Far Christen Jensen Brøndum og Thomas Brøndum skippere i Skagen

Startet af Lise Gorgone, 25 Maj 2014 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Lise Gorgone

Hej,
Jeg har de to ovennævnte skippere fra Skagen. Faderen bliver begravet 31.jul.1703 fra Sankt Hans kirke, Hjørring Amt, mens sønnen, født f.1620 i St.Brøndum, Hellum Hrd.,Ålborg Amt. De var forfædre til familien Brønnum Scavenius. Håber, I vil hjælpe mig med at få dem døbt, 2 døde og 1 begravet. På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Hej Regelsen,
Har du ikkeen bog om skippere i Hjørring Amt?
Lise G.

Regelsen

Hej Lise

Ingen bog om s. i H.

Faderen dør i 1703, sønnen født i 1620, er det korrekt opfattet?

(Brøndum contr Brønnum)
Venlig hilsen
regelsen

Lise Gorgone

Hej Regelsen,
Det er korrekt. Det er hvad vores familie har på dem. Jeg har bragt dem her til Forum, så vi kan få tjekket, om det er galt eller godt. Tak fordi du spørger.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Ole Munk

Hej Lise

Der er rod i de oplysninger, som din familie har på familien Brøndum/Brønnum.

Den Christen Jensen, der dør 17. juli 1703 i Vandsted (sankt Hans sogn i Hjørring) og begraves i Sankt Hans kirke i Hjørring den 21. juli 1703 (ikke 31. juli) er min 6x tipoldefar. Ifølge oplysningerne ved hans død er han født c. 1658 (uvist hvor):

1703 den 21. juli begravet Christen Jensen af Vandsted udi hans alders 48 aar og nogle maaneder, som døde tiirsdagen tilforn.

Jeg har aldrig set ham med efter/tilnavnet Brøndum/Brønnum (derfor kan han selvfølgelig godt have haft det), men han har en søn Anders Christensen Brønnum, der blandt andet ejede Hørbylund - og en del af hans børnebørn benytter også Brønnum.

Der er rimeligt godt styr på Christen Jensens efterkommere, da han har et barnebarn Ellen Johanne Brønnum, der dør uden livsarvinger og uden søskende, hvorfor hendes fætre/kusiner og deres børn (alle Christen Jensen efterkommere) arver. Der er ingen søn Thomas efter Christen Jensen.

Jeg tror, at forbindelsen til Skagen er en misforståelse i Dansk Adels Årbog, idet Anders Christensen Brønnum (eller en af hans sønner - kan ikke lige huske det, da de ikke er min gren) vistnok bliver adlet og der derfor er en gammel stamtavle i DAA.

Jeg sender gerne flere oplysninger, men hvis du stammer fra Brøndum/Scavenius, så vil jeg blive overrasket, hvis der er en forbindelse.

Jeg tror du skal prøve at sende nogle oplysninger om nogle af de yngre, mere sikre personer.

vh Ole

Lise Gorgone

Hej Ole, Godt du kom på banen, så hvis der er fejl, skal det rettes. det er derfor, jeg har bragt dem i Forum.

Min farmor var Maria Louise Alvilda Scavenius gift Briand de Crévécoeur (Morten Clausen har dem).
Min oldefar var Peder (Peer) Brønnum Scavenius gift tre gange.
Min tipoldefar var Jakob Frederik Brønnum Scavenius kultusminister
Min tiptipoldefar var Peder Brønnum Scavenius.
Og jeg kan fortsætte et par gange.
Bogen om familien Scavenius, var til min farmor som en hilsen fra familien. Der har været profesionelle genealoger ind over den, så den burde være korrekt. I dag ville man ikke lave bogen på den måde. Det er kilden til mine oplysninger. Hvis der er fejl i bogen, beklager jeg det, men håber, det kan blive rettet, måske ved din hjælp, hvis du har lyst. Det håber jeg, du har. Jeg venter med spænding. På forhåd tak.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Inger Toudal

#6

Fra Dansk Biografisk Leksikon:

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund%2c_jura_og_politik/Myndigheder_og_politisk_styre/Politiker/Jacob_Scavenius

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Landbrug,_skovbrug_og_gartneri/Godsejer/P.B._Scavenius

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Landbrug%2c_skovbrug_og_gartneri/Godsejer/Jacob_Scavenius

Jacob Scavenius, Jacob Brønnum Scavenius, 2.4.1749 - 20.6.1820, godsejer. Født i Skagen, død på Gjorslev, begravet i Holtug. Efter oprindelig at have været landmand flyttede S's far til Skagen, hvor han tog borgerskab som købmand.
- far: handelsmand Peder Christensen Brøndum (1702 – 1764).

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lise Gorgone


Ole Munk

Hej Lise

Jeg har ikke forsket i dine Brønnum, da jeg ikke har kunnet finde en forbindelse til mine. Men når jeg kigger på de hjemmesider, hvor der er oplysninger om dine, så tror jeg, at den ældste sikre i din række er Peder Christensen Brøndum (1702-1764).

På grund af sammenfald i patronym, efternavn og i tid er der sikkert nogen, der har antaget, at han er bror til Anders Christensen Brønnum og derfor fået hæftet en forkert far på ham.

En professionel slægtsforsker er desværre ingen garanti for, at der ikke er fejl. Jeg har selv på et tidspunkt måtte slette ca. 50 aner, da vejen til dem byggede på en gammel slægtsbog, der ikke kunne tåle at blive kigget efter i krogene.

Skulle du alligevel være interesseret i data om mine Brønnum, så sig til, så sender jeg dem gerne til dig.

vh Ole

Lise Gorgone

Hej Ole, Tak for dit indlæg. Jeg er meget interesseret i din familie. Jeg har brugt 24 år på slægtsforskning, og har fundet 23000 forskellige personer. Nu skal de verificeres. Jeg havde et nedbrud på min pc for et par år siden, hvor alt forsvandt. Jeg kan også have taget fejl. På Nettet har jeg også set oplysninger, så jeg behøver ikke mere af den slags. Din familie er interessant.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Ole Munk

Har sendt filer direkte til Lise, hvis andre på tråden har interesse, så sig til.

vh Ole

Lise Gorgone

Hej Ole,
Har modtaget dit fine arbejde, som jeg glæder mig til at gennemse.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg er interesseret, - følger tråden.

Faldt lige over denne.:

Jacob Scavenius, Jacob Brønnum Scavenius, 2.4.1749-20.6.1820 - godsejer født i Skagen.

i Den Store Danske....

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Ole Munk


Lise Østerberg Bahr

Hej.

Ole, jeg takker mange gange for tilsendelsen, glæder mig til at læse.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr