Rasmus Larsens dåb 1819 Borre, Møn, Præstø amt

Startet af Ingrid Brandt, 09 Jun 2014 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg har fundet Rasmus Larsens dåb både på AO: Borre 1814-1837, opslag 27 nr. 87
og på FS: Borre 1814-1834, opslag 33 nr. 87.

Rasmus Larsen er født 24. september 1819, og dåben er confirmeret i kirken 7. november 1819.
Han er søn af indsidder Lars Jørgensen og hustru Margrethe Cathrine Rasmusdatter af ? i AO (kunne være Nørre Vestud) og af Borre i FS.

Vedrørende fadderne står der ikke det samme i de to kilder. Jeg kan læse FS:

Den som frembar Barnet var Præsten,
hr. Panums? Datter Cathrine Margrethe, hos
gik Præstens Kone? Dorthe Johanne Rasmusdatter,
begge af Borre. Mandsfaddere var Gmd. Anders
Jensens K? Anders Christensen af Hjelm -
Præstens Søstersøn? Jens Christian Müller,
Præstens K? Christian Frederik Pedersen,
begge af Borre.

Jeg er i tvivl om flere af personernes tilknytning til præsten.

I AO er penneføreren knapt så imponeret over faddernes tilknytning til præsten, men skriften har jeg det meget svært med. Jeg tror at jeg kan tyde nogenlunde samme navne som på FS, men kunne godt tænke mig at få det tydet.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej Ingrid!

Jeg læser det samme som dig i både AO og FS med hensyn til stedet, Nørre Westud og Borre på FS.

Med hensyn til Hr. Panum er det som du skriver Panums Datter som Bar.

Hos gik Præstens P (pige) Dorthe Johanne Rasmusdatter.

Mandsfaddere: Anders Jensens K(karl)

Præstens Systersøn Jens Christian Müller

Og igen Præstens K(karl) Christian Frederik Pedersen.

Jeg tror familien er i Borre, du kan se dem på DDD.DDA i 1834, da står Margrethe Cathrine med formentlig alle børnene hjemme, men manden har fast arbejde i et andet sogn.

Venlig hilsen
Jeanne

Ingrid Brandt

Hej Jeanne.

Tak for dit svar, det er altid godt med flere øjne.

Jeg har i mellemtiden fundet mere om tilknytningen til præsten: Ved forældrenes bryllup i 1818 tjener faderen, Lars Jørgensen, hos præsten Panum i Borre (FS Borre 1814-1834, opslag 206 nr. 40), der står noget andet i udgaven på AO (Borre 1814-1836, opslag 198 nr. 40), men jeg kan ikke tyde den skrift.
(Jeg har foreløbig en teori om at præstens pige, Dorthe Johanne Rasmusdatter kan være søster til moderen, Margrethe Cathrine Rasmusdatter).

Jeg havde fundet folketællingen i 1834.

Jeg har til gengæld ledt forgæves efter Rasmus Larsens død. I 1874 dør hans kone, Maren Kirstine Saxesdatter, og angives at være gift med Rasmus Larsen. Jeg har været igennem FT 1880, uden at finde ham. Jeg har ledt på DDD, og har set på døde mænd i Borre, Magleby og Stege uden at finde ham.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ole Brodersen

Hej igen Ingrid!

På AO står der ved deres bryllup at Lars Jørgensen ungkarl tienende sognepræsten, så det skulle jo være helt OK.

Så må vi se at finde Rasmus Larsens død.

Venlig hilsen

Jeanne

Ingrid Brandt

Hej Jeanne.

Lars Jørgensen tjener på Liselund i 1834.

Rasmus Larsen og Maren Kirstine Saxesdatter får en søn, Niels Peder Rasmussen, ham har jeg heller ikke set noget til efter hans konfirmation i 1862. Han kan jo have forladt Præstø Amt, og faderen kan være fulgt efter, da han bliver enkemand, han er trods alt kun ca. 54 år.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Ingrid Brandt

Det har ikke så meget med mit oprindelige spørgsmål at gøre, men alligevel:

Den Dorthe Johanne Rasmusdatter, der går hos ved Rasmus Larsens dåb, er hans moster. Både hun og Rasmus Larsens moder, Margrethe Cathrine Rasmusdatter, er døtre af Rasmus Pedersen.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt