Skræddermester Carl Peter Sørensens børn, 1800-tallet

Startet af Søren Tafdrup, 18 Jun 2014 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg vender nu tilbage til denne tråd angående Carl Peter Sørensens ældste søn, Louis Jean Franck Leopold, som blev født 11. april 1856 – og ikke mindst angående Louis' børn.

Det fremgår af en gammel slægtsoversigt (som jeg på indviklet vis har fået adgang til), at Louis først var gift med Dorthea Konstz? og dernæst med Berte Sophie Svendsen. Gitte fandt sidstnævnte sammen med Louis i 1890 på adressen Naboløs 1, 2. Ingen børn er nævnt her:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1464686&searchname=polit_adv

Af den gamle slægtsoversigt fremgår, at Louis havde fire børn:
1. Ejnar
2. Henning, som blev gift med Elna Hansen og med hende fik Birthe
3. Kaj, som blev gift med Rita? Wamback? og med hende fik Anitta og Jolante
4. Karen, som blev gift med Bruno? Hansen og med ham fik Per

Stina fandt (tidligere i tråden her), at Louis døde 1. januar 1925, og at hans enke, Julie Louise Elisabeth Leopold, i 1925 boede på Svanholmsvej 6A. Louis må altså have været gift (mindst) tre gange.

Hans første kone døde ganske ung i starten af 1883. Den oplysning er dukket op i to gamle breve fra dette år (skrevet af Louis kusine Antoinette). I brevet af 11. januar 1883 står: "Luis Sørensens Kone har ligget syg siden i Begyndelsen af December, og der er meget Fare for hendes Liv, jeg beklager og ham, med sine 3 smaa børn". En måned senere, 10. februar, er hun død. I brevet fra denne dag står, at de nu har set Luis første gang siden hans kones død... "hans mindste barn er meget syg, kommen i Pleje, de andre 2 har Familien Qvistgaard taget."

To år senere ved FT-1885 bor Louis som enkemand hos sine forældre (som fundet af Mette, ovenfor), men uden sine tre børn. Mellem 1885 og 1890 må han så være blevet gift med Berte Sophie.

Hjælp modtages meget gerne til opklaring angående puslespillet om Louis, hans koner og især hans børn. Fik han 4 børn – eller måske flere?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com