To brødre, Niels og Rasmus Jensen Skibbygger, Ørum, Randers

Startet af Knud Avo Pehrson, 05 Feb 2011 - 20:23

Forrige emne - Næste emne

Knud Avo Pehrson

Hej Alle !

Jeg søger hjælp til at finde to brødre.

Niels Jensen Skibbygger, f. 12 okt. 1727, Ørum, Djurs Nørre, Randers.
AO, Kirkebog, Randers, Djurs Nørre, Ørum 1692-1740, ops. 36. Øverste halvdel.

og Rasmus Jensen Skibbygger, f. 6 feb 1729, Ørum, Djurs Nørre, Randers.
AO, Kirkebog, Randers, Djurs Nørre, Ørum 1692-1740, ops. 37. Ca. Midt på.

Forældre: Jens Andersen Skibbygger, 1681-1767 og hustru Dorthe Nielsdatter, 1693-1763.

Har ikke kunde finde dem gift eller døde i Ørum, Djurs Nørre, Randers.

Det er ikke meget men jeg håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Knud Avo Pehrson
Sverige
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Sanne Bloch

Hej Knud

Vær opmærksom på, at faderen Jens Andersen har fået Skibbygger som tilnavn på grund af sit erhverv. Hans børn vil derfor ikke få Skibbygger som tilnavn.

Hvis sønnerne Niels og Rasmus gifter sig med en pige fra et af nabosognene, vil det være i pigens fødesogn eller det sogn pigen bor i på det pågældende tidspunkt, du finder vielsen.

Jeg har et bud på sønnen, Niels:

Randers, Djurs Nørre, Nimtofte, Mogenstrup, , 1, FT-1787, B7612:
Niels Jensen   57    Gift   Hosbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Dorthe Pedersdatter   49    Gift   Madmoder      
Jens Nielsen   23    Ugift   Hans Børn af 1ste Egteskab      
Rasmus Nielsen   20    Ugift   Hans Børn af 1ste Egteskab      
Mette Nielsdatter   13    -   Hans Børn af 1ste Egteskab
      
Randers, Djurs Nørre, Nimtofte, Nimtofte Sogn, Mogenstrup Bye, 37, FT-1801, B7629:
Niels Jensen   72    Enke   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer   
Jens Nielsen   37    Gift   Hans Søn      
Inger Karthrine Jensdatter   23    Gift   Hans Sønnekone      
Magrethe Nielsdatter   24    Ugift   Hans Datter      
Niels Pedersen   11    Ugift   Hans Sønnesøn      


Ifølge KB 1791-1813 Nimtofte (Tøstrup), Djurs Nørre,Randers AO opslag 54, 1808
døde Niels Jensen den 9.10.1808 i Mogenstrup, 80 år gammel

(3 dage før sin 81 års fødselsdag ifølge din oplysning fra KB i Ørum om hans fødselsdag 12.10.1727 – hvis det ellers er "din" Niels Jensen, jeg har fat i).

Vær opmærksom på, at KB indeholder både Nimtofte og Tøstrup kirkesogn – se indholdsfortegnelsen på opslag 1 i ovennævnte KB.


Niels' første ægteskab?:

KB 1737-1791 Nimtofte (Koed),Sønderhald,Randers AO opslag 5, 1764:
Feria 3tia Pasc--: bleve Niels Jensen af Knie og Anne Nielsd-- af Nimtofte Troelovede.

KB 1737-1791 Nimtofte (Koed),Sønderhald,Randers AO opslag 11, 1764:
Den 6 July bleve Niels Jensen af Knie og Anne Nielsdatter af Nimtofte copulerede.

Kni = stednavn i Ørum sogn,Djurs Nørre hrd. Nimtofte sogn er også i Djurs Nørre hrd.


Niels' første hustrus begravelse?:

KB 1737-1791 Nimtofte (Koed),Sønderhald,Randers AO opslag 48, 1781:
Den 10de Hujus (samme måned, som så er november) blev Niels Jensens Hustrue af Monstrup (Mogenstrup) Begraven – 47 aar gammel. 

Vær opmærksom på, at KB indeholder både Nimtofte og Koed kirkesogn – se indholdsfortegnelsen på opslag 1 i ovennævnte KB.


Niels' anden hustrus begravelse?:

KB 1791-1813 Nimtofte (Tøstrup), Djurs Nørre,Randers AO opslag 47 Døde 1795:
Den 25de Mart: døde i Mogenstrup Niels Jensens Hustrue Dorthe Marie Pedersdatter, 57 Aar, 2 Maaned: gl: og den 29de ejusd: blev begraven.


Niels' andet ægteskab?:

KB 1775-1813 Nørager,Sønderhald,Randers AO opslag 34 Nørager Sogn 1782, Junii:
B: (står i kolonnen ud for indførslen – jeg kan ikke lige regne ud hvad forkortelsen B står for)
Den 29. Copuleret Enkemand Niels Jensen af Synder Monstrup (Mogenstrup) og Enke Dorthe Pedersdtr. af Tuustrup. (Tustrup er et stednavn i Nørager sogn).
Næste linie kan jeg ikke tyde korrekt, men den handler sandsynligvis om provstens visitation af kirkebogens indførsler – i dette tilfælde visitation den 3.7.1782.


Når jeg sætter ? er det kun fordi jeg jo ikke med sikkerhed kan vide, om det er "din" Niels Jensen, jeg har fat i.

Du kan finde børn af Niels Jensen i Nimtofte sogn og se om der er nogle af fadderne, der passer med de oplysninger, du har i forvejen.

Det bliver dog ikke så nemt eftersom Jens Andersen Skibbygger dør allerede i 1767 og hustruen, Dorthe Nielsdatter allerede i 1763.

Et alternativ er at finde skifte (bo-opgørelse) i Ørum sogn 1767 efter Jens Andersen Skibbygger og eventuelt bede om hjælp i Dis-forum (Hjælp til opslag) til opslag på landsarkivet i Viborg, som dækker Nørrejylland.

Venlige hilsner Sanne

Knud Avo Pehrson

Hej Sanne

Tusinde tak for det fine indlæg  :) Der er noget at gå i gang med.

Har kige et spørgsmål vedr. Niels Jensens død.
Står der ikke at han er død den 19.10.1808 ? For hvis der gør, er der jo et år til forskeld.

Jeg har også lige hurtigt kigget på hans børn og det ser ikke ud til at fadderne passer.

Men skal lige have kontroleret det hele.

Venlig hilsen
Knud Avo Pehrson
Sverige
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Sanne Bloch

Hej Knud

Jeg er ikke i tvivl om, at der står d 9 Octob: ved Niels Jensens dødsdato. Han er begravet d 16de ejusd:
-og så kan han jo ikke være død den 19.10. Det ville i så fald være en grum historie  :o

Det ser i øvrigt ikke ud til, at indførslerne i KB er ført efter dødsdato: Prøv at se på de to første indførsler i 1809, den første er død den 15.1. og den næste er død den 8.1.

Måske er rækkefølgen af indførslerne ført efter begravelsesdato - det har jeg ikke studeret nærmere...

Jeg har selv slægt i samme sogn, men ikke "din" Niels Jensen, og jeg føler mig ret fortrolig med KB.

Når jeg stoppede op ved netop denne Niels Jensen som en mulighed var det i første omgang på grund af, at de ældste sønner ifølge FT 1787 hedder Jens og Rasmus. Bestemt ikke noget sikkert spor, men dog et spor at følge.

Måske kan broderen til Niels Jensen - Rasmus - findes på nogenlunde samme måde, men måske i et andet nabosogn.

Men du har ret: Der er noget at gå igang med, så måske du skal prøve mit forslag om at finde frem til faderens, Jens Andersen (Skibbygger) skifte i 1767 først - det kunne være en genvej til at få be- eller afkræftet mit bud  :)

Du kan også vælge at tilføje en tekst i din overskrift til dit indlæg: Hjælp ønskes stadig

Venlige hilsner Sanne







Knud Avo Pehrson

Hej Sanne

Har kigget kirkebogen for Ørum, Djurs Nørre, Randers igennem, og har her fundet flere børn til Jens Andersen Skibbygger og hustru Dorthe Nielsdatter.

Familien omfatter nu:
Far: Jens Andersen Skibbygger, f. 1681
Mor: Dorthe Nielsdatter, f. 1693, Ørum Djurs Nørre, Randers
Børn:
Dorthe Jensdatter, f. 20 okt. 1720, Ørum, d. nov. 1720
Anders Jensen Skibbygger, f. 30 nov. 1721, Ørum, d. maj 1785, Gift med Ingeborg Rasmusdatter.
Dorthe Jensdatter, f. 3 feb. 1726, Ørum
Niels Jensen, f. 12 okt. 1727, Ørum
Rasmus Jensen, f. 6 feb. 1729, Ørum
Søren Jensen (Skibbygger) f. ca. 1730, Ørum, d. nov. 1781, Ørum 51 år gammel.
Karen Jensdatter, f. 18 jan. 1733, Ørum, Gift med Rasmus Nielsen Blok (Blokke)

Jeg har samtidig fundet en Niels Jensen i Ørum, som er gift 2 gange.
Børen af første ægteskab.
Jens Nielsen, f. 29 apr. 1770, Ørum, d. 1770
Jens Nielsen, f. 30 jun. 1771, Ørum, d. 1772
Maren Nielsdatter, f. 4 apr. 1773, Ørum
Børn af 2 ægteskab med Dorthe Jensdatter
Jens Nielsen, f. 27 jul 1777, Ørum
Ane Kirstine Nielsdatter, 27 mar. 1780, Ørum
Er i AO,FT-1787, Randers, Djurs Nørre, Ørum, Ulstrup, ops. 4, nr. 3.

Jeg har kigget på fadderne og der er flere navne på søskende / ægtefælder som går igen.
Men i FT- 1787 er han 51 og han burde være 60 / 61. men måske en skrivefejl.

Men mangler stadig de andre  ???

Venlig hilsen
Knud Avo Pehrson
Sverige
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark