Hvor skal man rapportere fejl i DDD?

Startet af Kirsten Didriksen, 15 Jun 2014 - 15:55

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej Jeg har fundet fejl i DDD.

Under, søg efter husstand

Niel Jensen, Fjaltring, Ringkøbing!

I 1880 kommer der en del FT som viser mange der er født i Kjøbenhavn  ;D sågar en 8-årig der er skibsfører og mænd der er husmødre, det må være fejl men hvem retter?

Venlig hilsen
Kirsten

Bent Mortensen

#1
Jeg ved ikke hvilke FT 1880 i Fjaltring du har set det i jeg har en skibsfører på 44 år det er den eneste jeg kan finde, og en enkelt født i Kjøbenhavn ::)
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Inger Toudal

#2

Kirsten har nu ret. Der må være noget galt i FT-1880 for Fjaltring sogn på ddd.dda.dk:

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Et Hus, 5. Forhuset. 3. Sal b, [34] 8, FT-1880, c5372
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Nielsen    43    Gift    Husfader, Tækker    Skibsfører. husfader    Aabenraa, Schlesvig
Ane Kirstine Nielsen    37    Gift    hans Hustru       Thorshavn, Færøerne
Johanne Nielsen    11    Ugift    deres Barn    Styrmand. deres søn    Kbhvn.
Mariane Kjær Nielsen    10    Ugift    deres Barn    Assistent. deres søn    Kbhvn.

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, En Gaard, 1. 4. etage, [13] 1, FT-1880, c5372
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peder Christian Lauritzen Smedegaard    23    Ugift    Tjenestekarl    Huusfader. Skibsfører    Rønne
Ane Dorthe Olesdatter    60    Enke    lever af sin Aftægt       Rønne

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Et Hus, 33. Forhuset. kvisten, [84] 15, FT-1880, c5372
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Kristian Jensen    14    Ugift    deres Barn    Arbeidsmand. husfader    Resin, Lundg
Mariane Jensen    11    Ugift    deres Barn       Rønninge??
Mads Kristian Jensen    7    Ugift    deres Barn       Kjøbenhavn  

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, , 1. Qvisten, [15] 1, FT-1880, c5372
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Johannes Sofus Lund    8    Ugift    deres Barn    Huusfader.Skibsfører    Kjøbenhavn
Ane Marie Lund    6    Ugift    deres Barn       Kjøbenhavn
Frederik Lund    under 1 Aar    Ugift    deres Barn       Kjøbenhavn
Niels Jensen    29    Ugift    Tjenestekarl       Hasle, Bornholm
Birgitte Marie Jensen    26    Ugift    Tjenestepige       Johnstrup ??
Ane Margrethe Berenstorf Thomsen    21    Ugift    Tjenestepige       Ringkjøbing
Ane Kirstine Madsen    13    Ugift    Tjenestepige       Kjøbenhavn

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lis Petersen

Hej Kirsten!

Jeg har også set de fejl du beskriver.

Ude i højre side er en kolonne, hvor man nederst kan hente et fejlmeldingsskema:

Har du fundet en fejl?
Hvis du finder fejl i en
indtastning, der er læst
korrektur på, kan du udfylde
et fejlmeldingsskema.
Fejl bliver ikke rettet med
det samme, men alle jeres
indberetninger bliver gemt
og vil blive brugt.


Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bent Mortensen

Husstand: Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, 1880, [15] 1, , Præstegaard

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildestednavn, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Trossamfund, Handicaps, Kilde, Kommentar
77, Markus Anker Sikker Lund, 47, M, Gift, Husfader, Sognepræst, , [15] 1, Præstegaard, Brande Sogn, Veile Amt, Lutheran, , FT-1880,
78, Christiane Scheel Dinesen, 40, K, Gift, hans Hustru, , [15] 1, Præstegaard, Fausing Sogn, Randers Amt, Lutheran, , FT-1880,
79, Christian Dinesen Lund, 14, M, Ugift, deres Barn, , [15] 1, Præstegaard, Lemvig, Lutheran, , FT-1880,
80, Niels Baj Lund, 12, M, Ugift, deres Barn, , [15] 1, Præstegaard, Lemvig, Lutheran, , FT-1880,
81, Johannes Sofus Lund, 8, M, Ugift, deres Barn, , [15] 1, Præstegaard, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
82, Ane Marie Lund, 6, K, Ugift, deres Barn, , [15] 1, Præstegaard, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
83, Frederik Lund, under 1 Aar, M, Ugift, deres Barn, , [15] 1, Præstegaard, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
84, Niels Jensen, 29, M, Ugift, Tjenestekarl, , [15] 1, Præstegaard, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
85, Birgitte Marie Jensen, 26, K, Ugift, Tjenestepige, , [15] 1, Præstegaard, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
86, Ane Margrethe Berenstorf Thomsen, 21, K, Ugift, Tjenestepige, , [15] 1, Præstegaard, Lemvig, Lutheran, , FT-1880,
87, Ane Kirstine Madsen, 13, K, Ugift, Tjenestepige, , [15] 1, Præstegaard, Trans Sogn, Ringkjobing Amt, Lutheran, , FT-1880,
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bent Mortensen

jeg ved ikke hvor det er galt

Husstand: Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, 1880, [34] 8, Et Hus, Petersminde

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i husstanden, Kildestednavn, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Trossamfund, Handicaps, Kilde, Kommentar
175, Peder Nielsen, 43, M, Gift, Husfader, Tækker, Et Hus, [34] 8, Petersminde, Trans Sogn, Ringkjobing Amt, Lutheran, , FT-1880,
176, Ane Kirstine Nielsen, 37, K, Gift, hans Hustru, Et Hus, [34] 8, Petersminde, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
177, Johanne Nielsen, 11, K, Ugift, deres Barn, Et Hus, [34] 8, Petersminde, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
178, Mariane Kjær Nielsen, 10, K, Ugift, deres Barn, Et Hus, [34] 8, Petersminde, her i Sognet, Lutheran, , FT-1880,
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bent Mortensen

Det eneste jeg kan se er at vi køre i 2 forskelige Databaser, for det der hentes fra AO er de samme som jeg søger i foruden dem der er på Cd'en som viser det samme resultat
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Bent Mortensen

på DDD finder jeg fejlen, hvad er der lige der sker, det er jo ret forvidrene med de fejl der er på DDD  ???
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Arne Feldborg

Hvis man søger Fjaltring 1880 på DDA er navn og alder korrekte. Alt andet er fra et andet sogn.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Didriksen

Hej igen!

Er det kun mig der syntes det er et ret så stort problem? og er der flere!!

Til Arne Feldborg
FT-1850 Fjaltring på Hammerum-herred er alle i husstanden vist dobbelt!  :-\

Arne Feldborg

Citat fra: Kirsten Didriksen [7820] Dato 15 Jun 2014 - 18:45
Til Arne Feldborg
FT-1850 Fjaltring på Hammerum-herred er alle i husstanden vist dobbelt!  :-\
Det har du vist ret i. Til gengæld vises det korrekte indhold - også i 1880.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis Petersen

#11
Det er, som Kirsten skriver, når man bruger: "Søg efter husstand":

3 husstand(e) fundet

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, , 1. Qvisten, [15] 1, FT-1880
Johannes Sofus Lund 8  Ugift deres Barn Huusfader.Skibsfører Kjøbenhavn
Ane Marie Lund 6  Ugift deres Barn  Kjøbenhavn
Frederik Lund under 1 Aar  Ugift deres Barn  Kjøbenhavn
Niels Jensen 29  Ugift Tjenestekarl  Hasle, Bornholm
Birgitte Marie Jensen 26  Ugift Tjenestepige  Johnstrup ??
Ane Margrethe Berenstorf Thomsen 21  Ugift Tjenestepige  Ringkjøbing
Ane Kirstine Madsen 13  Ugift Tjenestepige  Kjøbenhavn


Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, En Gaard, 1. 4. etage, [13] 1, FT-1880
Peder Christian Lauritzen Smedegaard 23  Ugift Tjenestekarl Huusfader. Skibsfører Rønne
Ane Dorthe Olesdatter 60  Enke lever af sin Aftægt  Rønne

Ringkøbing, Vandfuld, Fjaltring, Et Hus, 5. Forhuset. 3. Sal b, [34] 8, FT-1880
Peder Nielsen 43  Gift Husfader, Tækker Skibsfører. husfader Aabenraa, Schlesvig
Ane Kirstine Nielsen 37  Gift hans Hustru  Thorshavn, Færøerne
Johanne Nielsen 11  Ugift deres Barn Styrmand. deres søn Kbhvn.
Mariane Kjær Nielsen 10  Ugift deres Barn Assistent. deres søn Kbhvn.

Vh Lis.

Og som jeg skrev før:
Ude i højre side er en kolonne, hvor man nederst kan hente et fejlmeldingsskema!

Lis Petersen - 3000

Bent Mortensen

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 15 Jun 2014 - 18:38
Hvis man søger Fjaltring 1880 på DDA er navn og alder korrekte. Alt andet er fra et andet sogn.
det er ikke ret opløftende at DDD DDA de ikke har styr på deres Database, hvis ikke der var andre muligheder for søgning
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Arne Feldborg

Citat fra: Lis Petersen [166] Dato 15 Jun 2014 - 18:50
Det er, som Kirsten skriver, når man bruger: "Søg efter husstand":
Nej det er også allerede ved den indledende søgning der er fejl. Men det ændrer iøvrigt ikke ved at navn og alder er fra den korrekte tælling, mens alt andet er fra et andet sogn .
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Henny Odby Nielsen

Til Arne Feldborg.

Kan det være databasen, der har fået problemer?
Jeg har aldrig set det før. Ser ud som om, at linjer kan være forskudt.

Viborg, Harre, Nautrup, Dalsgaard Nautrup, 1, 43, FT-1787, A9209
Niels Sørensen 34 gift Madmoder Gaardmand 
Gjertrud Hansdatter 31 gift Børn af 1ste Ægteskab . 
Søren Nielsen 8 ugift Børn af 1ste Ægteskab . 
Hans Nielsen 6 ugift Børn af 1ste Ægteskab . 
Maren Nielsdatter 3 ugift Tjeneste-K. . 
Christen Sørensen 24 ugift Hosbonde .
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Sådan her så folketællingen i min kommentar ovenfor ud for nogle år siden.

Viborg, Harre, Nautrup, Dalsgaard Nautrup, 1, FT-1787
Niels Sørensen 34  gift Hosbonde Gaardmand
Gjertrud Hansdatter 31  gift Madmoder .
Søren Nielsen 8  ugift Børn af 1ste Ægteskab .
Hans Nielsen 6  ugift Børn af 1ste Ægteskab .
Maren Nielsdatter 3  ugift Børn af 1ste Ægteskab .
Christen Sørensen 24  ugift Tjeneste-K.

Det viser, at der er opstået problemer med databasen, og at det ikke er tasteproblemer.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Arne Feldborg

Det er helt klart et problem med DDAs database, formentlig opstået fornylig.

Både de tællinger der først blev omtalt og den du nævner er jo i orden på cd-en (og feks. også på hammerum-herred.dk).
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Didriksen

Hej!

Jeg tvivler på det "bare" er en forskydning!

Der var rigtig mange personer i Fjaltring (Vesterhavet) det havde "adressen" Kjøbenhavn!
Det var usædvanligt på den tid  :D.

Jeg er langt fra PC'nørd, så jeg håber der er nogen der vil gå videre med problemet?

Venlig hilsen
Kirsten

Arne Feldborg

Citat fra: Kirsten Didriksen [7820] Dato 16 Jun 2014 - 14:47
Jeg tvivler på det "bare" er en forskydning!
I det tilfælde Henny nævner er der tilsyneladende tale om en forskydning af felter indenfor den samme tælling.

I det oprindelige tilfælde fra Fjaltring er der tale om data fra to forskellige tællinger der er blandet sammen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.