Mariane Alhed Sørensen f. 1831 i Sakskøbing, kan hun findes som voksen?

Startet af Søren Tafdrup, 08 Jun 2014 - 00:19

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Min oldemor Karen Marie Sørensen blev født i Sakskøbing 31/10 1833 (Maribo, Musse, Sakskøbing, 1822-1834, opslag 142). Forældrene var bødker Hans Sørensen og Elisa Becker. Karen Marie flyttede til København i 1860, og senere samme år blev hun gift med oldefar skræddermester Poul Christian Andersen Tafdrup.

Det har vist sig, at Karen Maries 4 år ældre bror, Carl Peter, som senere blev skræddermester, også flyttede til København. Det gjorde han allerede i 1849. Og – har det vist sig – oldefar Poul Christian blev fadder for Carl Peters søn i 1856 og kendte således Carl Peter, inden han lærte Carl Peters søster, oldemor Karen Marie, at kende.

Ydermere har det vist sig, at Karen Maries lillesøster, Julie, også flyttede til København. Det gjorde hun allerede i 1851, kun 15½ år gammel (jf. afgangslisten i kirkebogen for Sakskøbing). Men det har endnu ikke været muligt at finde Julie i København.

Her af følger den tanke, at der måske kan være flere af Karen Maries søskende, der har taget turen fra Lolland til København og her har bistået hinanden efter bedste evne. Derfor dette spørgsmål angående Karen Maries storesøster Mariane Alhed Sørensen:

Mariane Alhed Sørensen blev født 16. april 1831 i Sakskøbing (Maribo, Musse, Sakskøbing, 1822-1834, opslag 133). Hun ses som 14-årig hjemme hos forældrene i FT-1845 (Maribo, Musse, Sakskøbing Købstad, Sakskøbing Købstad, Sønder Vestergade 99a, 109-F2, FT-1845, C4044). Kan hun genfindes som voksen, f.eks. i FT-1860 eller FT-1870?

Det er lidt af et skud i tågen – men dem har jeg før haft held med.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jens-Christian Emborg

#1
Hun bliver gift Møller og dør i København i 1905 i følge Politiets Registerblad:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3366077&searchname=polit_adv

Her er hun i Havnegade 13 i FT-1901 som enke siden 1882 med 5 hjemmeboende børn, hun har i 1901 6 levende børn og 4 der er døde, hun blev gift i 1855 og kom til København i 1849:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=23117#23117,2685725

I FT-1885 boede hun også dengang i Havnegade 13:
København, København (Staden), Havnegade (Ulige numre), Kjøbenhavn Øster Kvarter, Havnegade 13,matr.342 Baghus 5.Sal, 31, FT-1885, D3687
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mariane Møller 54 Enke Husmoder  Saxkjøbing  
Mathilde Clara Møller 27 Ugift Datter  Kjøbenhavn  
Amalie Henriette Møller 25 Ugift Datter  Kjøbenhavn  
Agnes Emma Møller 22 Ugift Datter  Kjøbenhavn  
Carl Johan Møller 19 Ugift Søn Uhrmager Kjøbenhavn  
Ferma Martine Møller 17 Ugift Datter  Kjøbenhavn  

Her er hun i FT-1880 med sin mand og børn:
København, København (Staden), Havnegade, Øster kvarter, Gammmelholms Rode, matr. no. 342, 108, FT-1880, C9862
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Hendrik Møller 62  Gift  dampskibsfører Kristiansø 
Mariane Ahlheid Møller 48  Gift   Saxkjøbing 
Matilde Klare Elisa Møller 22  Ugift   Kjøbenhavn 
Amalia Henryjette Møller 20  Ugift   Do. 
Kamille Julie Møller 17  Ugift   Do. 
Agnes Emma Møller 17  Ugift   Kjøbenhavn 
Carl Johan Møller 14  Ugift  skomagerlærl. Do. 
Farnande Martina ? Møller 12  Ugift   Do. 
Ludvig Christjan Ølsted 24  Ugift  porcelainsdreier Rønne   
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hendes død den 25-01-1905 finder du i Holmen sogns kirkebog 1892-1913, opslag 127.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Datteren Clara Mathilde Elisa Møller er født den 13-08-1857 i Vor Frelser sogn, opslag 151, her er adressen Prindsensgade 284.
I FT-1860 finder jeg familien på samme adresse på 2.sal i forhuset:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=10127#10127,242167
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Søren Tafdrup

Det er super, tak!!

Er det ikke forunderligt, hvad man kan ramme med et skud i tågen? Oldefar Poul Christian Andersen Tafdrup, 33 år, blev gift 31. oktober 1860 med Karen Marie Sørensen, 27 år. Forlovere var: Skibsfører J. H. Møller og skræddermester C.P. Sørensen. Før vidste jeg, at sidstnævnte var identisk med Karen Maries 4 år ældre bror, Carl Peter Sørensen. Nu ved jeg også, at førstnævnte - skibsfører J.H. Møller - var gift med Karen Maries storesøster, Mariane Alhed.

Historien folder sig mere og mere ud. Det er fantastisk.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jens-Christian Emborg

Du skriver:
Ydermere har det vist sig, at Karen Maries lillesøster, Julie, også flyttede til København. Det gjorde hun allerede i 1851, kun 15½ år gammel (jf. afgangslisten i kirkebogen for Sakskøbing). Men det har endnu ikke været muligt at finde Julie i København.

I Sankt Petri sogns kirkebog 1859-1881, opslag 64, nr. 43 bliver der født en Ferdinand Bauder den 15-04-1861.
Hans mor hedder Julie Amalie f. Sørensen, hans far Karl Friderich Bauder som er Goldschmied....
Blandt fadderne er der en C. Fældrup og en Hansine Sørensen, så det kunne være din Julie.
Familien bor Nørrevold 42, men her finder jeg dem ikke i FT-1860.

28-01-1863 dør Julie Amalie Bauder f. Sørensen, 27 år gammel i Sankt Petri sogn, kirkebog 1860-1891, opslag 116, nr. 6. Så her passer alderen på din Julie.

Karl Friderich Bauder gifter sig igen og får, som det første af flere børn, den 10-07-1864 i Sankt Petri sogns kirkebog 1859-1881, opslag 239, nr. 54, en datter døbes Julie Elisabeth Bauder.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Søren Tafdrup

Tak igen, Jens-Christian,

Det myldrer frem med brikker til puslespillet! Hansine Sørensen er Julies to år yngre lillesøster. Nu er i alt fem af de otte søskende fra Sakskøbing taget til København:

- Carl Peter, født 1829
- Mariane Alhed, født 1831
- Karen Marie, født 1833
- Julie Amalie, født 1835
- Hansine Christine, født 1838

Der er endnu tre småsøskende, der i 1850 bor sammen med deres mor, Elise Sørensen (og med Julie), under offentlig forsørgelse i Sakskøbing ved FT-1850:

- Mariane Kirstine Sørensen, født 1839
- Jacob Frederik Sørensen, født 1841
- Svend Theodor Sørensen, født 1846

Kan det også opklares, hvor i verden de bevægede sig hen? Det mest nærliggende er jo at forvente, at de fulgte deres fem storesøskende til København og til bedre levevilkår.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com


Jens-Christian Emborg

Jeg har set efter:
- Svend Theodor Sørensen, født 1846
i lægdsrullen for Sakskøbing købstad, som fra 1860 er lægd nr. 220 i 2. udskrivningskreds.

I hovedrullen K 1863, 2.uds.kreds, lægd 220, finder jeg en Obert Theodor Sørensen født den 13-06-1846, søn af afd. bødker Hans Sørensen, gl.lb.nr. 371:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#18839,1226560
hvis det er din Svend, så er han streget over og der står "København N 1225", så han er taget til København og findes i tilgangsrulle årgang N under lb.nr. 1225.
København er fra 1862 at finde som lægd nr. 1 i 1. udskrivningskreds, hvor jeg finder ham i tilgangsrullen årgang N 1863 under lb.nr. 1225:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481033#18695,1164217
her er han overstreget og der står "Maribo 102-R49", han er altså flyttet til Maribo amt og Sakskøbing sogn som har nyt lægdsnr. 220 i udsk.kreds 2, det gamle lægds nr. før 1860 var 102, lb.nr. er 49 i tilgangsrulle R, hvor jeg finder ham:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#19023,1300132
her står en del oplysninger på ham, men da han ikke er streget ud skal han være med i den omskrevne R 1867 rulle i 1878 og der finder jeg ham også, samme løbenummer (49):
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481037#19025,1300837
her slutter hans tid i lægdsrullen idet der er oplyst at han er død inden han når til sin afsked som de andre på siden. Som jeg læser det som om han er død i 1878, men hvor kan jeg ikke se.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Søren Tafdrup

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Inge Nissen

#10
Hej

Ved FT 1860 bor Theodor Sørensen 14 år gammel i Sakskøbing som eneste barn hos sin mor, Elisa Bakker, der er 61 år og enke efter bødker Sørensen, så fornavnet Svend er ikke brugt her.
Jeg kan desværre ikke indsætte link.

Obert, det må jo være et fornavn, han hedder måske slet ikke Svend, selv om det er skrevet eller tydet sådan i FT 1850?? Er hans dåb fundet i kirkebogen?

Nu fandt jeg han i FT 1855 i Sakskøbing, her er han 9 år gammel og står som Obert Theodor, og hans mor som Elise Bekker, 56 år, enke på fattighjælp og født i Vordingborg - ikke andre hjemmeboende børn.

Venlig hilsen Inge


Inge Nissen

#11
Fortsat

Så der er ingen tvivl om at det er den rigtige Theodor Jens-Christian har fundet.

Og P.S.:
Moderen Elise/Elisa Becker/Bekker/Bakker
står som
Lise Becker i FT 1801 for Vordingborg købstad, Nyeraad nr, 156, hun er 2 år og forældrene hedder Peder Becker, 60 år, husbonde og væver, og Alhed Jørgensdatter, 30 år. Søskende: Karen Marie på 8 år og Johannes på 5 år.

I FT 1787 for Vordingborg Købstad, Nyeraad nr. 10, er der en Wæver Peder Becher på 42 år, selv om alderen ikke passer helt, så er det vel den samme. Hans kone er 51 år og hedder Karen Kronbergs.

Og Alhed Jørgens Datter er som 17 årig også i Vordingborg Købstad, Ahlgaden nr. 80, hos sin stedfader Christian Sander.

Inge

Jens-Christian Emborg

Jacob Frederik Sørensen, døde den 09-07-1852, 12 år gammel i Sakskøbing, KB 1844-1861, opslag 413.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Søren Tafdrup

Det er en super hjælp, I yder. Atter tak for det!

Men man er jo umættelig....

Af de i alt 8 søskende mangler jeg nu som nævnt at kende skæbnen for Mariane Kirstine Sørensen, født 1839.

Og så mangler jeg faktisk også data for Hansine Sørensen (født 1838). Hun dukkede op som fadder for storesøster Julies første barn, som blev født i København 15. april 1861, således som du fandt, Jens-Christian. Kan Hansine findes, f.eks. i senere FT i København? Evt. i FT-1901? - den er jo særdeles informativ, kan jeg se.

Mvh Søren


Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jens-Christian Emborg

Den "Mariane Kirstine Sørensen, født 1839" du skriver står i FT-1850 er ikke afskrevet korrekt.
Slår du op i den originale folketælling på AO, opslag 23, vil du se at der står Hansine Kirstine Sørensen og er vel den Hansine Kirstine Sørensen, født den 22-11-1838, der bliver konfirmeret i Sakskøbing i 1853, opslag 226.

der er ingen Mariane Kirstine.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Mette R Francke

#15
Hei

Hansine Kirstine Ransy , 22-9-1838 , Saxkjøbing , død 24-2-1916
Stillinger: Pensionat
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3386314&searchname=polit_adv


Har sjekket dåp for Saxkjøbing 1833-1843.oppslag 55.

Ft 1906 Nørrebrogade ulige nr ,oppslag 34

København, København (Staden), Nørregade (Ulige numre), Kjøbenhavn Nørre Kvarter, Nørregade 43,matr.47A Forhuset 3.Sal, 5, FT-1885, D2466
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hansine Kirstine Raney    45    Enke   Husmoder    Pentionat   Saxkjøbing
Jørgen Raney    12    Ugift   Søn      Kjøbenhavn
Elise Raney    9    Ugift   Datter      Kjøbenhavn
Adolf Sørensen    27    Ugift   logerende    Sergent i Forpleiningsk   Sæby
August Wierholdt    29    Ugift   logerende    Architect   Røved By,Randers
Gregers Christiansen    28    Ugift   logerende    Landmand   Madum,Ringkjøbing Amt


Mette
Mette R Francke

Inge Nissen

Hej

2 piger der hed Mariane i samme søskendeflok er jo også lidt for meget, selv om det ikke er umuligt.

Der er også et registerblad på Hansines datter, det hedder Elise som mormor. Hun er i 1890 15 år og opholder sig hos sin mor, hun dør allerede i 1893.

Jeg kan desværre ikke indsætte link.

Hilsen Inge

Jens-Christian Emborg

Her er Hansine Kirstine Sørensen, allerede som enke i FT-1880:
København, København (Staden), Peder Hvitfeldts Stræde, Peder Hvitfeldts Stræde 17, 111, 112 og 113, 96, FT-1880, D4557
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hansine Kirstine Bantzy 40  Enke Husmoder Pensionat Sakskøbing, Maribo Amt 
Jørgen Bantzy 7  Ugift Hendes Barn  København 
Elisa Bantzy 4  Ugift Hendes Barn  København   
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg


Søren Tafdrup

Hej Mette,

Dine henvisninger skaber lidt vidunderlig forvirring, som jeg har måttet kikke lidt på. Den første
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2276983&searchname=polit_adv
som er udfyldt 1/11-1890, viser at Jørgen Ransy, født 5/1-1872 og handelslærling (dvs. 18 år), er gift med Marthe Frederikke Elise Ransy, som er født 14/1-1860 i Sæby (dvs. 30 år).

Jo, en 18-årig mand kan teoretisk set godt være gift med en 30-årig kvinde. Men barnet – Carl Fred. Ferd. Ransy født 29/3-1880 – hvor kommer han fra? Måske hedder han slet ikke Ransy, - dét står ikke i registerbladet. De bor så hos moderen, "Clausine Ransy"... det må vist være Hansine, i Nansensgade 44.

I den næste henvisning...
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1816213&searchname=polit_adv
... fra 1918 er det noteret, at direktør Jørgen Ransy, som er født 5/1-1873, er gift med Martha Frederikke Ellise Ransy, som er født 14/1-xxxx i Frederikshavn.

Der må være tale om den Marthe Frederikke Elise Jørgensen, som blev født 14/1-1860 i Sæby (Hjørring, Dronninglund, Sæby, 1859-1870, opslag 36, nr.1). Jørgen Ransy er det ikke lykkedes mig at finde i Vor Frue kirkebog (svarende til bopæl i Pederhvidtfeldtsstræde) – det er nok den forkerte kirkebog. Men der er næppe tvivl om, at det må være Hansines søn Jørgen, som du har fundet i FT-1885, og som Jens-Christian har fundet i FT-1880.

Din tredje henvisning...
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1524920&searchname=polit_adv
... har mystificeret mig derved, at Martha Frederikke Elin (født 14/1-1860 i Sæby) her hedder Bauder til efternavn. Det er det efterhavn, Hansines søster Julie giftede sig til. Og barnets navn – Carl Frederik Ferdinand Bauder – minder umiskendeligt om disse data, som Jens-Christian fandt (se tidligere):
"I Sankt Petri sogns kirkebog 1859-1881, opslag 64, nr. 43 bliver der født en Ferdinand Bauder den 15-04-1861. Hans mor hedder Julie Amalie f. Sørensen, hans far Karl Friderich Bauder som er Goldschmied.... Blandt fadderne er der en C. Fældrup og en Hansine Sørensen"

Oplysningerne tyder på, at Marthe Frederikke Elise Jørgensen fra Sæby først har giftet sig med Julies søn, Ferdinand Bauder, og har fået en søn med ham, hvorefter hun har giftet sig med Julies søster Hansines søn Jørgen Ransy.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Mette R Francke

Hei

Litt forvirrende , men ikke uvanlig , å gifte seg med en enke(som er enke etter ett familiemedlem). :D

Selv har jeg noe av dette i min familie.

Jørgen er døpt i Skt Johannes 1869-1974,oppslag 205.

Far er Carl Henrik Ransy ,(resturantør ?)

De bor i Blegdamsvej 134.
Ft 1870 Blegdamsvej ,oppslag 129.
Der er der en JørgenRansy , 1 år.
Trolig denne Jørgen (som sikkert er død før 1873)


Name:Jorgen Ransy
Christening Date:19 Jul 1868
Christening Place:FREDERIKSBERG, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name Carl Henrik Ransy
Mother :Hansine Kirstine Lorensen
Frederiksberg 1866-1869 ,oppslag 140.
Morens etternavn er Sørensen.
Familien bor i Badevejen 21.

Carl Henrik er 41 år og født i Frederiksborg amt , Hellebæk.

Dette kan være Carl Henrik
Name:Carl Henrik Ransy
Christening Date:03 Aug 1828
Christening Place: HELLEBAEK, FREDERIKSBORG, DENMARK
Father's Name:Jorgen Ransy
Mother's Name:Lene Delcommyn

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Kronborg Geværfabrik, Et Huus, 27, FT-1840, C4285
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Ransy 45 Enkemand  Gyrtlermester 
Diderikke Jacobine Ransy 19 Ugift  hans Børn 
Georg Theodor Ransy 16 Ugift  hans Børn 
Carl Henrik Ransy 12 Ugift  hans Børn 
Christian Conrad Ransy 12 Ugift  hans Børn

Du finner søsknene hans i politireg.blade

Blant faddere klarer jegå tyde Sørensen, Ransy og Taftrup.


Hvis Hansine kun fikk 2 barn (Jørgen og Elisa) tror ikke jeg der er etterkommer etter henne.

-Elisa døde som 18 , bodde da hjemme.
- I ft 1911 er der kun stesønnen som bor hos Jørgen og frue (og hun er født i 1860).


Mette
Mette R Francke

Jens-Christian Emborg

Julie Amalie Sørensen's søn, Ferdinand Bauder der var født den 15-04-1861 i Sankt Petri sogn i København, er i FT- 1880 på Sæby apotek i Hjørring amt:

Hjørring, Dronninglund, Sæby Købstad, Søndergade, Matr 42, Forhuset, 112, FT-1880, C6388
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Julius Vilhelm Mørch 64 Gift Branddirritair,?? Baadvæsensudredercansair ?? Forligsmægler, Gaardeier  Rævninge Odense Amt 
Julius Vilhelm Mørch 31 Ugift Sagfører  Dronninglund Hjørring Amt 
Ferdinand Bander 18 Ugift Examinatus pharmauæ  Kjøbenhavn 
Poul Richard Carl Hildebrandt 16 Ugift Dicipel paa Apotheket  Søllerød Kjøbenhavns Amt 
Christian Frederik Emil Beck 35 Gift Apotheker, Husfader  Løgstør 
Elisabeth Vilhelmine Petrine Beck født Riemaschneider ?? 27 Gift Husmoder  Fredericia 
Nancy Augusta Marie Beck 4 Ugift Datter  Sæby 
Ida Elisabeth Dorothea Beck 2 Ugift Datter  Sæby 
Agnes Thyra Charlotte Birch 20 Ugift Barnejomfru  Kjøbenhavn  


Den 01-03-1882 bliver ungkarl Ferdinand Bauder (f. 15-04-1861) og pige Marthe Frederikke Elise Jørgensen (f. 14-01-1860 i Sæby) viet i Sæby, Hjørring amt, opslag 144.

4 uger senere:
Den 29-03-1882 får Apoteker medhjælper Ferdinand Bauder og hustru Marthe Frederikke Elise Jørgensen en søn, Carl Frederik Ferdinand Bauder i Sæby , Hjørring amt, opslag 9

Ferdinand Bauder var kommet til Sæby i 1879, idet han står i tilgangsrullen for 1879 udskr.kreds 5., lægd nr. 466, som er Søby købstad:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19817,1609605
som det ses af tilgangsrullen er Ferdinand Bauder død, måske er det i 1883.
Jeg finder ikke hans død i Sæby sogns kirkebog, men han er heller ikke flyttet fra Sæby i følge lægdsrullen.

I 1885 kommer Marthe Frederikke Elise Jørgensen og sønnen, Carl Frederik Ferdinand Bauder, til København fra Sæby jvf. FT-1901:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=24838#24838,2839422

Vi ser hende uddanne sig til den fødselshjælper hun er i FT-1901 i FT-1885, hvor hun er på fødselsstiftelsen i København:
København, København (Staden), Amaliegade (Ulige numre), Hus no. 25, Matrikel 143, Mellembygning, 1. og 2. Sal, 67, FT-1885, C1713
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Clara Marie Wegge 26 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Skanderborg 
Laura Juliane Henriette Jensen 28 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Kjøbenhavn 
Anna Kathrine Nielsen 27 Ugift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Lild, Thisted Amt 
Marie Bolette Greve 30 Enke Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Nykjøbing F. 
Caroline Mathilda Knudsen 27 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Slaglille, Sorø Amt 
Frederikke Caroline Cecilie Hansen 27 Enke Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Amager 
Marthe Frederikke Elisabeth Fransen 25 Enke Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Sæby, Jylland 
Cathrine Marie Jensen 31 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Leierø, Holbæk Amt 
Laurine Kristine Madsen 28 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Sæby, Holbæk Amt 
Persine Severine Nielsen 26 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Sindal, Hjørring Amt 
Christiane Cathrine Pisiter 30 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Odense 
Anna Mortensen 26 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Melby, Odense Amt 
Johanne Petrea Christiansen 27 Gift Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Stege, Møen 
Anna Hulda Josephine Hansen 28 Enke Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Kjøbenhavn 
Caroline Hansine Nielsen 23 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Gammeltofte, Odense Amt 
Johanne Jensen 27 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Kollerup, Thisted Amt 
Anna Sophie Elisabeth Christoffersen 25 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Sandevaag, Færøerne 
Anna Nuimann 39 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse St. Croix 
Eliza Gordon 32 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse St. Croix 
Johanne Frederikke Jerto 29 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Dove, Skanderborg Amt 
Anna Marie Sørensen 26 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Ramun, Aalborg Amt 
Augusta Sørensen 29 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Hvilsted, Aarhus Amt 
Edel Kirstine Godikesen 26 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Rom, Ringkjøbing Amt 
Maren Kirstine Hansen 28 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Hvejsel, Veile Amt 
Anna Simonsen 28 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Haulev, Aarhus Amt 
Magdalene Petersen 21 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Seem, Ribe Amt 
Karen Margrethe Sørensen 23 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Aaby, Hjørring Amt 
Cesilie Marie Kirstine Johansen 28 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Varde 
Jensmine Lauersen 29 Enke Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Fausing, Randers Amt 
Kirsten Rasmussen 26 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Braaby, Randers Amt 
Kirstine Augusta Louise Svendsen 29 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Skive 
Ane Munk Petersen 28 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Hausted, Skanderborg Amt 
Nicoline Petrine Jensen 28 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Nykjøbing pr. Mors 
Probe Bolette Spiel 25 Enke Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse Julianehaab, Grønland 
Frederikke Hansen f. Meyer 30 Gift Læredatter Paa den Kgl. Fødselstiftelse
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Mette R Francke

Hei

Hansine

Ft 1916 Nørrebrogade, oppslag 82.

Hennes død : Blaagaard 1905-1917,oppslag 200.

Mette
Mette R Francke

Mette R Francke

#23
Hei

Barn  af Mariane ?

Mathilde Clara Elisa Møller , 13-8-1857 , København , død 29-10-1907
Stillinger: Frk.
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3366113&searchname=polit_adv

Hennes død finner du i Holmen 1892-1913,oppslag 149.


Amalie Henriette Møller , 17-3-1859 , København
Stillinger: Direktrice
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1601276&searchname=polit_adv



Name:Camilla Julie Moller
Christening Date: 08 May 1863
Christening Place:
FREDERIKSBERG,KOBENHAVN,DENMARK
Birth Date:10 Jan 1863
Father's Name:Johan Hendrik Moller
Mother's Name:Mariane Alhed Sorensen


Name Julius Theodor Moller
Christening Date: 29 Jul 1860
Christening Place:VOR FRELSERS SOGN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name: Johan Henrik Moller
Mother's Name: Mariane Alhed Sorensen



Mette
Mette R Francke

Søren Tafdrup

Hej Jens-Christian og Mette,

Det er nogle rigtig interessante oplysninger, I har fundet. Dem skal jeg lige have tygget lidt på.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jens-Christian Emborg

#25
I FT-1890 bor Hansine Kirstine Ransy i Nansensgade 44, da denne adresse ikke findes på AO, slog jeg adressen op i Kraks Vejviser:
http://issuu.com/nielsandersen/docs/helsidet_faxudskriftf_rdig1890del1?e=1512647/2002840
opslag 198,
som det ses er denne adresse lig med Vendersgade 23.
I FT-1890 Vendersgade 23, opslag 47, finder jeg Hansine Kirstine Ransy boende med sine to børn Jørgen på 17 år og Elise på 14 år.

1890 også i Nansensgade:
I Kraks Vejviser 1890 finder jeg M F Bauder, Jordemoder, Nansensgade 48A:
http://issuu.com/nielsandersen/docs/helsidet_faxudskriftf_rdig1890del1?e=1512647/2002840
opslag 315.
I FT-1890 Nansensgade 48A, opslag 191, finder jeg Marthe Frederikke Elise Bauder med sin søn Carl Frederik Ferdinand på 7 år.

I Kraks Vejviser 1895 finder jeg M F Bauder, Jordemoder, Frederiksborggade 37:
http://issuu.com/nielsandersen/docs/helsidet_faxudskriftf_rdig1895?e=1512647/2006017
opslag 341.
Jeg vil bemærke at Frederiksborggade 37 i dag kun ligger 50 meter fra Nansensgade, så hun er ikke flyttet langt væk.

I følge Politiets Registerblad er Jørgen Ransy flyttet over på den anden side af Peblingesøen og bor fra 1894 i Ewaldsgade 6.

Da ungkarl Jørgen Ransy og enke Marthe Frederikke Elise Bauder bliver viet den 30-10-1898 i Sankt Andreas sogn, opslag 110, bor de på ovenstående adresser fra 1895.
I bemærkningerne står at Marthe Frederikke Elise Bauder's mand, Ferdinand Bauder døde den 17-04-1882, så det blev et meget kort ægteskab de havde, hvor de nåede at få sønnen.
Jeg finder ham, Exam. pharma. Ferdinand Bauder  i Københavnske skifter, navneregister for 1882 i april måned, opslag 19, med henvisning til et skifte "1/504-2E".

Ferdinand Bauder's død den 17-04-1882 ser du også i Sankt Petri sogn, opslag 86.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Søren Tafdrup

Imponerende! - tak for det. Skal oplysningerne forstås på den måde, at Ferdinand Bauder er død i København? Dvs. at han er blevet gift med Marthe Frederikke 1. marts 1882 i Sæby, har fået sin søn 29. marts 1882 i Sæby, og at han herefter er rejst til København, hvor han er død tre uger senere?

Hans kone og søn kom først til København tre år senere i 1885. Når hun kommer under Hansines vinger på dette tidspunkt - en dame, som må have været ukendt for Marthe Frederikke indtil da - kan det monstro så hænge sammen med, at Hansine var fadder for Ferdinand Bauder?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Hej Jens-Christian,

Du fandt, at Marthe Frederikke kom til København i 1885 og uddannede sig til fødselshjælper:

København, København (Staden), Amaliegade (Ulige numre), Hus no. 25, Matrikel 143, Mellembygning, 1. og 2. Sal, 67, FT-1885, C1713
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
....
Marthe Frederikke Elisabeth Fransen 25 Enke Læredatter Paa Fødselsstiftelsen Sæby, Jylland 
....

Det undrer mig, at hun her er opført under efternavnet Fransen. Det minder hverken om Jørgensen eller Bauder. Jeg har ikke kunnet slå op i FT-1885, så jeg har ikke kikket på originalen.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jens-Christian Emborg

Hej Søren

Du skriver/spørger i forbindelse med FT-1885:
"Det undrer mig, at hun her er opført under efternavnet Fransen"

Det tror jeg heller ikke hun er, der står sikkert Bauder i originalen og hvis ikke, så kan det være den person der har siddet og udfyldt folketællingslisterne, der er gal på den, ikke kunne læse det han/hun skrev af fra.
Jeg er ikke i tvivt om, at det må være hende, for der er ikke mange på 25 år der er blevet enke og som er født i Sæby i Jylland, hedder de rigtige fornavne og som arbejder med fødsler som forventet, at der så er en, der ikke kan skrive/læse et efternavn som kun få har, det ser man.
Det er altid lettere at læse navne, når man har en formodning om, hvad der skal stå.

Når jeg ser på alle oplysninger for hende i denne FT-1885, står der også:
Alder v. f. oph. i København:  24  

Hun var altså 24 år da hun tog fast ophold i København, det forventede vi vel også.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Søren

Vedr. Ferdinand Bauder's død:
Ja, det kunne godt se ud til, at han er død i København, der står en adresse i kirkebogen på ham, som lidt utydeligt er Kjøbmagergade 6, men det vil det københavnske skifte fra 1882 "1/504-2E" sikkert kunne fortælle.
Når hans død står i Sankt Petris kirkebog, er det sikkert fordi, det er hans families kirke, denne kirke er jo en gammel tysksproget evangelisk-luthersk kirke midt i København, så det har måske været naturligt for ham, at han skulle begraves fra denne kirke uanset hvor han døde.

Her er en anden udgave af Sankt Petris kirkebog med hans død, der er bedre at læse:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33574-7063-45?cc=2078555&wc=M5KL-D57:357517801,357517802,360764201,360819201

I FT-1885 bor der i Kjøbmagergade 6, denne familie:
København, København (Staden), Købmagergade (Lige numre), Kjøbenhavn Kjøbmager Kvarter, Kjøbmagergade 6,matr.25 2.Sal, 5, FT-1885, D3449
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Friederich Bauder 50 Gift Husfader Juvelerer Tydskland 
Pouline Theresia Bauder 48 Gift Husmoder  Kjøbenhavn 
Julie Elisabeth Bauder 21 Ugift Datter Expeditrice Kjøbenhavn 
Augusta Eleonora Bauder 20 Ugift Datter  Kjøbenhavn 
Pouline Antonette Bauder 17 Ugift Datter  Kjøbenhavn 
Ida Theresia Bauder 15 Ugift Datter  Kjøbenhavn   

Så adressen i kirkebogen ved hans død er adressen på hans far, hvor han måske kun har været på besøg.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg