Hvor i København lå Haveforeningen Sølyst?

Startet af Helle Thor Hirschmann, 29 Jun 2014 - 19:31

Forrige emne - Næste emne

Helle Thor Hirschmann

Jeg har i mange år arbejdet med min oldefars familie.
I går da jeg endelig fik et gennembrud i en sidelinje faldt jeg over Haveforeningen Sølyst.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=88163&searchname=polit_simple

Thorvald Hansen var i sit første ægteskab gift med oldefars lillesøster. Hun døde i 1909.
Men for at finde børnene konfirmeret skal man kende gaden eller hvis ikke andet kendes kirken.
Det ene er vist en forudsætning for det andet.

Da yngste kendte barn blev født boede de i Sions sogn og han skulle være døbt i Filip, men der ser jeg ham ikke døbt.
(Svend Harry Hansen f. 9. feb. 1915 (opsl 270) - ang. døbt 21. jul. 1916 i Filip).
Jeg har også forsøgt at finde de andre børn konfirmeret, men også uden held.
Stine, som er anden kone, er født Justine Marie Nielsson i Malmöhus Län i Sverige som datter af havnefoged Johannes Nielsson og Mathilde Bonnesen. (Thorvald og Stine blev gift 1913 i Frederikshavn).

1921 bor de i Haveforeningen Sølyst, så for at følge dem videre har jeg brug for lidt viden om den haveforening, selv om jeg har brugt en del timer på diverse steder som Københavns stadsarkivs hjemmeside og Google alle mulige sammenstillinger af de to ord får jeg ingen hits, hverken med eller uden brugbare data.
Den eneste haveforening Sølyst jeg finder - ligger i Århus.  :-[

:) Helle

Ib Hansen

Hej Helle,

Den eksisterer sandelig endnu. Skriv "Sølyst HF" i Google - og du finder den

Mange hilsner
Ib


Helle Thor Hirschmann

Og så alligevel nej det var ikke den.

Jeg er klar over der er en i Århus. Der er jeg vokset op, men jeg kender ikke den der skulle ligge i København omkring 1921.
Så den leder jeg stadig efter.

:) Helle

Bente Ougtvig Dyrstad

#4
_
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ole Dorch

Da haveforeningen Kongedybet skulle oprettes for enden af Holmbladsgade på Amager i 1926, var der 3 navne på spil: Sølyst, Sundets Perle og Kongedybet. Det får mig til at tænke at Sølyst måske lå nogenlunde det samme sted i forvejen?
(Fundet via et doc på Google).

Sogne omkring dette område, kunne udover Filip være, Nathanael, Sundby, Allehelgen og måske Vor Frelser ?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Thor Hirschmann

Det prøver jeg.

Jeg har fundet dem på Kastrupvej 49, st. i 1921, men ikke i 1925.
Så nu prøver jeg de andre sogne også.

Det lader til de også har fået en pige Britta i 1917, så nu har jeg lidt mere at rode efter.

:D Helle

Stina Kirkegaard Hansen

#7
I Politikens e-arkiv finder jeg en annonce  fra 1942 med flg. ordlyd.
Direkte ved Amager Sønderstrand (Amager Strandvej 102) i Havekolonien "Sølyst" udlejes forskellige haveparceller.
Venlig hilsen
Stina

Ole Dorch

Svend Harry Hansens dåb ses i Filip 1911-1915 opsl. 151.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Helle Thor Hirschmann

Tak begge to.

Nu har jeg også fundet nogle af børnene konfirmeret i Filip.
Agnes Andrea og Anker, men ikke Ejnar og ham kan jeg hverken finde født, konfirmeret eller død.
Men hva' man kan ikke få det hele på en gang.

Nu har jeg bokset med den familie i over 20 år og nu vælter det ud med info. Så jeg skal nok få fod på dem på et eller andet tidspunkt.

;) Helle



Helle Thor Hirschmann

Amager Strandvej hed indtil 1932: Krudttårnsvej.

Der har jeg ikke fundet dem hverken i 1925 eller i 1930. Men jeg har fundet to andre familier, som jeg slet ikke ledte efter, men mangler.

Så lidt godt er der da kommet ud af det ::).

:) Helle

Stina Kirkegaard Hansen


Helle Thor Hirschmann

Tak Stina.

Desværre finde den vej heller ikke i 1925, prøver 1930 og så videre.

Jeg tror også jeg begynder på den seje måde:
finde alle Amager sogne og så gå dem igennem efter 1921 og så se om ikke jeg får fod på dem derigennem.

Det her er sjovt.

::) Helle


Eva Morfiadakis


Jag vill bara nämna att Justina Maria var f. 1886 i Jonstorp församling. Hennes far var Johannes Nilsson f. 1858 och hennes mor Mathilda Sonesson f. 1860, båda i Jonstorp.

I Frederikshavn står det Sonnesson inte Bonnesen.

Här är hennes mors död:

Nilsson f. Sonesson, Matilda

Västra Klagstorp 41

Död 10/6 1945.

Kyrkobokförd i Västra Klagstorp (Malmöhus län, Skåne).

Född 20/7 1860 i Jonstorp (Malmöhus län, Skåne).

Änka (14/5 1934).

Eva M
Eva M

Helle Thor Hirschmann

Tusind tak Eva.

Så ved jeg hvor jeg skal lede, når jeg går i gang med at lede i Sverige.

Er der folketællinger i Sverige som i Danmark eller er det Husforhörslängder istedet?
Eller er HFL bedre end folketællingerne?

:) Helle

Mette Lund

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Lise Østerberg Bahr

#16
Hej.

Der fandtes jo også  ala Haderslev borgerforening, HARMONIEN, med skydebaner (sådan mini-tivoliagtigt) også Sølyst skytteforening Hellerup - Klampenborg, men se lidt også på Amager, bondegården på Strandlodsvej på Amager, SØLYST.... f.eks - og eller også

borgerforeninger/forsamlingshuse - kolonihaver.......

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Helle Thor Hirschmann

#17
Tak Mette.

Men jeg tror jeg venter til jeg har samlet en del sammen og så køber jeg et medlemsskab af Arkivdigital for en periode og får noget erfaring med det svenske.

Det er ikke vildt meget jeg har, men med tiden bliver det alligevel en del indgifte.

Det skal nok blive sjovt.

Lise - jeg har ingen anelse om hvor Sølyst lå. Men med de artikler jeg fandt i går tror jeg den må have ligget omkring prøvestenen eller der omkring. Jeg skal nok finde dem - med tiden.

:) Helle

Lise Østerberg Bahr

hej.

ad svensk slægtsforskning - kan du også se på www.anbytarforum.se
hvis du ikke skulle vide dét.


vh  ;)
Lise Ø bahr

Helle Thor Hirschmann

Tak Lise.

Det vidste jeg godt.
Men gode ting kan ikke gentages for tit.
Når jeg kommer til den gren, så har jeg lidt Bæhr gift ind, så vender jeg tilbage til dig.

;) Helle

Helle Thor Hirschmann

#20
I 1925 og 1930 bor de Irmelinvej 11 - igen i Filip.

:D Helle


Helle Thor Hirschmann

Ved sønnens konfirmation i 1922 - angives adressen for haveforeningen Sølyst at være Søvej 6.

Så mit spørgsmål siges at være besvaret.

Tak for de mange hjælpende hænder gennem det sidste døgns tid.

:D Helle