Abildgaard i Nautrup sogn

Startet af Heidi Larsen, 24 Maj 2014 - 22:18

Forrige emne - Næste emne

Jacob Nørhaven Larsen

Jeg har også arbejdet meget med Nautrup Abildgaard og har også været på arkivet i Glyngøre og læse om gårdene i Nautrup. Desværre bliver jeg nød til at sige at der er nogle svipsere i Ole Hjort-Hansens papirer.

Den forsker der har doneret sit store arbejde til arkivet, hed Jens Jeppesen Jensen og ikke Jesper Jensen som der står.

Først og fremmest hed Peder Simensen ikke Abildgaard, Peder Simensen havde gaard nr. 6 og havde intet med Abildgaard at gøre ud over at det er sandsynligt at hans søn Morten Pedersen blev dele fæster på Abildgaard. Ihvertfald står der at fæsterne på Abildgaard er Søren Christensen og Morten Pedersen ved matriklen af 1680 og 1688 og i markbogen 1683. Det der står om Peder Simensen og hans gaard på første side, omhandler altså ikke Abildgaard men gaard nr. 6.

Brockenhus nævner i 1660 Peder Simensen som gift med Dorthe Mortensdatter og med 2 børn: Morten og Mads så den del må være rigtig nok.

Så fremgår det at Morten Pedersen får en søn ved navn Christen. Der er ingen bevis for at Christen Mortensen er søn af Morten Pedersen selvom det er nærliggende at tro. En anden teori er at Søren Christensen havde en bror ved navn Morten Christensen, der så igen fik en søn Christen Mortensen.

Men lad os gå videre med Christen Mortensen. Han har ikke været gift med Johanne, men kun med Maren Jensdatter med hvem han blev gift 14/2-1706 (fastelavnssøndag el. Esto Mihi som præsten skriver Opslag 115).

Mhst. opkaldsreglerne så ser man flere steder at det første drengebarn bliver opkaldt efter moderens far, derfor kan den første dreng udmærket være Jens. Og i 1711 får de en søn,   Morten (opslag 18) "Den 16 søndag efter Trinitatis hafde Christen Mortensen af Nautrup et barn til daab i Nautrup kirke kaldet Morten baaren af Anders Nielsöns hustru."

Denne Morten Christensen stod forøvrigt offentligt skriftemål (Publice Absolutio) i 1746 for drukkenskab og gudsbespottelse (Opslag 175) Hvis han har haft et alkoholproblem er det nok derfor han ikke kunne klare gården men måtte overlade den til sin bror, Niels, i 1744 (Kjeldgaard fæsteprotokol).

Forøvrigt vil jeg lige nævne for Ole Hjort-Hansen, at hvis du føler dig overbevist om at Peder Simensen er din ane, så kan du med fordel besøge arkivet i Glyngøre igen og se på Jens Jeppesen Jensens optegnelser om gård nr. 6, her er (så vidt jeg husker) også Peder Simensens far og bedstefar nævnt.
Mvh. Jacob Larsen

Ole Hjorth-Hansen

Nej jeg er på ingen måde overbevist om, at Peder Simensen er far til Morten Pedersen, men refererer til det Jens Jeppesen Jensen har skrevet, og nej det er ikke helt korrekt at navngive Peder Simensen Abildgaard.

Du skriver at Chresten Mortensens første drengebarn er opkaldt efter moderens far, som så skulle hedde Jens, det er jeg ikke helt med på.

Jeg vil nemlig efter alm. navneskik opkalde ham efter farfaren nemlig Morten, han er dog ikke indført ved dåb, men kun ved død og desværre uden navns nævnelse..

se opslag 146 :
Den 17. januar 1707 begraves Christen Abildg liden søn, som døde kort efter dåben.

Det er også almindelig at genbruge navnet Morten, som det bliver i 1711, men det er ikke altid, det bliver brugt først, såfremt moderens far er død imellemtiden, så vil det være hans navn , der bliver brugt. Derfor vil navnet i det her tilfælde være Jens, som ses ved dåb i 1708, men dog uden at jeg har beviser for at hans morfar skulle være død på det tidspunkt.

Jeg kommer ikke på arkivet i Glyngøre før en gang efter sommerferien, så min videre søgning ligger stille indtil da.

(vedhæftet ny revideret efterslægtstavle)

[vedhæfting slettet af admin]
mvh.
Ole Hjorth (7870)

Heidi Larsen

Hej igen :)

Jeg ved godt at det er noget tid siden, at her blev skrevet sidst, men jeg håber at i læser det og lige kan besvare et spørgsmål til. (Det er primært til Ole)

Men da jeg læste den word-fil jeg har fået af Ole, står der:
"Da matriklen af 1664 blev udarbejdet, var gården fæstet af Søren Christensen og Morten Pedersen, hvoraf førstnævnte vel var søn af Christen Bodilsen, mens Morten Pedersen utvivlsomt var søn af Peder Simensen."
- Mit spg.: Hvem er Morten Pedersen søn af?
Jeg prøver at få ham bundet til den første på gården (Bodil Christensen)

Mvh Heidi :)