"Kuld og Køn" sidst i 1800-tallet

Startet af HanneElly Petersen, 09 Jun 2014 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

HanneElly Petersen

God aften

Jeg har fået oplyst, at Martha Emilie Semona, født 16. juli 1868, døbt den 31. Januar 1869
KB Randers, Øster Lisbjerg, Thorsager 1853-1868, opslag 88, åbenbart er uægte født på trods af, at det ikke kan ses i KB for hendes fødsel. Det var måske nok for at "holde på formerne".

Det er Johan Mangelsen Voigt - født i Randers 9 april 1845 ifølge Københavns Politis Registreringsblad - som har valgt at lyse Martha i Kuld og Køn. Efter sigende havde han store uoverensstemmelser med sin egen familie.

Hvor bliver det noteret - at han foretog den handling ?
Det er tydeligt at se - stadig iflg Registreringsbladene og FT-1901, D5086 Odense, Lunde, Østrup, Østrup, 7c, 80-F1, at de to boede sammen.

Er der andre fortilfælde, jeg kan lære af ?

Håber meget jeg kan få et input  :)
mange hilsner
HanneElly



Leif Sommerdal

Der er vist ingen grund til at tro, at hun er føst uden for ægteskab (uægte).

Men forældrerne kan jo have haft grunde til at bortadoptere hende senere, hvor for hun er lyst i køn og kuld hos en anden familie. Det giver hende arverettigheder på lige fod med andre børn født af de samme forældre.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


HanneElly Petersen

god aften Leif
Tak for dit forslag om bortadoption; men bliver sådan en handling ikke noteret et eller andet sted ??
mange hilsner
HanneElly

Anne Mortensen

#3
 odense, Lunde, Østrup, Østrup, 7c, 80-F1, FT-1901, D5086
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Johan Mangelsen Voigt   9. april 1844    Enkemand   Husfader   Particulier   Randers
Martha Emilie Semona Voigt   16. juli 1872    Ugift   Datter   Husbestyrerinde   Randers
Christen Christensen Yde   1. december 1873    Ugift   Tjenestetyende, Kudsk   Kudsk   Stavning
---------------------------------

kbhv, København (Staden), Gammel Kongevej (lige numre), Frederiksberg, Gamle Kongevej 142 A,1.Sal, 3, FT-1885, C8245
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Johan Mangelsen Voigt   40    Gift   Husfader   Rentier   Randers
Johanne Henriette Caroline Voigt født Larsen   38    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Fanny Emmdy Esskildsen   22    Ugift   Datter   Rentiere   Flensborg
Mine Caroline Andersen   21    Ugift   Tjenestepige      Sjøatorp i Hjurtsberga i Sverrig
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

HanneElly Petersen

God aften Anne
Tak for dine oplysninger. Her er det jo tydeligt, at Martha er "datter", men jeg håbede på at begivenheden med at lyse i Kuld og Køn var noteret i officielle lister/dokumenter måske på linje med en adoption.
mange hilsner
HanneElly