 180-185 er publiceret en slægtstavle over Piper-slægten. Det er svært at få fat i papirudgave via bibliotekssystement, og jeg kan ikke gennemskue, hvor mange bind Det kgl. Bibliotek har stående, men man kan købe en CD-Rom - se
http://wiki-de.genealogy.net/DGB

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Erik Slind

Hei, et lite innspill også fra Norge i denne sammenheng. I Bergen satt magister Absalon Beyer og skrev dagbøker på 1500-tallet. Han skriver at en av følgesmennene under flukten til Erkebiskop Olav Engelbrektsson i 1537 ved reformasjonen og danskenes inntog til Norge het Hans Piper. Denne historien er datert til desember 1564. Legg merke til at Beyer sier at Piper er fra Coln. Kan det være Køln i Tyskland ?

-----
Vart Hans pibers søn halshuggen fordi han spranch offuer
slotzmuren, oc var hand mistencht for tiuffrj Faderen hafde
tilforen paa Bergens raadhus klagit halsen aff hannom for
then wlydighed hand beuiste baade mod faderen och moderen,
ther for motte hand tiene paa Bergenhus. Thenne Hans piber
var fød vdi Colne och var erchebisp Oluffs den siste spelle-
mand, drog aff rigit med hannom, och kom siden igen, til
Norrige, var borgere och byfoged vdi Trondhiem, men lit
effter att Claudius Gallus kong Eriks aff Suerrigis krigsmand
som nedfal vdi Trondhiem och intog en stor partt aff Stigted,
hafde kommit almuen vnder sig, tha vdkored han denne Hans
pibere til en foged, oc hafde thenne Hans pibere offte bedreffuit
hor meden hans hustruer lefde, och icke skicked sig redelig
mod vor naadigste herre konning Friderich, ther var vart
hand hengd for Trondhiem.

Jan Erik Slind

Citat fra: Jan Erik Slind [18219] Dato 07 Nov 2016 - 10:26
Hei, et lite innspill også fra Norge i denne sammenheng. I Bergen satt magister Absalon Beyer og skrev dagbøker på 1500-tallet. Han skriver at en av følgesmennene under flukten til Erkebiskop Olav Engelbrektsson i 1537 ved reformasjonen og danskenes inntog til Norge het Hans Piper. Denne historien er datert til desember 1564. Legg merke til at Beyer sier at Piper er fra Coln. Kan det være Køln i Tyskland ? Lengre opp i denne tråden står det
Navnet kommer vel af det nedertyske ord for "Pfeiffer", dvs. "(stads)-musikant/spillemand. se i innlegget under om spellemand !
-----
Vart Hans pibers søn halshuggen fordi han spranch offuer
slotzmuren, oc var hand mistencht for tiuffrj Faderen hafde
tilforen paa Bergens raadhus klagit halsen aff hannom for
then wlydighed hand beuiste baade mod faderen och moderen,
ther for motte hand tiene paa Bergenhus. Thenne Hans piber
var fød vdi Colne och var erchebisp Oluffs den siste spelle-
mand, drog aff rigit med hannom, och kom siden igen, til
Norrige, var borgere och byfoged vdi Trondhiem, men lit
effter att Claudius Gallus kong Eriks aff Suerrigis krigsmand
som nedfal vdi Trondhiem och intog en stor partt aff Stigted,
hafde kommit almuen vnder sig, tha vdkored han denne Hans
pibere til en foged, oc hafde thenne Hans pibere offte bedreffuit
hor meden hans hustruer lefde, och icke skicked sig redelig
mod vor naadigste herre konning Friderich, ther var vart
hand hengd for Trondhiem.


Hanne Fisker

Hej Peter

Jeg har disse Ft'er og lidt oplysninger om to Piper - muligvis brødre - i min database.

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 209,Stuen - 1.Sal og en deel af 2.Sal, 1, FT-1834, C5734
Johann Fridrich Wilhelm Piper 54 Gift  Hofbagermester 
Karen Kramp 41 Gift  hans Kone 
Holger Christian Wilhelm Piper 20 Ugift  deres Barn,Student 
Georg Friedrich Ludvig Piper 18 Ugift  deres Barn 
Halvor Theodor Cammillo Piper 14 Ugift  deres Barn 
Harald Alfred Fedor Piper 11 Ugift  deres Barn 
Maren Sophie Thora Camilla Piper 9 Ugift  deres Barn 
Clara Helga Alvilda Piper 5 Ugift  deres Barn 
Christoph Rudolf Thorvald Piper 2 Ugift  deres Barn 
Ane Magrethe Haach 69 Ugift  hans Svigerinde 
Ane Sophie Mathilda Berg 26 Ugift  Huusjomfrue 
Karen Olsen 25 Ugift  Tjenestepige 
Kirsten Olsen 29 Ugift  Tjenestepige 
Marie Olsen 27 Ugift  Tjenestepige 
Maren Hansen 30 Ugift  Tjenestepige 
Jørgen Peter Kjertmann 26 Ugift  Bagersvend 
Johann Gottwald Heinrich Pfabe 30 Ugift  Bagersvend 
Heinrich Andreas Knopp 28 Ugift  Bagersvend 
Fritz Wilhelm Kittler 22 Ugift  Bagersvend 
Iver Christian Tergesen 25 Ugift  Bagersvend 
Friederich Wilhelm Scharnowsky 30 Ugift  Bagersvend 
Eiler Wilhelm Hude 23 Ugift  Bagersvend 
Johann Christian Breitsprecher 16 Ugift  Bagerdreng 
Svend Nielsen 34 Ugift  Tjenestekarl 
Hans Hansen 31 Ugift  Tjenestekarl 
Hans Rasmussen 31 Ugift  Tjenestekarl

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, Adelgade, Gaarden nr. 209, Stuen, 205 F1, FT-1840, C5130
Johann Fredrik Vilhelm Piper 69 Gift  Bagermester 
Karen Kramp 47 Gift  hans Kone 
Holger Christian Vilhelm Piper 26 Ugift  deres Børn, candidatus juris 
Ludvig Piper 24 Ugift  deres Børn, Stud. theologiæ 
Theodor Piper 20 Ugift  deres Børn, Bagersvend 
Thora Camilla Piper 15 Ugift  deres Børn 
Clara Helga Piper 11 Ugift  deres Børn 
Thorvald Piper 8 Ugift  deres Børn 
Camilla Piper 3 Ugift  deres Børn 
Ane Magrethe Haag 75 Ugift  af Familien 
Marie Møller 40 Ugift  Huusjomfrue 
Fritz Polkov 22 Ugift  Bagersvend 
Ferdinand Hamman 54 Ugift  Bagersvend 
Poul Nielsen 24 Ugift  Bagersvend 
Hermann Hygom 22 Ugift  Bagersvend 
Hermann Babe 24 Ugift  Bagersvend 
Søren Jensen Klein 38 Ugift  Tjenestefolk 
Hans Jensen 33 Ugift  Tjenestefolk 
Niels Olsen 22 Ugift  Tjenestefolk 
Inger Marie Olsen 32 Ugift  Tjenestepige 
Ane Kirstine Olsen 23 Ugift  Tjenestepige 
Karen Marie Jensen 23 Ugift  Tjenestepige 
Ane Mette Larsen 23 Ugift  Tjenestepige

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 209,1.Sahl samt den halve deel af 3., 2, FT-1845, C4015
Wilhelm Piper 64 Gift  Bagermester bernau 
Karen Piper 51 Gift   Falster 
Holger Christian Wilhelm Piper 30 Ugift  Candidat Jur. Kjøbenhavn
Georg Friedrich Ludvig Piper 28 Ugift  Capelan Kjøbenhavn 
Clara Helga Alvilda Piper 15 Ugift   Kjøbenhavn 
Christoph Rudolf Thorvald Piper 12    Kjøbenhavn 
Cammilla Mathilda Augusta Piper 8    Kjøbenhavn 
Mariane Jensen 26 Ugift  Tjenestefolk Jylland 
Else Hansen 26 Ugift  Tjenestefolk Markedslew 
Peder Christensen 24 Ugift  Tjenestefolk Userød

København, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter II, Nörregade 231 og 232 B, 1 ste sal, 1236, FT-1850, C1730
Johan Frederik Wilhelm Piper 70 Gift  førhen bagermester, huusfader, lever af sine midler Preusen 
Karen Kramp 57 Gift  hans kone Tingsted sogn, Falster 
Holger Christian Wilhelm Piper 36 Ugift  fuldmægtig i Finansministeriet, deres børn Kjøbenhavn 
Clara Helga Alvilda Piper 21 Ugift  deres børn Do. 
Camilla Mathilda Augusta Piper 13 Ugift  deres børn Do. 
Else Hansdatter 32 Ugift  deres tjenestefolk Hørby sogn, Holbek amt 
Marie Sophie Nielsen 27 Ugift  deres tjenestefolk Kjøbenhavn 
Jacobs Starcen 34 Ugift  deres tjenestefolk Thybjerg sogn, Præstø amt 

Hilsen Hanne Fisker

Hanne Fisker

Hej igen

FT.er om den anden Piper

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Vesterbroe, Stuen, Gaard nr 57, FT-1840, C9264
Johan Georg Ernst Piper 49 Gift  Bagermester, Chatolsk 
Caroline Piper født Otto 45 Gift  Min kone 
Sophie Piper 21 Ugift  Mine børn 
Emilie Piper 16 Ugift  Mine børn 
Mathilde Piper 14 Ugift  Mine børn 
Carl Piper 12 Ugift  Mine børn 
Waldemar Piper 9 Ugift  Mine børn 
Emma Piper 7 Ugift  Mine børn 
Cammilla Piper 5 Ugift  Mine børn 
August Peter Sangkilde 27 Ugift  Bagersvend 
Johannes Bulow 27 Ugift  Bagersvend 
Chriistian Kobberholdt 23 Ugift  Bagersvend 
Carl Bohnhorst 23 Ugift  Bagersvend 
Jens Petersen 32 Ugift  Tjenestekarl 
Anners Christian Petersen 22 Ugift  Tjenestekarl 
Karen Hansdatter 23 Ugift  Tjenestepiger 
Johanne Marie Larsdatter 28 Ugift  Tjenestepiger

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, DDA Odense, Vesterbro No. 55B & 57 St, 226, FT-1845, C2903
Johann George Ernst Piper 54 Gift  Bagermester Plernau, Tyskland 
Caroline Wilhelmine Otto 50 Gift  Hans Kone Kbhvn 
Sophie Frederikke Piper 25 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Emilie Charlotte Piper 21 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Matilte Helene Piper 19 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Valdemar Friedrich Piper 14 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Emma Juliane Piper 11 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Laura Camilla Piper 9 Ugift  Hans Børn Vesterbro 
Jens Andersen 35 Ugift  Bagersvend Odense 
Thomas Thomsen 26 Ugift  Bagersvend Svendborg i Fyn 
Peter Nielsen 23 Ugift  Bagersvend Kjøbenhavn 
Johan Peter Wetterdrup 21 Ugift  Bagersvend Kjøbenhavn 
Ane Sophie ?Witterdrup? 20 Ugift  Tjenestepige Vigerslov, Kbhvns amt 
?Annes? Hansen 26 Ugift  Ulæseligt Biberg?, Friedrichborg Amt 
Lars Petersen 23 Ugift  Ulæseligt Videor Kjøbenhavns Amt 

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Udenbys Vester Kvarter, Vesterbro ( Gammel Kongevej) 57, stueetagen, 284, FT-1850, C1884
Johann George Ernst Piper 59 Gift  bagermester, huusfader Tydskland 
Wilhelmine Otto 55 Gift  hans kone Kjøbenhavn 
Waldemar Piper 19 Ugift  deres søn, bagersvend Kjøbenhavn, Vesterbroe 
Emilie Piper 25 Ugift  deres datter Kjøbenhavn, Vesterbroe 
Emma Piper 17 Ugift  deres datter Kjøbenhavn, Vesterbroe 
Camilla Piper 14 Ugift  deres datter Kjøbenhavn, Vesterbroe 
Julius Scharf 34 Ugift  bagerswend, tjenestefolk Tydskland 
Peter Svenstrup 46 Gift  bagerswend, tjenestefolk Kjøbenhavn 
Mathias Bildt 22 Ugift  bagerswend, tjenestefolk Tydskland 
Hansine Rasmussen 19 Ugift  tjenestefolk Kjøbenhavn 
Sophie Hansen 28 Ugift  tjenestefolk Bloustrø sogn i Själand 
Rasmus?? Rejderup?? Nemb?? 21 Ugift  tjenestefolk Høietostrup sogn i Sjælland 
Jens Ohlsen 37 Ugift  tjenestefolk Sverrig

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Vesterbrogade 55B/57/65, 2. Sal, 683, FT-1860, D6968
Johann Georg Piper 69 Gift fhv. Bagermester  Bernau, Tyskland 
Caroline Wilhelmine Piper 65 Gift hans Hustru  Kjøbenhavn 
Emilie Scharlotte Piper 34 Ugift er hos Forældrene  Vesterbro 
Laura Camilla Piper 24 Ugift er hos Forældrene  Vesterbro 
Marie Karen Nielsen 18 Ugift Tjenestepige  Onslov, Holbæk Amt

Hilsen Hanne

Janne Tylvad


Hej

Piper i Helsingør: Hans Piper visitør i Helsingør, f i Lybeck (1630-54)

http://370.dk/PhPGedView/media/Helsingoers_embeds-_og_bestillingsmaend_ved_V._Hostrup_Schultz.pdf

"Fra Helsingørs Fortid, Bind II, Embeds- og Bestillingsmænd"

Bedste hilsner
Janne T

Peter Michaelsen

Tak for de mange bidrag til diskussionen!
Mit svar bærer præg af, at det er noget siden, jeg sidst for alvor har arbejdet med Piperne.

Jeg gætter på, at bagermester Johan Georg Ernst Piper må være søn af bagermester i Bernau Christian Friedrich Piper og bror til Johan Friedrich Wilhelm Piper, bagermester i Kbh., som begge er omtalt i min allerførste mail.

Hans Piper, toldvisitøren i Helsingør, er jeg stødt på tidligere, og jeg mener også at kunne huske, at han figurerer i en liste over toldembedsmænd i Norge. Han nedstammer utvivlsomt fra den Piper-slægt i Lübeck, som dr. Paul Piper, stadsarkivaren i Altona, mente var ophavet til Piper-slægten fra Spandau/Bernau.
Hvis jeg husker ret, er han nævnt i værket Danmarks Kirker under Helsingør.

Den noget ældre Hans Piper, nævnt i kilden fra Bergen, kunne godt være fra Køln. Der var flere forskellige Piper-slægter i Tyskland, også i området nær Rhinen.
Men der var også et Køln i det, som i dag er Berlin. Hvis han kom derfra, kunne han meget vel være beslægtet med Piper-slægten i Spandau og Bernau.

Det kunne være meget interessant at få fat på den nævnte CD-ROM med stamtræ for Piper-slægten. Spørgsmålet er dog, hvilken af de forskellige Piper-slægter, der her er tale om.

Mvh.
Peter


Martin Piper

Dear Peter, dear Pipers,

thank you all for the very interesting discussion which I read thanks to Google Translate with great attention.

Max Piper of Wroclaw who published the family-chonicles was my great-grandfather. They are avaible for download as pdf  with this link:

http://digital.ub.uni-duesseldorf.de/download/pdf/8376727?name=Chronik%20der%20Familie%20Piper%20nebst%20Stammtafeln%20dieser%20sowie%20ihrer%20Seitenzweige

The gravestone of Johannes Piper with the code of arms in Bernau still exists. It has been re-located to the museum "Henkershaus"

I love the heraldic motto of the family:

"Gott gebe allen so mich kennen zehn mal so viel als sie mir gönnen"
God give all that know me ten times they whish for me

I would be very interested to see Paul Pipers manuscripts as Max Piper has based his chronic partially on him as well.

So I guess, in that Forum we are all somehow related :-)
Then Cheers, and all the very best to us.

Martin Piper

Martin Piper

Gravestone with Code of Arms
Henkerhaus, Bernau

Martin Piper

Piper's paintings in the Church of Bernau

Peter Michaelsen

Dear Martin,
Thank you very much for sending these nice pictures and comments!
I was in Bernau in 2014, where I saw the Henkerhaus, but I did not discover the gravestone there.
In november 2014 Bernd Eccarius-Otto of the Museum Bernau told me that it was still preserved in that building.
Thank for sending this link to the book from 1886.
Johan Piper kindly sent me photocopies of the relevant pages of Max Piper's book from 1931, as well of those from his 1886 book.

I did also see the paintings in St. Marienkirche, Bernau, and bought the book DIE EMPORENBILDER IN DER MARIENKIRCHE ZU BERNAU.
It is a pity that the authors of this book did not have access to the genealogical information contained in Max Piper's books.

Concerning the ancestral line back to the time of Charlemagne in the 8th century, supposed by Paul Piper in his handwritten papers, I am still somewhat sceptic.
Four years ago I received a mail from a Klaus Liwowsky with information about Paul Piper's manuscript.
I have never found the time to try to get a copy, but perhaps you might be able to investigate if it still exists.
It seems that it survived World War II, as it was used as late as in 1996 by a historian.

You are welcome to send me a mail directly at pmi@km.dk

Best wishes,
Peter

Henriette Bech

Hej Michael - jeg har fundet  et foto af noget der ligner et våbenskjold. Er du interesseret i at se det?

Mvh Henriette


Peter Michaelsen

Hej Henriette,
Jeg beklager, at jeg først ser din mail nu.
Du må gerne sende mig fotografiet af det nævnte våbenskjold.
Er det anderledes end det, som Martin Piper har sendt?
Jeg har desværre ikke fået kontakt med ham.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen

japs

Jeg har det svært med oprindelsen af apotekeren Johannes Piper i Haderslev.

I følge http://digital.ub.uni-duesseldorf.de/ihd/content/zoom/8436759
får Johannes Piper (født 28-3-1577) kun to sønner Christian (født 1614 og 1616),
hvor al aktivitet foregår i Bernau. Der intet navn på en hustru.

Hele Max Pipers slægtsbog fra 1886 findes her:
http://digital.ub.uni-duesseldorf.de/ihd/content/structure/8376727

japs

Slægtsforholdene for Johannes Piper i Haderslev er nærmere beskrevet i

KIRKEHIST0RISKE SAMLINGER, FEMTE RÆKKE,
UDGIVNE AF SELSKABET FOR DANMARKS KIRKEHISTORIE
VED HOLGER FR. RØRDAM, DR. PH1L., SOGNEPRÆST.
FØRSTE BIND.

som findes online. Jeg kan ikke se nogen forbindelse til Piper slægten fra Bernau.