Niels Aagesen ca 1746-1835 - måske fundet.....?

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 23 Jun 2014 - 15:46

Forrige emne - Næste emne

Lotte Bjørn Aagesen

Jeg har tidligere ledt efter min 3xtipoldefar: Niels Aagesen, der døde i bagsværd, Gladsaxe 3/5 1835, 88 år gl.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,63749.0.html


Gladsaxe kb går ikke så langt tilbage, desværre.

Så begyndte jeg at søge i Lyngby, hvor hans datter, Ane Cathrine er født 1798.

Og der var en del Aagesen'er: bl.a Mathias Aagesen, gm i Wirum, som døber sin søn, Niels, 1746 (Kgs Lyngby 1641-1806 opsl 119 - helt th.).

Årstallet passer fint med 'min' Niels Aagesen, der må være født 1746-7 - alligevel kan jeg vel ikke være helt sikker.

problemet er bl.a: er 'min' Niels Aagesens efternavn et patronym? Hvis det er, skal jeg jo ha' fat i en Aage, så duer Matthias ikke.

I Niels' egen efterslægt, brugte børnene patronymet Nielsen indtil deres far døde. Så tog de navnet 'Aagesen'.

Har ledt efter både en Niels matthiassen og Aagesen konfirmeret i Lyngby uden held.

Har osse ledt efter ham gift uden held.

Men jeg fandt dette: Kgs Lyngby 1776-1807 opsl 100: Peter, søn af Niels Aagesen døbes 1/8 1783.
                              Det ser ud til, at faderen er skovfoged(?) i Frederiksdal og fadder: 'admiralinde   xxxx?'

'min' Niels Aagesen har netop en søn Peder (peter), som er 4 ved FT 1787: Gladsaxe opsl 28, hus 36.

Så det er overvejende sandsynligt, det er 'min' NA, der her får sin så vidt vides ældste søn døbt.

Desuden fandt jeg:

Kgs Lyngby 1776-1808 opsl 109:
   Aage, søn af NA og hustr. Inger kirst Arvedsdt døbes 7/1 1787.
   Forældrene bor 'Kulhuset' (så vidt jeg kan læse!), fadder mad. Høy'

Den er stensikker, for Inger Arvedsdt er jo netop NA's kone.

De må være flyttet til hus 36 i Bagsværd umiddelbart efter fødslen, da de befinder sig her ved FT.

Desværre døde Aage samme år: kgs Lyngby opsl 272.

men selvom indicierne hober sig op: nemlig at 'min' Niels aagesen er identisk med den søn, matthias aagesen får døbt - hvordan kan jeg være sikker?

Har nogen en god ide eller viden om, hvordan jeg kan løse mysteriet?

Mon Frederiksdal gods skulle ligge inde med oplysninger om en skovfoged ca 1780'erne?

enhver hjælp modtages med stor tak.

mvh,

Lotte Aagesen

                             

Lotte Bjørn Aagesen

Er der virkelig ingen af jer kloge folk derude, der har nogle bud på mit dilemma:

Er den Niels, Mathias Aagesen får døbt 1746 (Kbh. amt, Kgs Lyngby 1641-1806 opsl 119), identisk med min ane, Niels Aagesen der dør i Gladsaxe 1835?

Jeg er i tvivl om reglerne for patronymer - kunne man helt selv bestemme?

Skulle jeg i stedet lede efter en far til ham, der hed Aage til fornavn?

Jeg har som sagt ledt efter hans konfirmation ca år 1760-64 i Lyngby samt hans giftermål med Inger Kirstine Arvedsdt. før 1783, da den førstefødte, Peter, bliver født.

Kim Melchior

Hej,

Aagesen navnet har snydt mig et par gange. Jeg regnede med at det var et patronym, og i forste omgang sogte efter an Aage som fader, men i begge tilfaelde fandt ud af at navnet blev brugt for generationer uden at folge de gaengse regler for patronymer.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Lotte Bjørn Aagesen

Hej Kim.

Tak for dit svar.

Det er ret forvirrende.

jeg ved, at omtalte Niels Aagesens børn, imens faderen levede, kaldte sig 'Nielsen' - først efter hans død, 'Aagesen'.

derfor er jeg i tvivl, om HAN selv kalder sig 'Aagesen', også imens hans far lever?

Mathias Aagesen, som jeg håber og tror, er Niels' far, dør 1785 (kgs Lyngby 1776-1807 opsl 254),
2 år efter, sønnen kalder sig Aagesen 1. gang.

Hvis jeg kunne finde hans konfirmation, ville det hjælpe.

mvh,
Lotte