Forståelse af lægdsrullesystemet

Startet af Jørgen Pedersen, 22 Apr 2014 - 16:06

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Jeg har et spørgsmål om forståelse af lægdsrullesystemet:

Det drejer sig om smed Hans Olesen i Hemmeshøj sogn, Sorø amt.  Han dukker op i kildematerialet i januar 1795, men han er ikke registreret i lægdsrullerne for Hemmeshøj sogn (Antvorskov 1791-), selv om han må have været under 36 år gammel – om hans alder se nedenfor.

Han burde vel stå i Hemmeshøj sogns lægdsrulle - hovedrulle eller tilgangsrulle - eller har jeg misforstået systemet? Betyder hans fravær i rullerne, at han er født i en købstad?

Jeg har flg. oplysninger om ham, hvis det kan interessere:

1. Ved folketællingen 1801 (Hemmeshøj sogn) blev hans alder angivet til 37 år, dvs. født omkring 1764, og ved begravelsen i 1828 blev hans alder angivet til at være 66 år, dvs. født omkring 1762. Han er da sikkert født i første halvdel af 1760'erne, men hvor? Ikke i Hemmeshøj eller nabosognene Vemmelev og Tårnborg. En Hans Olesen født i Hemmeshøj er ikke den rigtige. Faddere mm. giver intet spor.

2. Han må være kommet til Hemmeshøj og have arbejdet som smed før 1795, for den 8. jan dette år blev smeden Hans Olesen trolovet med pigen Johanne Hansdatter i Hemmeshøj. Forlovere var gamle Hans Christensen smed i Hemmeshøj og Ole Hansen i Vemmelev. Det er Johanne Hansdatters far og bror. Hans Olesen og Johanne Hansdatter blev gift i Hemmeshøj kirke den 15. marts 1795.

3. I 1799 blev han efter Johanne Hansdatters død gift med Anne Kirstine Hviid. Forloverne var sognefoged Hans Pedersen og gårdmand Hans Jensen, begge fra Hemmeshøj.

Mvh
Jørgen Pedersen


Egon Hansen

Det var nu ikke alle håndværkere som var fritaget for at stå i lægdsrullerne.
En halvbror til min tiptipolefar, Anton Ferdinand, søn af skytte på Nørager, og hans kone ( da de blev gift i Sæby kirke nævnes hun som "Madimorselle"), født i Reerslev sogn ca 1788 (ingen kirkebog!) boede hos faderen i Sæby sogn i 1801, men stod stadig i Reerslev sogns lægd, lærte som smed på Nørager og forskellige andre steder, opholdt sig i Holmstrup i Holmstrup (og blev gift med smedens datter der), men stod stadig so bosiddende i Reerslev. Fik "amtspas" for at tage eksamen som beslagsmed på Landbohøjskolen, vendte tilbage til Reerslev, nu som smedemester på Nørager, men stod stadig i lægdsrullen i Reerslev til sin død i 1827 !
Jeg trodede engang at alle flyttede deres lægdsrulleparirer hver gang de flyttede!
Da jeg blev hjemsendt fra militærtjeneste i 1952 skulle jeg begynde et arbejde i Jylland 8 dage efter at være afmønstret, Jeg tilbragte de dage i mit hjem ved Slagelse. Jeg kunne ikke få mit flyttebevis udstedt til mit nye arbejdssted, når jeg ikke kunne tilmelde mig der inden for 3 dage  men måtte flytte 2 gange på den korte tid!
Mvh Egon

Jørgen Pedersen


Mange tak for hjælpen. Jeg troede faktisk også, at alle flytninger registreredes, men det er så åbenbart ikke tilfældet, jf. Egons eksempel.

Hvis dette eksempel ikke er enestående, så kan jeg måske finde Hans Olesen registreret i sit fødesogns lægdsrulle, selv om han ikke længere er bosiddende i dette sogn. Problemet er vel så bare, at hans flytning til Hemmeshøj jo så ikke er registreret i fødesognets rulle, og så kan jeg alligevel ikke identificere ham med sikkerhed.

Og i øvrigt – et sidespørgsmål: når/hvis smede ikke er registreret som værnepligtige i rullerne, hvornår bliver de så skrevet ud af rullen? Altså: Hans Olesens søn Niels, født 1795, blev registreret i Hemmeshøjs rulle i sit fødeår. Hvis han nu senere blev smed – det blev han ikke, det er blot et eksempel - blev han så skrevet ud af rullen med en bemærkning om, at han nu var smed?

Mvh
Jørgen

Egon Hansen

Altså: Anton Ferdinand blev i Lægdsrullen, og på et tidspunkt aftjente han også sin værnepligt.
Men eksemplet med manglende flytning er ikke almindeligt, og jeg har flere gange brugt lægdsruller til at fastslå en ung mands forskellige opholdssteder, og i enkelte tilfælde også faderens ( jeg havde sønnens fødesagn i folketællingen 1845, og en formodning om at det var faderen som var fadder ved et barnebarns dåb i 1848, men desværre var der tre drenge født i det sogn, med samme både fornavn og efternavn i 1821. Jeg fulgte de tre drenges rejser, til jeg var sikker på hvem der kom til at bo, der hvor jeg vidste at han var o 1845! . det kan altså som regel lade sig gøre)
Men jeg har en bestemt formodning om en anden ung mand, som lægdsrullen hævder, tjente i en bestemt landsby, selv om et skiffte i 1809 oplyser at han opholdt sig hos stedfaderen i en anden landsby, men godt nok i samme sogn! og hjalp denne med at væve.( han giftede sig i nabosognet i 1812 og nedsåtte sigf som væver, men stod til han blev slettet i 1825, stadig som tjenende i den lille landsby, og der er ikke andre unge mænd i rullerne i de to sogne, som kan passe i aldren!).
Et tredie eksempel: Een af mine aner, født i Gørlev i 1767, står i Gørlev lægdsrulle (og han har ikke fået "amtspas") men tjener i Slagelse Købstad i 1801, og gifter sig der i 1805, og vender tilbage til Gørlev og fæster en gård i 1808.
Lægdsrullerne etr i de fleste tilfælde gode nok, og før folketællingerne i 1845 begyndte at nævne fødesogn, en uvurderlig og ofte eneste hjælp til at finde fødesogn for de unge mænd som fæster gårde uden for fødesognet, men de  er ikke så ufejlbarlige som jeg troede engang.
NB mine erfaringer med lægdsruller er fra rullerne før 1849, og hentet i den periode hvor vi kunne se rullerne på selvbetjeningsmagasinerne!
Mvh Egon

Kirsten Ørum


???
Jeg har svære problemer med at forstå lægdsrullesystemet, derfor tillader jeg mig at spørge her.


I hvilken lægdsrulle skal jeg finde en person, Hans Christian Christoffersen, født 13.september 1839 Nørre Omme sogn Ringkøbing Amt?

Fødselen er indført i Brøndum sogn Viborg Amt.

Er det fødestedet, som bestemmer indførelsen i lægdsrullen?

Eller er det det sted, hvor personen bor, når vedkommende er nået en bestemt alder?

Hans Christian Christoffersen døde i slaget på Dybbøl 18. april 1864 - han er opført som af "Nørreomme".

Venlig hilsen
Kirsten Ørum


Egon Hansen

Hej Kirsten.
Gid F..... havde 1849!
Jo alle drenge født af "bondestand" blev indført ved fødslen i fødesognet! indtil loven om almindelig   værnepligt.
Så røg alle ud af rullen igen, og blev først optaget ved konfirmationsaldren, og nu i det sogn hvor de opholdt sig på dette tidspunkt!
Dermed forsvandt muligheden for at følge drengene fra fødsel til sletninng af rullen, men til gengæld fik vi fødested ind i folketællingerne!
Og så skulle det hele være meget nemmere!
Undtagen når man skal finde en udlagt barnefar, som er opgivet at opholde sig et bestemt sted, men er flyttet inden den næste folketælling (eller efter den roragående!)
Nå, kun det første afsnit er jo aktuelt for dig,
Mvh Egon

Kirsten Ørum

Hej

Sikke en svada   ::)

Altså jeg forstår det således, at min Christoffersen er indført under Nørreomme sogn
ved fødselen.

Men hvor finder jeg ham så senere? Jeg ser, at en del af lægdsrullerne kun er offentliggjort til og med 1858-59 og "de normale" først starter i 1861. Så den med, at landrullerne er fra 1789-1864
holder ikke helt, så vidt jeg kan se.

Hvordan finder jeg ud af, at han er "sendt i krig" i 1864. Ja, jeg ved det jo godt, eftersom han er død der.

Jeg er enig i, at det er noget rod - jeg har f.eks. er udlagt barnefader fra 1865 i Kettrup sogn Thisted Amt, som var trainkonstabel 3die Kompagni no. 132 Christian Poulsen, som jeg godt kunne tænke mig at finde. Men der er jo ikke meget at gå efter - ej heller i lægdsrullerne, når jeg ikke ved, hvor han er født.


Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Egon Hansen

Din barnefar ? Ja der er vist noget med at hans stamblad skulle kunne findes, når du kender hans afdeling..
Det er altså ikke "mit område". Læs Jørgen Grens bøger.
Mht ham som døde i krigen. Hvis du kan finde ud af hvor han opholdt sig da han blev genindmeldt i lægdsrullen kan du følge ham derfra, ved at bruge gl nr/nyt nummer, et opslag for hver gang ham flytter, hvis altså lægdsbestyreren har fået ham flyttet!
Så skulle der gerne stå om hans indkaldelse!
Jeg tror ikke at de militære stamblade er kommet på nettet
Mvh Egon

Finn Pedersen

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med af oplyse om Hans Olsens fødesogn, men efter alderen at dømme, kan han meget vel være udskrevet af lægdsrullen inden han kom til Hemmeshøj, hvilket er mest sandsynligt.
Der findes ellers flere oplysninger om smed Hans Olsen i bogen om Hemmeshøj. mail: finn.bo@stofanet.dk
mvh.
Finn Pedersen

Jørgen Pedersen


Hej Finn

Mange tak for din oplysning om bogen om Hemmeshøj. Jeg var ikke klar over, at der eksisterende en sådan bog, men nu har jeg på bibliotek.dk fundet en bog af Fritz Jacobsen: Bidrag til Vemmelev og Hemmeshøj sognes historie. 1954. Er det den, du tænker på?

Jeg har også overvejet, om han kunne være skrevet ud af lægdsrullen – eller rettere ikke optaget i den – på grund af alder. Men så vidt jeg ved, var aldersgrænsen 36 år, og eftersom han sikkert er født tidligst 1760, ville han være 31 år gammel i 1791. Han burde derfor stå i rullen indtil tidligst 1796.   

Med venlig hilsen
Jørgen

Finn Pedersen

Hej Jørgen
Bogen jeg henviser til er "Sognebyen Hemmeshøj" udgivet 2011 af Lissi Jørgensen Pedersen og undertegnede
mvh. Finn Pedersen

Jørgen Pedersen


Hej Finn

Mange tak for henvisningen. Jeg har nu bestilt bogen og glæder mig til at læse den, for jeg har jo også andre aner i området.

mvh
Jørgen